Hoi Allemaal, Ik heb even jullie advies nodig. Ik zit erg te twijfelen of ik na mn verlof (januari 2009) ouderschapsverlof op zal nemen of mijn contract zal laten aanpassen naar 24 uur. Ik weet in ieder geval zeker dat ik dan drie dagen wil gaan werken ipv 36 uur. Maar wat is nu handig? Ouderschapsverlof of contracturen wijzigen? Met ouderschapsverlof heb je de mogelijkheid om op termijn meer uren te gaan werken, maar in m'n huidige functie wil ik dit niet, het is niet meer zo leuk en uitdagend. Kan ik dan beter mn ouderschapsverlof bewaren voor later? Misschien ga ik nog wel ergens werken waar het ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald zal zijn (bv bij de overheid) Voordeel van nu mn ouderschapsverlof opnemen is wel dat pensioenopbouw dan gewoon doorgaat op basis van de 36 uur die ik nu werk. Ik kan dus ook mn ouderschapsverlof bewaren voor later en nu mn contract wijzigen in 24 uur. Ik heb geen idee....wat doen jullie? Of wat raden jullie me aan? groeten Annemieke
Als je ouderschapsverlof opneemt bouw je pensioen op over de duur van je dienstverband. Dat is dus een voordeel. Ook je bonus e.d. worden berekend over je dienstverband zonder ouderschapsverlof. Bij mijn werkgever tenminst. Nog een voordeel. Ik lees dat je overweegt je ouderschapsverlof te bewaren voor bij een andere werkgever. Dit kan volgens mij niet. Als je van werkgever wisselt ben je je ouderschapsverlof kwijt. Dan kun je het dus beter nu maar benutten. Pim
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie. Nog even een vraagje: je kan ouderschapsverlof toch opnemen tot het kind 8 jaar is? Dus als ik bv in maart 2009 ander werk vind en dan 3 jaar later ofzo ouderschapsverlof wil opnemen kan dat toch? Of heb ik dat niet goed begrepen? Groetjes Annemieke
Dit vond ik op de site van het Ministerie van SZW: Verandering van werkgever Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen. Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof. Pim
Als je nog helemaal geen ouderschapsverlof hebt opgenomen, dan hou je gewoon alles bij je nieuwe werkgever, maar pas als je minimaal 1 jaar in dienst bent.
ik heb wel gekozen om ouderschapsverlof op te nemen. Eerst mijn betaalde, later het onbetaalde. Via de belasting krijg ik een heleboel terug omdat ik deelneem aan de levensloopregeling en dat maakt het wel extra aantrekkelijk
Is het niet zo dat je dat belastinggeld weer moet terugbetalen aan je werkgever? In onze CAO staat namelijk zoiets. Wij krijgen van het ouderschapsverlof 40% doorbetaald, met aftrek van de ouderschapsverlofkorting.
Hoi Allemaal, Heel erg bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels besloten dat ik mijn contracturen laat wijzigen. Zeker aangezien je je ouderschapsverlof kwijt raakt als je voor een andere werkgever gaat werken. Ik denk niet dat mijn werk veel leuker wordt en ik ben dan ook van plan om na mijn zwangerschapsverlof toch op zoek te gaan naar een andere baan. Ouderschapsverlof kan ik dan later nog eens opnemen. Annemieke