Mijn kind loopt achter qua lees niveau

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 86Elise, 12 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Hallo,

    Vanochtend vertelde de juf van mijn dochter dat ze de avi toets niet heeft gehaald omdat ze qua tijd niet snel genoeg las op het niveau wat ze nu moeten kunnen avi m3.
    Ze kon wel alles lezen zei de juf maar niet snel genoeg.
    Nu gaat ze meer oefenen met de juf en wij moeten ook meer oefenen maar dat deden we al.
    Ik vind het alleen zo raar dat ze nu "Officieel achterloopt",zo zij de juf het ook.
    En dat overviel me.
    Omdat ze wel de boekjes kan lezen zo traag gaat het niet vind ik.
    Wie herkend dit?
     
  2. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Hier ongeveer hetzelfde gehad. Dochter bleek in groep 3 niet aan te kunnen haken bij het lezen, ze kwam in het 'leesgroepje' terecht. We moesten thuis veel oefenen met woordjes lezen.

    Dit verbaasde ons heel erg, met name omdat ze alle letters van het alfabet al kende en zichzelf had leren lezen toen ze net vier was.

    Met deze hulpvraag (ze kon al lezen, maar waarom haakt ze af in groep 3/4?) zijn we uiteindelijk naar een orthopedagoog gegaan en is een traject opgestart. Daaruit bleek dat ze dyslexie heeft.

    Jouw situatie is uiteraard anders, maar ik merk wel dat veel oefenen thuis resultaat heeft. Als je woordjes een paar keer hebt gelezen, onthou je die in je hoofd en hoef je ze niet meer letter voor letter te lezen. Dan gaat het lezen ook sneller.

    Vergelijk het maar als je zelf een moeilijk woord voor het eerst ziet. Dan ga je dat letter voor letter in je opnemen. Zie je het woord een volgende keer weer, dan zit het al in je hoofd en spreek je het gelijk uit.
     
    86Elise vindt dit leuk.
  3. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Bedankt voor je reactie!
     
  4. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Is je dochter wel over gegaan naar groep 4?
    Ik verwacht niet dat ze dyslexie heeft wij gaan nog maar meer oefenen thuis.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, hier hetzelfde met de oudste. M3 niet gehaald, ondanks dat ze de woorden wel kan lezen. Veel te langzaam.. Toch leggen ze er niet zo veel gewicht op als bij jullie. Voor de rest komt ze prima mee. Dus ‘gewoon’ veel oefenen met lezen! Njet iedereen is even goed in alles en dat is prima toch?
     
    86Elise vindt dit leuk.
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het kan thuis en school totaal anders zijn. kleine kinderen snappen niet dat ze met leeskaart moeten presteren. kan ook iets anders zijn, Mijn zoon is erg verlegen. hij kon op school niet op eigen niveau lezen. thuis vertelde hij me dat hij zo bang werd van niet kunnen adem halen etc. pas nadat hij 7 werd kon hij op school zijn thuis lees niveau laten zien. ik bedoel te zeggen, als je een verschil merkt thuis en school moet je bij de juf melden. de snelheid kun je checken bij avilezen.nl.
     
    Jamie en 86Elise vinden dit leuk.
  7. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    B
    Bedankt voor je reactie!
    Heb de juf ook nog gemaild dat het mij overviel en of qua tijd nog ergens op kan letten omdat het thuis naar mijn idee wel goed gaat.
    Vind het zelf ook wel beetje raar dat ze zeggen officieel een lees achterstand.
     
  8. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Ja, is gewoon over gegaan. A. is zelfs de jongste van de klas, zit in groep 6 nu.
    Dyslexie los je niet op door een jaar over te doen, dat hou je voor de rest van je leven.

    Inderdaad blijven oefenen thuis, ook verhaaltjes voorlezen. Wie weet is de achterstand eind groep 3 wel ingehaald. Of blijkt ze gewoon niet zo'n held te zijn qua lezen. Geeft helemaal niks, je hoeft niet overal goed in te zijn.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Mijn dochter kan prima lezen en struikelt nog regelmatig over haar avi toetsen. De reden hier is dat ze het perfect (en dus foutloos) wil doen, daardoor daalde haar tempo en haalde ze de toets dus niet.

    Wat ze hier doen op school is de leerlingen (schoolbreed) over de klassen verdelen op het niveau waarop ze lezen. Merk dat dit door de kinderen zelf als zeer prettig ervaren wordt . Dus dan zit je in eens met kinderen uit groep 4, 6, 7 en 8 bij elkaar omdat je allemaal op avi M6 niveau leest. Na de toetsen wordt alles weer opnieuw ingedeeld.

    Nog even over dat achterlopen, ze gaan uit van didactische leeftijd, dat is dus het aantal maanden dat een kind schoolonderwijs heeft genoten beginnend bij groep 3. Dan hebben ze een heel leuk lijstje met wat een kindje zou moeten kunnen als het b.v 6 maanden onderwijs heeft gehad. Aan de hand daarvan concluderen ze dus dat het kindje achterloopt.
    Zelf zou ik dit in jullie geval even met een korreltje zout nemen, je kind is net begonnen op school (groep 3) moet wennen dat ze les krijgt, er minder gespeeld wordt etc. Het kan zomaar dat ze er de volgende avi toets doorheen vliegt. Hier op school nemen ze, wanneer een niveau behaald is, meteen het volgende niveau af. Er zijn hier op school regelmatig kinderen die dus in 1 dan van b.v M3 zo doorstomen naar M4.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik werk bij de schoolbieb en voor groep 4 moeten wij in een map opzoeken welk niveau boekjes ze mogen kiezen. Ik zie echt geregeld kinderen die nu in groep 4 nog M3, E3 (en zelfs 1 avi-start!) lezen. Allen zijn vorig jaar gewoon overgegaan naar groep 4.
     
  11. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Kinderen blijven niet zo snel zitten op de basisschool hoor. Ik denk dat er wel een juf is die het verder toe kan lichten, maar volgens mij gebeurt dat eerder als er sociaal-emotioneel niet aangesloten wordt dan als de resultaten achterblijven. In een klas zitten kinderen van heel veel verschillende niveaus.

    Oudste dochter zit dus nu in groep 6 en leest op groep 5 niveau. Dat is geen enkel probleem. Jongste zit in groep 4 en leest ook op groep 5 niveau.
     
  12. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.402
    844
    113
    Ik werk als onderwijsassistent in een groep 3 en ongeveer 40% van de groep heeft de avi toets M3 nu nog niet gehaald, maken wij ons nog geen grote zorgen over. Sommigen lezen net wat langzamer en kost het wat meer moeite dan andere kinderen.

    Wij lezen veel zelf extra met de kinderen en vragen inderdaad of ouders dat thuis ook kunnen doen.
     
  13. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Het tempo van mijn dochter ligt op school, groep 3, ook te laag.
    Haar juf heeft aangegeven dat het lees tempo goed is, als een kind in 1 minuut 33 woordjes kan lezen op het nivea waar ze dan zijn.
    Zo zijn ze nu bij kern 7, dus moet mijn dochter binnen een minuut minimaal 33 woorden uit kern 7 kunnen lezen.

    Om het tempo wat omhoog te krijgen doe ik lees racen met haar.
    Ik download leesrace bladen op onderstaande link en print ze uit.
    http://jufjoycella.wixsite.com/blog/race-lezen-groep-3
     
    Jamie vindt dit leuk.
  14. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    303
    42
    28
    Bedankt voor jullie reactie's,fijn om te lezen!
    Het is ook zo hoor dat ze enorm moeten wennen in groep 3 iig mijn kind wel en wordt in de zomer 7.
    Maar omdat de juf het zo zij dacht ik wel even oeiii is dit echt een hele belangrijke toets.
    Maar heb ook een mail van de juf terug gehad wat,wat meer duidelijkheid gaf voor mij.
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Hier liep de middelste ook achter.
    In groep 4 veel op ingezet. Elke week logopedie en op school 3* pw met de klassenassistente en daarnaast nog met de juf.

    Rara politiepet. Nu in groep 5.1 heeft ze avi E5 gehaald. Voor de citos 1 en 2. Dus echt bizar..
    Ons meisje leert anders. Maar oefenen hielp dus wel:)

    Onze oudste lieo trouwens ook achter met "veilig en vlot". En dat was gewoon onzekerheid/faalangst en moeite om te automatiseren.
    Familiekwaaltje:)
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wij zien op school vaak dat M3 veel ‘zwaarder’ valt dan E3. De kinderen moeten zo wennen aan groep 3! Met veel oefening komt het vaak wel goed.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik hoor het ook regelmatig hoor, sommige kinderen hebben net iets langer nodig voordat ze ook echt op tempo gaan lezen. 2 neefjes en een nichtje hadden dit ook, zitten nu in groep 6, 7 en 8. Tm eind groep 5 hadden ze alle 3 nooit de ‘juiste’ avi Cito gehaald, vanaf groep 6 alle 3 wel. Best apart maar behalve oefenen kun je toch niet zo veel. Ik zou me niet al te veel zorgen maken hoor.
    Q leest op school ook niet zo snel als thuis, ondertiteling leest ze al een tijdje helemaal. Dit jaar is het pas voor het eerst dat ze op school niet ‘maar’ de Cito haalt die bij dat deel van het leerjaar hoort maar opeens veel hoger. Dus tja, die avi zegt lang niet altijd iets...
     
  18. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Mijn dochter heeft jaren 1 niveau achter gelopen bij de avi-toetsen. Dus eind groep 3 zat ze op M3 etc. Bij haar lag het ook aan haar leestempo. Ze kreeg wel wat extra ondersteuning met lezen, maar de leerkrachten zeiden altijd dat ze het prima deed. Ze steeg namelijk bij elke toets wel netjes 1 niveau en zo lang dat gewoon netjes zo ging, vonden ze het goed. Wat ze ook aangaven, al vanaf groep 3, was dat ze weliswaar wat langzaam las maar wel altijd precies kon navertellen wat ze had gelezen. En dat vonden ze veel belangrijker dan sneller lezen maar niet weten wat je gelezen hebt (wat ze bij sommige andere kinderen weer zagen).
    Vorig jaar in groep 7 heeft ze ineens alles ingehaald: in januari zat ze op M7, dus ineens 2 niveaus gestegen en op het gemiddelde. En aan het eind van het jaar was ze avi uit.
     

Deel Deze Pagina