Miskraam bij 13.5 weken zwangerschap

Discussie in 'Miskraam' gestart door Bilala, 12 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bilala

    Bilala Lid

    12 okt 2020
    9
    2
    3
    Vrouw
    Lieve leden,

    ik ben een 40- jarige vrouw en wil mijn verhaal graag kwijt. Mijn hart is gebroken en hoop dat ik hier ooit weer bovenop kom.

    Afgelopen zomer was ik zwanger. Waar ik eerst erg aan t idee moest wennen, was ik er wel heel blij mee. Ik zou mama worden, een mooier cadeau kan je je niet wensen.

    Helaas heb ik hier niet lang van mogen genieten. Vorige week kwamen we er namelijk achter dat het hartje al bij 13.5 weken is gestopt met kloppen. Ik zou die week inmiddels 16 weken zwanger zijn. Een missed abortion dus

    Met pilletjes is mijn kindje er vorige week uitgekomen. Het was gelukkig niet pijnlijk. Heb daarna wel veel bloed verloren. De pijn van het verlies van je kind haalt het echter bij geen enkele pijn.

    Ik merk aan mezelf dat ik nog zoveel vragen hebben het lijkt net of het verdriet alleen maar groter wordt. Ik hoop dat ik dit verlies ooit een plekje kan geven.
    Mijn grootste wens is nu dat ik ooit nog mama mag worden. Ook al ben ik op leeftijd. Dat is nu mijn grootste wens, maar tegelijkertijd ook mijn grootste angst

    Ik ben erg benieuwd of er meerdere vrouwen deze ervaring hebben en hoe ze hier mee om zijn gegaan.
    Liefs
     
  2. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Wat heftig dat je dat hebt moeten mee maken. Helaas, hier op het forum, hebben meer meiden het meegemaakt. Ik ook 2 keer maar dan een vroege miskraam beide bij 6 weken.
    Ook zijn er hier meerdere dames tegen de 40 en ouder die ook nog graag in verwachting willen raken.

    Dit is een rollercoaster aan emoties en je kunt niets anders dan het toe laten.
    Ik hoop dat je hier wat steun kan vinden. Krijg je nog na controle in het ziekenhuis?
     
  3. Bilala

    Bilala Lid

    12 okt 2020
    9
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je lieve reactie. Hoop echt dat ik t verdriet snel een plekje kan geven. Ik merk dat het me zoveel meer doet dan verwacht.

    Ik heb over twee weken pas een afspraak bij de gynaecoloog. Vind ik zelf veel te lang. Zit met zoveel vragen en daarnaast ben ik totaal niet tevreden over de zorg die ik heb gekregen tijdens mijn zwangerschap. Mijn klachten werden niet serieus genomen en nu baal ik als een stekker dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken. Maar gedane zaken nemen geen keer helaas
     
  4. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    #4 Lieverding, 12 okt 2020
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
    Ik heb dat twee keer meegemaakt:
    Eerst gezonde dochter jaar erna miskraam met 14.7 (kwamen met pretecho 16 weken erachter), erna gezonde dochter en erna jaar terug weer miskraam met 15.4 weken (kwamen met 15.5 weken erachter bij pretecho).

    Zo’n late miskraam is niet vaak voorkomende iets. Ik heb beide keren (Miskramen) bevallen met ruggenprik in ziekenhuis. Zoals je ziet kan ik gezonde zwangerschappen en kinderen krijgen en na eerste miskraam deden ze algemene onderzoeken zoals dna/placenta/abductie/navelstreng/infecties. Niets gevonden, gewoon pech. Bij tweede miskraam kon het geen pech meer zijn maar echt dikke 50% kans op late miskraam of vroege bevalling. Aanvullend hebben ze stollingsfactoren gekeken, vitamines, karyotypering, dna alweer en schildklier etc.
    Ik had iets lage vitamine d (35), misschien bacteriële vaginose (ab keur) en factor ii genetische stollingsmutatie.
    Ik kreeg aspirine bij de hartactie en elke week echo en dezelfde arts. Nu blijvenD zwanger!

    gezien je leeftijd en late miskraam zou ik aandringen op afspraak bij de prenatale arts/miskraam poli. Dan kunnen ze meerdere aanvullende onderzoeken doen dus. Vaak het is stollingsprobleem maar Omdat ze toch niet zoveel tegen doen doen ze dat onderzoek niet graag. Maar ik zou daarop toch aandringen wie weet! Aspirine mag je gewoon vragen is onschuldig en anders zelf nemen 80 mg per dag tot week 36 zwangerschap.

    sterkte! We hebben bij tweede miskraam fotograaf ingehuurd die heeft alles mooi vastgesteld. We hebben toen ook gevraagd cremeren en we konden as ophalen beide keren. Toen ik zwanger was laatste keer leefde ik van week tot week, hele lieve arts die mij heel goed kende al en ik mocht desnoods elke dag komen echo maken als ik wil. Nu sinds 20 weken elke drie weke echo en afspraak. Ik wordt steeds goed begeleid ivm miskramen in verleden ( twee keer suikertest 15 weken en 22 weken), infecties alweer en vitaminen al toen ik zwanger bleek. Ik heb steeds hetzelfde arts (als je loopt via miskraampoli of prenatale arts dan heb je daar recht op) en dat is heel fijn.
     
  5. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.599
    2.170
    113
    Wat naar dat je dat moest mee maken, zo late miskraam heb ik geen ervaring mee, bij mij was t met de 10 weken echo mis, bleek toen al ongeveer 1 week niet te leven meer, weet dat gevoel nog steeds, duurde bij mij best lang voor ik t een plekje kon geven, (ook al zou t mijn derde kindje worden) bij mij hielp t om alle echo foto’s en blije kaarten, met hoera zwanger erop, in een heel mooi doosje te doen, ik had van alles gezegd tegen de foto’s, dat hielp mij... en daarna dicht gedaan, en dat doosje ligt nog steeds in mijn nachtkastje. Dit was in juni 2018 gebeurd, inmiddels is mijn derde kindje nu net alweer 14 maanden. Lang verhaal geworden, maar hoop dat je er iets aan hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen, en hoop voor je op binnenkort een hele mooie zwangerschap, en een mooie lieve baby als resultaat.
     
  6. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Dit is niet uitzonderlijk dat de echo met 2 weken is. Maar ik vind het wel bijzonder dat ze bij dit termijn medicijnen hebben gegeven om de miskraam op gang te brengen. Zoals @Lieverding al zegt (wat ook een heftig verhaal is) heeft zij naar wat ik begreep 2 "bevallingen" gehad.

    En het aanbod van cremeren en dergelijke, hebben jullie geen uitleg of begeleiding gehad?
     
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Wat heftig zeg, ik zou zeggen schrijf alles op voor de gyn zodat je geen vragen vergeet te stellen.
    Verder @Lieverding zegt over de aspirine neem alsjeblieft dat soort dingen niet op initiatief juist omdat als je er geen indicatie voor hebt of een andere stollingsstoornis dit averechts kan werken.
    Ik snap alleen zelf Idd ook niet zoals eerder gezegd dat het met medicatie is opgewekt. Officieel alle miskramen na 12 weken moet je in het zkh bevallen omdat risico is dat placenta niet los laat etc. Dus dat zou ik ook bespreken. En dan had het kindje ook onderzocht kunnen worden eventueel. Ik heb zelf een aantal van deze miskramen/bevallingen mogen begeleiden en vaak na onderzoek kwam er toch een syndroom uit en soms ook helemaal niks.
    Verder Idd aangeven dat je graag nog een kindje wil en of er nu verder onderzoek moet komen aangezien je leeftijd.
     
    Asil vindt dit leuk.
  8. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Officieel inderdaad vanaf 12wk in zh bevallingen maar ivm corona kunnen ze het vanaf 14wk doen.

    Aspirine is helemaal onschuldig (ik loop via heel ervaren arts en ze zegt dat ze die geven iedereen vanaf 12wk zwangerschap die eerder miskramen heeft gehad), er is recent veel onderzoek na waarop het bewezen is dat het zelfs beter is vanaf 10wk nemen.
    Heeft niets met stolling te maken btw, maar met werking en rijping van placenta. *Als je echt stollingsafwijking hebt die niet genetisch is of bewezen goed te behandelen met bloedverdunners dan zou je vanaf hartactie heparine elke dag moeten spuiten.
    Aspirine wordt gewoon vergoed maar als je arts niet wil meewerken dan kan je in die geval het zelf innemen maar dan moet je het wel melden bij je arts en maximaal tot 36wk zwangerschap. is van wat ik weet vanuit oogpunt van mijn arts.
    In mijn geval met factor ii stolling is nog niet bewezen of Heparine helpt maar dat heeft dus niets te maken met aspirine. Mocht je een afwijking hebben zoals antifosfolipiden syndroom dan is de aspirine wel juist nog meer zinvol.
    maar goed ik zou dus alles overleggen met je arts of die vergoed is dan andere vraag maar inderdaad niet zelf gewoon iets nemen eerst overleggen dat bedoelde ik.


    wat betreft afspraak na 2wk is normaal Dan kijken ze met echo of er geen resten inzitten. En daarna krijg je afspraak na 6wk en dan stolling kan je prikken na 10-12wk na miskraam en na twee moeten moet je het nogmaals herhalen.
    inderdaad als je niet bent in zh bevallen kunnen ze dus geen dna navelstreng onderzoeken en dat is dan jammer ook abductie kunnen ze niet doen.
     
  9. Bilala

    Bilala Lid

    12 okt 2020
    9
    2
    3
    Vrouw
    Allemaal bedankt voor de lieve reacties.
    Vandaag na controle gehad en alles was gelukkig goed. Ook uit de onderzoeken was geen oorzaak te achterhalen. “Domme pech”, zei de gynaecoloog.

    Lichamelijk en emotioneel gaat het gelukkig ook een stuk beter. De eerste week was echt een drama en had niet verwacht dat ik me zo snel beter zou voelen.

    Ik probeer u naar de toekomst te kijken. Eerst m’n lichaam even wat rust geven en daarna wil ik zeker weer opnieuw zwanger worden. Volgens de gynaecoloog moet dit lukken op een natuurlijke manier, omdat er niks aan de hand is met me.
    Misschien heb ik eind dit jaar goed nieuws
     
  10. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    daar zou ik dus niet genoeg mee nemen. Het kan domme pech zijn maar vaak ook wordt iets gevonden en dat is vaak iets met stollings. De stolling kan je dus lagen prikken na 12wk nadat je miskraam heb gehad en erna nog herhaling. Kan ook via je huisarts is gewoon bloedprikken. Ik zou dan ook gelijk homocystine en vitamin d laten Prikken . Pas als dat allemaal negatief is weet je dat het “domme pech” Inderdaad kan zijn en anders weet je dat iets de oorzaak kan zijn en kan je beter voorbereid zijn.
    Als in mijn geval na eerste late miskraam stolling werd geprikt dan zouden ze gelijk zien afwijkingen erin. Niet dat ze per se iets tegen doen want de kans afhankelijk van de welke stollingsProbleem het is maar dan weet je het.
    Na tweede miskraam toen ik afdwong om behandeld worden met onderzoeken en dat kon dus enkel via prenatale arts vroeg ik haar of het inderdaad iets gevonden kan worden ze zei dat ze denkt gelijk aan stollingsproblemen want uit ervaring zien ze dat echt heel vaak.
    Ik heb dus aspirine wat officieel niet bewezen dat het mer genetische stolling iets doet maar wat wel bewezen doet met goede doorbloeding Placenta en Wat wel kon bij mij dat er een bloedprop zat in placenta (is dus met abdusctie niet te zien).
    Met de stollingsproblemen kan miskraam de hele zwangerschap voorkomen. Daarom ben ik dus in hele goed begeleiding bij de arts. Ze doen er niet veel over maar het geeft jezelf wel het fijn gevoel (ik vond vooral wekelijks echo doen Tot duidelijke bewegingen heel fijn)


    Succes en sterkte
     

Deel Deze Pagina