Mentaliteit kinderen groep 4.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Taby, 13 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Onze dochter zit in groep 4.
    Elke dag komt ze met verhalen over school terug thuis.
    Een ding valt ons de laatste tijd op.
    De mentaliteit van Sommige kinderen.
    Voorbeeld van vandaag, dochter verteld dat er een kerstbal kapot was gevallen uit de kerstboom.
    En als ik dan vraag hoe dit is gekomen, dan verteld ze dat er een kindje boos achter de boom is gekropen en daardoor de boom omviel en 2 kindjes de boom op konden vangen, maar er wel 1 bal kapot was gevallen.
    De juf was even uit de klas om iets te pakken en er kregen 2kindjes ruzie, waarvan er dus een achter de boom kroop.
    Verder had de juf vandaag op een moment 5 kinderen op de gang staan, 4 bij de deur en 3 achter hun stoel, dit omdat ze niet luisterden en er teveel roesemoes was terwijl het stil moest zijn.
    Uiteindelijk is de juf met de klas een rondje gaan lopen buiten, waarbij ze even mochten gillen en uitwaaien, zodat ze in de klas weer rustig aan het werk konden gaan.
    Dit betekende wel dat het rekenen verviel, die eigenlijk op de planning stond.

    Gisteren vertelde onze dochter dat ze heel boos was geweest op iemand en had geschopt en geslagen, dit ken ik niet van haar.
    Heb haar hier ook op aangesproken.
    En gevraagd waarom ze is gaan schoppen en slaan.
    Ik kreeg terug; omdat dit het snelste werkt en stop hou er mee op ik vind het niet leuk niet werkt.

    Vorig jaar zat onze dochter in de combiklas groep 3/4 als groep 3, nu zit ze in deze groep 4 en is dit een samengevoegde klas van de andere klas die vorig jaar ook groep 3 was.
    En dit is de enige groep 4 op school, dus deze klas blijft zo bestaan t/m groep 8 ben ik bang voor.

    Natuurlijk ga ik dit opnemen met de juf.
    Maar ik vraag me af of dit "normaal" is en dit de mentaliteit van tegenwoordig is?
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.394
    113
    Dit herken ik niet. De klas van dochter is wel rumoerig (combi 4/5), maar voor zover bekend wordt er niet gevochten of uiteraard in de klas. Wel dat ze als beloning een dansje mogen doen of om tussendoor even weer wat energie kwijt te kunnen. Er vervallen hierdoor echter geen lessen.
     
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik weet wel dat de kinderen op school veelal nu moe zijn, kort lontje, kletserig.
    Vakantietijd!
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.042
    113
    Ik herken het ook niet, maar mijn zoon zit in een ontzettend leuke klas. Hij kwam er in groep 3 in, en toen zei de juf al dat hij heel erg veel geluk had, hij kwam uit een groep 2 waar hij gepest is (andere school), en door deze klas is hij weer helemaal zijn oude zelf geworden. En de juffen in groep 4 en nu in 5 zeggen ook dat ze zelden zo'n leuke klas hebben. Terwijl er toch 30 of 31 kinderen in zitten.
    Dochter zat in groep 1 wel in een pittige klas, maar ze hadden toen een oude, hele goede juf. Die deed het zo goed, waardoor mijn dochter zich toch veilig voelde in de klas (terwijl ze wel heel snel van slag is en gevoelig) Daarna is de klas gesplitst omdat ze anders 35 kinderen zouden hebben in groep 2, en die deling hebben ze goed gedaan, want beide klassen draaien nu goed. Ook wel omdat het minder kinderen zijn, maar de combinaties van kinderen is blijkbaar ook goed.
     
  5. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik had inderdaad ook al het idee dat het tijd wordt voor vakantie.

    Ik heb wel het idee dat er in deze klas een hoog aantal kindjes zitten die extra aandacht nodig hebben op sociaal vlak.
    Ongeveer 7 van de 25 kindjes.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is 1,5 klas die is samengevoegd, als ik het goed begrijp? Is dat goed begeleid de eerste periode van het schooljaar? Het klinkt namelijk alsof het niet helemaal goed zit in de groepsdynamiek.

    Je krijgt steeds meer kinderen die zich niet 'normaal' kunnen of willen gedragen (gevolg 'passend onderwijs' en andere opvoedingsstijlen dan vroeger). Het is dan heel belangrijk dat kinderen die het wel weten & kunnen, niet meegaan in dat gedrag. Iedere groep heeft zijn eigen normen en waarden en dat geldt ook voor een klas. Het is zeker bij een nieuwe groep heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de leerkracht en de sociaal vaardige kinderen de normen bepalen. Het klinkt nu alsof het andersom is en er steeds meer kinderen gaan meedoen met het ongewenste gedrag.

    Als er op een gegeven moment zoveel kinderen op de gang staan, lijkt de juf het ook niet meer te weten. Echt efficiënt lijkt het me in elk geval niet om vijf kinderen op de gang te zetten. Dat wordt een feestje in plaats van straf.
    Ik zou zeker in gesprek gaan met de juf. Vindt zij ook dat het niet lekker loopt? En wat wordt eraan gedaan, wordt de juf daarbij voldoende gesteund door de directie?
     
  7. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Waarom wordt het probleem zo snel gelegd bij kinderen die te maken hebben met passend onderwijs?! En andere opvoedstijlen? In mijn beleving zijn het juist de haantjes (aka de populaire kinderen met de welbekende strenge ouders en zogenaamd sociaal wenselijk gedrag naar hun hand kunnen zetten!) die pesten. Juist de kinderen die gebruik moeten maken van passend onderwijs zijn de sjaak. Dus waarom moet de norm bepaald worden door díe kinderen die zich zo gedragen? Hier word ik echt laaiend van! Ik heb 1 autistisch kindje, die echt letterlijk geen vlieg kwaad doet. Zit op speciaal onderwijs en hij heeft ivm de reguliere klas van mijn jongste een klas vol lieve, pure kinderen. Nee dan mijn jongste. Die zit in zo'n klas (groep 1 en 2) vol haantjes. Hij is zélf een haantje. Hij zit in het groepje popi jongens dat de dienst uitmaakt onder de kleuters. Hij en zijn vriendjes zijn allemaal hetzelfde type: uit een welgesteld gezin, netjes opgevoed, goed gekleed etc. Kortom mijn jongste en zijn vriendjes zijn populair. En ze gedragen zich soms zo asociaal dat ik er echt van schrik. Allemaal normale jongens. Nu heeft de mijne wel adhd maar hij is intelligent, zeer sociaal vaardig en een grappig superheldje. Maar wel een kind die het de juf heel moeilijk maakt. De klassen zijn te groot!

    En hij wordt precies hetzelfde opgevoed als zijn broer. Het kind die echt precies het tegenovergestelde van een haantje is. Dus sorry als ik in jullie ogen te heftig reageer maar kijk eerst naar je eigen perfecte kinderen voor je naar een kind wijst met een rugzakje. Als mijn kind iemand slaat dan ga ik daar anderen niet de schuld van geven. Je engeltje is op school misschien wel achterbaks. Steek je hand in eigen boezem en kijk verder. En laat de kinderen die het al moeilijk hebben met passend onderwijs met rust. Kijk gaarne niet op hen neer! Want die achterbaksheid nemen je kinderen van je over. En daar krijg je dit soort klassen van.
     
  8. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hallo Tupp,
    De groep 4 van vorig jaar is samengevoegd met de andere groep 4 van vorige jaar en zijn nu groep 5.
    De groepen 3 van vorig jaar hebben ze nu samengevoegd tot 1 groep 4. En in de school is nu maar 1 groep 4.

    Je hebt het goed verwoord wat ik bedoel.
    Het lijkt inderdaad de omgekeerde wereld te worden, kinderen met negatief gedrag krijgen zoveel aandacht, dat er les en andere kinderen onder gaan leiden.
    De kinderen die zich negatief gedragen is niet echt over te zeggen dat zij passend onderwijs zouden moeten krijgen, maar ik denk inderdaad dat dit wel te maken heeft met verschillende opvoedingsstijlen.

    Als ze met 5en op de gang staan, dan staan ze allemaal best ver uit elkaar hoor, het is een grote hal die ze hebben.
    En de juf is best streng er op dat er dan geen feestje gebouwd gaat worden. 😄
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Vlinder84; Jammer dat je er gelijk iets negatiefs van maakt als iemand iets zegt over passend onderwijs en dit gelijk heel erg op jezelf en je eigen kinderen betrekt.
     
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Ik ga hier niet op in want in.die discussie heb ik geen zin maar bedenk je dat ieder kind zo zijn verhaal heeft. Ik ben moeder van zo een "vervelend sociaal gestoord kind" en geloof me, wij bewegen hemel en aarde om dit te sturen maar sommige dingen zijn gewoon lastig te sturen en daar zit een verhaal achter. Dit heeft totaal niets te maken met onze opvoedstijl. Dus alsjeblieft, oordeel niet te hard en te snel
     
  11. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Inderdaad is elk kind anders en onder elkaars aanwezigheid heb je als ouder ook niet altijd 100% in de hand hoe je kind buiten jou om is.
    Ik zeg ook nooit dat ze heilig is.

    Zoals ik lees heb je een kindje met autisme, die zich rustig gedraagt.
    Bij mijn dochter in de klas zitten een paar jongens die ze ontloopt, want als ze een woedeaanval krijgen dan worden ze gevaarlijk geeft ze aan.
    En ik heb zo een woedeaanval een keer gezien, z'n moeder hield hem in de houdgreep en nog was hij bijna niet te houden.
    Die van mij is echt geen schatje en ik probeer haar er over na te laten denken hoe het komt dat die jongens dan een woedeaanval kunnen krijgen.

    Ik zie gewoon dat de juf het pittig heeft in de klas van 25 kinderen.
    En ik wil graag dat de kinderen hun aandacht kunnen krijgen die zij verdienen.
    En ik wil niemand tegen het hoofd stoten, wat betreft hun kinderen.
    Maar vroeg me gewoon af of deze mentaliteit "normaal" is.
    En hierover "wijzer" te worden en dit mee te kunnen nemen in mijn achterhoofd als ik in gesprek ga met de juf.
     
  12. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Oh dus het is negatief wanneer ik kinderen die het al zwaar genoeg hebben in bescherming neem tegen mensen zoals u? ;)
     
  13. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Sterker nog: als de ouders van zogenaamd 'normale' kinderen net zoveel tijd zouden steken in hun kinderen zoals ouders als wij, zou de wereld er heel wat leuker uitzien. Maar ja... Het is blijkbaar menselijk om kinderen al in een hokje te plaatsen. Geen wonder dat het op jonge leeftijd al uit de hand loopt met zoiets als voorbeeld.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ook hier op school wat drukke kinderen, die drukker worden (en af toe kortsluiting momentjes hebben) en heel gevoelige kinderen, die momenteel door alle drukte en vermoeidheid nog gevoeliger zijn. Dat is hard werken voor de juf...
    Dat een les rekenen vervalt om even de kinderen uit te laten razen zou ik zelf niet zo'n probleem vinden. Als er zoveel negatieve energie hangt in de klas, dan gaat dat ook ten koste van hetgeen de kinderen presteren. Dus dan kun je beter even de energie eruit gooien buiten.
    Ik denk overigens niet dat het met de mentaliteit te maken heeft. Alleen heb je soms gewoon wat meer gevoelige kinderen bij elkaar in de klas zitten. En als die zich allemaal op een andere manier uiten, en eigenlijk allemaal een eigen aanpak nodig hebben, is dat soms moeilijk te handelen voor iedereen in de klas.

    Soms kan het dan goed zijn om even meer aandacht te besteden aan de groep en de groepsvorming dan aan de leerstof..
    Maar ik kan me ook voorstellen dat ze nu even doorbikkelen tot de vakantie en daarna weer een nieuwe frisse start gaan maken.
     
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Ik denk niet dat het een normale mentaliteit is. En als je kind er last van heeft zou ik het zeker ter sprake brengen. Maar probeer daarbij wel neutraal te zijn en niet te oordelen. Want nogmaals, zeggen dat het aan "bepaalde" opvoedstijlen ligt is nietszeggend en kwetsend
     
  16. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ja ik begrijp je hoor! Ik vrees dat het onderwijs al te lang te star is en niet geschikt is voor veel kinderen. Vooral voor veel jongens niet. Lang stil zitten, lange lesdagen, te weinig buiten spelen. Zonder te generaliseren trouwens want meisjes kunnen daar ook last van hebben. Ik baalde altijd erg van school en verveelde me rot. Het onderwijs van nu is nog steeds als vroeger en erop gestoeld om verschillende kinderen binnen te krijgen en ze er als eenheidsworsten uit te laten komen. Dat werkt gewoon niet. Maar goed dat is iets dat pas op lange termijn zal gaan veranderen.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Laat ik het dan in zijn algemeenheid over 'de mentaliteit' van 7-8 jarigen hebben, want dat was de vraag.

    Mijn driedubbele ervaring is dat dit een verdomd intensieve leeftijd is en dat de kinderen in een hele lastige fase zitten op deze leeftijd.
    Het onderstaande heb ik laatst gelezen en hier klopt het volledig, vooral over het zwart-wit denken, zich willen bewijzen en het 'me against the world' fase:

    Seven years old.
    Might tend towards complaining, usually about their parents or the rules, but also about friends and other kids.
    Will feel misunderstood by many.
    Can be dramatic about school, friends or life in general.
    Will try to use words to talk about how they are feeling but may become frustrated and angry when they are upset.
    Will be becoming more aware of what other people think.

    Eight years old.
    Will want you to think the way they do and will have little tolerance for your difference of opinion.
    Will be very sensitive to what you think of them.
    Will often fight with the mother.
    There won’t be a lot of grey. Things will be black or white, right or wrong, good or bad.
    This tendency to think in absolutes might cause a little trouble with friendships. Take comfort in knowing that yours won’t be the only small person struggling with this. They’ll be okay – this is the part where they learn about friendships and how to get along with people.
     
  18. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    #18 Taby, 13 dec 2016
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
    Dit is dezelfde invulling die jij nu geeft over de ouders van de zogenaamd "normale" kinderen. 😉
    Want wij hebben bijna dagelijks nu gesprekken met haar over het hoe en waarom kinderen reageren en haar proberen mee te geven hoe dit bij andere mensen zo kan lopen.
    We vragen bijvoorbeeld ook altijd wat haar aandeel was bij iets wat er gebeurt is.
    Ze zit ook op sovatraining, op aanwijzing van de juf. Dit omdat ze soms te duidelijk haar mening drukte op iets.
     
  19. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

    als aanvulling hierop (mijn engels is niet zo goed :p zeker niet als ik moe ben) ; ik merk hier wel dat de groep 5 kinderen wel weer wat rustiger lijken te worden in zijn algemeenheid... De draken van groep 3 en later 4 - lijken toch met het ouder worden hun rust en plekje wel wat beter te vinden.
    Dus ook al zitten ze nog jaren bij elkaar; dat wil zéker niet zeggen dat de kinderen niet veranderen.
     
  20. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Amdaa en athina, goed stukje.
    dit geeft hoop, want als je hoort hoe het er nu aan toe gaat, dan ben je bang voor het geen er komen gaat als deze klas een jaar of 11 is.

    Ben blij met ieders mening.
    En het is niet bedoeling mensen tegen het verkeerde been te schoppen.
    We hebben 1 kind en ik schrik soms van de verhalen die ik hoor.
    En ben misschien in die zin, niet zo veel gewend. 😉
     

Deel Deze Pagina