Hoi moeders, Mijn zoontje is 7 maanden. Zijn voedingsschema ziet er als volgt uit: 6:30 fles 210cc 10:00 fruithapje 12:30 fles 210cc 15:00 tussendoortje (koek + sap) 17:30 groentehapje 18:30/19:00 fles 210cc Groente en fruit gaan goed, zolang er maar geen stukjes in zitten. Als ik hem een koek geef dan sabbelt hij daar lekker aan. Op een gegeven moment breekt er een stukje af en dat komt dan in zijn mond. Hij begint dan te kokhalzen en dan kan ik hem weer op zijn kop houden. Het tussendoortje is dus een drama. Zo heb ik ook een keer het broodkorstje geprobeerd te geven, nou ik doe het voorlopig even niet meer. Hij is steeds aan het kokhalzen en stikt er bijna in. Heeft iemand tips?
Het is een kwestie van oefenen en gewenning. Lekker geven en erbij blijven zitten. Of oefenen met kleine stukjes in zijn wang geven. Aaron kon het eerst ook niet en kauwt het nu gewoon lekker weg.
Gewoon nog even wachten. Hier ging brood eerst ook niet en twee maanden later wel. Niet alles hoeft zo snel. Langzaam laten wennen. Je kunt je hele leven nog stukjes eten.
Hier precies het zelfde probleem, gister heb ik het fruit niet helemaal gepureerd om te proberen en bleef hij kokhalzen tot hij moest overgeven, zo zielig ik voelde me zo schuldig!!! Nu durf ik hem het niet meer te geven....
Kun je niet kijken of hij bijv zelf aan een stuk banaan kan sabbelen. Deze smelt makkelijk en zo kan hij wennen aan 'stukjes'. Of dat je hem zelf hele kleine stukjes banaan geeft. Wat het beste werkt tegen het kokhalzen is het stukje in de wang stoppen, en niet op de tong. Zo gaat hij niet meteen slikken (wat ie gewend is), maar het stukje automatisch met zijn tong 'bewerken'. Zo kan hij langzaam leren dat ie met de stukjes 'iets moet doen' ipv meteen doorslikken. Ik zou trouwens niet beginnen met gepureerde prutjes waar stukjes in zitten. Dit is heel verwarrend voor kindjes. één hapje kunnen ze zo doorslikken en in de volgende hap zit weer iets wat ze moeten kauwen. Het beste is OF alleen gepureerd OF alleen stukjes te geven in één keer.
Warm eten met veel stukjes lukt hier ook nog steeds niet. Pasta gaat altijd wel goed, maar als ik aardappel/groente in stukken of grof geprakt geef wil dat ook nog helemaal niet. Dan raakt hij vervolgens helemaal overstuur en wil daarna helemaal niet meer eten.
Mijn kindje ging eerst ook altijd kokhalzen. Doodeng vond ik het, ook wel spugen erbij. Toen heb ik er even een paar weekjes mee gewacht, toch gepureerd gegeven. Vanaf zo'n maand of 7 voorzichtig weer geprobeerd met alleen een broodkorstje. Het ging steeds beter en nu eet ze zo'n beetje alles zelf. Liga 2e stap is ook goed om te oefenen, want dat wordt meteen zacht in haar mondje. Verder gaf ik banaan, zo met een halve schil die ze zelf kan vasthouden, met een heeeel klein randje banaan, zodat ze die er voorzichtig kon afsabbelen zonder meteen zo'n groot stuk naar binnen. En dat gaat nu heel goed! Succes!
Bedankt voor de reacties! @zogelukkig: Ik laat hem een liga of soepstengel zelf vasthouden en dan sabbelt hij eraan, maar op een gegeven moment komt er een te groot stuk in zijn mond en dan haal ik het eruit. Dat breek ik dan in kleinere stukjes en dat stop ik in zijn mond. Die kleine stukjes kan hij nog niet zelf oppakken en in zijn mond doen. @adi: bedankt voor de tip. Ik ga een stukje banaan proberen.
Herkenbaar!! Hier hetzelfde. Laatste keer banaan helemaal fijn geprakt met vork ipv met blender geprakt. Dan komt ie aan het kokhalzen net zolang tot ie echt moet kotsen. Dus ik pureer maar weer gewoon maar geef hem nu wel elke middag een stukje broodkorst om op te sabbelen, gaat ie ook wel beetje kokhalzen maar verder niet. Hij zal er nog wel niet aan toe zijn denk ik dan maar.
Ik denk dat hij gewoon nog net iets te jong is. Onze dochter moest ook eerst kokhalzen (meestal zit het vast aan hun gehemelte), maar inmiddels gaat het fantastisch. Het ding wat het minst goed ging was liga/koekje. Stukjes brood (piepkleine stukjes zonder beleg en korstje) ging er als eerste en het beste in. Toen ze 6 maanden was probeerden we stukjes te geven en toen begon ze te kokhalzen, ik dacht dus echt dat ik te vroeg begonnen was, maar toen ik het een week later opnieuw probeerde at ze opeens een hele boterham!!