mensen met paniekaanvallen die zwanger zijn

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door cindy21, 17 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindy21

    cindy21 Fanatiek lid

    11 jun 2007
    1.384
    0
    0
    omgeving oss
    hallo
    zijn er meerdere mensen die paniekaanvallen hebben en die nu zwanger zijn?

    ik ben nog maar net zwanger maar heb me n paar dagen lekker gevoeld maar nu heb ik een beedje een paniek dag
    zijn er meerdere mensen en hoe gaan jullie hier mee om

    zou het eheel erg fijn vinden als ik er met iemand of meerdere over kan praten!

    liefs cindy
     
  2. GhitaThakoerdin

    GhitaThakoerdin Niet meer actief

    waar heb je paniek over dan?
    over je zwangerschap?
     
  3. paulien2

    paulien2 Lid

    25 jun 2007
    78
    0
    0
    Hoi Cindy,

    Ik had er ook vooral aan het begin van mijn zwangerschap last van. Ik heb er toen hulp voor gezocht omdat ik bang was dat al dat stress niet goed was voor de baby, de hulp heeft bij mij niet echt geholpen, ik ben gewoon zelf veel afleiding gaan zoeken. Zodra ik alleen zat werd het altijd bij mij erger omdat je dan veel tijd hebt om te denken en om in paniek te raken. Elke keer als ik in paniek raakte probeerde ik na te denken of het wel logish was en te kijken hoe groot die kans was dat het gebeurde. Er is niet echt iets wat direct helpt jammer genoeg.
    Ik hoop dat je er snel van af bent.
    Succes

    Groetjes Paulien
     
  4. Moedertjevj

    Moedertjevj Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    ik heb dat ook hoor, paniek over alles!

    gelukkig is er mijn vriend die me dan kan kalmeren!
     
  5. chantal26

    chantal26 Fanatiek lid

    25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Zijn jullie bang dat er iets mis gaat met jullie zwangerschap of zijn dat gewoon de hormonen?
     
  6. cindy21

    cindy21 Fanatiek lid

    11 jun 2007
    1.384
    0
    0
    omgeving oss
    dankjewel vooor jullie reactie fijn dat mensen het snappen!
    mensen die het niet kennen snappen het niet!
    ook al verteld je het dan nog niet je moet het hebben meegemaakt
    en die paniek voor de mense die het niet snappen:
    je bent bang van alles je maakt je gewoon gek in je hoofd,, het kan gaan over de zwangerschap maar ook over andere dingen!

    xx
     
  7. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Het gaat hier niet om paniek rondom de zwangerschap / bevalling, maar om echte paniekaanvallen, die je voor je zwangerschap/bevalling ook al had.

    Ik heb er last van (gehad). Nu ik zwanger ben, moet ik zeggen dat 't de eerste maanden rustig was, nu begint 't weer. Bij mij zijn het niet zozeer aanvallen, maar meer fases. Kan me bijv. als we uit eten gaan erg druk maken over of het wel allemaal goed zal gaan. Bij mij uit dat zich in duizeligheid en het idee flauw te vallen.

    Nu gaat 't gelukkig wat beter, maar als er spannende dingen zijn (uit eten, nieuwe situaties, spannende onderzoeken) dan komt 't weer lichtelijk opzetten. Valt niet mee. Maar ik heb geleerd om het gevoel te herkennen en te relativeren.

    Succes ermee!
     
  8. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    idd herkennen en relativeren, denken dat het wel meevalt en tegen jezelf blijven zeggen dat er niks kan gebeuren...(is er uberhaubt wel eens iets ergs gebeurt?)

    Ik ken het helaas ook en het is iets wat niet met de zwangerschap te maken heeft, maar door de hormonen wel naar boven kan komen..

    denk dat het een beetje vergelijkbaar is als met angstaanvallen..

    sterkte
     
  9. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Da's een hele goede inderdaad. Ik vraag me inderdaad ook meestal af;
    'wat is het ergste wat me kan overkomen?'.
    Met uit eten gaan kan ik bijvoorbeeld flauw vallen. Nou, dan zal er vast wel iemand zijn die me opraapt en ervoor zorgt dat ik thuiskom.

    Vanmiddag 20-weken echo. Daar ben ik nu dus al gespannen voor. Maar ja, ik ben in 't ziekenhuis... dus wat zou er mis kunnen gaan?
    Vaak weet je wel dat het mee zal vallen, maar het idee dat... dat zorgt weer voor die spanning...
     
  10. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Ja idd en dat is het hem juist die spanning zorgt dus voor de paniek, terwijl er niks kan gebeuren, zoals je zelf al zegt, als je flauw valt zijn er mensen die je helpen, de echo, in een ziekenhuis, kan niks gebeuren en dat is eigelijk met alles zo..
    dan denk ik altijd maar kom maar, laat het maar komen, er kan me toch niks gebeuren..en dan zakt het altijd wel weer weg...

    Maar toch het valt soms niet mee om dat nare gevoel weg te krijgen, maar met deze gedachten kom ik altijd een eind...
     
  11. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Trouwens succes vanmiddag, altijd een gezonde spanning een echo, wil je weten wat het wordt?
     
  12. Ienieminie

    Ienieminie Bekend lid

    8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Ja, als ie 't prijsgeeft in ieder geval ;).

    Inderdaad; gezonde spanning is altijd goed :). Maar soms slaat die gezonde spanning over in wat meer paniek en da's natuurlijk niet goed ;).
     
  13. cindy21

    cindy21 Fanatiek lid

    11 jun 2007
    1.384
    0
    0
    omgeving oss
    maar zijn er ook mensen die er medicijnen voor hebben in de zwangerschap?
    ik heb wel medicijnen maar moet naar de gyn omdat ik ze niet mag vertelde de arts in opleiding terwijl je op internet gewoon kan vinden dat er wel vrouwen zijn die ze gewoon in de zwangerschap slikten!
    vind het raar en daardoor ben ik ook in de war ik ken de medicijnen die ik nu hebben en die helpen mijn heb er hiervoor al zoveel verschillende ghad en die waren allemaal niet goed!
    maar ben bang als ik andere krijg dat alles weer begint en dat wil ik natuurlijk niet
    het kind is het balangrijkste maar ik moet er wel nog 8maanden mee heen doen en ik wil niet dat ik 8maanden lang paniek etc heb!

    ik ga om half 5 zo naar de huisarts heb net een afspraak gemaakt om even te praten meschien kan ie me gerust stellen
    en morgen ga ik naar mijn eigen huisarts over de medicijnen praten
    de art in opleiding vertelde me ook dat het niet normaal was dat ik al zo lang antidepressie slik op zon leeftijd heb ze vanaf men 18e... en over de hoeveelheid da vond ze niet normaal ik zeg maar ik heb ze toch van de huisarts gekregen...
    zegt ze nou dat is niet gezond ik heb er men bedenkingen bij en bla bla bla echt een rotmens!
    en daardoor maak ik me ook weer zorgen van zou ik dan echt gek zijn dat mijn medicijnen echt altijd te hoog is geweest etc...
    daar heb ik denk ik op dit moment de paniek van!
    en dan denk ik ik moet wel nog 8 maanden en das nog zo lang etc... dan zit ik me in men hoofd helemaal gek te maken terwijl wij allebei zo graag een kleine willen!
    en dna is het zo ver en word ik er bang van

    xxx
     
  14. tearke

    tearke Fanatiek lid

    7 apr 2007
    3.448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    oooooh ieniemini!je kunt niet geloven hoe blij ik ben je eerste bericht te lezen!
    ik heb net hetzelfde of jou.als ik ergens moet gaan eten of ergens moet gaan waar ik weet dat ik MOET blijven bij wijze van spreken dan begin ik me in te beelden dat ik niet goed ga worden en ga flauwvallen!dan krijg ik ook het gevoel dat ik zal flauwvallen maar dat is echter nog nooit gebeurd.het is zeer lastig om daarmee te leren omgaan he?maar ik kan er de ene keer ook beter mee om en kan mezelf dan geruststellen.
    andere keren moet ik gewoon eventjes buitengaan ofzo.
    voel me dan zoooo belachelijk,maar je kunt er echt niks aan doen he.

    ik ga nu de rest van de berichtjes eventjes lezen :)
     
  15. cindy21

    cindy21 Fanatiek lid

    11 jun 2007
    1.384
    0
    0
    omgeving oss
    nou ik ben bij de huisarts geweest en hij vertelde me dat ik maar 1 of 2 keer naar de gyn hoef alleen voor men medicijnen en dna gewoon bij de vk onder behandeling kan blijven!
    ben ik wel blij mee! gyn is toch meer ziekehuis gevoel en da vind ik al niks haha

    en verder zei hij dat het niet gek is dat ik paniek had omdat ik me ongerust maakte etc,,,,
    ik ben nu alleen wel bang dat ik straks weer paniek krijg als ik thuis ben (ben nu bij men moeder)
    omdat ik het vanmiddag best erg had!
    maja ik ga dalijk lekker op debank liggen en dan zet ik flodder aan de series! haha das altijd wel lachen dan heb ik alfeiding en ik hoop dat ik vanacht goed slaap!
    heb wel heel erge hoofdpijn nu en beedje misselijk maja

    ROT PANIEK!
    zo stom dat het bestaat

    xxxx
     
  16. tearke

    tearke Fanatiek lid

    7 apr 2007
    3.448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    cindy21

    ik nam tot voor mijn zwangerschap ook medicatie voor deze angstaanvallen of paniekaanvallen,gelijk je het wil noemen.
    maar ik ben van de ene op de andere dag gestopt toen we beslisten om aan een kleintje te "beginnen"
    heb daar geen enkele keer last van gehad tot ik 20weken zwanger was.toen ineens dook die paniek terug op toen we gingen eten.
    ik wist toen niet is het nu weer mijn inbeelding of is het deze keer echt(last van lage bloeddruk).
    het was dus inderdaad mijn inbeelding want toen ik eventjes naar toilet ging om mezelf te "kalmeren" ging het spontaan terug over.

    wat ik ook heb is dat ik niet meer alleen met de auto durf te rijden :) dat vind ik nu zoooo belachelijk van mezelf!weet je waarom ik niet meer durf?omdat ik 1maal ben stilgevallen in het midden van een druk kruispunt.

    bij mij is ht wel al veel verbeterd maar ik denk dat zoiets wel blijvend is.
    mij moeder heeft hiervan ook last en gaat bij haar ook niet meer over.

    je moet maar denken zolang het maar zoiets "doms" is dat we hebben kan het eigenlijk niet echt kwaad he.er bestaan veeeeeel ergere dingen die je kan mankeren.
    daar troost ik me toch meestal mee
     
  17. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Hey meid,

    Ik weet hoe het voelt hoor ;) bij mij is het gelukkig afgezakt door oefeningen te doen.

    Om van paniekaanvallen af te komen moet je de dingen doen die je dus niet durft. Ik durf(de) niet alleen naar de supermartk bv en dan de winkelrij was helemaal een ramp. Het gevoel dat je niet weg kan en bang bent flauw te vallen.

    Maak voor jezelf een lijstje, wat vind je het minst eng tot wat je het engst vindt. Dan begin je met het minst eng te doen.

    En.... Hou voor ogen dat wanneer je een paniek aanval hebt dat je NIET flauw kunt vallen, met een paniek aanval gaat je hart sneller kloppen waardoor je geen zurstoftekort in je hersenen kunt krijgen. Deze tip helpt mij onwijs goed.

    Wordt je bv toch duizelig, knijp je handen dan in een vuist of beweeg je voet(en) omhoog en omlaag, hiermee pomp je extra bloed rondt.

    Het is zwaar om de oefeningen te doen want waarom zou je iets doen waar je bang voor bent ;) maar het helpt ontzettend. Succes.
     
  18. tearke

    tearke Fanatiek lid

    7 apr 2007
    3.448
    0
    0
    hulpverpleegkundige
    eeklo
    amai
    er zijn precies toch veel mensen die zoiets hebben he?dacht altijd de enige te zijn :)
    geeft toch troost he cindy?
     
  19. mirjan40

    mirjan40 Lid

    7 jan 2008
    7
    0
    0
    Heel herkenbaar, ik heb sinds twee jaar last van angst- en paniekklachten, vaak gevolgd door een hyperventilatieaanval, heb hiervoor thuisbegeleiding, ook al bijna anderhalf jaar. op het moment dat ik wist dat ik zwanger was, ben ik gestopt met mijn medicatie, citalopram en oxazepam. ook ik ervaar opkomende klachten en aanvallen op dit moment. maandag heb ik een gesprek over het eventueel weer opstarten van de medicatie, want ondanks aangeleerde handvatten, lukt het mij niet altijd de aanval onder controle te krijgen. thuisbegeleiding is op dit moment drie maal per week, gemiddeld twee uur per keer, omdat ik anders bang ben dat ik helemaal niet meer buiten kom en ik denk maar zo een zwangerschap die in het teken staat van deze klachten kan ook niet goed zijn, levert teveel spanning en stress op.
    hoop dat je aan mijn verhaal wat hebt, je bent niet de enigste met deze klachten.

    Mirjan
     
  20. sasha

    sasha Actief lid

    15 jan 2008
    462
    0
    0
    Cindy wat rot zeg. Helaas weet ik ook wat paniekaanvallen zijn. Vooral in het begin wist ik niet wat me overkwam. Gelukkig weet ik nu wat beter hoe het aanvoelt en raak ik niet meer helemaal in paniek. Alleen als er situaties veranderen, zoals nu ik zwanger ben ga ik toch wat meer piekeren. Dan hoop ik maar dat de paniekaanvallen niet meer terugkomen. Heel veel sterkte in ieder geval
     

Deel Deze Pagina