Miskraam of EUG/buitenbaarmoederlijke zwangerschap?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Gliss, 30 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ha dames,

    Afgelopen zondag bleek ik zwanger van onze verse terugplaatsing van IVF 2. Ik was toen 15 dpo, 4+1 (termijn is geen twijfel over). Diezelfde middag buikkramp en bruinverlies en in overleg met kliniek en huisarts maandag 4+2 HCG laten bepalen. Dat was 141 en in principe goed voor de termijn. Omdat ik milde OHSS (overstimulatie) na de punctie en bij tp werd er controle ingepland voor donderdag 4+5.
    Maandagmiddag veel buikpijn en vanaf dat moment fors helderrood bloedverlies met af en toe wat stolseltjes. Ik ga daarom uit van een miskraam. De controle afspraak bleef staan. Tot vandaag heb ik nog altijd zeurende buikpijn en veel bloedverlies.

    Gisteren (donderdag 4+5w) bloed geprikt, de uitslag kwam binnen terwijl ik de controle afspraak had.
    Op de echo waren de eierstokken geslonken en rustig, geen vrij vocht meer in de buikholte. Het baarmoederslijmvlies was dun (zoals aan begin van een cyclus) en rustig. Er waren geen andere afwijken te zien na grondig kijken.
    De HCG waarde bleek echter gestegen naar 290. Dat is een verdubbeling in 72 uur, maar tegelijk een wat lage waarde voor de termijn.

    De gynaecoloog vermoedt nu een EUG = buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar hoopt dat eventueel restweefsel van de miskraam de oploop heeft veroorzaakt (wat wel raar is, gezien het forse bloedverlies sinds maandag).
    Morgen, zaterdag 5+0 moet ik opnieuw prikken en dan wordt ik gebeld door de gynaecoloog.
    De hoop is dat het goed gedaald is.
    Ik vind het best lastig, voel me zwanger (rare buik, zere borsten) en leeg tegelijk (buikpijn, bloedverlies).

    Iemand die iets dergijks heeft meegemaakt, dan wel doorstijgend HCG bij vroege miskraam, dan wel zeer vroeg ontdekte buitenbaarmoederlijke zwangerschap die nog niet op de echo te zien is?

    Wat een rollercoaster!
    (Ja, let goed op mezelf, we zijn gewaarschuwd voor de alarmsymptomen ;) )

    Liefs
     
  2. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Helaas is het HCG doorgestegen, waarschijnlijk een buitenbaarmoederlijke zwangerschap :cry: de gynaecoloog belt zo.

    @Beheer is verplaatsen naar miskraamforum mogelijk?
     
  3. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    @Gliss jeetje meid het zit je niet mee :( heel veel sterkte
     
    Gliss vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.080
    113
    Vrouw
    Shit shit shit! Zo ongelooflijk naar :( sterkte!

    Heel heftig :( ik weet wat het is helaas

    Bel ook direct als je meer pijn krijgt. Hopelijk is ingrijpen niet nodig als t lichaam het zelf nog afbreekt, ik duim voor je!
     
    Gliss vindt dit leuk.
  5. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Wat heftig zeg. Hopelijk snel meer duidelijkheid :( sterkte
     
    Gliss vindt dit leuk.
  6. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik had in het andere topic ook gereageerd, maar hier nog een keertje... Heel veel sterkte! Ik hoop zo dat je lichaam het zelf afbreekt en dat ingrijpen niet nodig is...
    En ja ik ga het toch zeggen... Let alsjeblieft goed op jezelf en laat je niet zomaar wegsturen!

    Dikke knuffel❤️
     
    Gliss vindt dit leuk.
  7. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Dank dames. Ik let goed op eventuele alarmsymptomen. Ik vind dat ze me goed in de gaten houden, tot nu toe elke 2 dagen contact/controle. Gelukkig zijn we er vroeg bij. Maandag weer HCG prikken en daarna echo.
    Hopelijk lost het vanzelf op, anders zal het toch metrotrexaat injectie of ingreep worden ben ik bang.
     
  8. Nien92

    Nien92 Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.085
    724
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend naar! Ik heb een keer een zol gehad en een keer dachten ze dat het weer zoiets was, maar gelukkig daalde toen het HCG uiteindelijk vanzelf. Ik hoop heeeeel hard mee dat dat bij jou ook gebeurt!

    Veel sterkte.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.002
    17.026
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk naar dit :(
    Hopelijk lost je lichaam het zelf op en is een ingreep niet nodig.. heel veel sterkte!
     
    Gliss vindt dit leuk.
  10. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    HCG is helaas doorgestegen, nu van 376 naar 646 in 48 uur. Vanmiddag echo. Het zal vermoedelijk een doorverwijzing naar het ziekenhuis worden vanuit de kliniek
     
  11. Yellowbirdie

    Yellowbirdie Actief lid

    27 jan 2019
    333
    469
    63
    Vrouw
    Bah wat naar! En zo vaag dat bij een tp in de baarmoeder het zich alsnog in een eileider weet te nestelen. Hoe dan? o_O Althans, zou ik denken. Hoop op een, zo goed als mogelijke, uitslag. Sterkte!
     
  12. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    HCG dus gestegen naar 646.
    Echo: baarmoederslijmvlies dun (kan ook niet anders met zoveel bloedverlies), eierstokken rustig. Geen zwangerschap in de baarmoeder, ook niets zichtbaar in de eileiders. Arts zegt: dan gaan we je insturen naar het ziekenhuis. Kijkt nog een keer...
    Ziet opeens een soort zwarte vlek/holte in de top van de baarmoeder. 100x gekeken, is niet de plek waar je een zwangerschap vermoed (want 'boven' de belijning van het baarmoederslijmvlies). Maar een duidelijke holte.
    Collega gynaecoloog meegekeken. 'Tja, het is geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap, want er zit echt iets IN de baarmoeder. Maar wel op een gekke plek en de rest van alles op de echo past er niet bij. Zou het een myoom zijn, maarja die hebben we nooit eerder gezien. Toch zwanger.. Maar het is pas 5+2 weken, dus tja...
    We gaan niet juichen, maar dit is beter qua prognose dan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap'.

    Conclusie: geen verwijzing naar het ziekenhuis (ze hebben met de beste apparatuur gekeken, in de punctiekamer dus dat biedt geen meerwaarde), maar morgenmiddag laat (woensdag bevrijdingsdag prikken ze niet) en vrijdagochtend bloed prikken. Halverwege de dag een echo. In de hoop dat ze er dan achter komen wat het is.

    Ik kan serieus niet meer denken, het is een grote chaos in m'n hoofd.
    Foto 1: baarmoederslijmvlies / lege baarmoeder.
    Foto 2: vlek/holte boven in baarmoeder
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Yellowbirdie

    Yellowbirdie Actief lid

    27 jan 2019
    333
    469
    63
    Vrouw
    Wow wat heftig! Ik kan me die rollercoaster aan emoties wel voorstellen nu. Maar die factor met traject en teleurstellingen erbij maakt het nog een partij heftiger. Dikke knuffel voor jou!
    Past het ook bij een eventuele goede zwangerschap of is die kans al zo goed als verkeken?
     
  14. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Nouja dat is een beetje de vraag. Er zit duidelijk iets in de baarmoeder, maar het is klein (wat op zich past bij 5+2) en de rest van de echo (bms, eierstokken etc) en het vele bloedverlies passen er niet bij. Het HCG stijgt door, maar ook weer geen duidelijke verdubbeling in 48 uur. Ze weten het gewoon niet, maar een vitale zwangerschap is niet uitgesloten meer zoals afgelopen week wel leek
     
  15. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Pffff wat een rollercoaster zeg. Wanneer moet je terug? Ik duim toch nog even voor een kansje dat t wel goed zit..
     
    Gliss vindt dit leuk.
  16. Yellowbirdie

    Yellowbirdie Actief lid

    27 jan 2019
    333
    469
    63
    Vrouw
    #16 Yellowbirdie, 3 mei 2021
    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
    Oke, bizar zeg. Ja als ik de echo bekijk zie ik idd ook een holte en heel duidelijk een ring. Maar is ook weer niet mooi mooi rond. Maar misschien is dat de hoek van de echo waardoor een bolletje ovaal word. Kunt nu niet meer doen dan afwachten inderdaad. Sterkte meid, ik leef met je mee ❤️

    Edit, ik zie trouwens ook een hele onrustige bm als ik die met je vorige vergelijk. Of dat ook echt onrustig is, of bloedverlies of iets anders weet ik niet. (Ben geen arts of echoscopist) maar is wat mij opvalt.
     
    Kate87 en Gliss vinden dit leuk.
  17. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Wat bizar en wat een onzekerheid en stress. Ik duim voor de best mogelijke uitkomst voor je ♥️ veel sterkte met wachten, tussen hoop en vrees..
     
    Gliss vindt dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.002
    17.026
    113
    Vrouw
    Jeetje wat een rollercoaster.. wil je nogmaals veel sterkte wensen en hopelijk krijg je snel duidelijkheid.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.080
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk spannend zo :( je kan bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook een pseudoring krijgen maar ook dat zit op de normale plek waar een goede zwangerschap hoort te zitten en niet waar jij een holt hebt. Wat bizar zeg! Ongelooflijk naar voor je dat je nog steeds moet afwachten en geen uitsluitsel hebt.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  20. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Jemig wat een rollercoaster!! Ik duim heel hard voor je dat het een vitale intra-uterine zwangerschap blijkt te zijn! Wat dat betreft is echt alles mogelijk in die eerste onzekere weken. Het is je zo gegund na al die tijd!
     

Deel Deze Pagina