geen antistoffen rode hond, tweede kindje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Merijn, 20 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn man en ik zijn aan het overwegen opnieuw te proberen zwanger te raken. Qua planning zou, andere zaken in overweging genomen, het beste uit komen op het nu direct te gaan proberen (lang verhaal en natuurlijk als het direct mag lukken etc.). Nu is tijdens mijn vorige zwangerschap gebleken dat ik geen antistoffen heb tegen rode hond (terwijl ik wel ben ingeend) en had ik dus een nieuwe inenting moeten halen. Dit ben ik echter glad vergeten en daar kom ik nu pas achter... Alsnog inenten betekent niet zwanger mogen raken de eerste 3 maanden en als we er weer voor willen gaan, vind ik dat echt te lang (vanwege mijn studie).

Maar ik heb al een zoontje rondlopen die pas begin maart tegen rode hond wordt ingeend. Wat zijn nou de risico's? Moet ik me zorgen maken? Moet ik nu de zwangerschap gaan uitstellen? Of kunnen we er toch voor gaan als we extra alert zijn op mogelijke besmettingen in de omgeving (mijn zoontje gaat naar het kinderdagverblijf).

Zucht, ik baal hier zo van dat ik er nu pas weer aan denk...

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Direct nog een vraagje: als mijn zoontje een inenting krijgt, is hij dan op dat moment besmettelijk voor een zwangere vrouw? Kan ook dat gevaar vormen?

3. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi merijn,

De rode hond is een echte kinder ziekte dat tegenwoordig door de inentingen nauwelijks meer voorkomt. Alleen in mediterane landen komt de rode hond nog voor.
    Tja wat is wijsheid, dat is aan jullie. Ip is de kans klein dat je het oploopt. Als je kindje word ingeent is dit geen probleem voor jou!
    Vakanties naar de rode hond gebieden zou ik dan even laten.

Imke

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dank je voor je reactie! Die stelt me wel enigszins gerust. Ik twijfel nog steeds over wat wijsheid is, maar inmiddels had ik rode hond volledig buiten proporties geblazen (dwz dat ik dacht dat rode hond op ieder kinderdagverblijf ieder jaar voorkomt). Gek eigenlijk, want de vorige keer had ik ook geen antistoffen en toen maakte ik me helemaal geen zorgen (de vk deed er ook behoorlijk luchtig over eigenlijk).

Ik ga maar even verder met piekeren ;)

Deel Deze Pagina