Minimalisme

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 13 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Heeft iemand deze docu al gezien. Ik vond het een behoorlijke eyeopener.

    Vooral dat stukje over even naar ikea om je huis in te richten.

    Ik wil nog een nieuwe kast, maar eigenlijk moet ik gewoon spullen wegdoen. Ipv die nieuwe kast kopen.


    https://www.netflix.com/title/80114460?s=i&trkid=13747225
     
    Saartje33 en Beausecret vinden dit leuk.
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja! Goede docu, al een tijdje bekend met minimalisme. Ik hou sowieso van een opgeruimd huis, en ben niet zo van het bewaren. Alleen het hoognodige. Mja ik hou ook echt wel van iets moois voor in huis op zijn tijd. Vaak wel in plaats van, en niet en en..
     
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ja. Ik ben al van kinds af aan een minimalist. Ik vind hun 2 niet de beste. Ze hebben wel erg omgezet in geld, zeg maar. (Kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, maar ze voelen anders dan andere minimalisten)

    “helaas” zijn mijn man en dochters echte verzamelaars. Boeken, films en muziek. Knutselspullen, frutsels en knuffels. Iets waar ik toch steeds weer tegen aan loop omdat ik hun ook hun ruimte wil bieden zich uit te drukken. Mijn spullen zouden in 2 koffers passen, + m’n naaimachines. Das alles wat ik heb van mezelf. 1 koffer met kleding en in de andere boeken en naaibenodigheden.
     
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ze hebben het een beetje commercieel gemaakt misschien. Denk dat ze een goede boterham verdienen met hun minimalistische leven.

    Maar io vond de gedachtengang wel interessant. Ik wordt echt al jaren gestoord van de hoeveelheid spullen die ik heb. Kwam vooral bij mn verhuizing goed naar voren. Ik heb zeker twee keer meer heen en weer moeten rijden dan nodig was. Maar ja, je knikkerd het in de schuur... en klaar. Tot je gaat verhuizen.

    En dan hebben mn ouders er ook nog wel een handje van dingen te geven, als posters en schilderijtjes... stoeltjes, t staat allemaal in de weg :oops:
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Oh ja, de bergen spullen die wij krijgen van onze ouders. Zelfs botweg nee zeggen helpt niet
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Ik moest wel lachen om het verkopen van minimalisme in de vorm van een boek waarin je kan bladeren ipv een digitale versie.

    Ik snap het minimalisme niet zo goed denk ik. Mijn beeld bij minimalisme is weinig materie bezitten. Zoals het leven in een mini huis of een bijna leeg groter huis. Dat is denk ik niet waarover het gaat. Ik ben nooit goed geweest in het mee bewegen met de massa. Mode heb ik nooit echt gesnapt als iets waaraan ik mee zou willen doen. Frutsels die je zou moeten hebben om het gezellig te maken zijn niet aan mij besteed. Apparatuur vervangen wat zijn functie (of evt anders toebedeelde functie) nog gewoon uitoefent is ook niet aan mij besteed.

    Het gaat er denk ik meer om dat je van jezelf weet wat je nou echt wil zonder mee te gaan in de wil van verkopers. En ook het doorhebben van wat je hebt, wat daarvan nodig is voor jou en dat goed georganiseerd houden zodat je het overzicht niet kwijt raakt. En als aanvulling daarop is het kijken naar wat er nog mee kan gebeuren als het voor jou geen rol meer heeft.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Nou je begrijpt minimalisme zo te zien prima :)
    Ik zie het vooral als: niet meer bezitten dan je nodig hebt, en waar je blij van wordt. (En bij dat laatste bij; ik word blij van kleding naaien. Daarvoor heb ik uiteraard spullen nodig, maar ik kies er voor om geen staaaapels stof te verzamelen, geen speldjes met leuke knopjes in 5 soorten etc)
     
    Huismuisie en Zonnestralen vinden dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Misschien vind ik de naam dan niet zo passend. Als je kijkt naar iemand die extravert is, graag op pad gaat ed dan zal het op veel minder spullen neerkomen dan een introvert die graag verschillende hobby's wil kunnen uitoefenen. (Behalve dan een introvert die into gamen is en alles op zijn pc kan doen :p) Als ik kijk naar wat ik allemaal nodig heb om verschillende dingen klaar te maken in de keuken dan kom ik op een hoop spullen uit. Ondanks dat ik regelmatig plaats maak voor nodige dingen door de dingen die ik niet gebruik weg te geven.

    Dan vind ik consuminderen of een term die juist veel waarde hecht aan spullen het beter beschrijven in 1 woord.
     
    Kolibrie2 en Huismuisie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina