Mijn zoon (4) wil van school af...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 24 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze jongste gaat nu 9 maanden naar school. Het is een heel gevoelig jongetje, met een ijzeren wil.
    Dit nieuwe jaar verwachtte ik wel wat problemen, want door omstandigheden en keuzes van school heeft hij in zijn loopbaan van 9 maanden al 6 (3x een duo-baan van 2) juffen te verstouwen gekregen.
    Nr 3 en 4 bevielen goed. Zij zagen het gevoelige in hem, maar erkenden ook dat hij ondanks zijn onzekerheid behoorlijk slim is en meer uitdaging nodig heeft (niet alleen vanwege verstand overigens maar ook vanwege karakter). De nieuwe leerkrachten van dit jaar zijn van de oude stempel en vinden het onbegrijpelijk dat ze zulke jonge kinderen (najaarskinderen) al over hebben gedaan naar groep 2. Mijn zoon valt daar ook onder. Maar bij deze nieuwe dames heb ik hem elke ochtend huilend aan Mn been. En dit lijkt elke week erger te worden. Hij wil niet naar school, hij wil thuis bij mij blijven. Hij heeft geregeld pijn in zn buik en hij is ook weer in bed gaan plassen, terwijl hij al dik 1,5 jaar nachtzindelijk is.
    Vanavond geprobeerd een goed gesprek met hem te hebben, maar ik krijg niet duidelijk wat er nu zo ‘niet leuk’ is aan school, terwijl hij vorig jaar zo enthousiast was. Wel gaf hij een paar keer letterlijk aan ‘ik wil van school af!’

    Iemand dit wel eens bij de hand gehad? Dat een kind na 9 maanden opeens niet meer wil? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
     
  2. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Onze zoon is al wat ouder, maar helaas herken ik het wel ..

    Kijk eens op Facebook in de groep "hooggevoelig en strong-willed" daar zijn heel veel mensen die je kunnen helpen vanuit eigen ervaring of door hun werk.

    Wij hebben erg veel gehad aan een speltherapeut, maar de ene juf blijft beter meebuigen dan de andere helaas..
    Anders misschien eens contact opnemen met de IB-er op school om te vragen wat zijn /haar advies is..

    Mijn advies uit eigen ervaring is vooral, vertrouw op je zelf en blijf er kort bovenop zitten op school. Ik werd lang afgewimpeld, en kreeg het gevoel de zeur moeder te zijn..

    Inmiddels lopen we bij een kinderpsycholoog die een soort van bemiddeld op school, en zijn we gestart met pmt. Alle hulpverleners die we hebben gehad watten het met me eens dat er een gevoelig kind met een sterke wel hebben (en tegelijkertijd hééél onzeker)

    Nu de juffen hem positiever benaderen en vaker een compliment geven ipv wijzen op zijn fouten gaat hij weer met plezier naar school gelukkig!
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier ook gehad en het bleek om kleine dingen te gaan die hem enorm dwars zaten. Door het praten met zijn vaste juf is dit super opgepakt en heeft ze wat vaker een gesprekje met hem, ander plekje in de klas en het leren lezen wat hij graag wilde oefen ik thuis met hem. Sindsdien gaat ie weer met plezier naar school.

    Ik zou het dus gaan bespreken en kijken wat de juffen kunnen en willen veranderen en wat je zelf kan doen. Sterkte ermee Want het is niet leuk als ze met zoveel tegenzin gaan.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Mijn zoontje is een maand jonger dan die van jou en zit dus nu (opnieuw) in groep één. Ik denk echter dat hij erg slim is en heeft thuis altijd veel interesse in dingen als het zonnestelsel, Engels leren, enzovoort. Misschien dus wel vergelijkbaar met jouw zoontje. Echter, heb ik zelf het idee dat hij nog voldoende uitdaging op school krijgt! Ik begrijp niet zo goed hoe jouw zoontje, terwijl hij zelfs in groep twee zit niet voldoende uitdaging zou kunnen hebben? (Ter info moet ik toevoegen dat mijn zoontje in een groep 1/2 klas zit, en dus in principe al op school in aanraking komt met letters en ook spelletjes op aangepast niveau op de tablet). Daarbij zou je hem toch altijd nog na school extra dingen kunnen aanbieden (mijn zoontje vraagt bijvoorbeeld om apps op de tablet waarbij hij Engels kan leren).
    Ook mijn zoontje vind het nog vaak pittig op school, iets wat ik herken van de oudste in het gehele eerste jaar (bij mijn oudste heb ik overigens niet het idee dat zij cognitief bijzonder voor loopt). Ik heb juist het idee dat het voor veel kinderen tot vijf jaar nog altijd erg vermoeiend is een hele dag naar school gaan.
    Ik denk dus dat je het misschien eerder in de hoek moet zoeken van spanning en dergelijke als gevolg van nieuwe school met veel verschillende kinderen en veel verschillende juffen dan dat hij niet genoeg uitgedaagd wordt. Misschien kun je met hem afspreken dat hij een dag in de week thuis mag blijven of een middag?
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #5 merah, 24 sep 2019
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
    Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik denk niet dat dit het geval is. Toen hij 3,5 was zeurde hij al dagelijks wanneer hij nu eindelijk naar school mocht. Ik heb hem nog nooit een middag thuis gehad omdat hij te moe was. Hij zit al bijna 10 maanden op school en vorig jaar kwam hij altijd vol energie en met enthousiaste verhalen thuis. Op dinsdag waren al zijn werkjes van het planbord al af. Nu staan ze aan het einde van de week nog onaangeraakt (pionnetjes) op het bord. Hij vindt alles saai, zowel spelen als werkjes en wil alleen nog gymen en filmpjes kijken... Tuurlijk kan ik thuis van alles met hem doen (was bij mijn dochter ook echt nodig), maar 6 uur verplicht op school zitten, terwijl je dat echt niet wil... dat is echt heel lang hoor. Hij zit trouwens ook in een combi 1/2, dus de structuur is hetzelfde als vorig jaar.

    Zelf denk ik dat door de instelling van dit nieuwe duo, dat lang kleuteren als de standaard ziet, er te weinig verwacht wordt van de kinderen (want ze zijn nog zo klein) en dat Ties zich niet uitgedaagd voelt ook maar ergens energie in te steken. Nog een extra jaar kleuteren is immers wat de juffen ambiëren. Vorig jaar kreeg Ties bv extra werkbladen omdat hij cognitief voor zou lopen. Nu niet. Mag ook geen moeilijke puzzels meer doen, want dat past nog niet bij zijn leeftijds-fase. Dan ‘zie’ je een kind mi niet echt.
    Maar goed, dat is mijn invulling. Ik weet natuurlijk niet of dit het echt is.
     
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ja ik herken het. Mijn oudste dochter had het in groep 1 al niet naar haar zin en gaf dat duidelijk aan. Die moest ik echt naar school slepen. Ze is na groep 1 naar een andere school gegaan (voltijds hb onderwijs)
    Jongste dochter had het in groep 1 nog wel naar haar zin. Ze gaf eind groep 1 aan naar groep 3 te willen maar dat mocht niet. In groep 2 had ze helemaal geen aansluiting meer en gaf toen aan naar een andere school te willen. Ze is toen na de kerstvakantie gewisseld en ook op voltijds hb onderwijs gestart.

    Ik denk dat je gevoel goed kan kloppen.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Geen ervaring met niet naar school willen maar in deze situatie zou je toch in gesprek met school moeten. En na alles wat ik heb gelezen (ook over je dochters) zou ik toch wel een andere school overwegen. Eentje met ervaring zeg maar. 6 juffen in 9 maanden zouden mijn kinderen absoluut niet fijn vinden trouwens, veel onrust daar houden ze niet van, in combinatie met gevoeligheid van je zoon kan dit ook nog misschien meespelen.
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik begrijp je heel goed.
    Sommige kinderen zijn nou eenmaal geem kleuterklas kinderen.

    Mijn zoon kon in groep 2 prima zelf lezen, mocht tijdens de letterfeestjes zelf voorlezen aan de klas en kreeg tig extra werkjes, en NOG vond hij de kleuterklas verschrikkelijk.
    Te speels, te chaotisch, teveel een psz in zijn ogen. Hier werd het pas beter halverwege groep 3 eerlijk gezegd.
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.515
    7.312
    113
    In gesprek gaan met de IB-er, niet zomaar advies vragen. Dat wordt vaak (mijn ervaring tenminste) pappen en nathouden.

    Probleem aangeven, laat weten dat hij goed in zijn vel zat bij juf 3 en 4 en dat zij hem goed konden begeleiden en wisten wat hij nodig was. Probeer ook concreet aan te geven wat dat was.

    Aangeven dat juf 5 en 6 dat niet doen en er naar jou gevoel ook niet zo in staan. Gewoon eerlijk zijn, daar kom je het verst mee!
    Dan weet de IB-er ook wat waarschijnlijk het probleem is. Anders heb je inderdaad kans dat ze het in andere hoeken gaan zoeken (terwijl de intelligentie van je zoontje er hoogstwaarschijnlijk alles mee te maken heeft). En dat je dan met adviezen wordt afgescheept die niets gaan oplossen en je over een paar maand weer in gesprek kunt.
     
  10. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hier een meisje met een vergelijkbaar verhaal, wij zijn van school gewisseld omdat niet alleen de toenmalige juf er geen bal van snapte, maar ook de directie die er bovenop ging zitten niet en mij constant als overbezorgde moeder afschilderde met de boodschap dat er eigenlijk niks aan de hand was. Als een juf niet in staat is te kijken naar wat jouw kind nodig heeft en niet wil afwijken van het standaard kleuterbeeld dat er al tig jaren in geramd zit dan zit jouw kind niet op de juiste plek. Onze dochter (waar dus niks mee aan de hand was maar die wel depressief te noemen was, zeer angstig geworden was, nul komma nul sociaal gedrag meer vertoonde, dagelijks buikpijn had en krijsend naar school werd gebracht en zeer neerslachtig werd opgehaald en dus verre van het meisje liet zien dat ze daadwerkelijk is) veranderde na twee weken op de nieuwe school in het sprankelende, enthousiaste kind dat ze voor die school ook was en kreeg zelfvertrouwen, echte vriendjes en werd vreselijk gelukkig. Beste keuze ooit. Haar huidige juf kijkt echt individueel naar ieder kind, daagt de kinderen uit en biedt ze ondersteuning bij wat ze nodig hebben. De school hanteert een heel ander beleid waar het gaat om meer- en hoogbegaafdheid en is veel moderner en vriendelijker. Een kind moet zich fijn voelen op school.
     
  11. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Gat wat naar lijkt me dat! Het lijkt erop dat deze twee juffen van de oude stempel nogal gehecht zijn aan hun jarenlange ervaringen waar je dan als niet gemiddeld kind enorm tegenop moet zien te boksen. Dat gaat dus niet. Ik zou echt een gesprek aanvragen, het moet die juffen toch ook niet lekker zitten dat jouw zoon zo enorm verdrietig is van naar school gaan? En van de juffen ook horen hoe zij zien/denken dat het gaat. En anders met de ib-er. Die kan meelopen en observeren.
    Is er trouwens geen parallelgroep waar hij heen kan?
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb de ib-er er inmiddels ook bij betrokken. Die zal wel gek worden van mij, want bij ons is met elk kind wel wat.
    Er is wel een parallelgroep, maar daar komt hij al vandaan.
    Het zit zo:
    Hij is begonnen in groep A met juf 1 en 2. Al een jaar keek hii er naar uit. Hij kende de juffen en vond het heerlijk om eindelijk naar school te mogen. Maar de groep werd te groot en de klas werd opgesplitst. Juf 3 en 4 werden aangenomen en Ties ging over naar groep B. De start was wat lastig, maar na gesprek met de juf kwam het al snel goed. Ties werd echt gezien, voelde zich gewaardeerd en werd uitgedaagd op zijn niveau (niet per definitie ‘hoog’, maar gewoon wat bij hem past. Al vond de juf wel dat hij voorliep). Maar... aan het einde van het jaar bleek er geen geld om juf 3 en 4 aan te houden. Ze moesten weg. Ik heb toen gepleit: zet mijn zoon dan aub terug naar groep A, waar hij vandaan komt! Ze besloten anders. Ties bleef in groep B. Voor groep B hebben ze een oud blik met 2 docenten uit de stichting waar onze school onder valt getrokken en dat zijn dus juf 5 en 6.
    Ook een minder gevoelig kind als dat van mij zou het hier volgens mij best lastig mee hebben. Ook omdat het vriendje en vriendinnetje van Ties wel terug zijn gezet naar groep A. Dus ook nog vriendjes kwijt.
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wat erg! Ik zou proberen hem toch nog in groep A te krijgen (mede gezien zijn vriendjes). Zeker in gesprek gaan met school.
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Ik herken je verhaal ook wel. Q ging, nadat ze al zeker een jaar helemaal zindelijk was, na een paar maanden groep 2 weer in haar bed plassen en haalde alles uit de kast om niet naar school te hoeven.
    Na groep 1 zijn we verhuist en groep 2 is ze op een nieuwe school gestart. Op de oude school wilde ze dat ze van 1 naar 3 zou gaan, maar omdat ik een klas overslaan geen goed idee vond hebben ze dat bij de overdracht ook niet gemeld. In groep 1 kreeg ze (hoorde ik later pas) pluswerkjes van groep 2. Het ‘normaal’ in groep 2 starten heeft haar dus geen goed gedaan. Een beetje vergelijkbaar als bij jou, eerst op het eigen niveau werken en dan weer ‘degraderen’. Veel gesprekken met de IBer, extern hb deskundige en leraren volgde. Q kreeg andere werkjes in de klas, maar wilde er voornamelijk gewoon bij horen dus op school deed ze alleen wat volgens haar in die klas werd verwacht. Heel concreet, in groep 2 hoor je niet te lezen, geen sommen te maken op een bepaalde manier te tekenen etc. Thuis was thuis dus hoefde ze niet in de (door haar bedachte) kaders te passen.
    Ze wilde steeds minder naar school, bedplassen werd naar overdag ook in haar broek plassen, en nog dingen waar ik je niet mee lastig ga vallen.
    Uiteindelijk naar een kinderpsycholoog gegaan waar al snel het mega hooggevoelige duidelijk werd. Wij, Q en school hebben veel handvatten gekregen om hier beter mee om te gaan.
    Het ‘slimme’ werd door school uiteindelijk goed gezien en Q kreeg echt veel andere dingen aangeboden. Alleen het anders zijn bleef haar in de weg zitten. De psycholoog en IBer adviseerde echt fulltime hb onderwijs. Natuurlijk is dat niet altijd nodig. Maar docenten die je kind zien en met de gevoeligheid om kunnen gaan scheelt voor bepaalde kinderen zó veel.

    Dus, blijf vooral in gesprek met school en de IBer. Als je er niet uit komt zou ik extern advies vragen.
     
  15. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Dus de IBer zal wel gek van je worden? Moet ze een andere beroep zoeken, ze zit daar namelijk nou eenmaal voor kinderen die geen normale leerroute volgen. Ik zou gewoon aan blijven kloppen dus.

    Hier ook twee vroege vogels (najaarskinderen) en dus met hun 5e jaar naar groep 3. Ik was er zelf huiverig voor, ben vooraf het gesprek aan gegaan met de juffen waar hij terecht zou komen en met de IBer. Zijn gaven aan dat de kinderen dit zouden moeten kunnen, maar ook dat zij het zien zitten met najaarskinderen. Dat laatste vond ik erg belangrijk, dat geeft gewoon een fijn gevoel.

    Onze oudste is ook van eind 2011, zit met haar 7 jaar nu dus in groep 5 en doet het super. Had het naar haar zin in de kleuterklas, maar in groep 2 las ze al hele boeken uit (leesniveau basisschool is nu al uit). Het kan dus gewoon goed gaan. Ik denk dat als je kind onvoldoende uitdaging krijgt, dit grote impact kan hebben. Onze 4 jarige had vorig jaar in de kleuterklas ook veel buikpijn. Kind komt nu zingend en juichend uit school, maar gaat zo ook naar school.

    Alleen jij kan spreken voor je kinderen, zij kunnen dat nog niet. Zet hem op en zorg dat hij krijgt wat hij nodig heeft.
     
    HappyRabbits en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bedacht dat ik voor het gesprek vanmiddag het huis maar eens doorga op zoek naar werkjes/knutsels die hii thuis doorgaans maakt. Zo maakte hij, toen hij 3 was al Cars-auto’s (van voorbeeld) van aquabeads. En de juf maar verbaasd zijn (vanmorgen) dat Ties met 1 rondje klaar was toen ze cirkels moesten tekenen in een voor-getekend slakkenhuis. Dat boeit hem echt niet. Hij bouwt ook al zelf hele Lego-pakketten in elkaar.
    Volgens mij heb ik zelfs nog wel werkjes liggen uit die map die hii vorig jaar extra had. Misschien dat ik zo (beeldend) beter kan verwoorden wat ik bedoel.
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik zou die extra map zeker meenemen. Succes met je gesprek!
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Helaas herkenbaar. Onze zoon was halverwege groep 1 helemaal klaar. Het was drama, was vervelend in de groep als thuis. Ze boden hem pluswerk aan maar dat was hem niet voldoende.

    Na de meivakantie is hij overgeplaatst naar Gr 2. Daar heeft hij 3 maanden gezeten en is hij na de vakantie naar Gr 3 gegaan. Het is wel beter maar met vlagen (zoals vandaag) wil hij niet naar school.
    Heb hem letterlijk binnen gezet en de ib'er heeft hem meegenomen.:(

    Ik zou in gesprek gaan met juf en aangeven dat je ook in gesprek wil met de ib'er.

    Bij ons houden ze hem goed in de gaten maar nu is het even afwachten hoe het gaat in Gr 3. Volgende week een gesprek. Hopelijk weten we dan of de stof op niveau is.
     
  19. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier toch een beetje naar gevoel aan het gesprek overgehouden.
    Juf 5 voelde echt wel mee met Ties, maar juf 6 greep de kans toen ik zei te overwegen hem donderdag en vrijdag middag thuis te houden. Daarboven op stelde ze voor om dan vooral niet te veel met hem te gaan doen, want.... voor sommige kinderen is school vaak toch nog veel te vermoeiend. Al die prikkels en zo...
    Stom genoeg komen zulke dingen vaak thuis pas binnen.
    De jongen zit al 10 maanden op school, waarvan 9 maanden met plezier. Heb hem nog nooit wegens vermoeidheid thuis hoeven houden!!
    Die jongen staat te springen om uitgedaagd te worden. Ja, wel met kanttekening (hij is erg onzeker), maar dit voelt een beetje als het ontkennen van een probleem.
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wat heb je concreet afgesproken (plan van aanpak)? Thuishouden zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben. Hij is bijna 5 jaar en dan? Ik zou dus gericht met school naar de structurele oplossing zoeken.
     

Deel Deze Pagina