mijn bevallingen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Diddl, 3 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb beide keren een vervelende bevalling gehad en wil niemand bang maken, maar wil toch graag mijn verhaal kwijt.

    De 1ste keer lag ik al een week in het ziekenhuis ivm ernstige zwangerschapsvergiftiging. Toen kreeg ik spontaan weeen met ruim 36 weken, waarschijnlijk door de medicatie.
    Ik was op dat moment een interessant geval, want zovaak hadden ze geen zwangeren met zwangerschapsvergiftiging (zat tegen HELP aan). Verschillende artsen liepen in een uit en ik kreeg diverse medicijnen via een infuus. Een van die medicijnen, voor het laten dalen van de bloeddruk, werd zo zelden gebruikt dat ze met meerdere artsen en verloskundigen stonden te kijken hoe ik zou reageren.
    Na 24 uur weeen en een paar keer persen ging het hartslagje van een van de kindjes dalen tijdens het persen. Gevolg... een keizersnede.
    Ook daar stonden ze met velen toe te kijken (artsen in opleiding).
    Gelukkig ging het naar omstandigheden goed met beide meiden.

    De 2de keer begonnen de echte weeen (na 3 weken voorweeen) de dag na de uitgerekende datum. Alles leek goed te gaan, maar eenmaal in het ziekenhuis (15:00) bleef ik hangen op 6 cm ontsluiting, want het kindje daalde niet verder in. Vliezen werden gebroken, maar gaven geen resultaat. Wel zagen we dat het kindje er in had gepoept.
    Gyn en verloskundige gingen opzoek naar de oorzaak, want tijdens de vorige bevalling was het indalen geen probleem geweest. Het kindje bleek in sterrenkijk te liggen en met het hoofdje richting nek ipv borst. Na overleg gingen we toch voor een vaginale bevalling, wist dat het zwaar zou worden, maar nog een keizersnede wilde ik liever niet.
    Ze hadden nog hoop dat het kindje zou draaien, het lag namelijk nog niet helemaal ingedaald.
    Tegen middernacht kon ik niet meer, het voelde niet goed. Mijn gevoel zei dat het kindje het niet meer fijn vond, na iedere wee kreeg ik een paar flinke trappen na van het kindje. Ik gilde het steeds uit. Maar de monitor niets vreemds aangaf.
    De gyn. liet toen de keuze aan mij over en heb toen gekozen voor een keizersnede.
    De keizersnede verliep alles behalve goed; na lang volhouden kreeg ik toch een ruggeprik terwijl een zuster al tegen mijn man had gezegd dat ik onder narcose ging, dus hij was naar buiten gegaan om even te roken. Zij opzoek naar mijn man. Gelukkig was hij net optijd voor de geboorte. De gyn. had moeite met de keizersnede, er waren wat verklevingen van de vorige keizersnede. Eenmaal de buik open kreeg hij het kindje er niet uit. Ze bleek vast te zitten in mijn bekken. Uiteindelijk is het gelukt tijdens de 2de poging met de tang.
    Het gevolg was wel dat ze niets deed. Een score van 1 had ze. Paniek..er moest met spoed een kinderarts opgeroepen worden. Mijn anestesist liep zelfs bij mij vandaan om te helpen en niemand in de ok zei iets tegen ons. Ben nog nooit zo bang geweest.
    Gelukkig was de kinderarts er redelijk snel. Er werd nog even getwijfeld of ze ook door moest naar een academisch ziekenhuis, maar gelukkig trok ze redelijk bij. Ze heeft het wel erg moeilijk gehad de eerste dagen. Uit de hersenscan bleek enkele dagen later dat ze geen schade had opgelopen...gelukkig.
    Zit nog steeds met een hoop vragen, waar geen antwoord op is gegeven.
     
  2. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Zo , dat zijn best heftige bevallingen geweest :confused:
    Ik zelf had het juist zo lekker makkelijk pf .
    Maar ik weet dat zwangerschapsvergiftiging niet fijn is .
    Mijn schoonzusje had het Hellp en bij haar hebben ze foto`s van haar gemaakt omdat zij abnormaal veel vocht vast hield .
    Ook zij heeft veel onbeantwoorde vragen .
    Voor vragen over het Hellp of zwangerschaps vergiftiging zou je eens het boek : Geen roze wolk kunnen lezen .
    Dat is een boek die geschreven is speciaal voor vrouwen die dit ook hebben mee gemaakt .
    Er staan gedeeltes in geschreven door medici ( uitleg van wat het eigenlijk is ) en gedeeltes geschreven door vrouwen die het zelf hebben mee gemaakt en hoe ze er nu mee omgaan .
    Ook staat er in beschreven waar vrouwen na lange tijd nog last van kunnen hebben enz enz .

    Ik hoop dat al je vragen ( vooral die over de tweede bevalling ) alsnog eens beantwoord worden .

    Groetjes Joyce
     
  3. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    jee meid, wat een verhalen zeg.
    Kan me voorstellen dat je met onbeantwoorde vragen zit..tis allemaal niet niets geweest.

    Ik hoop dat ik over een paar weken een leuker verhaal heb.
     
  4. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ppfff wat een bevalling zeg
    wat zullen jullie in angst hebben gezeten :(
    hopelijk gaat het nu stukken beter met jullie
    en die vragen zet ze op papier en ik zou zo zeggen vuur ze af op je gynecoloog of je VK
    want ermee rond blijven lopen is ook niets

    sterkte
     
  5. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    vragen moet je altijd stellen, dat hlpt ook weer bij de verwerking van je bavalling.......ik heb sommige vragen wel 20 keer gesteld!!!!
     
  6. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb de vragen ook gesteld, meteen na de bevalling en bij de nacontrole. Krijg alleen geen antwoord, ze zeggen het niet te weten.
    Een van de vragen is waarom ze zo slecht ter wereld is gekomen. Op de verloskamers was immers alles nog oke volgens de monitor. Er moet dus iets gebeurt zijn tijdens de keizersnede, maar wat...?
    Zelf heb ik het vermoeden dat de gyn de navelstreng heeft doorgeknipt terwijl ze nog in mijn buik zat. Anders zou ze toch nooit zonder zuurstof hebben gezeten? Zelf geeft hij daar geen antwoord op, hij ontkent niet maar bevestigd ook niet. :(
     

Deel Deze Pagina