Minder proberen kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door RAppel, 23 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Hoi,

    Ik geef ondertussen bijna 6 maand (aankomende dinsdag) exclusief borstvoeding van mijn 4e kindje. Ik ben terug voltijds (40u/week) aan het werk gegaan toen hij 9 weken was, waarbij ik ongeveer om de 3 a 3,5 uur kolf.
    Zoontje heeft daarnaast doorgeslapen van 6 weken tot ongeveer 3 weken geleden (dit deden trouwens al mijn kinderen).

    Mijn kolfschema op werkdagen ziet er momenteel zo uit:
    6.45 voeding of kolven (afhankelijk of en hoelaat hij de voeding ervoor had)
    Tussen 10 en 11: kolven
    Tussen 13 en 15: kolven
    17.30: voeding

    En 's avonds en 's nachts voed ik op verzoek, net zoals in het weekend.

    Ik kolf steeds tussen de 5 a 7 minuten en vergaar daarmee tussen de 200 en 300 ml. Ik kolf hierdoor meer dan dat zoon drinkt uit de fles. De vriezer puilt hierdoor uit van de ingevroren melk.

    Momenteel is het zo dat ik midden september verander van werk en ik eigenlijk het kolven zou willen afbouwen naar 1x per dag zo rond 12 a 13 uur.
    Hij zal vanaf volgend weekend ook starten met vaste voeding, maar uiteraard zal dit nog geen voedingen vervangen.
    Ik vrees dus dat mijn productie snel zal dalen als ik minder zal kolven, dus ben op zoek naar ervaringsverhalen, tips, ideeën, want wil graag nog een tijdje doorgaan.

    Bij de eerste ben ik gestopt op 6 maand, ik was thuis bij de 2e en bij de 3e heb ik om de 3 uur gekolfd tot ik stopte met voeden rond 11 maand.
     
  2. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik kon makkelijk met minder kolven omdat mijn zoontje snachts ook nog dronk was het niet erg voor mijn borsten.
     
  3. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Vanaf welke leeftijd deed je dit? En ging je productie niets naar beneden?
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Ik zou eerst proberen de tijd wat te rekken naar wat je straks zou kolven. Al is het maar 10 minuutjes. De ene keer zal het makkelijker gaan de de andere dag.
    Anders kun je per kolfbeurt ook iets minder kolven. Als je nu 200 ml kolft, dan terug naar 180...
    Als je zo ruim in je melk zit kun je het wel veroorloven hoor. Natuurlijk zit je niet op een dip te wachten. Maar als je vriezer uit puilt... je hebt een vangnet zeg maar.
    Gewoon rustig tie werken naar 1x kolven.
    Kan wel lastig zijn op je thuis dagen als je dan wel gewoon voed. Ik moest die echt ook afbouwen. Maar door de voorraad was dat niet echt een probleem.
     
  5. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Bedoel je de voeding thuis afbouwen door dan ook afgekolfde melk te geven?
    Want de borstvoeding wil ik eigenlijk niet afbouwen, ik wil gewoon het kolven afbouwen, maar dan wel op die manier dat de borstvoeding verder niet in het gedrang komt.
    Die steeds iets langer er tussen laten qua kolven op werkdagen is wel een goed idee denk ik. Ga ik alleszins proberen.

    Bedankt om mee te denken!
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Ja dat thuis afbouwen zou kunnen. Het is wat je lijf aan kan. Soms kunnen vrouwen prima af met minder kolven en thuis wel voeden. Maar soms lukt een lichaam dat niet en moet het toch afgebouwd worden. Kwestie van kijken wat jouw lichaam doet
     
  7. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Vanaf maand of 8 ook maar bij werkte het prima omdat er vaak genoeg werd gedronken daarna en in de nacht zal bij iedereen toch anders zijn.
     

Deel Deze Pagina