Mindfulness/ bewuster leven

Discussie in 'De lounge' gestart door Anniek88, 22 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.807
    2.539
    113
    Vrouw
    Ik merk dat ik zoekende ben (dertigers dilemma? :roflmao:) naar een betere en positievere mindset. Ik wil bewuster leven in het nu ipv zorgen maken over de toekomst of malen over het verleden. En vooral ook dankbaar zijn.
    Ik volg sanny zoekt geluk op YouTube en vind haar bijv zo’n heerlijk positief mens.

    Mediteren, yoga en al die ademhalingsoefeningen is eigenlijk niets voor mij merk ik. Maar veel mindfulness gaat daar wel op in. Ik ben vooral heel nuchter en zoek eigenlijk iets?? Nja ik weet het dus niet.
    Waar begin je in zo’n zoektocht? ik wil gewoon meer tevreden zijn en genieten.
    Herkenbaar en tips?
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  2. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.543
    1.895
    113
    De kunst is vooral om iets te zoeken dat bij jou past. Ik heb gemediteerd en als je eenmaal gewend bent is het makkelijker. Echter vond ik het zelf ook steeds lastig om te gaan zitten dus ben ik over gegaan op (yin) yoga, ook gelijk goed voor je lichaam en helpt zeker bewuster in het leven te staan. Ook heb ik veel gehad aan luistermeditaties. Uiteindelijk ben ik nu een stukje verder en kan ik vooral zeggen dat het een mindset is geworden. Hoe ik daar ben gekomen kan ik niet goed uitleggen. Als je makkelijk/graag leest zal ik je adviseren opzoek te gaan naar boeken die je aanspreken, iedereen heeft zijn eigen manier om bewuster in het leven te staan, daarin moet je een zoektocht gaan maken. Al blijkt een boek uiteindelijk niks te zijn, uiteindelijk heb je er wel iets uit gehaald en geleerd wat je weer een stapje dichter brengt bij jouw manier van bewust zijn.

    Nog een leuke tip: op Netflix vind je de docu "I am not your guru" van Tony Robbins. Probeer een beetje door het hele Amerikaanse theater heen te kijken maar hij is heel goed in het op een simpele manier uitleggen van hoe je jezelf beter kunt begrijpen en je doelen kunt halen. (ik ben nu zijn boek aan het lezen).

    Veel succes en bedenk dat je nu al flink op weg bent, want je bent je al bewust dat je bewuster wilt zijn (snap je 'm nog?) en dat zaadje is dus al mooi geplant!
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Misschien is een dankbaarheid dagboek dan een stapje. Je kunt dan elke dag de tijd nemen om een aantal dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Je gaat daardoor ook anders naar dingen kijken en je hebt elke dag een momentje voor jezelf.
     
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Mijn man zegt “dit heet gewoon dat je een vrouw bent” :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

    Ik herken het eigenlijk niet, leef juist heel erg in het nu. Misschien scheelt het dat ik christen ben “maak je geen zorgen om de dag van morgen” :o:
     
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.807
    2.539
    113
    Vrouw
    @Bloem2310 dankjewel voor je tips, ik zal die docu eens opzoeken en gaan kijken. Misschien is een luister meditatie wel een goed idee. Ik ontspan wel erg van podcasts luisteren.

    @Rosao ook een goede een dankbaarheidsdagboek. Daar heb ik sanny ook wel eens over gehoord.
     
  6. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Het boek van Eva Brobbel vind ik een aanrader.
    Bewust wording is een mooie eerste stap.
    Succes
     
  7. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Luister de podcasts van kelly caresse en celine charlotte eens. Heel fijn! Kelly heeft op haar website ook haar morning routine in staan waar tips in staan hoe te beginnen.

    Yoga with adriene op youtube!
     
  8. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Vgz heeft een mindfullnes app (kun je ook downloaden als je daar niet verzekerd bent) wellicht kun je die uitproberen.
     
  9. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Nou dit klinkt mss compleet vreemd...maar ik heb inmiddels een paar lessen karate gehad en daar knap ik toch van op joh! Gaat om respect, dankbaar zijn, goed doorademen, “dansen”, etc. Plus je leert meteen gratis Japans :roflmao:

    Begin volgend jaar ga ik met een vriendin mee op stilte weekend. Die doet dat 2 keer per jaar en dan komt er ook altijd veel los en voelt ze zich weer maanden een beter mens.
     
  10. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.807
    2.539
    113
    Vrouw
    @Koraal82 thanks ik ga eens kijken voor die app.

    @Cindy1977 haha karate is inderdaad totaal iets anders. Maar misschien wel ontspannend. Zo’n stilte weekend kan ook best veel ruimte in je hoofd geven denk ik.

    @MarisB89 Kellycaresse ben ik gaan luisteren ontspannend hoor, ze praat prettig. Ik heb al allerlei concrete tips ook uit de podcasten gehaald. Alleen nu nog ook echt actie ondernemen. Ik zoek bijvoorbeeld boeken wel op, maar ga ze dan niet lezen. Want dan denk ik, wanneer Heb ik daar dan tijd voor :confused: Terwijl ik s avonds ook tijd heb om series te kijken haha
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  11. sejh1988

    sejh1988 Bekend lid

    28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Ik ben met mindfulness in aanraking gekomen toen ik begon met acceptance and commitment therapie.

    Ik moest eerst heel hard lachen en toen ging ik in verzet :roflmao: was toch helemaal niets voor mij joh!

    Nu kan ik inmiddels iedereen aanraden te lezen/luisteren over ACT, zelfs als je niet kampt met problematiek. Het is een ongelooflijk fijne manier van in het hier en nu leven en een hele fijne mindset. Hier is het na bijna 15 jaar GGZ mijn redding geweest.

    Ik persoonlijk luister iedere ochtend een ochtendmeditatie van 10 min (eigenlijk gewoon verkapt snoozen in bed :D), dan vervolgens 10 min yoga (meestal de zonnegroet met wat extra oefeningen erbij) en schrijf dan in mijn boekje waar ik dankbaar voor ben, mijn intentie van die dag (naar welke waarde wil ik leven), een positieve affirmatie en hoe ik me wil voelen. Dit helpt me om te focussen.

    Door de dag heen neem ik geregeld even een momentje om even goed te aarden en ademen. Savonds voor het slapen gaan doe ik een avond meditatie van 10 min en een avond yoga.
    Het is geen heilig middel en het lukt me niet iedere dag maar het helpt zò énorm.
    Ik gebruik de app Insight timer waar duizenden gratis meditaties op staan :)
     
  12. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    wat fijn dat het jou ook zo helpt! Ik ben begonnen met mindfullness ivm een angs stoornis en dat heeft mij ook zo geholpen na eerst heel sceptisch zijn. Ik kan het iedereen aanraden!

    De ochtend en avond meditaties van de medidation moments app zijn ook zo heerlijk.

    deze bijv:
     
  13. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    Hoe gaat het ondertussen met je zoektocht en pad naar “bewuster leven”? Ik ben benieuwd.

    Ik las in dit topic dat iemand karate beoefend. Aikido is een Japanse krijgskunst waarin mindfulnes ook enorm verweven zit. Aikido wordt ook al eens als “art of peace” beschreven. Er is trouwens geen competitie in Aikido. Ik beoefende het als kind en de mindset van deze Oosterse krijgskunst is me blijven achtervolgen ook al beoefen ik het momenteel niet meer.
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.784
    25.861
    113
    Vrouw
    Stilteweekend.
    Dat klinkt als muziek in mijn oren.
    Of is dat de juiste uitdrukking niet :roflmao::roflmao:

    Waar die je dat? En wat kost het?

    Voor mij is mindfull leven vooral wat vaker de telefoon weg leggen. Kijken naar mijn kinderen (Echt kijken, niet alleen opletten). Haken. En af en toe even helemaal niks. Gewoon een kop koffie of thee en de gedachten laten gaan waar ze heen willen.
     

Deel Deze Pagina