Met 28 weken suikertest (OGTT)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Esmaralda, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Hallo,

    Heeft iemand hier ook een suikertest moeten doen?
    Ik ben nu bijna 24 weken zwanger, maar als ik 28 weken ben wil mijn verloskundige dat ik deze test laat doen.
    Ik heb overgewicht, maar niet extreem ofzo, en ik ben nog steeds 2 kilo lichter dan mijn startgewicht voor de zwangerschap. Aangekomen ben ik dus niet.

    Is dit normaal? En wat moet ik ervan verwachten? Mijn schoonmoeder gaat mee, omdat mijn zoontje er ook is en het nuchter moet. Het leek me dus wel handig als ik niet alleen ben.

    Ze had het over een drankje, de verloskundige. Hebben jullie misschien ook nog tips? Ik vind het wel naar, want ik ben sochtends/smiddags echt nog heel erg misselijk (hyperemesis gravidarum.) en ook duizelig.

    Ook staat er op mijn zwangerschapskaart dat ik met 28 weken een extra echo krijg, maar ze heeft hier niks over gezegd. Heeft dat ook met mijn overgewicht te maken?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord!
     
  2. ukoldaatje

    ukoldaatje VIP lid

    2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ai als je erge last van misselijkheid hebt is het geen pretje denk ik..

    Ik moest met 24 weken. Ik heb overgewicht, Hashimoto (ook autoimmuunsysteemziekte net als diabetes) en mijn ouders hebben allebei diabetes.

    Moest prikken, in de vinger, daarna dat drankje, ik vond het lekker, maar ben een zoete kauw. Is net een te sterk geschonken ranja.

    Dan 2 uur lang op een stoel in de wachtkamer, niet naar wc, niet lopen niks niet.

    Was nog een meisje die had haar moeder meegenomen, die zat te spugen.

    Ik was alleen, vond ik fijner. Heb geen behoefte om 2 uur lang in een wachtkamer samen te zitten. Maar das je eigen keuze. Ik had zoontje achtergelaten bij oma, want voor hem is 2 uur wachten ook geen pretje.

    Ook had ik brood meegenomen en drinken voor als ik klaar was, omdat je dan al die tijd nuchter bent, op dat drankje na.

    Ik heb dus idd diabetes.

    Begon met een dieet. Werkte niet.

    Toen insuline zo nodig.

    Toen insuline 2 maal daags voor maaltijd.

    Toen insuline 3 maal daags voor maaltijd.

    Toen insuline 3 maal daags en zonodig bij spuiten.

    Nu zijn de eenheden opgehoogd, spuit in drie keer en zonodig. Schijnt dat de hormonen in je zw die bloedsuikers flink kunnen laten schommelen.

    Hoop voor je dat je het niet hebt.
     
  3. Storm

    Storm Niet meer actief

    Hey,

    ik heb geen overgewicht, maar 'produceer' grote baby's. Hierdoor moest ik bij de tweede en ook nu weer een suikertest doen.
    Je moet nuchter blijven, gaat dan bloedprikken + vingerprik. Want als je suikerwaarde nuchter al boven de zoveel is, mag je het drankje niet hebben.
    Het drankje is ongelooflijk zoet met een chemisch citroensmaakje, tenminste, hier bij ons. Ik heb het beide keren in een keer opgedronken.
    Het duurt lang, je bent zo drie uur onder de pannen en mag na het drinken geen enkele inspanning verrichten, hooguit naar het toilet gaan.
    Vervolgens wordt er nog een keer bloedgeprikt en dan mag je naar huis.
    Ik krijg ook groeiecho's om de groei in de gaten te houden, maar ik kan uit jou verhaal niet opmaken dat de vk een groot of juist klein kind verwacht. Het is natuurlijk altijd goed om de boel in de gaten te houden. Ik zou als ik jou was de vk vragen waarom ze je door wil sturen voor testen en ook waarom je die extra echo krijgt. Was je zoontje groot bij de geboorte? Heb je de vorige zwangerschap iets met je suikers gehad? Want in dat geval is het allemaal voorzorgsmaatregel. Zoals mijn vk dan zegt, tja, protocol. We moeten het volgen. Ach, better safe than sorry denk ik dan maar.


    Ik groei wel in de zwangerschap, bij de eerste meer dan 20kg, maar bij nr 2 maar 12 en nu ben ik nog maar 8 gegroeid (en de laatst controle was ik afgevallen ;))
     
  4. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Bedankt voor jullie antwoorden! Het is mij een stuk duidelijker zo!

    Nou ze wil die test doen, omdat ik een bmi heb van 35. Ik prik mezelf al regelmatig om mijn suiker te controleren en die is steeds rond de 4. Dit deed ik ook tijdens de zwangerschap van mijn zoon. Daar was mijn glucose altijd al goed. Mijn zoon woog met 39+3 3700 gram en was 50 cm. Netjes dus.
    Mijn man heeft diabetes dus weet er het 1 en ander wel vanaf (diabetes en waarden.)

    Ik denk dat ik idd mijn zoon thuislaat met mijn schoonmoeder. Hij zit namelijk geen moment stil en om nou 3 uur met hem in het ziekenhuis te hangen, daar heb ik geen zin in.
    Ik wilde iemand mee omdat ik zo misselijk ben sochtends, maar denk dat ik toch wel alleen ga.
     
  5. ukoldaatje

    ukoldaatje VIP lid

    2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Meis als jij iemand mee wil moet je dan doen hoor!

    Maar je mag echt niets en ik ken mijn eigen zoontje, die is het na een half uur al beu.

    Ik had mijn boek meegenomen. Mocht niet eens gaan plassen, moest ik van tevoren doen.

    Ze helpen je goed als echt misselijk wordt.

    Onze beeb loopt echt dikke 4 weken voor op groei. Ben nu 36 weken zwanger en beeb is al grootte 40 weken. Heb al weinig tot geen ruimte meer over in mijnbuik door de suiker.
     
  6. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Het lijkt me niet erg makkelijk met mijn zoon erbij. Hij is het idd na een half uurtje ofzo al beu en gaat rellen. Ik ken mezelf ook, ik kan dan echt niet stil blijven zitten. Dus ik kan beter alleen gaan. Zat er idd al aan te denken om een boek ofzo mee te nemen.
    Hoop dat ik niet misselijk word, maar ga van een beschuitje al over mijn nek. Dus vrees het ergste haha

    Wat naar dat jij zoveel dingen hebt zeg, lijkt me geen makkelijke zwangerschap! Ik hoop dat je er niet al teveel last van hebt.
     
  7. eerlijkbeertje

    eerlijkbeertje Bekend lid

    10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hoi hier vorige week een gtt test gehad...de drank die je moet opdrinken is niet lekker en ik ben er de hele morgen goed beroerd van geweest....maar bij is dus de suiker te hoog en morgen naar de gyn...voor ik zwanger was al18 kg afgevallen ivm met d te hoog suiker maar door af tevallen (mbv van een dieetiste) en lekker veel bewegen suiker goed onder controle...tot nu dan in mei was alles ook nog prima in orde...een dieet volg ik al dus ben bennieuwd morgen...bij mijn vorige zwschp kindje met 35 wkn 3900 gram ze is geboren met 36 wkn toen woog ze 4100 gr...en de 1e zwschp was alles in normale lijnen....en nu met de 20wkn echo lag alles ook mooi op schema....maar ik baal er wel van hoor...s6 ermee
     
  8. Haasje83

    Haasje83 Bekend lid

    30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb de test ook moeten doen omdat mijn moeder zwangerschapssuiker heeft gehad tijdens haar zwangerschappen Ik vond het maar onzin, bij de eerste nergens last van gehad....

    Mijn dochter was bij mijn moeder en ik ben op de fiets naar het ziekenhuis gegaan. Drankje was niet lekker maar te doen, dacht lekker een boekje te gaan lezen, maar werd in ene na een uur erg eng. Er zat niet echt iemand in mijn buurt en ik durfde niet op te staan om naar de receptioniste te lopen en dacht dat het wel weer over zou gaan.... ik werd wakker met het reanimatieteam om mij heen:$
    Voor de zekerheid hebben ze me meegenomen naar de eerste hart afdeling (en ik maar roepen dat ik alleen maar was flauwgevallen) om me helemaal binneste buiten te keren en wat te laten eten.

    Mijn man schrok zit rot toen ik belde, vergat er even bij te zeggen dat ik was flauw gevallen;)

    Achteraf hoorde ik dat het vaker gebeurd, dat er meer vrouwen flauw vallen. Dus.... hoe suf het ook is, ik zou het aanraden om iemand mee te nemen!

    Gelukkig had ik geen zwangerschapssuiker en hoefde ik de test niet opnieuw te doen (had ik ook geweigerd).
     
  9. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Ik heb de test vorige week gehad met exact 38 weken omdat ik een groot kindje verwacht en de gyn voor de zekerheid suiker wilde uitsluiten. Het drankje was vies maar viel me nog mee, had erger verwacht. Ik ben tussendoor steeds naar huis gegaan, woon op 5 min autorijden van het ziekenhuis. Thuis gewoon gerommeld, wasjes gedaan en na 1 en 2 uur naar het ziekenhuis gereden om te prikken. Na een uur werd ik een beetje misselijk en leek het soms alsof ik moest overgeven. Mij is.niet verteld dat ik me niet in mocht spannen, stond ook niet in de instructie die ik van het zh kreeg.
    Mijn suiker was overigens prima.
     
  10. zilla

    zilla Actief lid

    6 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook ik heb de test moeten doen, maar al met 10 weken zwangerschap. Mijn BMI is 32, geen idee dus waarom ik hem zo snel moest doen al. Ik hoop niet dat ik nog een keer moet met 28 weken, want ik vond het erg naar en het drankje ontzettend vies!
    Was na het drinken van het drankje ook erg misselijk (gelukkig niet gespuugd want dan moet het overnieuw!) en de rest van de dag ook misselijk geweest. Gelukkig is er bij mij niks uitgekomen.

    Ik mocht me trouwens ook niet inspannen en mocht dus ook absoluut niet naar huis tussendoor (ook al woon ik ook op 5 min afstand van het ziekenhuis). Dat verschilt dus nog wel per ziekenhuis blijkbaar. Ook hoefde ik alleen na 2 uur weer te prikken en dus niet tussendoor na 1 uur.

    Succes in ieder geval! Ik hoop dat je niet te veel last hebt van het drankje!
     
  11. Esmaralda

    Esmaralda Fanatiek lid

    8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #11 Esmaralda, 27 jun 2012
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
    @Eerlijkbeertje: Wat vervelend dat jou suiker dus te hoog was. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt, maar je kindjes waren wel behoorlijk aan de maat zo te lezen.
    Jij ook succes!

    @Haasje: Nou ik vind het eigenlijk ook een beetje onzin die test. Ik voel mij prima en mijn waardes zijn steeds prima. Mijn man heeft diabetes en die kreeg al meteen stekels toen ik hem dit vertelde.
    Hij heeft een beetje een jeugdtrauma overgehouden aan het vele vingerprikken en al die artsen.
    Ik wil de test wel doen, ben wel benieuwd, maar ik vind het niet erg reeel. Je krijgt nooit zo'n enorme sloot suiker binnen in 1x en dan zit je ook niet muisstil.

    Wat eng dat je flauw bent gevallen zeg! Ik ben daar dus ook bang voor of dat ik over ga geven. Ik heb alleen mijn schoonmoeder, maar die past op mijn zoontje.
    Mijn man kan opzich wel vrij vragen, alleen ik heb liever dat hij het niet doet. Ik krijg namelijk een keizersnede en heb zijn hulp had nodig na de bevalling.
    Hij spaart dus zijn vrije dagen op.

    Super dat je geen suiker hebt!

    @Jessi: Ik mag niet bewegen, mag zelfs niet naar de wc als het goed is. Alleen maar stilzitten op een stoel. Fijn dat je suiker prima was! Wel vreemd dat jou suikertest zo anders was.

    Ik ben nu omdat ik nieuwsgierig ben geworden naar mijn waardes van de hele dag, een dagcurve het maken.
    Ik heb tot nu toe mooie waardes, 4.7 nuchter en 6,4 na het ontbijt (2 uur later.) Prik zo om 15:00 nog een keer. *edit* net even geprikt was 5,4.
     
  12. Theertje

    Theertje Bekend lid

    26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Hier ook de GTT test gehad vorige week.
    Ook vanwege een te hoog bmi .
    Moest ook nuchter prikken dan een drankje en dan 2 uur later weer bloedprikken ( geen vingerprik .)
    Mocht me ook niet inspannen tussendoor .
    Na 2 dagen zou de vk de uitslagen hebben en als deze niet goed zijn zouden ze bellen .
    Niks gehoord dus het zal wel goed zijn volgende week normale controle dus dan vraag ik er nog even naar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
     
  13. VeraM

    VeraM Actief lid

    22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Ik moet deze test ook over een week of 6. Ik zie er vreselijk tegen op. Ik heb HG (hyperemesis Gravidarum) en normaal ben ik de hele dag al aan het spugen..ik weet nu al hoe die dag gaat verlopen. Mijn vk wil eigenlijk dat ik ipv deze test een curve van een week ga doen. Dus ze gaat nu in overleg met de gyn.
     
  14. Moekje

    Moekje Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik heb drie keer een suikertest gehad, de eerste keer met een GTT zoals jij die beschrijft.
    Dit was bij mij absoluut geen succes alles kwam er linea recta weer uit. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik 12 weken zwanger was met misselijkheid en al en dat ik sowieso medische drankjes heel slecht weg kan krijgen. Dus ik mocht doen een glucose dagcurve doen ipv de GTT. Dus wellicht voor de dames die dit probleem ook ervaren bij de GTT gewoon vragen om een glucose dagcurve bij de gyn of vk

    Succes
     
  15. melissie6

    melissie6 Actief lid

    7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Mijn VK test alle zwangere vrouwen automatisch met de suikertest. Overgewicht of niet, medische voorgeschiedenis of niet. Het wordt gewoon standaard gedaan.

    Ik moet mijn suikertest volgende week dinsdag doen, dan ben ik iets langer dan 28 weken zwanger.

    Ik neem mijn man mee. Mede voor als ik me niet lekker zal voelen, maar ook gewoon als vermaak tijdens het wachten haha.
     
  16. Laurie

    Laurie Fanatiek lid

    29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik heb hem ook gehad met ongeveer 19 weken. Vond het geen probleem. Ben een zoetekauw dus dat drankje ging er makkelijk in. Had een leuk boek mee en de twee uren waren zo voorbij.
     
  17. eerlijkbeertje

    eerlijkbeertje Bekend lid

    10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    moest ook 2 uur echt stil zitten en mocht alleen naar het toillet....heb me ook wel vermaakt het zijn maar 2 uurtjes...ik kreeg ook nog een lekkere zitstoel van de baliemedewerkster en nog een stoel voor de voetjes;)dus dat was wel top....vandaag naar de gyn geweest en baby heeft al een voorsprong van een dikke week...dus ik word morgen gebeld en moet binnen een week naar de internist en dbverpleegkundige toe...blijf vanaf nu onder controle van de gyn....
     
  18. Rinajusase

    Rinajusase Fanatiek lid

    17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ik ben bijna 28 weken zwanger van de 3e en heb ook overgewicht, een te hoog BMI. Ik moest dus ook de zwangerschapssuikertest doen en die heb ik gisterenochtend gedaan.

    Ze namen eerst 1 buisje bloed af, daarna moest ik 2 plastic bekertjes met suikerwater drinken, bah wat was dat ontzettend goor zeg:$ Daarna moest ik 2 uur! wachten pfffffffffffff en mocht dus niet tussentijds weg helaas. Na die 2 uur namen ze weer 1 buisje bloed af en kon ik naar huis:cool:

    Morgen of vrijdag is de uitslag bekend bij de vk, maar ik word alleen gebeld als het niet goed is.

    Maar aangezien ik me eigen supergoed voel, ga ik er van uit dat alles goed is. Mijn 2 andere kids waren licht en klein bij de geboorte, dus daar lag het niet aan. Het heeft echt met je BMI te maken, als die te hoog is, is het protocol dat je een suikertest moet doen want als je in het ziekenhuis wilt bevallen, moet de vk die test kunnen laten zien:)

    Nou succes er mee!!
     
  19. Oogjes

    Oogjes Actief lid

    24 jun 2012
    129
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik moest ook zo'n test doen met 28 weken. Schijnt hier ook standaard te zijn, ook zonder overgewicht.
    moest er nuchter heen en mocht dan tussendoor naar huis ontbijten en dan na twee uur weer terug bloedprikken.
    gelukkig was alles goed :)
     
  20. Dootjuh86

    Dootjuh86 Lid

    19 mei 2012
    95
    0
    0
    ass. Manager/klant adviseur
    In het mooie Drenthe
    Heb ook de test moeten doen, omdat mijn moeder ook diabetes heeft..
    ik moest nuchter komen, werd eerst bloed uit m'n arm gehaald, toen een vingerprik en daarna het vieze glucose drankje.. Toen mocht ik 2 uur lang niks eten en drinken. Ik mocht wel gewoon wat doen, maar geen heftige inspanningen verrichten zoals fietsen en traplopen. Ook wel gewoon naar het toilet. Na 2 uur werd ik weer geprikt en daarna mocht ik naar huis, Gelukkig was alles goed! Ik werd wel misselijk van dat drankje!
     

Deel Deze Pagina