Mieren in citroenboom

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 17 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Hoi!

    Wij hebben sinds kort een citroenboom in pot gekocht. Er zat al schildluis in de boom, maar nu hebben we ook hordes met mieren er in. Je ziet dat de boom het nu zwaar te verduren heeft.o_O
    We hadden van de winkel chemisch spul gekregen maar dit werkt nog niet.

    Heeft iemand enig idee hoe we beiden kunnen bestrijden? Liefst zodat de citroenen eetbaar blijven.
     
  2. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.854
    424
    83
    Mieren zijn gek op de bloesem. Weet je zeker dat de schildluis weg is? Ik zou een mierendoosje wegzetten. Mijn ervaring is dat de citroenen toch minder lekker zijn dan die uit de supermarkt. Minder goede omstandigheden in Nederland denk ik.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.564
    13.130
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Laat je kinderen lieveheersbeestjes vangen.
    Die verslinden bladluis bij de vleet.

    Tegen mieren weet ik niet zo 1, 2, 3 een natuurlijk middel.

    Edit: o sorry, dacht bladluis gelezen te hebben maar dat klopt dus niet.
    Geen idéé of ze ook schildluis vreten. Wellicht de moeite waard om te googlen.
     
  4. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Nee de schildluis zit er ook nog. Ze vallen nu beiden de boom aan.:p Ik had dus een mierenlokdoos vlakbij de pot (zonder overna te denken) en we vermoeden dat ze daardoor bij de boom beland zijn. De citroenen die er nu aan hangen zouden we als het goed is moeten kunnen eten van t zomer, die zijn bijna rijp. De rest idd niet.:p
     
  5. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.865
    7.628
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #5 Devilschase, 17 mei 2022
    Laatst bewerkt: 17 mei 2022
    Schildluis of dopluis? Die lijken sprekend op elkaar. Enige verschil is dat dopluizen honingdauw afscheiden . Een vieze plakkerige substantie waarop mieren afkomen. Mieren melken de luizen.

    Enige wat hiertegen helpt is spuiten met Promanal R en de luizen handmatig verwijderen. Reguliere producten werken niet omdat het schildje van de luis keihard is.

    Wij hadden onze blauwe bes helemaal volzitten. Ik heb er 3 uur over gedaan om elke tak schoon te vegen met van die billendoekjes. Ook alle bladeren gepoetst want als de honingdauw blijft zitten krijg je schimmel. Nu nog controleer ik elke dag de struik op dopluizen. Zodra ik ergens mieren zie lopen, volg ik ze en kom ik vanzelf bij de luizen uit :roflmao:

    Als je er niets aan doet gaat je plant uiteindelijk dood omdat de luizen de sapstroom belemmeren.

    Hier een foto van de honingdauw op onze bes.
    IMG-20220510-WA0001.jpg
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.806
    14.145
    113
    Pot verplaatsen (indien in pot)

    Je kan bakingpowder met poedersuiker mixen en rond de stam leggen, volgens mij zou je plant daar prima tegen moeten kunnen. Ze komen af op t suiker maar de bakingpowder zwelt op in de maag. Het is wel een tikkie barbaars.

    Ouderwetse stuivers hielpen ook wel, maar de euro versie helpt niet en koper en planten zijn geen vriendjes doorgaans. (Als je een boom dood wilt hebben vooral met koper werken).

    Bij sommige luisachtigen werkt spuiten met zeepsop maar dat is een gevalletje van uitproberen.

    Eventueel een plant erbij zetten waar die beestjes een gruwelhekel aan hebben. Afrikaantjes bijv wordt een mier niet blij van maar bepaalde andere insecten ook niet. Zo houdt ui weer bepaalde plaagdieren bij wortels weg bijv.
     
    brownielover vindt dit leuk.
  7. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Ik heb dat plakkerige goedje wel er op gezien in het begin. Heb toen de boom afgespoten, toen waren de bladeren 'schoon'. Ik zal straks nog eens goed kijken en rij voor de zekerheid even langs de winkel voor dat spul. Maar eh met de hand verwijderen?:cry: gatver. Ik haat insecten hahaha
     
  8. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.865
    7.628
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja dan is het dopluis.

    En ja met de hand.... Gewoon met een billendoekje de takken schoonwrijven.
     
    brownielover en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.806
    14.145
    113
    Waar die dingen al niet handig voor zijn...
     
  10. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Als t dopluis is, dan houden de mieren het luizenprobleem in stand. De mieren zijn echt een soort van veehouders voor luizen en zorgen dat ze terug de boom in komen. Ik zou de luizen bestrijden (heb het vorig jaar met larven van het lieveheersbeestje gedaan bij de appelboom, werkte perfect!). En om de stam een belemmering voor de mieren. Je hebt geloof ik lijmband ofzo tegen mieren. Wij leggen tegenwoordig de koffieprut om de appelboom. Lijkt ook goed te gaan.
     
  11. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Die lijmband zag ik idd voorbij komen, dat werkt wel dus? Dan zal ik dat vandaag even bestellen. Ik zag ook 2 soorten lieveheersbeestjes. De "gewone" maar ook de Rhyzobius lophanthae. Geen idee of er verschil in zit om die dopluis te bestrijden maar ik zal vanmiddag even goed op onderzoek uitgaan en ook daar een bestelling van plaatsen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.233
    2.638
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ja ze kunnen gewoon niet over die lijmband heen lopen, zo simpel is het. Dus even alles zo goed mogelijk verwijderen in de boom. De lijmband aanbrengen. En dan zou je geen nieuwe mieren voorlopig erin moeten hebben.

    Die larven van t lieveheersbeestje weet ik niet zeker of het echt verschil maakt welke je hebt. Ik geloof de 2e die je noemt dat die echt voor schildluis is. Maar dat kan ook marketing zijn natuurlijk. Ik heb vorig jaar die van ecostyle gehad tegen bladluis en heb daar in elk geval goed effect van gehad.
     
    brownielover vindt dit leuk.
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ja dit, wij hebben het ook in onze appelboom. Gewoon mierenpoeder strooien en een paar muntjes neerleggen. En dan de boom sproeien met een mengsel van water, ammoniak en afwasmiddel. Dan is het weg.
     
  14. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Gaat de boom niet dood van ammoniak en afwasmiddel? Lijmband heb ik net kunnen kopen bij de welkoop dus daar start ik zo mee.
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Nee hoor, de luizen wel.
     
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.551
    2.406
    113
    Kaneel en ouderwetse stuivers in de pot leggen, daar hebben mieren een hekel aan.
     
  17. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Die zijn overal goed voor, als je nagellak op doet en je wilt dat het minimaal een week mooi blijft zitten moet je je nagels even schoonmaken met een billendoekje. :roflmao:
     
    hummeltje5 en Vero0504 vinden dit leuk.
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.806
    14.145
    113
    Die kende ik nog niet!
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.564
    13.130
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nog nooit van gehoord, maar nu ik het zo lees denk ik: ja, logisch.
    Als je een muur gaat schilderen of je tuinhek in de beits gaat zetten wordt er ook altijd geadviseerd om het eerst (vocht- en) vetvrij te maken.
     

Deel Deze Pagina