Moeilijk op gang komen borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kathy, 8 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hallo,

    Ik heb ook even een vraagje.
    Nu ik zwanger ben van ons derde kindje, ben ik er toch weer redelijk veel mee bezig dat m'n borstvoeding, deze keer ook zo moeilijk op gang zal komen.
    Zowel bij m'n dochter (geboren via geplande keizersnede) en bij m'n zoontje (natuurlijke bevalling) is de borstvoeding erg moeilijk begonnen. Ben bij beiden moeten gaan kolven, omdat het maar niet op gang kwam. Beiden hebben ook flesjes kunstvoeding moeten bijkrijgen op dag 3, omdat ze erg veel honger hadden, maar niks kregen bij mij.
    Nu vroeg ik me af of er een manier bestaat om de borstvoeding toch een extra duwtje in de rug te geven, zodat het makkelijker op gang zou komen?
    Zou het helpen om voor de bevalling bijvoorbeeld al borstvoedingsthee te gaan drinken ofzo? Of heeft dit geen effect?
    Heb je eventueel ook tips om na de bevalling de borstvoeding extra te stimuleren, zodat het vlugger op gang komt.
    Want ik blijf het gevoel hebben dat er ik in het ziekenhuis te weinig advies gekregen heb, bij beide kindjes. De adviezen spreken elkaar tegen. De ene verpleegster zei, je hoeft je kind maar aan te leggen als het ernaar vraagt, de andere zegt dan weer je moet zeker 3 uur tussen de voedingen laten (iets waar ik dus niet mee akkoord ben, heb ik altijd het principe vraag en aanbod willen toepassen).
    Ik hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is en je een antwoord kan geven erop.

    Alvast bedankt.

    Groetjes,

    Kathy
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat goed dat je je nu al goed wilt voorbereiden, zeker met je ervaringen bij de vorige twee.

    Ik denk dat je er goed aan doet om bij een lactatiekundige bij jou in de buurt een informatie bijeenkomst te volgen. LK verzorgen vaak een soort 1 op 1 bijeenkomst speciaal voor moeders met ervaringen. Enerzijds wordt aandacht besteed aan de normale gang van zaken. Hoe komt BV tot stand. Wat is vraag en aanbod, hoeveel melk maak je aan, etc. Daarnaast kan er veel tijd besteed worden aan specifiek jouw ervaring en jouw angsten waarop het mis ging. Meestal vallen veel stukjes van de puzzel op hun plaats.

    Helaas geeft het geen garantie maar als het dan weer niet lukt heb je er wel alles aan gedaan.

    Om toch even kort in te gaan op de vragen in je stukje. Het heeft geen effect om tijdens de zwangerschap BV thee te drinken. Na de bevalling is het goed om zo snel mogelijk aan te leggen. Als dit niet lukt dan ga je dubbelzijdig kolven. Dit doe je steeds max 15 minuten op tijden dat normaal gesproken een kindje zou drinken. Voor voeden op verzoek hanteren we een aantal van minstens 8-10 voedingen per etmaal. Bij 8 voedingen zou dat om de 3 uur zijn ook in de nacht.

    Hoop dat je hier al wat aan hebt.

    Heel veel succes en wie weet tot o phet forum.

    Ilse
     
  3. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Bedankt voor je antwoord, zal je advies zeker in het achterhoofd houden.

    Groetjes,

    Kathy
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    OK, tot ziens op het forum en fijne feestdagen.

    Ilse
     

Deel Deze Pagina