Miskraam door slechte kwaliteit sperma?

Discussie in 'Miskraam' gestart door bonita09, 17 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bonita09

    bonita09 Actief lid

    23 jan 2013
    392
    229
    43
    Vrouw
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi hoi,

    Helaas maak ik momenteel een vroege miskraam mee, en heb dit gedeeld met een goede vriendin van me.

    Even voor de beeldvorming, we hebben allebei 2 kinderen, alleen mijn vriendin kon haar kinderen niet van haar partner krijgen, dus een medisch traject moeten doorlopen om zwanger te kunnen raken. Bij ons ging het heel anders, ik gebruikte ook geen ovulatie testen ofzo. Gewoon lekker veel en vaak vrijen, en maar hopen dat het snel raak is.

    Maar over dat vaak vrijen heeft ze al eerder iets gezegd. Dat we het beter maar om de dag, of om de 2 dagen kunnen doen ivm de sperma kwaliteit. Ik weet dat dat wel vaker gezegd wordt. Maar ik nam aan dat dat gezegd wordt, omdat je zo de kansen op een zwangerschap vergroot. Maar ik heb alles behalve moeite met zwanger worden. Sterker nog, op 1x na, is het nog iedere maand dat we probeerden zwanger te worden daadwerkelijk gelukt.

    Alleen blijft er nu dus voor de 3e x een beebje niet plakken :cry: Dus net vriendin over de vloer, een heel gesprek erover gehad. En ze begon weer over dat vele vrijen. Haar theorie is, dat de vruchtjes misschien niet goed zijn vanwege de slechte sperma kwaliteit, omdat we het wellicht te vaak doen rond de eisprong.

    Mijn eerste reactie was nee joh, dat is flauwekul. Om eerlijk te zijn maakt de gedachte dat ik deze miskraam zelf had kunnen voorkomen me ook verdrietig. Ik hou me liever vast aan de woorden van de gyneacoloog dat ik gewoon domme stomme pech heb gehad.

    Maar nu blijf ik toch nadenken over haar theorie. Zou ze een punt kunnen hebben? Ergens klinkt het ook wel aannemelijk... Zijn er misschien mensen die eerder een soortgelijk advies hebben gekregen (van een deskundige) om deze reden?
     
  2. Meysje

    Meysje Bekend lid

    5 nov 2012
    531
    318
    63
    Ik weet niet of er een kern van waarheid in zit. Voor mijn oudste hebben wij een vruchtbaarheid onderzoek gehad. De kwaliteit van het zaad van mijn man was bovengemiddeld goed (beweeglijkheid, hoeveelheid en wat bleef leven lag 30-40% boven het gemiddelde).
    Ik ben nooit zwanger geraakt van veelvuldig sex met mijn man (vond ie niet leuk haha) maar de 3x dat ik zwanger raakte was een goed getimede eenmalige x. De tweede keer liep uit op een miskraam. Vandaar dat ik maar half geloof in die theorie ;)
     
    bonita09 vindt dit leuk.
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Als je heel vaak vrijt (elke dag of vaker), zitten er minder zaadcellen in een ejaculaat. Doordat er minder zaadcellen in zitten, zou je spreken van een slechtere kwaliteit. Want het aantal goede zaadcellen vermindert immers in vergelijking met een staal met meer zaadcellen, dus relatief gezien is de kwaliteit verminderd. De zaadcellen die over blijven, zijn echter niet van een slechtere kwaliteit qua beweeglijkheid, bouw, bevruchtingsvermogen, er zijn er alleen in aantal minder.

    Als een man van zichzelf al een verminderde kwaliteit heeft, dan kan te vaak vrijen een nadelig effect hebben op het zwanger worden. Wij moesten als het ware zaadjes sparen, als er een behandeling aan zat te komen, anders waren er gewoonweg te weinig over. Heeft een man van zichzelf een superkwaliteit zaad, dan heeft vaak vrijen helemaal geen negatief effect, want je houdt procentueel nog meer dan genoeg over om zwanger van te worden.

    Omdat de zaadcellen zelf niet van slechtere kwaliteit zijn als je te vaak vrijt, kan dat in mijn ogen geen oorzaak zijn van een miskraam. Je verkleint eventueel hooguit de kans op een zwangerschap, door het lagere aantal zaadcellen per ejaculaat. Maar zoals ik al schreef, gaat dat alleen op als er al een probleem met de zaadkwaliteit was.

    Ik ben het dus niet met de theorie van je vriendin eens. Jullie kunnen zelf niet de miskraam veroorzaakt hebben door te vaak te vrijen. Het is echt pech geweest. Het grootste gedeelte van de vrouwen krijgt met een miskraam te maken. Sterkte & succes!
     
    TigerAngel7, Littlegirl1989, Fennec en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. bonita09

    bonita09 Actief lid

    23 jan 2013
    392
    229
    43
    Vrouw
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het lukte me niet om me zo goed te verwoorden, dus fijn dat je het zo duidelijk uitlegt. En het stelt me ook gerust dat het dus hoogstwaarschijnlijk niet ons eigen schuld is.
     
    Jippie vindt dit leuk.
  5. K00

    K00 Niet meer actief

    Lieve @bonita09
    Nee nee nee! Niet jouw schuld! Echt niet. Gewoon dikke pech! Sterkte xxx
     
    bonita09 vindt dit leuk.
  6. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Nee... dat kan niet! Want dat zou betekenen dat de spermacel zelf veranderd van teveel seks. En dat is niet zo.
     
    bonita09 vindt dit leuk.
  7. Candy01

    Candy01 Fanatiek lid

    4 jan 2018
    1.078
    596
    113
    Vrouw
    Wat naar van je miskraam.
    Helaas vorige week mijn 3e mk gehad.

    Het is precies zoals jippie zegt.
    Ik zit op dit moment in de mmm en heb 5 iui pogingen achter de rug.
    Het lab geeft aan dat je 2 dagen onthouding moet hebben voor de iui.
    Mijn gynaecoloog zegt steeds veel vrijen.
    Ik gaf aan dat het lab aangeeft dat we aan 2 dagen onthouding moeten doen, maar hij gaf aan dat dit alleen voor stellen geldt met een laag aantal zwemmers.
    Ik heb iui gehad waarbij we ons aan de onthouding hielden en waarbij we het de dag ervoor deden.
    Bij om de dag hadden we rond de 80mln zwemmers en bij elke dag rond de 40mln.
    Het aantal neemt dus alleen af en bij ons is in verhouding is het aantal A kwaliteit hoger bij elke dag dan om de dag.

    Sterkte met verwerken.
     
    bonita09 vindt dit leuk.
  8. bonita09

    bonita09 Actief lid

    23 jan 2013
    392
    229
    43
    Vrouw
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor jullie reacties en geruststellende woorden! @Candy01 dat klinkt als een pittig traject dat jullie moeten doorlopen. Wat extra verdrietig dat je zwangerschap dan in een miskraam moest eindigen. Jij ook veel sterkte, en hopelijk snel goed nieuws.
     

Deel Deze Pagina