mijn lieve grote hondemannetje is ziek!

Discussie in 'De lounge' gestart door jessi, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Vorige week voor een standaard controle met mijn vriendje naar de dierenarts geweest voor een check bij de dierenartsassistente. Het was niet goed was veel afgevallen zonder dat we minder eten zijn gaan geven.
    Plast veel en drinkt veel. Ook had hij meer vetbulten en waren ze groter geworden. De dierenarts werd erbij geroepen en ze zag inderdaad dat het niet zo best was qua gezondheid. Er is gelijk bloed afgenomen en middags werd ik gebeld het was niet goed er moest een urine onderzoek komen. Daaruit is gekomen dat hij de ziekte van Cuching heeft. Het is nog vroeg maar hij word hoe dan ook niet meer beter. Hij is nu 9 jaar en zal hooguit nog maar 2 jaar hebben. Ik ben er kapot van mijn maatje die al 9 jaar naast me staat in goede en vooral in slechte momenten. Die zo ongelofelijk geduldig is met de meisjes en een speelkameraadje is van de poezen.


    Iemand ervaring hiermee?
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Vreemd dat ze zeggen dat hij nog maar 2 jaar heeft want dat kunnen ze helemaal niet zeggen. Krijgt hij nu medicijnen? Daar kunnen ze namelijk nog behoorlijk oud mee worden. Mijn vorige hond werd verdacht van cushing en toen is mij dat verteld.
    Mijn 23-jarige pony heeft cushing. Al een aantal jaren waarvan we dachten dat hij "gewoon" oud aan het worden was. Hij kreeg medicatie om de cushing te remmen en echt, hij is aan zn 2e jeugd begonnen en helemaal opgeknapt.
    Meestal wordt.er prascend voor geschreven
     
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ken de ziekte niet, wel wil ik je sterkte wensen... zulk nieuws is nooit leuk.
    Hopelijk mag je toch nog lang van hem genieten!
     
  4. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

  5. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Medicijnen hebben we wel aangedacht maar voor zijn leeftijd is het alleen maar uitstellen van. Hij loopt nu al moeilijker door 1 vetbult op zijn pootje. En dan is er nog een groot risico dat het niet werkt. Wij willen hem vooral zo pijnloos mogelijk oud laten worden.
     
  6. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Ga die medicatie proberen!
    Honden kunnen daar zo enorm van opknappen!
    Hij is 9, maar dat zegt niets, hij kan misschien nog jaren mee.
    Misschien dat hij wel zo goed opknapt van de medicatie dat zijn vetbult uiteindelijk weggehaald kan worden.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ja, risico is dat medicatie niet werkt maar dat weet je alleen als je het probeert☺
    Mijn pony had pijn en lag veel. Wilde niet lopen. Ja, het is uitstellen maar mijn pony rent nu sinds de medicijnen al weer 3 jaar rond. En mocht het minder gaan dan kunnen de medicijnen nog bijgesteld worden.
    En vetbulten zijn makkelijk weg te halen. Cushing is echt niet het einde. Zeker niet met medicatie. WEL als je dit door laat gaan zonder medicatie. Dan heeft je hond er zeker last van. Maar ik denk er misschien anders over. Ik ben wel van het proberen als hond/dier nog een dierwaardig vestaan heeft met medicatiw.
     
  8. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Die vetbult is niet operabel omdat hij daar te weinig huid heeft dit is beoordeelt door een chirurg. Medicijnen twijfelen we echt over omdat we ook veel slechte reacties lezen over de bijwerkingen vandaar ook mijn vraag hier.
     
  9. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Dat is inderdaad lastig als de bult niet weg gehaald kan worden.
    Er zijn wel bijwerkingen inderdaad, maar deze zijn minder heftig dan de symptomen van cushing.
    Ik zou zeker wel de medicatie proberen en als blijkt dat hij er geen baat bij heeft kun je er altijd weer mee stoppen.
    Daarnaast komen de bijwerkingen niet heel vaak voor.

    En is er trouwens een acth stimulatie test gedaan?
    Dit is namelijk de enige manier om er achter komen of hij het inderdaad heeft.
    Er wordt dan bloed afgenomen, via het bloedvat krijgt hij een middeltje ingespoten om de bijnieren te stimuleren en na 6 uur wordt er weer bloed afgenomen. Dit moet opgestuurd worden naar het lab en aan de hand van de uitslag kun je zien of hij inderdaad cushing heeft.
     
  10. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Ze hebben urine opgestuurd naar Utrecht na het bloedonderzoek en daar konden ze de diagnose stellen.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Tja, bijwerkingen... lees de gebruiksaanwijzing van een gemiddeld medicijn en je neemt het nooit meer in als je de MOGELIJKE bijwerkingen lees☺
    Het zijn MOGELIJKE bijwerkingen waar je hond niet eens last van hoeft te krijgen. Dat weet je alleen door het te proberen. En dan als de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal dan kan je altijd besluiten om met de medcijnen te stoppen. Gemiddeld duurt het 2 weken voor je verschil merkt. Mijn pony heeft geen bijwerkingen. Mijn hond heeft zware en gevaarlijke medicijnen gehad en de bijwerkingen waren minimaal. Ik denk maar zo: als je niks doet gaat hij een pijnlijk leven krijgen en snel overlijden. Lijkt me erger dan mogelijke bijwerkingen. MITS dragelijk/leefbaar voor de hond
     
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    En dan volgt altijd nog de bloedtest. Volgens de urine test had mn hond cushing. Volgens bloedtest niet. Hij bleek een alvleesklierziekte te hebben waardoor hij afviel en veel dronk. Eten niet goed verteerde/opnam. Medicijn en hij knapte op. Ik zou een second opinion aanvragen.
     
  13. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Excuus, acth stimulatie is bij addison ;)

    Cushing is inderdaad met urine. Van 3 dagen opvangen en dan op de tweede dag moet je dexamethason geven.
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.626
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier een hond met Cushing. Staat op de Vetoryl en dat gaat ontzettend goed. Als ze dit krijgen hebben ze dezelfde levensverwachting als een hond die niet ziek is.

    Ik bestel in Engeland. Scheelf me erg veel geld. Je hebt alleen een recept nodig van je dierenarts.

    Je moet wel een ACTH test doen met Cushing om de dosering te bepalen. Dit gaat met een drie daagse urine test of met bloed. Hier is het met bloed gegaan.

    Onze hond is totaal weer haarzelf!
     
  15. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.626
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wat? Vetoryl is het enige aangeschreven middel op dit moment en dit werkt ontzettend goed. Je hond kan dan nog jaren mee. Zonder medicijnen laat je je hond juist lijden. Honden die niet behandeld worden krijgen lever en nierfalen. Ze zijn kortademig, de energie is weg. De spieren breken af, je hond wordt kaal, de buik wordt dik, de achterhand wordt slap etc.

    Met medicatie Vetoryl gebeurt dit niet en wordt je hond vaak weer als vanouds.

    Onze hond had het volgende:
    Dikke buik
    Kaal
    Geen energie
    Niet meer kunnen springen
    Niet meer kunnen traplopen
    Depressief
    Veel drinken
    Veel plassen
    Verkalkingen op huid.

    Nu met de Vetoryl is alles weg. Het begin na een week te werken en nu na 5 maanden is ze weer als vroeger. Buik is weg.Haar begint te groeien, loopt weer naaast de fiets. Kan weer rennen en springen. Verkalkingen op de huid zijn weg.

    Een hond met Cushibg die goed gereguleerd is met Vetoryl heeft dezelfde levensverwachting als een hond die geen Cushing heeft.
     
  16. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Eens met de rest: heel snel aan de medicatie. Cushing is goed te behandelen.
     
  17. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    kijk dit zijn dus wel de antwoorden die we wilden weten straks gelijk naar de dierenarts bellen voor een behandelplan.
     
  18. Niicci

    Niicci Fanatiek lid

    1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Wat goed dat je dit topic geplaatst hebt, dat je zo toch nog mogelijk een behandeling kan gaan starten!

    Mijn labrador is 2 jaar geleden onverwachts overleden, waren nog wat in de onderzoeken omdat hij ook ineens heel veel afviel, maar helaas was hulp te laat, viel buiten zo ineens om.

    Sterkte de komende tijd en ik hoop dat jullie de behandeling kunnen starten en jullie toch nog langer van de hond kunnen genieten! Het is en blijft tenslotte echt een deel van de familie!
     
  19. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Hopelijk slaat de medicatie aan bij jullie hond en knapt hij ervan op!
    Laat je nog weten hoe het over een tijdje gaat?
     
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.626
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Heel goed!!
    Je krijgt een startdosering mee als het goed is van 2mg per kg lichaamsgewicht.

    Onze hond startte met 30mg en doet het hier nog steeds goed op. Na 3 weken doe je een acth test en dan weer na 4 weken. Testen zijn wel erg duur, hier 125 euro per test.

    Sommige dierenartsen testen tussendoor niet maar kijken hoe de hond zich voelt etc.
     

Deel Deze Pagina