Middagslaapje eraf, probleem?!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door a2cmieux, 9 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Hey dames,

    Hoe kijken jullie hier tegenaan?

    Mijn zoontje gaat naar het kdv en slaapt daar normaal gesproken nog tussen de middag. Hier werd het echter 's avonds steeds later, van half 8 naar 8 uur naar nog wat later. Misschien had ik eerder in moeten grijpen, maar nu kan het dus echt niet meer. Hij gaat de afgelopen weken pas rond 22 uur slapen. Kan eerder onmogelijk in slaap komen.

    Afgelopen week was ik vrij en heb ik het middagdutje maar weggelaten. Dit ging gelijk super goed. Overdag over het algemeen een gezellig mannetje en 's avonds rond 19 uur naar bed en redelijk makkelijk in slaap vallen.

    Vandaag dit dus besproken op het kdv. Zij waren totaal niet overtuigd. Vonden hem er moe uitzien en heb ik ingestemd met maximaal 1 uur slapen overdag. En nu zit ik dus om 21 uur nog met een klaarwakker kind dat totaal geen rust vindt. Na anderhalf uur proberen hem maar weer uit bed gehaald, want hij kan echt niet in slaap komen.

    Wat vinden jullie, hoe pak ik dit het beste aan?
     
  2. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Volhouden dat ze hem niet naar bed mogen doen. Natuurlijk ziet hij er moe uit als hij laat gaat slapen en vroeg weer op moet. Ergens moet die circel doorbroken worden. Als de rest op bed ligt, laat hem dan een rustmoment nemen.. boekje lezen dat soort dingen. Maar slapen is blijkbaar over, ook op het kdv.
     
  3. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hoe oud is je zoontje? Thuis heb je natuurlijk meer kans om er even uit te gaan, je kind overdag af te leiden als hij moe is en daardoor vervelend word, en waarschijnlijk is hij op het kdv veel actiever waardoor hij het zonder slaapje misschien niet red. Ik ben gastouder en heb ook een kindje die thuis niet slaapt maar die bij mij to h echt dat slaapje wel nodig heeft na een paar uur rondrennen met andere kindjes.

    Je kunt we afspreken dat ze hem niet na 14 u laten slapen bijvoorbeeld, dan moet hij savonds echt wel weer moe zijn.
     
  4. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Gaat je zoontje toevallig naar hetzelfde kdv als die van mij? wij hebben hetzelfde probleem. Thuis allang geen slaapje meer, daar deed hij het nog wel. Geen probleem. Totdat hij s avonds steeds meer geen spoken. Gevolg: volgende dag ook chagrijnig!

    Helaas laat het kdv alle kindjes slapen totdat ze 3j8m zijn. We hebben al vaak gezegd det we het liever niet met willen hebben maar ze leggen hem toch vaak op bed.

    Ze zeggen dat hij daar heel moe is en dat de middag nog lang duurt voor hem (klopt, meestal tot half 7).

    Het stomme is dat hij daar ook gewoon slaapt, en thuis krijg ik hem met geen mogelijkheid naar bed s middags!

    Ik snap het ook wel. Een dag kdv is veel intesiever dan thuis zijn. En ik zou het (voor hem) ook heel vervelend vinden als hij moe/huilerig word daar.

    Komende week geven wij dus weer aan dat hij s avonds echt nog heel actief is. Of ze goed willen kijken of hij het slaapje écht nodig heeft. En of ze het slaapje dan wat korter willen maken.

    Misschien heb je iets aan mijn verhaal.
     
  5. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Onze dochter slaapt thuis al maanden niet meer, maar op kdv toch vaak wel een uurtje/anderhalf. Hoeveel dagen gaat je kindje naar kdv?
     
  6. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Wat een onzin regel alle kinderen gaa naar bed tot 3.8 jaar
    Ik werk op een kdv en de ouders geven aan of ze willen willen dat hun kind slaapt of niet. Of de kinderen zelf natuurlijk als z3 aan tafel in slaap vallen?
    Kdv hoort daar maar rekening mee te houden
     
  7. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Nou ja zeg, wat een beleid! Verreweg de meeste kinderen hebben geen behoefte meer aan een middagslaapje lang voor zowat hun vierde verjaardag. Lekker makkelijk ook voor de leidsters, alle kindjes op bed, nodig of niet.
    Ze moeten het gewoon niet meer doen, klaar! Ze kunnen hem ook laten rusten zonder te slapen door hem met een boekje op de bank te zetten of hem een rustig spelletje te laten doen aan tafel oid.
     
  8. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Kunnen ze hem in plaats van te laten slapen niet laten rusten met een boekje ofzo? Dit doen ze op ons kdv als de kinderen echt niet meer willen slapen. Ik vind in ieder geval dat ze niet tegen jullie wil in hem kunnen laten slapen! Jullie zijn de ouders en bepalen tot in het redelijke wat je wel of niet wilt (mits hij niet vanzelf in slaap valt natuurlijk). Ik zou nogmaals in gesprek gaan en daarna dan ook aan je zoontje uitleggen dat hij wel moet rusten, maar best wakker mag blijven.

    Bij ons wat het trouwens juist precies omgekeerd. De kinderen waren op het kdv al veel sneller klaar met het dutje dan thuis. De jongste doet nu al maanden geen dutje meer op het kdv, maar slaapt thuis 's middags vaak nog makkelijk 1,5 uur.
     
  9. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Volhouden dat hij thuis echt geen middagdut meer doet en het dus ook echt niet meer nodig heeft. Waarom zouden ze het daar dan nog wel moeten doen? Nergens voor nodig. Of laten ze kinderen ook nog in een luier lopen als ze al zindelijk zijn? "want ze mogen op een bepaalde leeftijd pas zindelijk zijn?" Is net zoiets.
    Hier nooit KDV nodig gehad. Maar Aiden was vlak na zijn 3e verjaardag helemaal klaar met zijn middagdut en Finley rond zijn 2e verjaardag. Het verschilt gewoon van kind tot kind.
     
  10. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Iedereen bedankt voor de reacties. Toen ik het eerste bericht schreef was ik best boos aangezien het net weer goed ging met slapen en dan ineens weer de halve avond drama.

    Gisteren is hij om 20 uur in slaap te gevallen, maar wel erg moeizaam. Afgesproken dat we het nu even zo aankijken (met 1 uurtje slapen per dag) en dat we anders verder naar een oplossing zoeken.

    Zoon is pas 2 en een half. Misschien vinden ze dat een beetje jong.....
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Euh... mijn dochters waren resp 2;3 jr en 2 jaar toen ik het KDV vroeg om ze niet meer in bed te leggen. Anders was het thuis in avond feest. Ik zou behoorlijk boos worden als KDV daar niet in zou willen meewerken... Zij hoeven de avonden niet te doen, dus kunnen makkelijk roepen :rolleyes:.

    Ik heb wel met KDV een tussen-oplossing afgesproken. Niet meer naar bed brengen, maar als dochter echt erg moe was dan mocht ze in de groep even op de bank/zitzak gaan rusten. Soms viel ze dan wel even in slaap en dat was dan oké (max 1 uurtje), soms bleef het bij even rusten. Zo deed ik het thuis ook. Ik was gestopt met naar bed brengen, maar als mijn dochter op de bank met alle geluiden en gedoe om haar heen toch even in slaap viel, dan had ze het nodig. Was nooit 2 dagen achter elkaar... En na een paar maanden was ze gewend om de dag zonder slaapje door te komen.

    In goed overleg gaan dus!
     
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Inderdaad gewoon duidelijk maken dat je het niet meer wilt hebben. Ondanks dat ik onze zoon al om 6.15 bij de gastouder breng wil ik ook niet dat hij daar naar bed gaat, want s avonds kan hij niet in slaap komen en de volgende ochtend is hij super vroeg wakker en de hele dag chagrijnig. Ze mag m van mij lekker een uurtje voor een beeldscherm zetten, voor alle partijen even rust, maar meestal heeft hij dat niet eens nodig. Gastouder geeft aan vaak rond het middageten even een dip maar eenmaal weer aan het spelen is er niks meer aan de hand. Als ik m om 16.00 op haal is hij wel moe, maar hij kan dan na het eten gelijk lekker naar bed en maakt een nacht van 12-13 uur. Zo gaat het al sinds hij 2,5 is.
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    2,5 jaar is echt niet vroeg hoor om niet meer te slapen. Gewoon vasthouden aan hoe jij het wilt hebben.
     
  14. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik ben echt blij met jullie reacties ik krijg namelijk het gevoel dat ik iets niet goed doe. Als ik zeg hem niet te laten slapen kijken ze me echt aan alsof ik gek ben. Daarna zeggen ze, "ja maar hij heeft het echt nodig, hij kan echt niet wakker blijven na het eten, hier is hij veel actiever (ik ga vaak met hem zwemmen/ speeltuin/ wandelen/ vrienden met kindjes bezoeken) etc. Daarom dacht ik dat 2 en een half te vroeg was. Ik vind het ook geen wonder dat hij zo snel in slaap valt, want als hij 's avonds pas rond 22 uur in slaap valt, dan slaapt hij nog geen 9 uur. Ik wil die cirkel graag doorbreken, maar ik krijg het tot nu toe niet uitgelegd.
     
    Ballon vindt dit leuk.
  15. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Heeft niks met je uitleg van doen. Het is jouw kind en op het kdv moeten ze in principe het ritme van thuis volgen. Ik zou met hen afspreken dat je het een X periode wilt uitproberen. En dat je verwacht dat ze meewerken. Dan laten ze hem maar in de slaaptijd even op de bank rustig tv kijken een half uurtje. Als zij echt vinden dat hij die rust even nodig heeft. Of ze gaan hem en de andere kindjes dan een half uurtje voorlezen. Of samen aan tafel kleuren. In elk geval iets rustigs. En dan na de periode even evalueren.
     

Deel Deze Pagina