Missed abortion & miskraam... poging 3 of onderzoek?

Discussie in 'Miskraam' gestart door PieterKonijn, 15 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Hoi iedereen,

    Ik heb dit jaar een missed abortion gehad in het voorjaar (ellendige nasleep van 3 maanden eindigend in een curettage) en zojuist een vroege miskraam bij 4+3 weken.

    Beide keren was ik direct zwanger, maar ze blijven helaas niet zitten. We zijn 28 & 30 en hebben nog geen kindjes. :(

    Nu de hamvraag: zouden jullie het nog één keer proberen, of eerst onderzoek laten doen?

    Is er iemand hier die 2 keer een miskraam / missed abortion heeft gehad waarbij de 3e keer scheepsrecht was?

    Ik ben bang dat het de 3e keer ook weer misgaat, en dat we er vervolgens achter komen dat er wél iets was, en dat het te voorkomen was.

    Aan de andere kant: ik vind het ook wel heftig om een heel traject in te gaan. We zouden dan naar Gent gaan, maar dat is ook bepaald niet naast de deur...

    We denken er nu over om het nog 1x te proberen en de afspraak in Gent alvast te maken i.v.m. de wachttijd. Maar ik weet niet goed of ik het aandurf, nóg een poging.
     
  2. Lola83

    Lola83 Actief lid

    6 jun 2011
    424
    208
    43
    Vrouw
    Wat heftig voor jullie! Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen in je lichaam ver weg is.. De enige die deze beslissing kunnen nemen dat zijn jullie zelf.

    Neem vooral de tijd om te verwerken en herstellen. Een zwangerschap is niet niks, ook niet als het wel een gezonde zwangerschap is.

    Wat je aan het eind van je bericht al zegt, als jullie er klaar voor zijn er nog een keer voor gaan. Onderzoek kan altijd nog en geeft geen garanties dat er iets uit komt.

    Sterkte
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  3. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Heftig dat het tot twee keer toe niet goed is gegaan! Ik wil mijn ervaring wel delen maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het mogelijk bij jullie zal gaan al hoop ik dat van harte voor je! Ik was na 2 miskramen achter elkaar ook overtuigd van het feit dat er iets moest zijn, 1 miskraam kon in mijn ogen gebeuren maar 2 achter elkaar.. enige verschil was dat wij toen al wel een dochter hadden dus in die zin begrijp ik dat het voor jullie nog onzekerder is.. ziekenhuis gaf na mijn 2e miskraam aan dat ze in principe pas onderzoek doen na 3 miskramen achtereenvolgend, 2 miskramen is in de meeste gevallen nog altijd 'gewoon pech' hoe rot het ook klinkt.. Ik was na de laatste miskraam snel weer zwanger van onze jongste die zwangerschap is gelukkig goed gegaan! Nu weer zwanger en mag tot zover ook goed gaan.. ook in mijn omgeving heb ik het meerdere keren gezien dat iemand 2 miskramen kreeg en daarna een gezonde zwangerschap. Dus het kan echt! Niemand kan je zeggen welke keuze je moet maken maar misschien heb je wat aan mijn ervaring. Sterkte met het verdriet!
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou nog een keer proberen. Onder meer omdat het in mijn ogen om twee verschillende dingen gaat. Een missed abortion is echt is anders dan een vroege miskraam /biochemische zwangerschap. Ook de termijn is heel anders. Ik zou het daardoor eerder onder “pech” scharen dan als het tweemaal precies hetzelfde was verlopen.

    De molen in is ook heftig en ik zou het daarom nog een kans geven.

    Hier niet exact hetzelfde meegemaakt maar wel 4 keer zwanger geweest en maar twee kindjes. Dus ik weet hoe het verdriet voelt. Mijn 1e zwangerschap was een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontdekt bij 8 a 9 weken (ronde 8), 2e mijn dochter (ronde 10 na buitenbaarmoederlijke zwangerschap), 3e een biochemische (ronde 1) en 4e mijn zoon (ronde 4 na biochemische). Anders dus omdat het niet twee slechte zwangerschappen na elkaar waren en wij er bij dochter wel lang(er) over deden om überhaupt zwanger te worden.

    Maar ik denk als ik jou was dat ik het dus nog één kans zou geven.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  5. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    @Lola83 @oktober91 @Flamingooo Ontzettend bedankt voor jullie advies meiden! :)

    We gaan het dit weekend rustig laten bezinken, maar ik neig nu inderdaad naar het nog één kans geven om op natuurlijke wijze te komen. Want inderdaad, de molen is óók heftig en onderzoek geeft ook geen garanties. Mijn vriend neigt hier trouwens ook naar, maar ik zat een beetje in piekermodus en wist het even niet meer.

    Wel heb ik, als stok achter de deur, alvast een afspraak gemaakt in Gent in februari. Dan staan we in ieder geval op de lijst, mocht het wéér misgaan of ineens niet meer zo makkelijk lukken om zwanger te raken. Want het lijkt me erg vervelend om alsnog naar Gent te willen en dan wéér maanden aan wachttijd door te moeten.

    Het kán gewoon echt nog pech zijn... Ik hoop zó ontzettend dat dit een gevalletje 3x is scheepsrecht is. :$
     
    Lola83 vindt dit leuk.
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Nog een keer proberen.. maar dat heb ik je Facebook ook al verteld, doe waar je je goed bij voelt.

    Het medische circuit is echt pittig en na 1ma en 1 biochemische zou ik mezelf dat nog even besparen.
    De kans dat een volgende keer goed gaat is zoveel groter dan dat t misgaat...
    En de kans dat je in welk zkh dan ook naar huis gestuurd wordt met is echt groot. Ook in Gent. Al zijn ze daar wel inlevender danin Nederland
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou ook zeker nog een keer proberen, zoals @Flamingooo zegt.. Een miskraam en missed abortion zijn toch wel 2 verschillende dingen.
    Hier zonder problemen of gekke dingen 2 kids gekregen (bij beide direct zwanger).
    Toen een paar jaar later ook zwanger, maar bij de 12 weken echo bleek het niet meer te leven, uiteindelijk een curettage geworden. 2 maanden na de curettage was ik weer zwanger, maar dit ging al erg snel mis. Weer een maand later wederom zwanger en dat resultaat is inmiddels 4 maanden oud.
    Helaas daarna ook weer een miskraam bij 6 weken gehad.
    Geen idee waarom het nu ineens vaker mis gaat, maar ik beschouw het maar als pech.
     
    PieterKonijn vindt dit leuk.
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij zijn wel door gegaan. Vroege miskramen komen heel vaak voor. En hoe vervelend ook, meestal is het echt pech.. De kans is groter dat het een 3e of 4e keer goed gaat. Wij hebben na 1 missed abortion en 3 vroege miskramen onderzoeken laten uitvoeren en daar kwam helaas wel wat uit. Achteraf was het voor ons dus wel handiger geweest om meteen te gaan, maar ik blijf achter ons besluit van toen staan. Dit komt best vaak voor, vaak vinden ze niets en gaat het wel goed. Neemt niet weg dat t ontzettend rot is en onbezorgd zwanger zijn er niet meer in zit.. Als het voor jullie wel goed voelt om al onderzoeken op te starten kun je dit proberen. Ik weet alleen niet of ze meteen mee werken omdat een vroege miskraam dus heel veel voorkomt en we dat alleen weten met de testen van tegenwoordig (deden ze hier zelfs nog moeilijk over). Ik zou dus nog door gaan.
     
  9. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Thanks meiden, we gaan het nog 1x proberen over een paar dagen, en slaan december over ivm stress over eten en alcohol tijdens de kerst (mijn ovulatie is vlak voor de kerstdagen).

    Daarna zien we wel weer of we het in januari proberen, of wachten tot de afspraak in Gent begin februari. Het lijkt me ook zo wat om nét voor die afspraak zwanger te raken.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik laat geen eten en drinken staan hoor zolang ik niet zwanger ben.. En glaasje alcohol of een lekkere biefstuk kan echt geen kwaad vlak na ovulatie.
     
  11. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Snap ik, maar wij hebben nog geen kindje, en als ik de 3e miskraam in een half jaar tijd krijg wil ik me achteraf niet gaan afvragen of het door de alcohol komt... Het is al erg genoeg.
     
  12. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.937
    4.152
    113
    Door gaan zou mijn keus zijn.

    1e zwangerschap kindje* met een chromosoomafwijking.
    2e zwangerschap een vroege miskraam met 5.4 weken
    3e zwangerschap een gezonde zoon.
    4e zwangerschap vroege miskraam bij 5 weken.
    5e zwangerschap vroege miskraam bij 5.2 weken
    6e zwangerschap miskraam/lege vruchtzak bij 8 weken
    7e zwangerschap: 1 vruchtzak met een kindje met kloppend hartje en 1 vruchtzak die al afgestoten werd.

    Wij hebben na de 5e zwangerschap mij laten controleren in het ziekenhuis, maar daar kwam niks uit. Advies: door gaan of vriend laten onderzoeken, maar de kans dat ze iets zouden vinden was minimaal...
     
  13. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    @mimi1988 Erg heftig allemaal... :( Ik ken je (recente) verhaal wel een beetje, maar zo'n lijst is toch wel confronterend.

    We gaan het deze maand sowieso nog 1x proberen, en daarna zien we even (mocht het niet lukken).

    Maar het zou inderdaad wel jammer zijn als er niets uit het onderzoek komt, en we dan maandenlang voor niets wachten.
     
  14. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.937
    4.152
    113
    En denk ook even aan je eigenrisico.. hij gaat namelijk helemaal op. Bij mij is er bloed geprikt in januari, voor de rest van het jaar op ;)
     
  15. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Misschien naïef, maar we zijn inmiddels vrij wanhopig en hebben alles over voor een kindje. Dus die 700+ euro kan ons niet meer zoveel schelen. :oops:
     
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik deed t ook niet voor mijn dochtertje hoor..
    En ik heb inmiddels 6 miskramen gehad..
    Daar ligt t echt niet aan
     
  17. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Ieder doet het op haar manier, maar ik voel me niet prettig bij alcohol drinken na mijn ovulatie, als we het die ronde proberen. Dus ik doe dat liever niet. Maar als jij dat wel wil doen moet je dat vooral doen!
     
  18. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik hoop dat je mijn post opvat zoals hij bedoeld is. Met goede intentie dus ;). Denk je dat je de MA al goed verwerkt/een plaatsje gegeven hebt? Ik lees in je posts veel angst (dat het nooit zal lukken?) maar ook een bepaalde gehaastheid die niet bij zwanger worden past, want dat laat zich helaas niet sturen of haasten.

    Jullie zijn relatief kort bezig en vrij snel twee keer zwanger geworden. Ik zou het je gunnen als je weer wat rust terug kunt vinden. Ik weet zelf dat het nooit meer onbezonnen en onbezorgd zal zijn maar het is wel fijn als het “acceptabel” is.

    Zoals ik eerder vertelde was mijn eerste zwangerschap een BBZ na 8 maanden. We zijn begonnen in mei 2015, februari 2016 zwanger en maart 2016 geopereerd (rechter eileider verwijderd). Ik zou uitgerekend zijn geweest in oktober 2016. Toen ik op dat moment nog steeds niet zwanger was en we inmiddels bijna 1,5 jaar verder waren was ik zó bang dat we nooit een kindje zouden krijgen en ik kreeg echt last van het proces van zwanger worden. Het begon (te veel) invloed te krijgen op mijn dagelijkse leven. Ik heb er toen voor gekozen om EMDR-therapie te volgen om mijn BBZ (en alles daar omheen) te verwerken en dat heeft mij echt geholpen.

    Nogmaals, deze post is niet veroordelend bedoeld of zo. Maar ik herken helaas gewoon wat dingen die je schrijft. Wie weet heb je iets aan mijn verhaal. Mocht je vragen hebben of meer willen weten stuur me gerust een PB.
     
  19. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Lief van je! :) Ik denk dat je gelijk hebt hoor, ik ben er veel teveel mee bezig. Dat komt ook omdat er nog meer speelt bij ons, dan alleen de miskramen.

    Ik stuur je even een PB.
     
  20. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Hoi,

    Wij hebben wel 5 miskramen gehad en nu bijna 18 weken zwanger en dat gaat gelukkig goed. Wij hebben wel alle onderzoeken laten doen maar er kwam niets uit. Heel erg pech gehad lijkt wel.
     

Deel Deze Pagina