Mijn werkgever heeft me ziek gemeld (28 weken zwanger/alternatief werk)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door me1989, 22 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Ik krijg net een sms van het UWV dat ze mijn ziekmelding hebben ontvangen en dat ik binnenkort een brief krijg met een digitale vragenlijst die ik met mijn DigiD code moet invullen.

    Maar ik ben helemaal niet ziek, nog geen dag geweest. Ik ben nu ruim 28 weken zwanger en ik mag alleen niet meer op de groep staan (kinderen waar ik geen 1,5 meter afstand van kan houden). Ik doe vanaf deze week alternatief werk. En nee ik kom niet aan mijn uren.. Maar ik wist ook niet dat mijn werkgever mij ziek gemeld heeft bij het UWV.

    Mag dit zomaar en is dit niet nadelig voor mij ofzo?
     
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    je bent waarschijnlijk gedeeltelijk ziek gemeld. Omdat je dus niet de hoeveelheid uren werkt die je normaal wel werkt.
    deze worden nu aangevuld door t uwv. De vragenlijst zal ook zijn om inzicht te krijgen in de situatie.
    Ja als jij niet je aantal uren werkt mag je werkgever je voor de overige ziek melden.
     
  3. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Oke, maar wel gek toch dat ze dat niet hebben verteld?
     
  4. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    je kan niet meer voor 100 procent werken dus dat je dan word ziek gemeld vind ik zelf heel logisch maar misschien kan je t even vragen bij je werkgever hoe t precies zit.
     
    me1989 vindt dit leuk.
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Dat het niet met je besproken hebben, is zeker wat gek. Maar het is absoluut een normale situatie. Je zal inderdaad gedeeltelijk ziekgemeld zijn omdat je niet je volledige uren maken kan.
     
    me1989 vindt dit leuk.
  6. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Oke duidelijk:thumup:
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het verdient geen schoonheidsprijs van je werkgever, dat ze je ziekmelden zonder dat ze jou daarvan op de hoogte hebben gebracht.
    Maar het mag inderdaad. Ziet er inderdaad een beetje raar uit omdat je zelf niet ziek bent, maar het wordt wel als "ziek" gezien, je bent nl tijdelijk niet meer "geschikt" voor je reguliere werkzaamheden.

    1/ je kunt/mag niet meer je "eigen" werkzaamheden uitvoeren (veiligheid, gezondheid, etc)
    2/ je komt niet aan je uren door een andere planning, dan wel doordat je minder wordt ingepland ivm bijv vermoeidheid
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Let wel op dat jouw verlof daarom ook eerder in gaat, zelf had ik gekozen voor 4 weken vooraf en 12 erna. Maar omdat ik gedeeltelijk ziek was ging mijn verlof 6 weken van te voren in, maar dit was mij niet verteld dus had gewoon doorgewerkt tot 4 weken voor de uitgerekende datum.
     
  9. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Ja daar ging ik al wel vanuit, omdat er gewoon bijna geen alternatief werk is. Ik heb dus ook geen zin om naar werk te blijven zoeken tot 4 weken van te voren, dan neem ik liever mijn vakantiedagen mee naar volgend jaar en plak ik er daar twee weken van achteraan:).
     
  10. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Kan je die vragenlijst van het UWV wel gewoon eerlijk invullen? Ik ben namelijk niet ziek natuurlijk.. Mijn werkgever is op vakantie en die kan ik het dus niet vragen. Ik moet die vragenlijst deze week nog invullen en wil natuurlijk wel doorbetaald krijgen.
     
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Zeker eerlijk invullen.... Anders bel je even met het UWV voor advies? :)
     
  12. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Ik heb de vragen nog niet bekeken. Misschien spreekt het gewoon voor zich. Maar ik weet niet of ik het nog kan weg klikken als ik het eenmaal open, dus liever het zekere voor het onzekere voordat ik het invul.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je werkgever heeft loondoorbetalingsverplichting aan jou, je bent in dienst van je werkgever en niet van het UWV. Het is een vangnet voor je werkgever.
    En zoals ik al eerder schreef: je bent niet meer (volledig) "geschikt" voor je reguliere werk en dat wordt in dit geval ook gezien als "ziekte"..... okay zwangerschap is gezonde ziekte natuurlijk.

    Maar gewoon eerlijk invullen dat je vervangend werk doet ivm je zwangerschap. En dat je daardoor niet aan je uren komt.
    Je werkgever krijgt daarvoor dan vanuit het UWV een vergoeding, net zoals hij een vergoeding ontvang voor de duur van je zwangerschaps-/bevallingsverlof.
     
    Sado vindt dit leuk.
  14. Monopoly

    Monopoly Actief lid

    27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    Is dit vanuit de nieuwe coronarichtlijn 'zwangeren en werk' die gaat over zwanger zijn in contactberoepen vanaf het 3e trimester? We merken nu veel dat werkgevers zwangere werknemers vanaf 28 weken gedeeltelijk of geheel ziekmelden in de vangnetregeling UWV. Het is onduidelijk of dit wel de bedoeling is.. maar ik snap ergens ook wel dat ze dit doen, omdat de werkgever een zorgplicht heeft je zeer goed te beschermen, nog extra vanaf het 3e trimester. De richtlijn is pas drie weken geleden vernieuwd en communicatie erover gaat niet al te best. Het heeft voor jou geen nadelige gevolgen, maar je hebt niet meer de keuze tussen 6 of 4 weken van tevoren met verlof te gaan. Ik zou de lijst gewoon eerlijk invullen. En voor jezelf ook opletten dat de vervangende werkzaamheden enigszins nuttige zijn en niet teveel uren kosten. Als ze je 100% hebben ziekgemeld, hoef je die vervangende werkzaamheden uiteraard ook niet uit te voeren.
     
  15. Claprose

    Claprose Actief lid

    9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    @me1989 hoe staat het er nu mee? Ik zit in een soortgelijke situatie en ik ben even benieuwd hoe de status is en hoe het is afgelopen? Je mag me ook n pb'tje doen natuurlijk! Graag zelfs!
     
  16. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.942
    650
    113
    Dit is inderdaad vanwege de nieuwe 'corona' richtlijnen in het derde trimester.

    Eerlijk gezegd kloot ik maar een beetje aan. Ik ga gemiddeld maar 1 keer per week naar mijn werk om wat administratie te doen of andere dingen die collega's handig vinden. Ik wil wel meer doen, maar mijn werkgever komt nergens mee, dus ik zoek zelf maar een beetje naar werk. Verder doe ik een thuisstudie.

    Ik heb niks meer van het UWV gehoord en van mijn werkgever hoor ik ook niks, dus het zit mij wel goed.

    Nog twee weekjes en dan begint mijn officiële verlof, dan kan ik het lekker loslaten..
     
    Claprose en Monopoly vinden dit leuk.
  17. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ziekte door zwangerschap krijgt je werkgever betaald van het UWV.
    Wat daardoor wel eens gebeurt is dat een werkgever je op meer uren ziek meldt dan je bent.
    Geef dus heel duidelijk aan bij het UWV hoeveel uur je wel en niet werkt.
    Daarbij maakt alternatief werk niet uit, werk is werk. Het kan voor een werkgever lekker uitkomen namelijk, betaald krijgen en jou nog wel aan het werk zetten(klusjes waar niemand normaal tijd voor heeft enz).
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als je werkgever op vakantie is, dan neem ik aan dat er altijd nog iemand is die de werkzaamheden van je werkgever tijdelijk vervangt?
    Mocht je niet weten wie dat is, kun je dat of navragen bij HRM/P&O of opzoeken in het organogram (staat in je CAO, als je die hebt tenminste :p).
    Ik zou diegene om advies vragen.
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Enerzijds eigen verantwoording natuurlijk, maar toch vraag ik me af: heeft je werkgever het achteraf nog netjes opgelost met je?
     
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat zou wel moeten als je onder re-integratie valt.

    Maar goed, ik snap dat in deze situatie en met nog maar twee weken te gaan, het zo ook wel goed is ;)

    Aftellen maar! :)
     

Deel Deze Pagina