Met het vliegtuig OF met auto op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Billylove, 24 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Zijn er mensen die zowel een keer met de auto als met het vliegtuig met een kleine op vakantie zijn geweest?

    Dit jaar willen wij voor het eerst een verdere vakantie met ons dochter van 1,5 jaar. Wij hebben een( elektrische) goede auto van de zaak ( en tank pas) en het leek mij een goed idee om dan met de auto op vakantie te gaan. Het scheelt ons een hoop geld zo zijn we super flexibel. Ik wilde het liefst niet langer als 12 uur rijden en wil echt de zon op zoeken. We willen dan in mei op vakantie.


    Mijn man ziet een auto vakantie niet zitten met een kind. Hij is bang dat een kind niet zo lang gaat stilzitten en dat het een gedoe wordt en ook vindt hij 12 uur te lang, omdat het dan in 2 delen moet. 8 uur rijden zou hij nog overwegen, maar dat in lastig qua zon in mei. Je moet dan echt meer naar het zuiden denk ik. Mijn man wil liever vliegen. Hij zegt dat het dan lekker snel is en dat ons dochter dan niet zo lang hoeft te zitten. Ik denk weer dat hij er te makkelijk over denkt en dat vliegen met een kleine ook best intensief kan zijn en ik vind het een beetje zonde( en duur) als we de vliegtuig pakken om vervolgens op locatie weer een auto te huren, terwijl we zelf een spiksplinternieuwe auto voor de deur hebben staan.

    We hebben geen van beide gedaan dus uiteindelijk weten we het eigenlijk ook niet. Benieuwd naar ervaringen van ouders die zowel vliegen als met de auto hebben gedaan. Wat vonden jullie fijner?
     
  2. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Wij hebben 2x gevlogen. Was echt geen succes en snel gaat het zeker niet. Was eerste keer 1 uur vliegen en 2e keer 3 uur vliegen. Maar dat is natuurlijk niet alles, je moet ook uuuuurenlang op het vliegveld wachten, 3 uur van tevoren aanwezig zijn en bijna altijd is er minimaal 1 uur vertraging. Onze baby sliep gewoon absoluut niet gedurende de hele reis. Waren meer kindjes in het vliegtuig (0 tot 5 jaar) en eigenlijk waren al die leeftijden dramatisch. Elk kindje ging om de beurt huilen en was oververmoeid. Heb er geen een zien slapen. Uiteindelijk kun je natuurlijk wel meer rondlopen en afleiding zoeken, wat in de auto dan weer niet kan. Ik zou misschien van die 2 toch wel kiezen voor vliegen, maar makkelijk is het vaak zeker niet.

    Autorijden hebben wij niet gedaan, vriendin van mij wel. Zij is 12 uur gaan rijden naar zuid frankrijk. Kindje van 1,5 heeft de helft van de tijd geslapen en de andere helft lief naar buiten gekeken. Het kan dus wel, maar ligt denk ik echt aan je kindje. Die van mij zie ik dat niet doen, daarvan weet ik nu al dat hij hooguit 2 uur zal slapen en verder zal zeuren/huilen.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    We hebben ook een poos een leaseauto met tankpas gehad…. Dan is dat gewoon echt heel voordelig.
    Uiteindelijk overleef je het allebei wel.
    Als je toch flexibel bent, waarom zou je dan in mei gaan en niet in juni? Dan ben je alweer een stuk zonzekerder. Dan kun je in 12 uur naar noord Italië of Zuid Frankrijk rijden en daar heb je dan een behoorlijke kans op mooi weer.
    Als je in mei zonzeker wilt zijn dan zul je toch moeten gaan vliegen denk ik.

    Wij hebben allebei gedaan met kleine kids, autorijden en vliegen. En de ene keer viel de auto vies tegen omdat we 3 uur muurvast stonden in de file en dan zeiden we “Dit doen we nooit meer, volgende keer gaan we vliegen”. En de volgende keer viel het vliegen tegen: vertraging, missende spullen, zieke dreumes die kwartier voor opstijgen hevige diarree heeft:|… en toen zeiden we “Dit doen we nooit meer, volgende keer toch maar weer met de auto!”:D
     
    Billylove vindt dit leuk.
  4. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Hahahah met andere woorden, het kan allebei of goed of kut uitvallen. Maar m’n man wilt naar Gran Canaria wat ruim 4 uur vliegen is en denkt dat het allemaal wel meevalt :roflmao:. Ik weet gewoon dat als m’n dochter gaat krijsen ik degene ben die gaat stressen. Ik snap hem ergens wel omdat m’n dochter voorheen autoziek was en niet wilde stilzitten. maar sinds kort huilt ze totaal niet meer in de auto en vindt ze het zelfs leuk.

    waar gingen jullie dan geen met de auto en hoe lang rijden? Gingen jullie dan snachts rijden of gewoon overdag. Gelukkig kunnen we idee eind mei of begin juni dus dan zijn we die drukte wel
    Voor denk ik
     
    Liliane92 vindt dit leuk.
  5. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Ja daar was ik dus al bang voor :confused: het is echt niet zo van hup vliegtuig in en vakantie kan beginnen. Ik krijg al stress bij het idee. Maar krijg een beetje het idee dat het allebei niet ideaal is met kindjes. Althans heeft allebei zo z’n voordelen en nadelen.


    Hmmm ja met m’n dochter was het vroeger niet ideaal met de auto. Ze was autoziek en ging na 10 min al krijsen. Sinds een jaar gaat dat beter en huilt ze niet meer en staart ze gewoon lekker uit het raam. Hoe ze dat op
    Lange rit gaat doen blijft natuurlijk spannen. Maar ik ben zoo toe aan vakantie :p
     
    Marlena vindt dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    We zijn een paar keer naar Italie en naar Scandinavie gereden met een klein kind.
    Wij reden dan overdag een uur of 8. En dan om de 2 uur stoppen, stukje lopen, even spelen bij een speeltuintje. En dan in de auto eindeloos liedjes zingen en voorlezen. Savonds een hotel en de volgende dag nog 4 uur rijden. De terugweg probeerden we dan wel in 1x te rijden, dan maakt het toch niet echt uit hoe laat je aankomt en dan lig je lekker in je eigen bed. Maar het is heel persoonlijk wat bevalt. Wij hebben onze nachtrust echt nodig en we wilden zelf ook gewoon fit zijn, dan liever een rustiger tempo. Andere mensen vinden snachts rijden wel prettig.

    Als je naar de canarische eilanden gaat hoef je niet perse een auto te huren toch?
    Zuid Spanje is ook heel mooi en korter vliegen;)
     
  7. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.638
    2.613
    113
    Vrouw
    #7 Liliane92, 24 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2023
    Ik heb zelf met mijn dochter gevlogen toen ze 5 maanden was en toen ze 11 maanden was. Kinderen vliegen tot twee jaar zo goed als gratis, je betaald enkel voor de bagage, dus ideaal. Je mag bij bijna iedere maatschappij twee items meenemen, zoals een buggy en een autostoel. Ook een grote luiertas voor de kleine mag extra mee.

    Voor ons ging de vlucht echt prima. Wij hebben in Spanje en Portugal een hybride autootje gehuurd voor 20 euro per dag. Niet in de schoolvakanties maar eind september en in maart, dus dat was voordelig wat betreft huurauto.

    Wij zijn ook met de camper weggegaan met een lange rit maar vond dat wel een stuk intensiever dan vliegen. Ons meisje is best heel beweeglijk en in het vliegtuig kon ze gewoon een beetje rondkruipen en kreeg ze lekker veel aandacht van medepassagiers, dat gaat natuurlijk niet in de auto.

    Het ligt echt aan waar je jezelf prettig bij voelt. Succes met het maken van de keuze!
     
    Billylove vindt dit leuk.
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Wij hebben geen ervaring met vliegen met kinderen, wel met auto vakanties. 12 uur reden wij niet in 2 keer, gewoon op 1 dag. Liefst halverwege de nacht weg zodat je eind middag op je adres bent. Eigenlijk waren al onze kinderen met 1,5 hele makkelijke rijders. Ik vond het totaal geen gedoe, zeker niet met 1 kind. Onze oudste was 1,5 toen we 13 uu reden en tussendoor ook nog heel wat uren omdat wij nooit meer dan een paar dagen op 1 plek bleven. Dat ging echt prima.
    Ze sliepen best wat, en verder wat naar buiten kijken. Soms ging ik er naast zitten als ze vermaakt wilden worden. En als ze echt niet meer wilde even er uit,bellenblaas mee, voetbal mee en na 10 minuten weer verder.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ik heb geen ervaring met een autovakantie, maar heb wel meermaals met de kinderen gevlogen, ook toen ze nog kleine baby’s waren.
    Nooit problemen mee gehad, ook verre vluchten gingen gewoon prima.
    Zo zijn we in de zomer met onze 3 kinderen naar de Dominicaanse Republiek gevlogen, wat al met al 24 uur reizen was. De jongste was toen 1,5 jaar oud.

    We hebben wel altijd eigen stoelen geboekt voor de kinderen, ook als ze onder de 2 jaar oud waren.
    De enige uitzondering was de eerste vlucht met onze oudste, die was toen 8 maanden oud en heeft op schoot gezeten (korte vlucht van 3,5 uur).
     
    Billylove vindt dit leuk.
  10. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Als je in mei gaat en zon garantie wil zou ik gaan vliegen. Wij zijn ook naar de canarische eilanden geweest rond die leeftijd en vlucht ging prima. Met de auto met een klein kind kan zeker maar je moet een stuk vaker stoppen en ik zou ook niet meer dan 600-800km op een dag willen rijden. We hebben een keer 1000km gedaan en dat vond ik toen eigenlijk net te ver. Ze waren toen 2 en 4.
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Wij zijn met 1.5 jaar naar Kreta geweest, vliegtuig stond ook nog eens een uur stil. Het was vervelend maar prima te doen. In de auto was bij ons kind erger geweest. Met 4 jaar voor het eerst een eind met de auto gereden, was ook niet ideaal. Beide is wat voor te zeggen.
     
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Ik heb beide vaak gedaan. Vliegen met kleine kinderen is heel maklelijk, BEHALVE als ze 1,5 zijn :roflmao:. Ze zijn te jong om te snappen dat ze moeten blijven zitten, nog geen uren met een schermpje te vermaken. Voor twee uurtjes prima te overleven, maar ik zou op deze leeftijd niet snel naar Bali vliegen zeg maar. Ik zou in mei met de auto gaan, naar de Moezel ofzo, en dan in september gaan vliegen.
     
  13. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    881
    1.275
    93
    Vakantie met kinderen is nog steeds hard werken :roflmao:.

    Wij hebben het allebei gedaan en hebben voorkeur voor de auto. Maar ik denk dat het heel persoonlijk is en ook zomaar per reis kan verschillen. Denk wel dat je man het vliegen met een kind onderschat als ik het zo lees.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  14. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Ja de accommodatie die we hadden gevonden was een beetje afgelegen , dus wilde m’n man een auto huren. Maar het werd al gauw duur vond ik. Tenzij we overwegen echt dicht bij een stadje te gaan zitten dan is het wel de overweging waard.
     
  15. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Beide gedaan en vliegen beviel ons het beste. (Vlucht max 4uurtjes op die leeftijd). In de auto viel ons tegen want inderdaad in 2x rijden,veel stoppen, kind jengelen en reis duurde zo voor t gevoel erg lang. In het vliegtuig vond onze zoon het altijd fantastisch en sliep daar ook prima dus top. Maar jij kent je kind het beste. Dus weeg voor jezelf af wat jullie kind fijner zal vinden.
     
  16. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Ja ik begin het idee te hebben dat het 1 heel
    Persoonlijk is en 2 het aan je kind ligt hoe pittig het kan zijn en 3 je ook een beetje geluk moet hebben. Het wordt m’n eerste vakantie als moeder dus ben heel benieuwd wat er op me af gaat komen. We zijn al een keer met de auto naar Parijs gegaan en dat was ja interessant.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Oh dat klinkt heerlijk. Wel slim idd om een eigen stoel te boeken! Maar vond juist zo fijn dat ze voor nu bijna gratis meevliegen :D
     
    Sado vindt dit leuk.
  18. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Wij hebben beide gedaan. Voordeel van vliegtuig is het makkelijker kunnen afwisselen, de een kan even met dochter lopen, dan de ander. Het is een stuk korter, maar je bent ook altijd nog even op het vliegveld van te voren voor incheck, en vervolgens nog voor autohuur of transfer naar hotel/huisje.
    Wij hebben een aantal keer via eliza was here geboekt. Dat beviel goed, maar een fijn appartement in een complex via tui kan ook.
    vliegen vonden wij wel makkelijk.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  19. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Hij poste de vorige al, dus dan schrijf ik hier de auto ervaring.

    auto kan ook. Is goedkoop. Maar zeker in mei moet je vaak ver rijden. Wij zijn met 1 kind van 1,5 naar zwitserland gereden. Toen heb ik achterin gezeten. Kon ik een boekje voorlezen, eten en drinken regelen. Soms slapen ze ook nog wel een tijdje. Maar mijn man moest dan alles rijden. Dat was wel vermoeiend.

    we zijn ook met 2 kinderen wel een aantal keer verder gereden, berlijn, frankrijk. Dat is nog wat meer gestress, omdat ze elkaar dan gaan irriteren.

    Al met al zou ik lekker met het vliegtuig gaan zeker omdat je dan in een zonniger gebied kunt komen in veel kortere tijd.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  20. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Haha ja dat is inderdaad fijn. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het op schoot niet aangedurfd had :roflmao: Was super fijn dat ze een eigen stoel hadden, zodat ze bijv ook gewoon even rustig konden slapen en we dan zelf ook makkelijk wat konden eten/drinken en/of een filmpje kijken :)
     
    Billylove vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina