Moedeloos, zoon bijna 6 heeft hele grote mond

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door goblins, 22 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Onze zoon heeft een hele grote mond.
    Wij zijn even de weg kwijt. We weten even niet meer wat we kunnen doen.

    Zo was de pleister van de gescheurde nagel van zijn broertje eraf gegaan.
    Een andere moeder wilde een nieuwe pleister erop doen maar zoon heel boos, want dat was niet de goede pleister. Alleen de pleisters die mama speciaal gekocht had mochten er op
    Hij is heel boos geworden dat die moeder maar stom was en moest luisteren...


    Vandaag gooide hij twee pingpongrackets de struiken in.
    Diezelfde moeder (haar kindje rackets) zei dat zijn de rackets uit de struiken moest halen.
    Zoon helemaal boos en noemde haar een stomme moeder, de stomste van allemaal en nog wat woorden.

    Ze kwam uiteraard verhaal halen.
    Zoon was al naar huis gefietst, en zei dat die moeder kon bellen omdat hij per ongeluk iets had gezegd wat niet mocht....


    Tja, hoe hiermee om te gaan.
    Hij luistert zooo slecht...
    Ik leg iets uit, bijvoorbeeld over zonnebrand, dat hij niet de hele fles mee mag nemen naar de speeltuin.
    Ja maar dat meisje daar heeft geen zonnenbrand
    Nee, de fles mag niet mee, dat wil ik niet hebben, dan is die fles zo leeg. Dat wil ik niet
    Ja, maar die vader wil niet kopen voor haar en nu verbrand zij
    Nee, ze verbrand met deze zon niet, de zon is nog niet fel genoeg. De fles blijft hier.

    Ja,maar die vader is stom dat hij dat meisje wil laten verbanden...

    Nee, de fles blijft hier.

    Dan pak ik wel mijn portemonnee en ga ik zelf een nieuwe fles kopen i n de supermarkt. Voor dat meisje...





    Wat in zijn hoofd zit krijgen we er niet snel uit, iemand tips?
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.738
    113
    Vrouw
    Ik zie niet echt een grote mond eigenlijk. Eerder een stukje frustratie/drang om de dingen helder te krijgen en te begrijpen.
     
  3. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Een andere moeder stom noemen en nog veel meer vind ik nogal een grote mond...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ook... ik dacht ook dat mijn zoon niet luisterde, bleek ASS te zijn. Toen begreep ik pas dat hij de dingen niet begrijpt, ook al leek het wel zo (praatjes enz).
     
    MamaChantal en Spectre vinden dit leuk.
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Dat is ongewenst gedrag inderdaad... lastig! Klinkt ook als behoorlijk was frustratie bij hem. Misschien een idee om te overleggen met het cb bijv? Denk dat het belangrijkste is om te achterhalen waar de frustratie vandaan komt, wellicht doet hij het niet bewust of met opzet.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Hoe reageer jij hier op?

    Ik herken dit gedrag ook wel van onze zoon, hij snapt niet dat het niet aardig is om zoiets te zeggen.
    Loop je tegen meer problemen aan? En hoe is hij op school?
     
  7. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.738
    113
    Vrouw
    Het gaat toch om de oorzaak lijkt me? Ik zie vooral een boel frustratie wat zich uit in een grote mond. ( had het misschien iets duidelijker moeten verwoorden. Ik bedoel, geen grote mond zomaar )

    zijn er grote veranderingen geweest de laatste tijd? ( buiten Corona om )
     
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.738
    113
    Vrouw
    Nou dit dus. Het lijkt of hij het niet snapt, raakt daar gefrustreerd en boos over.
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Helemaal mee eens en ik vind dit persoonlijk behoorlijk afwijkend gedrag.
    Brutaal tegen je eigen ouders in meer of mindere mate vind ik niet raar maar er is nog nooit een vreemd kind/vriendje geweest dat mij een stomme moeder oid noemde. Dit zou mij persoonlijk wel zorgen baren. Ik ga er vanuit dat dit dus ook op school gebeurt?
    Ik vind overigens het andere gesprek tussen jou en je zoontje juist weer niet zo vreemd ofzo
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Het gesprek over de zonnenbrand vervolgde verder en hij rende huilend weg en riep dat ik de stomste moeder ben.
    Omdat hij dus zonnenbrand wil kopen...

    Op school heeft hij ook een grote mond tegen de juf..


    Wat in zijn koppie zit krijgen we er niet zomaar uit. Hij blijft daar op doorgaan, bij alles. En ja, dat kan frustrerend zijn, maar al dat schelden erbij...
    Ik maak me daar best druk om.

    Hij snapt alles heel goed, te goed...
    Eerder tegen het heel slimme aan als dat hij het niet begrijpt.
    Maar hij heeft een denkbeeld, en dat moet dan ook zo gebeuren.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #11 NiekeKris, 23 feb 2021
    Laatst bewerkt: 23 feb 2021
    Ik zou toch eens met de juf in gesprek gaan, hoe zij tegen dit gedrag aankijkt. Het lijkt mij erg belangrijk om te weten waar het gedrag vandaan komt. Is het zomaar brutaal zijn, is het het niet begrijpen (dat je dergelijke dingen niet 'hoort te zeggen', bedoel ik dan), is het 'schijt hebben aan de sociale regels en gevoelens van andere mensen', enz. Het is relevant om te weten waar het vandaan komt, omdat je naar mijn idee dan pas gericht er mee aan de slag kunt.

    Tot die tijd zou ik vooral insteken op dat hij prima wat mag willen en daar ook achter mag blijven staan, maar dat je verwacht ('eist') dat hij dat zonder scheldwoorden ed duidelijk maakt (en hem alternatieven aanbieden hoe hij dat wel duidelijk kan maken). Gaat hij toch schelden ed, dan zou ik heel duidelijk maken dat dat niet de afspraak is en weer de alternatieven met hem bespreken/oefenen en hem zijn excuses laten maken aan degene die hij heeft uitgescholden (met name om duidelijk te maken dat het gedrag niet kan/consequenties heeft en omdat hij de ander mogelijk gekwetst heeft).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Een andere moeder stom noemen komt inderdaad wel over als een grote mond en zal door buitenstaanders waarschijnlijk ook als brutaal worden bestempeld.

    Alleen zoals je het beschrijft lijkt hij het niet uit brutaliteit te doen, maar juist uit zorgzaamheid. Voor zijn broertje, voor dat meisje in de speeltuin... alleen slaat hij er in door en lijkt alle grenzen een beetje te vergeten op zo'n moment. Begrijpt hij wel dat die andere moeder hem brutaal vindt en dat het eigenlijk niet kan wat hij gezegd heeft? En begrijpt hij ook dat het lief is dat hij aan zonnebrand voor dat meisje denkt maar dat hij niet voor de hele speeltuin kan zorgen?
    Ik zou meer op dat stuk gaan zitten en niet alleen maar straffen op de grote mond want die komt ergens vandaan...
     
  13. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Mijn kind is 5 en ik vind dat duidelijke regels en consequenties belangrijk zijn. Laat ik voorop stellen dat ik echt veel met mijn kind praat, uitleg, navraag, etc. Dat is altijd goed om te blijven doen, maar sommige dingen, onder andere brutaal zijn, anderen stom noemen, rackets van iemand anders in de bosjes gooien, mogen hier niet. Als ik dat zelf zou horen of zien, zou ik hem aanspreken en excuses laten maken. Wil hij dat niet, dan gaat hij maar naar binnen of even op een bankje zitten. Als ik er niet bij was zou ik vragen wat er is gebeurd en daar dan ook een passend gevolg aan verbinden. Het is niet zo dat hij het niet begrijpt. Hij is naar huis gefietst en heeft jou gewaarschuwd dat de andere moeder zou bellen. Dus hij wist heel goed dat dit gedrag "fout" is.

    Het zonnebrandcrème verhaal vind ik een typisch voorbeeld van iets waar ik achteraf ook een beetje zou twijfelen, tenslotte was het goed bedoeld. Maar ook niet alles wat goed bedoeld is is ok. Jij hebt een duidelijke grens gesteld en wil dat niet hebben. Ik zou het daar op dat moment bij laten. Als de emoties dan later bekoeld zijn zou ik alsnog in gesprek gaan. Ik begrijp dat je het lief bedoeld, maar het is februari en de zon is echt niet zo sterk. De vader wil het nu niet kopen, dus het is goed zo. Zelfde met het pleister verhaal. Gek hé dat iemand anders er een andere pleister wilde opplakken dan mama doet, maar ik vind het heel lief dat de andere mevrouw wil helpen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Ik lees ook zorgzaamheid en inlevingsvermogen. Maar ook dat het moet gaan zoals hij dat wilt en gebeurd dat niet dan is alles en iedereen stom. Wil nergens een label op plakken maar klinkt wel bekend in het ASS spectrum.
     
  15. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Nou ,bij rackets in de struiken gooien vindt ik niets zorgzaam hoor

    Hij had heel goed door dag hij fout zat want hij zei al dat hij iets verkeerd heeft gezegd

    Heeft hij zijn excuses moeten aanbieden?

    En wat waren de consequenties voor hem.


    Om nou meteen op gefrustreerd en ASS te roepen vindt ik wel erg makkelijk.

    Hij is misschien wel gewoon op zoek naar grenzen.

    Lijkt wel of op alles tegenwoirdig een kabeltje geplakt moet worden.

    Het lijkt me wel een slim jongetje
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113

    Je plakt er in mijn ogen wel meteen een label op.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Klinkt als, als in herkenbaar. Zelf vind ik niks mis met een persoon omdat ze anders zijn. Alleen is de maatschappij gek op labels. Zelf heb ik het als handvatten ervaren. Zelf ADHD, mijn vried ook, neefje met ASS, HSP en hoge intelligentie. Ik vind niks mis met ons. En dat is ook zo. We zijn anders, beleven anders. Vandaar klinkt als en herkenbaar.
    Had het anders moeten verwoorden misschien?
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik denk echt voet bij stuk houden en brutaal gedrag bestraffen. Jij bent de baas en wat jij zegt gebeurt. En wat je nu omschrijft met die moeder, daarvoor zijn excuses aan laten bieden. Straks gaat hij dat ook tegen andere ouders doen en willen die ouders straks niet meer dat hun kinderen met dat brutale jongetje spelen. Tenminste als een kind het speelgoed van mijn kind in de bosjes gooit en daarna brutaal doet tegen mij als ik hem aanspreek zou ik tegen mijn kind zeggen dat is niet zo een leuk jongetje ik heb liever niet dat je daarmee speelt. En ik neem aan dat je dat helemaal niet zo ver wilt laten komen dus aanpakken dat gedrag. Laat maar zien wie de baas is en naar welke regels hij moet luisteren. Voorbeeld van de zonnebrand, kun je niet luisteren dat er geen zonnebrand mee gaat naar de speeltuin dan ga jij zelf helemaal niet naar de speeltuin toe. Dan ga je maar op je kamer zitten nadenken tot je begrijpt dat mama nee zegt en nee is nee.

    ik heb er nog geen ervaring mee maar ben bang dat dat er wel aan gaat komen. Zoon is nooit echt brutaal geweest tegen ons of anderen. Dochter is bijna 5 en begint nu brutaal tegen ons te worden, en dan vooral op momenten dat ze nee te horen krijgt van ons. Voorbeelden afgelopen week, M. Zegt jullie hebben mijn hele dag verpest (op het moment dat ze voor het slapen geen ijsje mocht) . Man vraagt verbaast waarom dan? Antwoord M."wat denk je zelf? Serieus, wat denk je zelf man". En tegen mij toen ik haar 3x waarschuwde wat zachter te doen omdat zoon en zijn vriendjes nog lagen te slapen "mag ik nog wel ademhalen of mag dat ook soms al niet meer hier in huis?" Man en ik pakken haar dan meteen aan dat we meisjes die brutaal doen helemaal geen leuke meisjes vinden (is ze heel gevoelig voor) en waarschuwen dat als ze geen sorry zegt en weer lief en normaal gaat praten ze dan niet meer op haar ipad mag en dan is het direct ook weer over en is ze weer poeslief en gezellig.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maakt de oorzaak wat uit dan? Een 6 jarige mag toch ongeacht oorzaak niet brutaal zijn of een grote mond hebben tegen een volwassenen? Als ze het ergens niet mee eens zijn kunnen ze dat ook normaal aangeven zonder brutaal te doen of iemand stom te noemen.
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat herken ik dan wel weer heel erg goed van mijn zoon. Die kan ook door en door en door en door gaan (alleen zonder brutaal te worden) als wij er genoeg van hebben dan zeggen we dat en als hij wel door gaat negeren we dat (vertellen wij hem ook). Behoorlijk onbeleefd om door hem heen een gesprek aan te gaan met man als hij dan wel door gaat over een onderwerp. Dan dringt bij hem pas echt door dat wij er echt klaar mee zijn en er niets meer over willen horen en dan stopt hij (voor even).
     

Deel Deze Pagina