menstruatie ondergoed voor puber?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Athina, 13 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Is er iemand wiens dochter dit gebruikt? Hoe bevalt het en waar koop je het? Mijn dochter is 12 en nog niet zover. Zelf heb ik een spiraaltje ;) . Anders zou ik zelf één en ander uit proberen. Maar menstruatie ondergoed lijkt me dus erg prettig. Ik zie dus wel veel voordelen. In de nacht, met sporten, met gym. Sowieso op school... Eigenlijk bijna altijd wel - maar dat is misschien iets te veel gedoe met wassen etc. Maar oke. Vandaar dat ik dus ervaringen zoek - ook met name van de moeders die het -waarschijnlijk - toch zullen moeten wassen (uitspoelen doen ze dan wel zelf natuurlijk) .

    Ze zijn best prijzig, dus zomaar wat kopen en uitproberen is wat lastig.

    Athina
     
  2. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Het lijkt mij vooral vervelend met verschonen omdat dan je hele broek uit moet, verder geen ervaring en geen idee hoe het werkt met wassen.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het lijkt mij vooral prettig als back-up, voor als je menstruatie bv plots eerder begint of wanneer je nog niet helemaal weet hoe intensief je menstrueert en wel eens te laat je tampon gaat verwisselen. Ik liep om die reden altijd langer dan noodzakelijk met maandverband bv, en had ook altijd maandverband + tampon; als dat niet nodig is met dat ondergoed, lijkt me dat een stúk comfortabeler.
    Maar als enige lijkt het me niet prettig, omdat je dan inderdaad gedoe hebt met verschonen en volgens mij heb je er dan ook echt veel nodig. Als back-up zou 1 per dag meestal gewoon genoeg zijn, soms 2.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  4. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoeveel je dochter nog groeit maar dat is misschien ook iets om over na te denken.
    Wij hebben gewoon overal iets liggen (haar kamer, badkamer, wc's en in haar tas) en op school een etui met schoon ondergoed en diverse soorten maandverband.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    niemand nog met ervaring helaas...

    verschonen valt wel mee heb ik het idee - de broekjes nemen echt veel op. Dus dat hoeft veel minder vaak. En als je bijvoorbeeld voor het sporten jezelf omkleed thuis of voor het slapen gaan dan zijn het logische momenten denk ik. Waarbij mijn ervaring is dat het met maandverband nog weleens een zooitje werd.

    Groei is inderdaad wel een dingetje - niet te veel dus ;)

    maandverband en verschoning heeft ze nu ook al een tijdje in haar schooltas overigens. Ik was zelf ook 12 .
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  6. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Gaat het dan niet stinken? Als je het langer aanhoud dan gewoon maandverband?
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee maar het lijkt me niet prettig. Het idee alleen al dat je een bebloed iets een aantal uren aan hebt. Lijkt me dat dat gaat ruiken. En het blijft altijd vochtig . Gevoel alsof je en nat broekje aan hebt. Brrrrrrrrr. Smerig gevoel. Maar goed, ik heb maandverband ook altijd een smerig gevoel gevonden.
    Verschonen lijkt me niet handig op school. Hoe zie je dat voor je? Die wc's zijn nu niet bepaald de schoonste. Om te verschonen zal je je broek en schoenen uit moeten doen. En dan? Met een vieze doorbloede onderbroek in je rugzak rond gaan lopen?

    En met gym? Omkleden en dan heb je als jonge meid zo'n ding aan?

    Nee zou mijn keuze absoluut niet zijn...

    Ik zou het afwachten. Kijken tot ze ongesteld word en hoe ze het met maandverband vind. Vind ze het prima dan laat je het lekker. Heeft ze er problemen mee dan kan je altijd voor thuis een paar broekjes kopen om uit te proberen. Of als nood voor in de nacht.
    Dochter mee laten beslissen.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #8 Fuddey, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Menstruatie-ondergoed lijkt heel erg op gewoon ondergoed, je hebt allerlei soorten modellen. Daar val je denk ik niet meer mee op dan bv een meisje met gewoon ondergoed en maandverband-vleugels.
     
    Jo79 en Athina vinden dit leuk.
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar dit is een reactie omdat je er totaal niet mee bekend bent en eigenlijk al héél veel vooroordelen hebt voor je je je erin verdiept hebt, ik had van te voren ook niet verwacht dat ik het wat zou vinden, maar had dus wel al wát ervaringen gelezen waardoor het me wat lijkt, kijk hier: .. https://cupkiezer.nl/2018/07/ik-gebruikte-voor-het-eerst-menstruatieondergoed/ . Als je dit leest, zie je dat veel van je aannames niet juist lijken te zijn. Hoewel ik me kan voorstellen dat je maandverband niet prettig vind hoor - en dat een deel dus wél overeenkomt. Maar zelfs dáárin denk ik nog: Tampons of cups werken ook niet altijd gelijk voor een puber. En dit is natuurlijk ook maar weer 1 recensie... maar wel een duidelijke.

    maar ik hoopte dus nog wat up-to-date ervaringen te hebben - en dus ook van pubers zeg maar. Juist ook omdat het iets is wat wij in onze jeugd niet hadden en dus 'nieuw' voor ons.
     
  10. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    #10 LeentjeWolkje, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Hier iemand wiens dochter er net ervaring heeft mee opgedaan.

    Ik lees toch veel vooroordelen hierboven. Ik kan nochtans bevestigen dat het ondergoed echt wel werkt. M'n dochter loopt er nu mee rond (we zochten samen al een tijdje naar een milieuvriendelijke oplossing voor ons beiden). Ik test ze zodra ik 'aan de beurt ben' :)

    Wij hebben Thinx besteld, en die slipjes kunnen tot twee tampons vol absorberen. Je bloedt dus inderdaad gewoon 'in' je slipje, maar er is geen geur. Absoluut niet. 's Avonds wassen of gewoon meerdere stuks kopen en afwisselen. Het is wel niet goedkoop.

    En ja, je broek moet uit als je wil wisselen. Makkelijk met een zomers jurkje maar in de winter misschien niet zo evident. Voorlopig kan ze er wel een hele dag mee door.

    Edit: ik heb haar net nog even haar mening gevraagd en ze vond het best eng om geen maandverband te dragen, maar ze zegt echt helemaal "om" te zijn. Ze is zelf redelijk vies van bloed, maar de binnenkant van het slipje is zwart dus je ziet er niks van. Geen geuren en ook geen gevoel van in een natte boel te zitten. We hebben een winnaar hier denk ik, en ik kan niet wachten om ze zelf ook eens te gaan proberen volgende week.
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fijn om te lezen; ik kan me voorstellen dat je in het begin wel even er op moet leren vertrouwen, maar dat dat gaandeweg wel komt. Net zoals bij ander materiaal. Ik ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren, maar fijn om een ervaring van een tiener te lezen - thx!
     
  12. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Wat een fijne recensie! Haha

    Ik lees hierboven ook vooroordelen en ik vind het zo jammer dat zelfs volwassenen zo denigrerend kunnen zijn over zaken waar onze meiden mee te maken hebben, willen onderzoeken en verandering in willen brengen!!

    Mijn eerste idee was ook dat het onhandig was met verschonen. Maar als je dochter er een schooldag mee kan doen, zou het al ideaal zijn!
    Op een vies schooltoilet om moeten kleden lijkt me niet fijn.
    2 tampons zeggen mij niet zoveel. Ik moet op de heftigste dagen elk uur een superplusplus tampon verwisselen, maar dat is niet gemiddeld.
    Zou zon broekje een schooldag kunnen volhouden? Incl fietstocht heen en terug?
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat vraag ik me ook af, maar dat zal wellicht ook per persoon verschillend zijn. Mijn dochter is nog niet zover, maar ik weet nog heel goed dat ik na elke 2 lessen weer nieuw maandverband moest pakken en dan gebruikte ik ook vaak nachtverband, maar op zich lijkt het me wel een uitkomst en prettiger dan maandverband.
     
  14. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant

    Ja, maar zo heftig schijnt niet gemiddeld te zijn

    Ben zo benieuwd hoe dat met onze dochters gaat zijn. Hopelijk kunnen die het af met wat normaal is .
     
  15. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Nou mij lijkt het net niets maar als je echt niets voelt juist weer wel.
    Ik ben erg licht opoe dus voor mij zou het ideaal zijn.
    Zat zelf aan een cup te denken.
    Maar voor een net aan tiener zijn en daar vroeten lijkt me ook niet fijn.

    En ik zou me liever omkleden op het toilet dan zo moeilijk gaan doen met verwisselen ik vond de brillen niet fijn.
     
  16. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik zou een pak maandverband in huis halen en als het eenmaal zover is de opties bespreken wat er nog meer is. Dan kan ze er zelf over nadenken wat ze graag wil uitproberen en prettig lijkt.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Q is een paar maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden (super vroeg dus). Tot nu toe erg weinig en steeds maar 2 dagen.
    Ik zou dus eerst afwachten hoe de menstruatie in het begin verloopt. Met een zwart broekje heb je niet echt een idee lijkt me. Als het wat meer en regelmatig is dan zou ik zeker zo’n broekje overwegen.
     
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste dochter menstrueert al een tijdje maar die verliest ook stolsels en ik denk niet dat dat wordt opgenomen door zo’n slipje ;)
    Voor lichte dagen zou het best een oplossing kunnen zijn maar ik denk dat je straks eerst eens moet horen wat je dochter er zelf van vindt.
    Mijn dochter is nu aan het experimenteren met tampons.
    Ik menstrueer ook heftig en zou het de eerste dagen niet aandurven.
     
  19. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Is wasbaar maandverband nog een optie? Daar ben ik een paar maanden terug mee begonnen en ben er erg tevreden mee :) Zit net wat lekkerder en gaat net wat langer mee dan gewoon maandverband (en een stuk milieu bewuster).

    Ben zelf nog wel benieuwd of er nog meer reacties zijn mbt ondergoed. Wie weet nog een fijne aanvulling.
     
  20. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Sinds vanmorgen draag ik een hiphugger van Thinx. Het is een vrij laag model en ik zou me misschien comfortabeler voelen met een hi waist model, omdat mijn buikje daar ook deels in kan verdwijnen ;) maar goed. Ik wil wel wat over mijn ervaringen neerschrijven als jullie dat willen?

    Ik zag trouwens op de site dat er nu ook modellen zijn die tot vier tampons aan bloed kunnen opvangen, daar kan iemand met een gemiddelde menstruatie dus zeker een dag mee doorkomen. Het model dat ik nu draag kan 2 tampons aan en ik denk dat ik dus ergens in de late namiddag zal moeten wisselen.
     

Deel Deze Pagina