Menstruatie ondergoed

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MariTheresa, 19 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariTheresa

    MariTheresa Actief lid

    24 jan 2019
    218
    110
    43
    Vrouw
    Ik zou wel milieuvriendelijker willen gaan leven. Daarom: heeft er iemand ervaring met menstruatie ondergoed, in plaats van maandverband? Is het veel gedoe? Is het wel hygiënisch? Kun je het ondergoed de hele dag dragen of moet je steeds verwisselen?
     
    LMR8992 vindt dit leuk.
  2. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @MariTheresa ik ben niet bekend met ondergoed, maar wel met wasbaar maandverband. Ik draag het nu sinds 3 cycli (ook na mijn MA gedragen als kraamverband). En ik draag wasbare inlegkruisjes. Ik wil niet meer anders!

    Geen gezweet of gebroei, in gebruik nagenoeg hetzelfde als gewoon verband.

    Ik doe ze in een (lege) luieremmer en voor ze in de normale was meegaan week ik ze 2 uur in koud water. Na het wassen aan de waslijn drogen.

    Ondergoed lijkt me best onhandig in verschonen, want lijkt me niet dat je de hele dag zonder verschonen kunt.
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
  4. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.507
    3.195
    113
    Vrouw
    Ik ben hier ook wel benieuwd naar dus ik volg je topic!
    Ik gebruik zelf wasbaar maandverband en de organicup. Vind het veel beter zitten als gewoon maandverband en tampons.
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.840
    3.604
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ikzelf gebruik meestal wasbaar maandverband, verademing ivm dat synthetische spul.

    Maar, ik heb wel verschillende merken geprobeerd voordat ik de best passende gevonden had.

    Dus investeer niet direct in merk x, maar probeer eerst de broekjes van verschillende merken.
     
  6. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik gebruik menstruatieondergoed sinds maandag, mijn oudste dochter wat eerder (er is net een onderwerp over in het schoolkinderen en pubers gedeelte hier). Mijn dochter had zelf aangegeven wat te willen doen aan de milieuvervuiling, waar we - dat moeten we toegeven - als dames toch zelf een groot aandeel in hebben. Kijk maar eens hoeveel plastic verpakkingen en plastic inbrenghulzen we jaarlijks gebruiken tijdens onze menstruatie. Ik ben dus zelf mee op zoek gegaan naar alternatieven.

    Om even op je vraag te antwoorden, ik gebruik Thinx, dat waren dacht ik de eersten die met menstruatieondergoed op de markt kwamen. Er zijn andere merken maar je moet goed opletten want heel wat fabrikanten produceren ondergoed dat enkel als backup kan dienen. Dan lees je soms dat ze "niet werken" of "niet goed absorberen" maar eigenlijk heb je dan dus niet het juiste product gekocht. Goed kijken of er bij het slipje staat "vangt het bloed uit xxx tampons op", en die xxx is dan een getal. Dat is wat je moet hebben. Hoe hoger het getal, hoe minder vaak je moet wisselen.

    Is het veel gedoe? Neen. Je hoeft nooit meer maandverband te kopen, niets meer te plakken, er kan niets verschuiven. Je ziet ook geen bloed meer (het kruis is zwart) en het ruikt het ook niet. Je doet het menstruatieondergoed aan net als een gewoon slipje. Na een tijd (hangt af van de capaciteit) is het 'vol' en moet je van slipje wisselen en het oude slipje wassen. Ik heb er geen idee van wat er gebeurt als je het te lang aanhoudt. Met de versie die ik en mijn dochter gebruiken komen we een werkdag toe, maar als je echt heel hevig bloedverlies hebt, moet je wellicht sneller wisselen en dan is het "gedoe" dus dat je op je werk een zakje mee moet nemen om je oude ondergoed in te bewaren. En dat als je een broek draagt, je die dus op het toilet uit moet doen.

    Afhankelijk van hoeveel slipjes je hebt gaan ze 's avonds de wasmachine in en de volgende ochtend kun je ze weer aantrekken. Nadelen? De prijs. Je hebt echt wel een setje van 3-4 slipjes nodig, en dat loopt aardig op. De kostprijs van gewoon maandverband valt wel weg uiteraard. En misschien het moeilijkste: ik vond het best lastig om me over het idee heen te zetten dat ik dus eigenlijk gewoon in mijn slipje aan het bloeden was. Dat was echt een mentale klik die ik moest maken. Maar uiteindelijk ben ik echt 100 procent om, samen met mijn dochter. Ze stond zelf ook niet zo open voor tampons, laat staan cups, en dit is echt 0,0 gedoe, niet oefenen om in te brengen, of risico op TSS, of pijn bij het uithalen, of whatever.

    Als je nog vragen hebt, laat gerust iets weten.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    @LeentjeWolkje Welk model heb je van Thinx? Ik zie dat Thinx ook een tweede product nu heeft Speax, dus daar ben ik naar aan het kijken (dat is voor urineverlies, dat heb ik maar heel licht, maar draag nu voor de zekerheid wel wasbaar maandverband). Ik draag nu altijd deze shorts: https://muchachomalo.com/nl/ladies-boxer-2-pack-1/, dus ben op zoek naar iets soortgelijks, van thinx heb je de boyshorts (van speax niet, maar misschien komen die nog), ik vraag me alleen af of die pijpjes niet aan de lange kant zijn. Ik zoek dus ervaringen ;).
     
  8. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik heb zelf een hip hugger. Ik weet dat thinx ook een model heeft met pijpjes dat echt wel heel veel kan opvangen, daar heb ik helaas geen ervaring mee.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  9. Kruimeltje 1

    Kruimeltje 1 Bekend lid

    18 mrt 2009
    666
    494
    63
    Vrouw
    Ik gebruik de cup. Ideaal, verbruik ook geen maand verband ofzo. Spoel/was de cup en klaar.
    Je kan ermee sporten/zwemmen en je lekt totaal niet door. Je voelt het ook niet lopen wat ikzelf er prettig vind. Ook geen last van zweet en dergelijke
     
    Butchke vindt dit leuk.
  10. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ideaal vind ik dat zelf zeker niet. Je moet met je vingers in je vagina zitten op een moment dat je dat eigenlijk niet wil, dus bloed aan je vingers, en echt easy zijn ze toch ook niet in te brengen. Plus je moet ze op het werk ook uitspoelen e.d.
     
  11. Kruimeltje 1

    Kruimeltje 1 Bekend lid

    18 mrt 2009
    666
    494
    63
    Vrouw
    Ik heb er weinig last van . Op mijn werk hoef ik dat niet te spoelen. Kan tot 12u blijven zitten.
    Beetje handigheid krijgen bij het inbrengen en uithalen, maar dat is zo geleerd
     
    JosjeM en Butchke vinden dit leuk.
  12. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.507
    3.195
    113
    Vrouw
    Thinx heeft nu 30% korting op alles. Ga het toch maar proberen denk ik. Zouden 3 shorts genoeg zijn? Alleen om te proberen.
     
  13. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik denk het wel hoor. Laat je weten hoe het is gegaan?
     
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    Ik zit ook te kijken, maar is de shipping echt 10 euro? Ik wilde 1 broekje bestellen, maar vind dat wel erg duur, je zou toch denken dat dat gewoon in een envelop past toch? :confused:

    oh, ik zie het al, eerste x gratis als je boven de 100 dollar komt denk ik.
     
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    @LeentjeWolkje Jij hebt al thinx toch? Ik lees dat ze krap vallen, maar is dat ten opzichte van Amerikaanse maten of ook Europese maten?
     
  16. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik heb Thinx ja. Ik vind ze prima zitten en heb eerder de indruk dat het Europese maten zijn in plaats van Amerikaanse.
     
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.232
    5.188
    113
    Ok, dank je, dan ga ik voor een L (ik zit bij europese maten een beetje tussen m en l in, maar vind te strak ondergoed niet fijn, dus ga altijd voor l). Welke modellen heb jij?
     
  18. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik heb (voorlopig) enkel de hip hugger, ik heb enkel die gekocht omdat dit allemaal nieuw voor me was en ik nog nooit menstruatieondergoed had gebruikt. Misschien ga ik wel een wat meer uitgebreide collectie aanschaffen met de huidige actie.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  19. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.507
    3.195
    113
    Vrouw
    Ik heb er 3 besteld, 1 cotton brief en 2 boy shorts in maat L.
    Ik ben in ondergoed heel kieskeurig dus ik hoop dat het goed zit voor die 78,-:roflmao:
    Ik vind het nog steeds duur maar nu ze korting hadden toch maar besteld.
    @MamavanLieverd shipping is ook wel duur ja:o:
     
  20. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.507
    3.195
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina