Misoprostol ivm missed abortion

Discussie in 'Miskraam' gestart door Bonna, 27 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Beste dames,

    Gisteren is definitief duidelijk geworden dat mijn zwangerschap over is. Ik dacht op 15 mei 10 weken zwanger te zijn maar dat was zeker niet het geval. Men kon geen hartje zien kloppen maar er werd wel een vruchtzakje met een vruchtje gezien maar zeker te klein voor 10 weken.

    Op 26 mei bleek dat het vruchtzakje niet was gegroeid. De vrucht bleek al wat opgelost te zijn. Er waren slechts resten van de vrucht zichtbaar.

    Ook bleek dat mijn hcg was gedaald van 15000 naar 2000.

    De miskraam is tot op heden niet vanzelf op gang gekomen. Nu heb ik een recept voor Misoprostol meegekregen om in te brengen wanneer de miskraam niet op gang komt. Eerst wacht ik af of het nog spontaan komt.

    Ik vind het een naar idee om iets in me te dragen dat afgestorven is.
    Heeft iemand dit ook meegemaakt? Wat waren de ervaringen met Misoprostol?

    Groetjes van Bonna
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Heb 5x meegemaakt. Helaas ook na meerdere goede echos en ook van een tweeling.
    Een keer heeft t vruchtje 6 weken dood in mn lijf gezeten. Toen ben ik gecurreteerd. Ma 2 de medicijnen geprobeerd deden niks. Hierna alle keren curretage gehad.
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik vond dat ook vreselijk en kwam ook niet vanzelf op gang. Kan echt 6 wk of langer duren. Heb 1x currettage gehad en 3x misoprostol gebruikt. Bij mij werkte dat perfect , durfde ivm leeftijd ook echt geen currettage meer (risicos en geen tijd om daarvan te herstellen zeg maar) maar hoefde gelukkig ook nooit. Je hcg is al goed gedaald dus dat is wel positief. Verwacht een fikse menstruatie met bijbehorende krampen (vond het soort bevalling light, die gelukkig maar 4u duurde). Bij ca 20% vd vrouwen werkt het niet, soms helpt een 2e lading dan 24u later of het komt dan ineens vanzelf na aantal dagen. Of je moet alsnog currettage. Zorg dat er iemand bij je is die dag, in heel enkele gevallen volgt er wel s een heftige bloeding waarvoor je naar zknhs moet maar dat heeft de gyn je vast wel verteld. Veel sterkte.
     
    Bonna vindt dit leuk.
  4. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Aan een curettage moet ik echt niet denken. Ik hoop zo dat het niet nodig is.
    Hoe lang duurde het voordat je cyclus weer normaal op gang kwam na de curettages?
     
  5. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Wat een eeuwigheid om zes weken te moeten wachten totdat de bloeding op gang komt. Ik begrijp niet waarom lichamen dit in stand houden en nu doet mijn lichaam het ook.

    Ik vind het het beste om eerst af te wachten of de miskraam vanzelf op gang komt. Ik hoop echt dat de natuur zelf zijn werk gaat doen.

    Ook Misoprostol is voor mijn gevoel tegennatuurlijk. De gynaecoloog had me gezegd dat na het inbrengen van Misoprostol het soms een paar uur kan duren en soms een paar dagen voordat de boel op gang komt.

    Maar goed, dit vruchtzakje moet niet eeuwig blijven zitten.

    Een missed abortion is echt een ervaring die me bij zal blijven. Sowieso moet ik nog weer een keer naar de gynaecoloog als alles eruit is.

    Voor nu is dit hoofdstuk niet afgesloten.
    En dan denk ik: mijn lichaam was in staat om via de natuurlijke weg zwanger te worden en dan zou het nu toch ook via natuurlijke weg de vruchtzak met de vruchtresten op moeten ruimen.
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Je vroeg het niet aan mij maar dit verschilt echt p.p. gemiddeld hebben vrouwen na 2 tot 6 weken weer een eisprong (maar omdat jouw hcg al laag is verwacht ik dat het snel zal zijn). na de currettage had ik 6wk later weer een eisprong en na de pillen 1x na 3wk, 1x na 9wk (torenhoig hcg nog), 1x na 7wk.
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja als je het mentaal en fysiek aankunt (ik was elke keer kotsmisselijk dus kon echt niet langer wachten) dan ziu ik het natuurlijk laten verlopen. Weet ook niet hoe oud je bent, dat speelt ook nog mee vaak. Hoop dat het snel komt.
     
  8. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Ik ben niet de jongste meer en daarom wil ik zo snel mogelijk verder. Misoprostol was eigenlijk gemaakt voor de maag. Kreeg jij na inname ook maagklachten?
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee hoor, nergens last van qua bijwerkingen misoprostol. Ik vond het ideaal, werkt echt heel lokaal, in de baarmoeder alleen. Was ook altijd 1 of 2 rondes erna weer zwanger ..maar goed de zwangerschappen zelf plus de nasleep duurde telkens (bijna) half jaar :(
     
  10. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Heel fijn dat je even reageert. Ik lees uit wat je schrijft dat het op gang komen van de cyclus verschillend kan zijn qua duur. Ik hoop erop dat mijn eisprong gelijk weer plaatsvindt na die bloeding. Ik hoop dat die bloeding gelijk weer een nieuwe cyclus inluidt waarna ik op cyclusdag 12 weer een eisprong heb. Net zoals altijd.

    Ik begrijp dat jij meerdere keren een missed abortion hebt meegemaakt en dat vind ik heftig.

    Pas na 9 weken weer een eisprong duurt lang maar ik begrijp dat dat kwam door een hoog hcg bij jou.

    Ik smacht naar het spotten van de eerste bloeddruppels.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  11. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Erg hoopvol dat je 1 of 2 rondes erna alweer zwanger was. Gezien mijn leeftijd zie ik dat graag.
     
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Variërend tussen 6 weken en 3 maanden. Dit hoeft na een curretage niet anders te zijn dan na een spontane mk of na de medicijnen..

    Curretage valt echt reuze mee. Heb se ingreep nooit als pittig oid ervaren, de psychische kant van een miskraam heb je toch wel
     
  13. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    De teleurstelling is het heftigste. Voor nu is het de daadwerkelijke miskraam afwachten. Voor nu staat mijn leven even stil. Eerst moet de miskraam op gang komen. Het hcg was enorm gedaald en hopelijk betekent dit dat eea snel op gang komt.

    Pas na drie maanden een cyclus is lang vind ik persoonlijk. Ik zie dat je schrijft dat dit varieert van 6 weken tot 3 maanden.
     
  14. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Allereerst veel sterkte!
    Heb het zelf helaas 2x meegemaakt.
    De eerste keer werkten de pillen na een 2e inname tegen 17.00 uur op de 2e dag. Vond het op een gegeven moment wel een beetje eng worden omdat ik bijna een uur op de wc moest blijven zitten omdat het bloeden erg heftig was.

    De 2e keer werkten de pillen niet en heb ik een curretage gehad onder narcose. Dit had ik de 1e keer ook moeten doen, lekker geslapen en daarna is de hele ellende meteen voorbij.
     
    Bonna vindt dit leuk.
  15. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Bij mij werkte miso wel maar er bleef restweefsel achter. Dat zou bij volgende menstruatie vanzelf opgeruimd worden. Niet dus... bleef me ellendig voelen en toen alsnog curretage. Vond het mentaal daardoor slopend. Had ik maar direct voor curretage gekozen....

    al met al dus van constatering bij de eerste echo tot curretage 2 maanden verder
     
    Bonna vindt dit leuk.
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik had met mijn currettage ook restweefsel, hoor ik ook wel vaker, kwam er na 5wk uit en tyoen pas cyclus weer op gang. Dus denk wat dat betreft dat je niet persé sneller klaar hoeft te zijn met currettage.. tis ook beetje geluk hebben (als je dat woord kunt gebruiken in deze ellendige situatie :( )
     
    Bonna vindt dit leuk.
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja klopt is bij mij heel wisselend geweest. Maar goed heb ook 2x restweefsel en een infectie gehad dus dat herstel daarna wat langer duurde was imo normaal. Hoewel ik na mn 1e ma geen ( bewezen, had t gevoel van wel angezien er een dag of i na de curretage nog een heftige aanleiding kwam met stolsels etc) restweefsel had duurde het toen 3 maanden.
     
    Bonna vindt dit leuk.
  18. Bonna

    Bonna Actief lid

    2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Dag dames,

    Bedankt voor jullie antwoorden/reacties. Voor nu is afwachten wat mijn lichaam gaat doen. Nog geen teken van een beginnende bloeding. Totaal niet!

    Mijn lichaam is nog steeds in de veronderstelling dat het vruchtje leeft. Ik hoop echt dat mijn hcg snel 0 is. Zolang er hcg in mijn lichaam is, zal mijn lichaam niet aan de afstoting beginnen.

    Ik had het echt anders gehoopt maar het mocht niet zo zijn. Het Pinksterweekend had prachtig kunnen zijn maar voor nu is het de miskraam afwachten.

    Mocht er niets gebeuren dan zal ik na Pinksteren gaan nadenken over Misoprostol.

    Groetjes van Bonna
     
  19. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Sterkte.. het kan helaas echt weken duren tot het vanzelf begint. Heel verdrietig..
     
  20. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Heel veel sterkte!

    Ik heb het vorig jaar meegemaakt, dacht ook 10 weken te zijn maar met 9 weken gestopt met groeien en geen hartslag meer.

    Ik heb gelijk de misoprostol genomen, maar geen enkel effect. Ook een 2e dosis deed niks. Dit is helaas dus ook een optie... maar bij 80%werkt het wel zoals hierboven al staat, dus die kans is gelukkig groter.

    Ik heb toen een curretage gehad en dat is me niet tegengevallen. Het voordeel is dat je met een curretage minder kans hebt op restweefsel. Na een maand was ik gewoon weer ongesteld dus mijn cyclus was gelijk hersteld. Na 3 maanden was ik weer zwanger, maar dat werd helaas weer een miskraam. Denk niet dat dat iets met de curretage te maken had hoor, waarschijnlijk gewoon pech. Daarna na 2 maanden weer zwanger en dat gaat nog steeds goed :) dus houd hoop dat het allemaal goedkomt! Dikke knuffel
     

Deel Deze Pagina