Hallo allemaal Ik ben nu 13 weken zwanger en heb sinds twee dagen erge rugpijn onderin mijn rug. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in 2011 aan een hernia geopereerd ben en sinds mijn geboorte een forse scoliose heb. Toch vraag ik me af of die rugpijn kwaad kan. Ik verlies geen bloed en heb geen hevige buikpijn. Soms alleen een wat trekkend gevoel onderin de buik.
Ik ben geen dokter maar het lijkt erbij te horen. Je bekken is aan het veranderen en waarschijnlijk je houding daarbij ook. De komende weken wordt de kleine groter en moet er dus meer plaats vrijkomen in je buik. Soort van bandenpijn. Of misschien heb je wel zwangerschapsischias. Dat heb ik ook. Omdat ik al vanaf 18+3 verplichte rust heb ben ik daar uiteindelijk niet voor naar de fysio geweest maar dat kan wel. Je hebt dan een soort afknelling wat je voelt in je onderrug, been, bekken.
Ook ik heb flink last van lage rugpijn. De afgelopen 2 weken wordt het behoorlijk erger, naarmate mijn buik meer groeit. Dan schiet het er echt in, en kan ik soms geen kant op. Volgens de verloskundige komt het omdat door de hormonen de ruggenwervels meer ruimte krijgen, waardoor zenuwen en spieren makkelijk bekneld raken. Ze vergeleek het letterlijk met een hernia, alleen kan hier de oorzaak niet worden weggenomen, omdat het te maken heeft met het veranderende lichaam (hormonen + houding) tijdens de zwangerschap. Massage, oefeningen en fysio kunnen voor verlichting zorgen. Als de pijn te erg is mag een paracetamol ook. Helaas hoort het er soms bij...
Het hoort er helaas een beetje bij..... Hou het in de gaten en trek tijdig aan de bel. Fysiotherapie kan helpen.
Ben al onder behandeling bij een cesar therapeut dus zal dit even melden. Was er in de eerste instantie voor mijn heupen. Gaat mij er meer om dat het geen teken van een miskraam is maar dat denk ik bij alles wat ik voel ben helaas nog erg onzeker