meubels opknappen met krijtverf. Wie heeft tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Margha, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    We hebben een leuke 2e handse kledingkast en bureau van grenen voor mijn dochtertje haar nieuwe kamer gekocht. We willen het wit verven met krijtverf en er eigenlijk een beschermlaag overheen brengen.
    Wie heeft wel eens gewerkt met krijtverf met een eventuele beschermlaag en heeft tips?
     
  2. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    krijtverf is ideaal.
    je hoeft de ondergrond alleen maar goed schoon te maken en hups verven zonder schuren.
    je kan het daarna in de was zetten of een transparante lak eroverheen.
     
  3. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Ik heb gehoord dat een transparante lak iets kan vergelen op witte krijtverf. Klopt dit?
     
  4. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dat weet ik eigenlijk niet..
    maar volgens mij is een beschermlaag ook niet echt nodig als het alleen voor kleding gebruikt word.
    wat ook wel gedaan word is alleen de buitenkant met krijtverf en dan was erop en vanbinnen met een verfje van de action.
     
  5. Missladybug

    Missladybug Niet meer actief

    Geen transparante lak gebruiken op krijtverf.
    Ik heb dit gedaan op een salontafel en het sloeg inderdaad geel uit.
    Ik heb uiteindelijk het blad van de tafel weer geschuurd en gewoon glad gelakt en rest van de tafel in de krijtverf gezet.
     
  6. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Oke bedankt.
    Ga even informeren bij de plaatselijke verf winkel waar ze ook krijtverf verkopen.
    De beschermlaag gaat voornamelijk om het bureau blad, dit heeft wat meer te verduren.

    Heb trouwens van mijn buren gehoord dat ik was moet gebruiken. Dit zou niet verkleuren. Maar word dit wel goed hard net als lak vraag ik me nu ineens af.
     
  7. tricie83

    tricie83 Bekend lid

    20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Ik heb ook veel meubels met krijverff gedaan.
    Eerst een waxlaag erover heen, en 24 uur laten uitharden,
    Mijn tafelblad heb ik ingespoten met transparante spuitlak van de action en dat is bij mij niet verkleurd. andere lakken verkleuren vaak wel. eventueel eerst even testen op een klein stukje.
     
  8. Sterre01

    Sterre01 Fanatiek lid

    29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    +1
    Ik heb onze meubels geschilderd met anniesloan krijtverf. Daarna behandeld met softwax (ook van anniesloan)
    Houd er wel rekening mee dat oude kasten, vaak zijn voorbehandeld het kan zijn dat je hout door de verf heen gaat 'bloeden' als dat het greval is is het van belang dat je een goede primer gebruikt om dat te voorkomen

    Dubbellevenkrijtverf (te koop bij o.a loods 5) heeft ook hele mooie krijtverf.
     
  9. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Inderdaad heel erg oppassen voor doorbloeden bij grenen, dus overweeg om er toch een laag primer of terpentinehoudende grondverf onder te doen.
     
  10. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Met krijtverf hoef je niet te schuren maar als ik eerst een primer gebruik moet ik vast wel eerst goed schuren of niet?

    De softwax van annie sloan geeft dat voldoende bescherming voor een bureau blad?
     
  11. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Ik ben dol op Annie Sloan Kruitverf (is trouwens een heel groot topic over) Maar ik gebruik zelden de witte variant.. Enkel voor kleine details.

    Ik geef de voorkeur aan de wax... Puur omdat dan zo matter blijft.
    En dan vind ik mooier. Ik heb laatst de eettafel en de stoelen met wax behandeld.
     
  12. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Ooh thanks. Heb trouwens het topic gevonden. :)
     
  13. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    989
    48
    28
    mh
    De transparante lak van de action viel bij mij ook niet geel uit.
    Volgens syriel( annie sloan topic) kun je het beste dingen als salontafels ( veelvuldig gebruik) aflakken met laquer?.. ipv waxen.
    Heb er zelf voor de rest geen ervaring mee.:)
     
  14. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Oke dank je voor de tip. Hoe heet die lak precies?
    Ik denk dat ik de meubels toch eerst behandel met een primer omdat ik ze graag wit wil hebben. Ik zag dat ze bij de oude bank in Zwolle een voorstrijk anti vlekken verkopen. Iemand ervaring mee? Kan deze ook zonder schuren erop gebracht worden? Kon het antwoord niet vinden in het annie sloan topic. Wel interessant topic trouwens.
     
  15. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    Idd even het topic bekijken wat ik destijds geopend heb daar vind je antwoord op al je vragen over krijtverf en de nabehandeling;)
     
  16. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Ja is goed zal het nog eens uitpluizen of ik het kan vinden
     

Deel Deze Pagina