mijn baas houd niet van moeders

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anne81, 3 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne81

    Anne81 Actief lid

    26 nov 2006
    168
    0
    0
    ik werk in de reclame, en misschien dat sommigen wel weten dat daar best wat stress en overwerk bij komt kijken. Nou heb ik een baas die nogal workaholic is, en hij verwacht dat ook van zijn medewerkers. Daar heb ik al een tijd moeite mee. Het is vooral de manier waarop. Ik krijg namelijk ook niet overbetaald voor het overwerk, en ik vind mijn prive leven ook heel belangrijk. Maar dat kan je beter niet hardop zeggen. Nou heeft hij ook pasgeleden gezegd dat hij het belachelijk vind als vrouwen minder werken, en dat hij dat in zijn toko niet wil hebben. Volgens mij denkt hij er totaal niet bij na dat je als vrouw met een kindje niet zomaar fulltime blijft werken, en dat er ook andere dingen zijn in het leven.

    Nog zo'n voorbeeld: Laatst zat ik tijdens de lunch met een collega te praten over kinderen krijgen, en toen zei een bevriende collega van mijn baas: 'dat kan hier niet he'. (babies krijgen dus). Dit kan toch niet zomaar? Bazen kunnen toch niet bepalen of een vrouw wel of niet moeder wil worden? Ik heb gelukkig wel een vast contract en volgens mij heb ik dan behoorlijk wat rechten omtrent het zwanger zijn en parttime werken. Maar dat is ook een van de weinige redenen dat ik hier wil blijven werken, zodat ik zekerheid heb en beschermt ben tegen een horkerige baas die je er meteen uitwerkt als je contract afloopt.

    Hebben jullie er ervaring mee of het makkelijk is om een nieuwe baan te vinden als je eenmaal moeder bent geworden, of word het dan lastiger? En hebben jullie ook zo'n baas? En trek je je daar dan wat van aan? Ik vind het allemaal erg vreemd, de dingen die hij zegt.
     
  2. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik ben na mijn verlof ergens anders gaan werken nadat ik tijdens mijn verlof een nieuwe baan had gevonden voor minder dagen per week. Nu werk ik in het onderwijs en daar is het makkelijk(er) om parttime te gaan werken.

    Wat een l*l van een baas trouwens. Dat zulke mensen nog bestaan. Sla hem het volgende feitje maar om de oren: uit onderzoek blijkt dat personeel effecienter werkt als ze 4 dagen werken i.p.v. 5.
     
  3. Lilith

    Lilith Fanatiek lid

    6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Ik ben grafisch vormgever en helaas denken meer mensen in de reclamewereld zo. Heb ook al een paar van die ganzen voorbij zien komen. Gelukkig heb ik nu een hele fijne werkgever, maar ik snap wel precies wat je bedoelt.

    Ik zou zelf niet in zo'n sfeer willen werken. Daarbij komt de stress van deadlines, nou als je dan zo'n baas hebt...

    Het valt me trouwens zowiezo tegen hoor om dit soort werk te doen met een beeb. Want overwerken doe ik niet, omdat ik mijn beeb van de creche moet halen, en tja, dat is toch niet altijd leuk, want dan moet een ander mijn werk afmaken aangezien ik er maar 2 dagen ben.
     
  4. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Hallo,

    Bovenal ik heb niet zo'n baas.
    Je hebt trouwens officieel recht op heel veel dingen. Maar je moet ook denken wil ik het hard spelen of niet. Want je kunt met ouderschapsverlof en al veel minder gaan werken. Maar hoe wordt dan het werksfeer?
    Ik zou dan zelf snel iets anders gaan zoeken, maar ja ik ben dan ook niet zo'n assertief persoon. Ik vind sfeer op het werk heel erg belangrijk.
    Ik werk trouwens zelf 3,5 dagen, heb een zoon en 2'de komt eraan. Hierdoor kon ik een cursus wat helft in de tijd van de baas helft in privetijd was niet meer aan meedoen. Ik heb dit aangegeven en was geen probleem. Na mijn verlof gaan we gewoon weer verder met die cursus (begeleiding).

    Heel veel sterkte en succes.
     
  5. amilah

    amilah Fanatiek lid

    28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Dit is dus precies de reden waarom ik mijn opleiding (Multimedia Vormgeven) niet meer zo leuk vond. Bijna allemaal mannen die het bijna belachelijk vinden als een vrouw kinderen wil.. En helemaal als ze dan besluiten minder te gaan werken.
    Ik denk idd dat je officieel een hele hoop mag maar hoe leuk gaat het dan nog tussen jou en je baas? Maar ik zou niet zomaar weg gaan, een andere baan zoeken kan altijd nog en misschien trekt je baas nog wel een beetje bij als het eenmaal allemaal zo ver is.
     
  6. Niet meer actief

    IK ben zo'n baas :p ik kan mij niet permiteren om iemand aan te nemen die zwanger is of wil worden, gelukkig werken wij het meest met mannen, maar feit is dat je gewoon NIET flexible genoeg kunt zijn voor sommige banen en of je dat al zou willen dan (wie brengt zijn of haar kind nu fulltime naar KDV? ik zou dat niet willen) je hebt twee opties; thuis blijven en een fulltime moeder zijn (ook zware baan!) of een baan zoeken waar ze wat flexibler kunnen zijn en niet zo van jou afhankelijk zijn (kortom waar je gemist kunt worden) je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk hebben EN een topbaan (waar je niet gemist kunt worden) EN moederschap (waar je ook niet gemist mag en kan worden)
     
  7. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik mis in het verhaal de papa's, als een vrouw een topbaan heeft, waarin ze niet gemist kan worden, dan kan ze na de periode van verlof toch weer fulltime werken en dan gaat papa maar wat minder werken. Of denk ik nu te modern?

    Groet van Kiki
     
  8. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Er is naar mijn inzien altijd een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld een duobaan met een ander. Dan draai je samen die full-time baan, maar dan part-time. Het is maar een idee, zo zijn er misschien nog wel duizend oplossingen. Ik denk dat die instelling van werkgevers echt veranderen moet. Zeker met het oog op de vergrijzing en dat er dus meer vrouwen aan de bak zullen moeten.

    En dan betaald hij ook haar overuren niet uit. Kom op...je wil toch niet zeggen dat dat normaal is?
     
  9. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    We weten natuurlijk niet wat er allemaal speelt. Maar ik ging in ieder geval vanuit, dat de moeder ook de behoefte had om in ieder geval geen overuren te maken. En dat je dan door je baas "gedwongen" wordt om toch over te werken of fulltime te werken.
    Bij ons thuis was het zo van, als ik meer zou verdienen, dat ik 4,5 dagen mocht werken en mijn man 3,5. Maar dat is niet het geval en dus is het zo dat het andersom is. Het kan natuurlijk ook dat haar man een nog betere baan heeft he :)!.
    Trouwens het is nu wel zo dat mijn man ons zoontje ophaalt en wegbrengt. En dat ik dus wel vaker laat thuis ben dan hun (ik ben zoiezo eerder weg).
     
  10. amilah

    amilah Fanatiek lid

    28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Tuurlijk dat kan ook! Ik heb alleen het idee dat niet erg veel mannen dat willen.. En ik heb het idee dat veel vrouwen zelf minder willen werken, dat heb ik in ieder geval heel sterk
     
  11. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja, ik heb het voordeel van een leuke baan in het onderwijs en ik kan daar al mijn creativiteit ook in kwijt, ben namelijk docent Multimedia en Audiovisuele vormgeving, maar van dat baantje zijn er helaas maar heel weinig in Nederland.

    Ik zou je baas eens vragen wat hij daar nou precies mee bedoelt heeft, want misschien heb je zijn woorden verkeerd uitgelegd. Als hij idd niet akkoord gaat met part-time werken zou ik nu al op zoek gaan naar een andere baan waar dat wel kan.
     
  12. Niet meer actief

    Ja ik denk dat jij denkt zoals heel veel vrouwen tegenwoordig denken, niets mis mee maar als baas zijnde kan ik er niets mee, ik moet zakelijk zijn, geld verdienen en vooral geen extre gezeik aan mijn hoofd hebben en dat brengen helaas veel werkende moeders met zich mee (ik zeg niet allemaal maar wel veel) dan is het kindje ziek, schoolvakanties e.d., als je een keer vraagt of ze langer willen blijven moet meteen alles omgegooid worden en overlegd. Dat is voor een baas zijnde gewoon heel erg lastig zeker in een klein bedrijf.

    In grotere bedrijven kunnen ze wat flexibler hiermee omgaan (duobanen e.d. alhoewel ik dat persoonlijk echt helemaal niets vind, omdat ze elkaar dan vaak weer de schuld gaan geven e.d. verschrikkelijk!) of part time werken.

    Papa's kunnen inderdaad meer doen maar goed dan krijg je precies hetzelfde gezeik als baas zijnde, moet ie ook weer overleggen met zijn vrouw voordat ie kan overwerken.

    Ik ben misschien heel ouderwets hierin, dat geef ik alla minute toe, als vrouw zijnde denk ik soms ook anders dan als baas zijnde, dat is soms weleens lastig, aan de ene kant wil ik wel mee denken maar het is zakelijk gezien gewoon niet slim dan. Dan ben ik maar een bitch die vind dat moeders niet in mijn bedrijf horen maar ik verdien ze intussen wel goed met personeel die flexibel zijn.
     
  13. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Het is maar goed dat niet iedere baas zo denkt als jij Ponyville, anders zou geen een moeder meer kunnen werken.
     
  14. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Vraag me af hoe jij het zelf wilt gaan doen ponyville?
    Neem je dan gewoon ontslag? Of moet je man/vriend minder werken? En mag dat wel?
     
  15. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Lijkt me heel simpel, ponyville eist gewoon van medewerkers (dus ook toekomstige papa's) dat ze geen kinderen krijgen, bijvoorbeeld sterilisatie op kosten van de baas... oh nee, het mag de baas niets kosten.

    Wat voor bedrijf heb je eigenlijk? Ik ken nog wel een paar bejaarden, weet je zeker dat ze geen kids zullen krijgen... Oh nee, die kunnen het weer niet aan om 60 uur te werken...

    Goh, wat zal jij het moeilijk hebben om jou te zijn. En dan ook nog zwanger willen worden, zodra het gelukt is wel je man ontslaan, want zodra hij papa is heb je er niets meer aan.

    Nog een tip voor je: tevreden personeel werkt harder en efficienter dan die waar je met de zweep over regeert. Oftewel: "Happy people produce quality"
     
  16. patries38

    patries38 Bekend lid

    2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Ik sluit mij aan bij Kiki!

    Ik werk parttime, ik ben daardoor juist erg flexibel, ik kan schuiven met mijn werktijden, kan extra werken wanneer nodig, ik heb immers ruimte genoeg.Ik ben juist super gemotiveerd, hoef mij nooit ziek te melden, afspraken voor dokter , verloskundige etc kan in vrije tijd.Ik werk met plezier, dus ik ben ook productiever.

    Ponyville, je geeft mij het idee dat werkende vrouwen zeurkouzen zijn, en dat is echt onterecht, er zullen er zeker zijn, maar mensen die met plezier werken zullen dat zeker niet zijn. wat doe je als je zelf moeder bent?Blijf je dan ook 60 uur werken, kan je zo voorspellen ; zit je zo met een "burnout" thuis.
     
  17. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Heb jij misschien andere rechten dan je personeel?
     
  18. Anne81

    Anne81 Actief lid

    26 nov 2006
    168
    0
    0
    grappig dat je ziet dat het vooral in de reclamewereld is: multimedia, grafisch vormgeven... ik ben idd ook gr vormgever. En mijn baas is alleen maar hoofd van de afdeling, ik werk bij een groot reclamebureau, hij heeft helemaal geen persoonlijk verlies als ik minder werk. Hij is gewoon iemand die alleen maar aan werk en omzet denkt. Eigenlijk snappen ik en mijn collegas ook niet waar hij die obsessie vandaan haalt. Denk wel dat als ik eenmaal echt zwanger zou zijn, hij wel iets zal bijdraaien maar hij maakt het voor de meiden heel lastig. Trouwens hij weet niet eens dat er iemand zwanger wil worden, hij zegt dit gewoon bij voorbaat al! Ook tegen andere meiden van andere afdelingen die minder werken zegt hij gewoon dat hij het belachelijk vind.

    En idd, ik vind dat vaders even belangrijk zijn als moeders, daarom willen we allebei iets minder gaan werken. We willen dan allebei een even grote rol spelen in het leven van ons kindje. Bij ons werken wel twee mannen met een kindje maar die werken allebei fulltime. Hun vrouwen werken niet.

    En ponyville ik snap jou ook niet. Het leven draait niet alleen maar om geld en werk. Hoop voor je dat je daar nog eens achter zult komen. En zeker als je zelf ook zwanger wilt worden snap ik hier echt geen ene bal van. Als je straks je kindje in je handen houd zal je toch beseffen dat dat mooier is dan al het werk wat je ooit hebt gemaakt. En dat gun je een ander niet? pffff....
     
  19. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Toen ik op sollicitatiegesprek kwam toen zei mijn manager voor de gein nog dat ik niet zwanger mocht worden.. bleek dat ik toen net zwanger was.. (echt net)
    En oke, het is dat ik idd veel ziek ben, dus ik snap dat ik nu wat lastiger ben voor ze.. maar qua geld maakt het niet uit, want daar zijn ze gelukkig voor verzekerd.
    Ooit komt het weer goed, en ben ik wel weer echt van waarde!
     
  20. Noa25

    Noa25 Fanatiek lid

    23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Wat klinkt me dat allemaal bekend in m'n oren.
    Ook ik heb zo'n baas. En ik werk niet in de reclamewereld maar gewoon in het bedrijfsleven.

    Mijn baas zei een keer tussen neus en lippen door dat hij het maar niets vond...vrouwen die parttime werken. Neem dan geen vrouwen aan denk ik dan...maar z'n eigen vrouw werkt ook parttime in het bedrijf. En er werken +/- 1000 personen...dus een klein bedrijf is het ook niet.
     

Deel Deze Pagina