Merkkleding hoe ver ga jij?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MissXray, 12 aug 2024.

1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Rare topictitel misschien, maar ben benieuwd hoe ver jullie toegeven aan de wensen van de kinderen.

Situatie hier: kind gaat naar de 2e klas en wil nu ook in merken als four, stussy en ralph lauren lopen. Ok prima ben niet antimerk, ze liep altijd al in vingino en heeft bv een prachtige airforcejas.

Nu ging ik de prijzen even opzoeken van deze merken en ik schrok me echt wild.
    Ik heb op zich best weinig zin om even een paar hoodies van 150 euro aan te schaffen.

Hoe regelen jullie dit met je pubers? Moeten ze merk en non merk combineren? Ik kan wel zeggen ga lekker werken voor je geld, maar kind is 12 dus geen optie.

2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.408
    17.247
    113
    Vrouw
    #2 Neuzeke, 12 aug 2024
    Laatst bewerkt: 12 aug 2024
    Wij kopen voor hen 2 paar nikes
    2 dure broeken
    1 dure hoodie
    3 duurdere t-shirten
    We zoeken hiernaar tijdens de solden maar vinden ze niets en is het uit de nieuwe collectie dan is dat ook prima.

De rest is 50/50.
    Wij 50% en zijzelf 50%.
    Niet eindeloos aan te kopen.

Maar ze combineren ook met goedkopere merken en vinted (betalen wij).

MissXray vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.206
    11.167
    113
    Mss is kleedgeld dan wel een optie. Dan weet ze dat als ze die hoody koopt, er minder over is voor andere kleding. (Wellicht afspreken dat jassen en schoenen hierbuiten valt). En aanmelden op Veepee en Zalando Lounge, dat scheelt vooral op zulke merken heel veel geld.

Spectre, Chillin en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.539
    5.642
    113
    Vrouw
    Bij mij zouden ze lekker pech hebben… misschien als ik 1 kind zou hebben ik minder moeilijk zou zijn… maar dan alsnog zou ik niet alleen maar dure dingen kopen, 150 voor een trui, belachelijk!

doe dat maal 5 en ik ben binnen 2 maanden failliet

Zara75, Jessi79, mamabri en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.539
    5.642
    113
    Vrouw
    Maar als je kleedgeld zou doen, hoeveel zou je dan geven?
    Want als je €50 pm zou geven moeten ze 3 maanden sparen voor 1 trui

wil je dat ze dat elke maand kunnen kopen EN ook nog andere kleding ben je minimaal 200 pm kwijt….
    Beiden opties lijken me niet handig

Mammavantwee vindt dit leuk.
  6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.795
    3.635
    113
    Hier gelukkig geen merkgekkies, behalve voor schoenen, maar daar hebben ze ook niet de duurste uitvoering van een merk van.
    Hier non-merk en merk, het laatste vaak ook outlet. Of via een spotgoedkope winkel hier die veel merk verkoopt, nieuw, wat nog goedkoper is dan de Wibra ofzo.
    Ik ben gekke Henkie niet dat ik een vermogen aan kleding uit ga geven, of ik het geld nou heb of niet, dus laat ik de keuze bij hun.
    Met kleedgeld moeten ze zelf maar zien hoe ze uitkomen. Dat kun je ook overwegen. Meteen een goede leerschool dat als ze alles merk wil, ze zowat dagelijks in dezelfde outfit kan lopen.

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.729
    5.540
    113
    Vrouw
    Niet. Dat is hier serieus pech hebben als ze dat zouden willen. Dan zouden ze nog via Vinted mogen kijken maar nieuw zou ik niet aan beginnen. Ik zie geen enkele reden waarom een kind in zulke dure kleren moet lopen. Wil je dat wel, dan ga je maar werken.

Aegyo, mamabri, Mammavantwee en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.408
    17.247
    113
    Vrouw
    Als je het trouwens niet kan betalen, dan is het ook zo natuurlijk.
    Ikzelf vind het niet erg om een paar stuks te kopen die duurder zijn.

Pech voor hen, ik ga echt niet .... zou ik dan eerder formuleren jammer voor hen maar het kan echt niet financieel.
    Als ze het dan echt graag willen zou ik op zoek gaan via vinted, veepee, sales,...

9. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.644
    2.020
    113
    Ik begin daar zelf ook echt niet aan hoor. Ik had daar vroeger bij mn moeder ook echt niet om moeten vragen. Als ik iets heel duurs wilde moest ik dat zelf sparen van mijn kleedgeld of een bijbaantje zoeken.
    En daarbij: 150 geef ik zelf nog niet eens uit aan een kledingstuk. De H&M bijv heeft hartstikke leuke kleding en anders is marktplaats of Vinted idd nog een optie.

Biny vindt dit leuk.
  10. MissXray

Ik hoor hier dat 75 euro per maand normaal is. Ik heb nog geen idee, want wij betalen nu alle kleding. 75 euro is dan overigens zonder schoenen en winterjas. Dat is dus idd sparen als je zo’n dure trui wil.

11. MissXray

Punt is dat wij het dus heel prima zouden kunnen betalen, maar het me echt tegen staat. Waar slaat dat op een trui van 150 euro. Ik probeer hier nu dus even te staven of ik niet een vreselijk ouderwetse instelling heb.

Kind ziet er zo prachtig uit in alle non merk dat ik echt geen idee heb waarom dit nodig is. Maar kennelijk denken andere ouders daar anders over, want hun kids lopen wel in deze overpriced merkkleding (en dat is ook oke he). Hierdoor denk ik nu dus alleen dat ik mijn kind tekort doe, omdat we het gewoon zouden kunnen betalen.

Zara75, Shay25, Jo79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.408
    17.247
    113
    Vrouw
    #12 Neuzeke, 12 aug 2024
    Laatst bewerkt: 12 aug 2024
    Je kan een middenweg zoeken e.
    Je hoeft hen geen kast vol dure spullen te geven, dat doen wij ook niet.

Maar je kan zeggen: je mag 1 stussy maar dan koop je nu geen merkbroek.
    De merkbroek is dan voor 6 maand later ofzo
    T-shirten voor een verjaardag,...

Niet alles in 1 keer.

Ik vind 150 euro ook veel geld maar ben mijn eigen tijd niet vergeten.
    Ik moest dan wel zelf sparen omdat het geld er thuis niet was maar vond het toch ook leuk om eens iets aan te hebben, dat de rest ook droeg.

Ivm de ouders. Je hebt natuurlijk geen idee wat de afspraak is en hoe ze dit regelen met hun pubers.
    Als uw puber er op vraagt kan jijzelf bekijken of je hierin wil overleggen of NEE het antwoord word

Zoe123, Dubbelgeluk en MissXray vinden dit leuk.
  13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    11.517
    13.120
    113
    Vrouw
    Hier zouden ze dus echt pech hebben. Dat gaat financieel niet en ik vind het dikke onzin om zulke dure kleding te kopen. Zeker met pubers die er zo weer uitgegroeid zijn. Voor mijzelf koop ik ook niet zulke dure kleding.

Maar als je het op zich wel kunt betalen kun je ook zoeken naar een compromis. Bijv 1 kledingstuk van een duur merk, of 50/50, voor verjaardag vragen, whatever.

Wel vervelend lijkt me zulke discussies. Hier gelukkig totaal geen last van.

Zoe123, Saartje33, Biny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. MissXray

Hier ook nooit eerder een vraag om merkkleding geweest, maar zo zie je maar hij kan dus toch opeens komen.

Lees veel goede tips oa ook van Neuzeke. Wij gaan gewoon maar een goede compromis zoeken. Alles krijgen gaat helaas niet gebeuren.

Ysabella, Biny, Zxcvb en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    16.878
    16.030
    113
    In dit geval is het: dan spaar je er zelf maar voor, de rest wil ook nog kleding hebben.

Niet dat ik een strak budget heb per kind/kledingstuk maar voor €150 wil ik wel meer dan 1 (of 3) hoodie(s). Zeker als ze in gewone gangbare maten zitten. Als zoon net als man van jeans lengtemaat 40 krijgt ontkom ik er niet aan om dure broeken te kopen maar dan is het noodzaak ipv willen.

Overigens zijn ze ook niet vies van tweedehands dus daar mogen ze ook op zoeken of het wel leuk geprijst is.

Blijft over dat, voor nu, het nr1 geen zak interesseert en nr2 liever veel heeft dan duur. (En snapt ze dat veel+duur geen optie is met hoe ze is gegroeid afgelopen jaar. Eerst maar stabiel worden nu. Niks geks overigens, gewoon lengte + vormen wat hard is gegaan)

Saartje33 en Zxcvb vinden dit leuk.
  16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    16.878
    16.030
    113
    Dat is ook iets wat hier (nog) niet speelt. Nr1 zit op een techniekschool, dat werd op de open dag al gezegt dat dure kleding niet handig is want ondanks overall aan met technieklessen sneuvelen er alsnog kleren.
    Wat ik zo zag de keren dat ik op school liep zijn werkschoenen in alle soorten in :roflmao: qua kleding is dure merken me niet opgevallen

17. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    6.941
    7.776
    113
    Blijkbaar liep ze dus al in (andere) merkkleding, dus ze is het gewend denk ik dat het prima kan?
    Dan zul je dus duidelijk aan moeten geven dat niet alles kan.

Hier is merkkleding ook niet gebruikelijk, schoenen gaan lang mee, dus een paar Nikes doe ik niet moeilijk over, maar zeker niet de duurdere varianten.

Vindt het vooral zonde omdat ze er toch niet lang in lopen, en daarbij staan non merk of goedkopere merken ook prima zolang de pasvorm goed is.

En een trui van 150 euro, geen haar op mijn hoofd die daar over nadenkt :roflmao: maar dat weten ze.
    Ik vind 50 euro voor een trui al veel geld.

Vero0504, Mammavantwee, dreumesje en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.408
    17.247
    113
    Vrouw
    Mss nog iets wat je kan doen (doen wij hier thuis).
    Onze kinderen hebben zelf een vinted.
    Ze mogen daar zowel spullen van zichzelf als van ons op verkopen.
    Ze moeten dit zelf ib het oog houden en regelen (verpakken, wegbrengen,...).
    Met dat geld kunnen ze dan op vinted wat anders kopen.
    Zo verkochren ze deze week voor een 40 tal euro.
    Ze gaan nog wat doorsparen en dan het geld 50/50 verdelen en iets kopen.

MissXray en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.408
    17.247
    113
    Vrouw
    Onze middelste gaat volgend jaar ook naar zo een school :roflmao:.

Onze kinderen zijn niet gewoon van altijd in merken te lopen hoor maar ik besef wel dat wat ik er van vind, voor mijn puber niet zo intéressant is.
    Dus ik zoek hierin graag naar een middenweg.

Forumnaam vindt dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.206
    11.167
    113
    Je kan ze op deze manier wel leren dat niet alles zomaar kan. Mijn nichtje is nu een ster geworden in het zoeken naar uitverkoop en Vinted, terwijl ze anders de eerste de beste trui in de winkel zou willen.

Maar de aanpak van @Neuzeke vind ik ook een goed idee. Beperken tot een aantal kledingstukken of een bepaald bedrag

Deel Deze Pagina