Mirena crash

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door nijntje87, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijntje87

    nijntje87 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.256
    1.178
    113
    Vrouw
    Noord Holland
    Goedemorgen meiden,

    Ik heb 19 augustus mijn Mirena spiraal laten verwijderen i.v.m. een kinderwens. Ik had mij eigenlijk niet zo heel erg verdiept in het verwijderen van een spiraal omdat ik al vrij snel had vernomen dat je in feite weer meteen vruchtbaar bent en dat is toch wel het enige wat je wilt weten met een kinderwens! ;) Ik was eigenlijk best tevreden over het Mirena spiraaltje. Ik had alleen niet verwacht, hoe naïef ook na 5 jaar, dat ik volledig lichamelijk, emotioneel en hormonaal uit balans zou raken. Nou dat is nu dus het geval. Ik had al een flinke bloeding tijdens het verwijderen en ik mocht dat ook meteen als een ongesteldheid rekenen. Ook omdat ik al 2 maanden een cyclus had van 24 dagen en bloedde, terwijl ik amper bloedde in de afgelopen 5 jaar. Hoe dan ook de conclusie was dan ook van de huisartsassistente; de spiraal was aan het uitwerken.
    Deze maand had ik een cyclus van 21 dagen en deze menstruatie spant de kroon. Ik bloedt al 4 dagen hevig, zelfs 's nachts eruit om te verschonen en dat bloeden gaat gepaard met veel kramp. Oké *zucht* het is niet anders. Het erge vind ik dat ik mijzelf op dit moment niet meer terug herken. Ik ben kortaf, misselijk, mood swings en moe. Mijn partner en kind bleven dit weekend zo ver mogelijk bij mij uit de buurt.:oops: Inmiddels ben ik wat informatie gaan opzoeken over het Mirena spiraaltje en zo kwam ik dus op de 'Mirena crash' uit.

    De info die ik gevonden heb over de Mirena crash in het kort;

    'Een Mirena spiraal geeft dagelijks een kleine hoeveelheid Levonorgestrel af, een synthetisch Progestageen hormoon. De natuurlijke variant hiervan is Progesteron. Zolang als je via de Mirena hormonen binnenkrijgt, hoeft je lichaam deze niet zelf aan te maken. Hierdoor wordt het lui. Wanneer je stopt met de hormonale anticonceptie moet je lichaam ineens zelf de draad weer oppakken, terwijl het dat helemaal niet meer gewend is. Je krijgt daardoor een flinke dip in je Progesteronspiegel.
    Progesteron speelt een rol bij de vrouwelijke vruchtbaarheid. Je kunt je dus voorstellen dat wanneer dit hormoon ineens wegvalt, dat jouw cyclus door de war raakt. Ook speelt Progesteron een flinke rol op je stemming. Het stimuleert namelijk de productie van lichaamseigen opiaten in de hersenen. Deze werken pijnstillend. Wanneer je geen of te weinig Progesteron in je lichaam hebt na het verwijderen van de Mirena, raak je in een zogenaamde Mirena crash. Je kan tijdens een Mirena crash last krijgen van angst, depressie, verdriet, mood swings, acne, vermoeidheid, griepachtige symptomen, opgeblazen gevoel, misselijkheid, overgeven, zere borsten en je cyclus kan zeer onregelmatig zijn.'


    Met gezonde voeding, de juiste (vitamine) supplementen en mindfulness moet het wel weer goed komen.
    Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben of zichzelf hier in herkennen?
    Hebben jullie nog tips om deze crash te overleven?:thumup:

    Liefs
     
  2. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Maar als je mirena aan het uitwerken is dan geeft hij toch al geleidelijk aan minder hormonen af? Dat pikt je lichaam dan toch weer op of ligt het niet aan de hoeveelheid waf je krijgt maar dat je maar iets krijgt is al genoeg om geen lichaamseigen hormonen meer aan te maken?
    Puur nieuwsgierigheid. Zelf niet meegemaakt.
     
  3. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Mijn mirena werkte weer uit en werd weet regelmatiger ongesteld toen ik hem nog had.

    Toen ik hem heb laten verwijderen nergens last van gehad (was trouwens m'n derde mirena) en was was in tegenstelling tot de pil alle drie de keren vrij vlot zwanger.
     
  4. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.455
    1.505
    113
    Vrouw

    Ik vind het stukje over al die bijwerkingen wel typisch iets wat ook bij andere medicatie staat.
    1 op de 10000000 personen heeft kans op...
    Ik ben daar altijd sceptisch over, en sommige mensen nemen dat direct aan en zoeken er herkenning in als er iets anders loopt als verwacht. (Niet dat daar iets fouts aan is, maar misschien maakt het je sneller bezorgd dan dat nodig is).

    Iedereen reageert anders op hormonen, ik heb hem 3,5/4 jaar gehad en ik werd de laatste maanden ineens weer ‘ongesteld’. Wel vele malen minder dan daarvoor maar ik had wel bloedverlies.
    Nog geen 2 weken na het verwijderen duidelijke menstruatie en ongeveer 3 maanden na verwijderen zwanger.
    Deze menstruaties waren heftig, net zoals voordat ik aan de pil ging (dat is voordat ik de mirena had laten plaatsen), eerste 4 dagen behoorlijk bloedverlies, ook ‘s nachts en de 2 laatste dagen een stuk minder.
    Behoorlijke buikpijnen ook erbij, kramp en de hele mikmak.

    Elk lichaam heeft weer een ander ritme en reageert anders op hormonen en ineens zonder, dus het is denk ik gewoon afwachten hoe het verloopt en hoe je cyclus het oppakt.
    En als de klachten blijven en je je er niet lekker bij voelt even vragen bij de huisarts?
     
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik werd bij onze eerste meteen naar verwijderen zwanger. En had tijden de mirena ook gewoon een cyclus van altijd 32 dagen.

    Na verwijderen nooit ergens last van gehad. Na plaatsen daar in tegen.... Dan heb ik wel ' kwaaltjes'
     
  6. nijntje87

    nijntje87 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.256
    1.178
    113
    Vrouw
    Noord Holland
    Bedankt voor de reacties:thumup:
    Mijn lichaam en geest hebben zich uiteindelijk snel hersteld. Sterker nog hartstikke zwanger in ronde 2. :rolleyes:

    Wel vind ik, persoonlijk, dat de Mirena spiraal wel even wat heftiger is qua hormonen (lees: zeker na bijna 5 jaar) dan ze je laten geloven. Maar dat is gewoon mijn eigen ontdekking. Daarintegen had ik totaal geen klachten, tot de laatste 2 maanden, toen ik 'm nog in had. Hoe dan ook voorlopig heb ik even niks met menstruaties en of anticonceptie te maken en ga ik lekker genieten van dit wondertje in mijn buik:D
     

Deel Deze Pagina