Moeilijke keuzes blijven komen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Opnieuw staan wij voor een dilemma met de oudste. Even puntsgewijs de situatie voor meer achtergrond:
    - begin groep 5 helemaal vastgelopen, ADHD gediagnostiseerd. Eind groep 5 met medicatie begonnen en langzaam weer alles op de rit. Duidelijk geworden dat het niveau moeilijk is voor haar. Advies van school: " de basissschool snel afronden en naar een vmbo. En uit de combiklas naar een homogene groep vanwege de concentratie.
    - Halverwege groep 6 een OPP met uitstroomadvies VMBO basis.

    Nu (groep 7)
    Andere ib'er en leerkracht.
    Punten schieten wisselend omhoog. Scoort op elk onderdeel wisselend, kan van een 4 naar een 9 gaan.
    Ib'er en leerkracht zijn er van overtuigd dat het voorlopige uitstroomadvies van groep 6 en OPP niet kloppend is. Ze kan volgens hen veel meer dan wat er tot nu toe uitgekomen is.
    Sociaal emotioneel loopt ze absoluut achter op klasgenoten, ondanks dat ze al 11 is. Dat zien wij zelf ook.
    Zowel ib'er als leerkracht denken dat ze tijd nodig heeft om soc-emo te groeien maar ook dat ze met begeleiding in het structureren van haar werk door een coach op school uiteindelijk een stuk hoger kan scoren dan tot nu toe gebleken is. En zij zijn bang dat als we nu af gaan op het eerdere uitstroomadvies ze straks niet op een passende plek op het VO zit.
    Ons is de overweging gegeven om te doubleren. Zij weten ook nog niet zeker of dat de oplossing is, maar de begeleiding wordt alvast opgestart en in feb kijken we weer verder.

    Wat is nu wijsheid?
    Ook met de jongste zitten we volop in de onderzoeken dus moet eerlijk zeggen dat het mij soms even boven de pet groeit.
     
    s82 vindt dit leuk.
  2. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Jee wat moeilijk als je zo’n wisselende adviezen krijgt! Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet waar je nu goed aan doet... bij mij roept t deze vragen op:

    - moet je nu al beslissen of ze gaat doubleren? Misschien eerst even afwachten hoe ze reageert op de begeleiding?
    - kan de leerkracht van vorig jaar (of jaar daarvoor) ook nog meedenken? Diegene is ook niet zomaar tot een advies gekomen lijkt me...
    - wat wil je dochter? Of kan ze daarin nog niet goed meedenken?

    Ik heb hier zelf geen ervaring mee (ook zijn mijn eigen kinderen nog jonger, waardoor ik niet goed kan inschatten wat je wel / niet aan een 11 jarige voor kan leggen)... wens je veel wijsheid!
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    We hoeven nu niet de beslissen nee. De begeleiding start eerst op en eind februari komen we weer bij elkaar.
    De leerkracht van vorig jaar is erbij geweest. Hij kan ook niet verklaren waarom ze ineens zoveel hoger scoort.
    Dochter hebben we nog niks gezegd, maar die mag absoluut tzt haar zegje doen en daar zullen we zeker naar luisteren.
     
    MDK vindt dit leuk.
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Een paar vraagjes:
    Wanneer wordt ze 12?
    Hoe groot is ze?
    Is ze kinderlijker dan leeftijdgenootjes?

    Waar zit haar hulpvraag? Taal en rekenen?

    Het klinkt mij als een goed plan, mits ze niet is ouder en groter is. Als nu uitstroom basis wordt gegeven en ze op deze manier een stevigere basis kan krijgen.
    Maar basis is ook prima en bijna altijd in combinatie met kader, dus als ze beter gaat scoren kan ze alsnog opstromen.
    Met vmbo kader mag je tegenwoordig (mits goede cijfers) ook naar MBO niveau 4.
    Op het VMBO liggen alle opties tegenwoordig weer open. Kinderen mogen en kunnen groeien.
     
    GossipGirlxoxo, Whoopy en tuc vinden dit leuk.
  5. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Wat lastig!
    Het kan natuurlijk heel goed zijn dat ze intelligenter is dan daar het lijkt omdat de focus er gewoon niet is.. concentratie is natuurlijk heel belangrijk.
    Ik ga wel mee in bovenstaande.

    Sterkte. Heel lastig!
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Ze wordt 23 oktober 2020 12. Ze is heel klein en licht voor haar leeftijd (1.30 en 23 kilo) Ze wordt gemiddeld 2-3 jaar jonger geschat dan ze is. Ze is absoluut speelser. Thuis nog volop met poppen en dat soort dingen bezig. Met ochtendpauze gaan ze naar het stadspark, daar verveelt ze zich omdat de rest niet wil spelen en alleen maar rondhangt.
    Op sommige gebieden wel weer een echte puber.

    Voor rekenen heeft ze maatwerk, maar mag steeds meer met de klas mee doen. De rest gewoon met de klas mee. Voor sommige onderdelen (estafette) krijgt ze extra uitdaging en mag zelfstandig werken.
    Spelling verschilt van dag en nacht. Kan de ene week een 9 zijn en de volgende week een 5. Volgens de ib'er omdat ze niet gestructureerd werkt en daarom fouten maakt die niet nodig zijn.
     
  7. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Hoeveel loopt ze sociaal-emotioneel ongeveer achter? Als dat meer dan 1 jaar is zou ik zelf doubleren wel overwegen. Nu loopt ze misschien zowel cognitief op haar tenen, sociaal emotioneel er ook nog bij, en dan ook nog de prikkelverwerking/ADD. Lijkt me 3-dubbel zwaar!
    En ook qua lengte/gewicht loopt ze 3 jaar achter toch ofzo?
    Zou ze wel vriendinnen hebben(/krijgen) in de klas onder haar?

    Kijkt ze er zelf naar uit om naar een vmbo te gaan en van de basisschool af? Of hoeft het van haar nog niet zo snel?

    Sorry, alleen meer vragen..
    Sterkte!
     
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ze zit nu in 7 dus uiteindelijk kan je ook de beslissing uitstellen tot volgend jaar.

    Is er al eens in brede zin naar haar capaciteiten (IQ) gekeken? Dan heb je ook een indicatie van welk uitstroomniveau passend zou zijn.
     
    Whoopy en Zonnestralen vinden dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Hoe jij haar omschrijft klinkt het mij prima als ze een jaartje extra basisschool zou doen.
    Een stevigere basis is ook goed voor haar zelfvertrouwen.
    Ze klinkt als mijn neefje, adhd, van september. Altijd sociaal emotioneel achter gelopen. Hij bleef in de eerste van het VO zitten n is toen pas gaan ‘groeien’. Hij is nu 23 en pas puber-af. (Nooit een vervelende puber geweest hoor, maar erg kinderachtig)
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Qua soc-emo daar zou ik geen leeftijd op durven plakken. Maar ze zou een klas lager zeker geen flater slaan. Qua aansluiting is dus iets waar ik mij zorgen over maak. Omdat ze uit de combi moest is ze in groep 6 in deze klas gekomen en moet ze nu weer wisselen. De groep waar ze in zou komen heeft maar 6 meisjes.
    Ze heeft geen dyscalculie, dachten we eerst wel.
    Ze geeft zelf aan dat de middelbare een ver van haar bed show is. Toevallig 2 weken terug (voor dit gesprek) heb ik nog moeten uitleggen dat je daar altijd alleen heen gaat en je ouders dus niet mee gaan;))
    Nu gaat ze ook alleen naar school, maar weet dat ik met broertje achterop kom
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Doubleren in groep 8 is uitgesloten. Vanwege het kamp, musical etc doen ze dat hier niet.
    Iq is iets beneden gemiddeld maar niet schrikbarend. Volgens de psycholoog is dat ook niet meer te vergelijken met hoe ze nu presteert omdat ze destijds ook nog geen medicatie had.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lastig maar ik denk alles bij elkaar dat het beter voor haar is om een jaartje extra op de basisschool te doen. Kan ze nog een jaartje verder groeien in mogelijk haar schoolresultaten maar ook in haar sociale ontwikkeling, VO is zoveel anders dan de basisschool.
    Zelf zou ik mijn kind liever laten starten op het kader ipv het basis, met een basis diploma zijn weinig mogelijkheden in het MBO en is zo zonde als het wel in haar zit om hoger op te stromen.
    Kan ze het niet dan is het anders maar de berichten zijn nu toch anders en natuurlijk horen hoe je dochter er zelf in staat. Ik zou niet teveel naar lft kijken. Mijn zoon had destijds een jongen in de klas die in de brugklas van het kader vrijwel direct 14 jaar werd. Gaat nu examen doen en scoort mooie resultaten en dat extra jaar heeft hem alleen maar goed gedaan.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Sorry, mijn reactie getypt had die van jou nog gekruist, dus zag dat je sommige dingen al eerder had toegelicht.
    Je hoeft natuurlijk niet nu al te beslissen maar ze klinkt wel erg 'jong' alles bij elkaar. Wat voor mij naar doubleren zou neigen.
    Maar ik herken het gedub wel. Mijn dochter is anderhalf jaar terug een klas versneld, maar daar heb ik ook een half jaar wakker van gelegen wat nou de juiste beslissing zou zijn (voor de knoop door te hakken). En in mijn dochters geval was het op korte termijn beter, en lange termijn geen idee (tot nu toe wel goede keus geweest). Maar ik denk dat het bij jou juist andersom is. Op korte termijn vraag je je af gaat ze wel aansluiting krijgen maar op lange termijn lijkt het denk ik beter voor haar wat stevigere basis te hebben. En daar heeft ze dan langer profijt van dan het aanpassen waar ze volgend jaar paar maanden doorheen zou moeten.
    Maar het blijft lastig! Jij kent haar het beste :thumup:
     
    Roanna en tuc vinden dit leuk.
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Vind de psycholoog het een goed idee om nu nogmaals, maar dan met medicatie, te testen?
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    #15 tuc, 7 dec 2019
    Laatst bewerkt: 7 dec 2019
    Geen idee, daar hebben we het verder niet over gehad. Ze scoort op school in elk geval dit jaar hoger dan dat daarbij past. Op zich maakt dat nummertje ook niet zoveel uit. De andere onderdelen wordt wel goed naar gekeken. Haar verwerkingssnelheid ligt nl hoog, dat was opvallend.

    Edit: even opgezocht
    Tiq: 92
    Piq: 89
    Verwerkingssnelheid: 120
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    In principe is elk niveau goed, zolang het echt het niveau van het kind is. Vanwege de pieken zou ik zelf denken dat er sprake van onder presteren is. De getallen van een tweede test zouden voor mij dan de doorslag geven om zeker het jaar over te doen. Eenmaal op de middelbare wordt het zo lastig om nog van niveau te wisselen. En als er nog niveaus naar boven gegaan zou worden dan kost dat veel meer tijd. Daarbij kan het ook frustrerend zijn om op een niveau te moeten leren dat niet aansluit op iemand (ook sociaal gezien).

    Heeft de school een back up plan voor als doubleren niet goed uitpakt?
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.984
    5.816
    113
    Ik kan jullie niet adviseren, alleen wat wij hebben gedaan.
    Wij hebben vorig jaar wel gekozen om zoon groep 7 over te laten doen.
    Redenen waren inderdaad sociaal-emotionele ontwikkeling, een disharmonisch iq-profiel en ook een aantal rommelige jaren op school (inspectie, zwakke school en de daarop volgende verbeteringen) .
    Vorig jaar kwam daar ook nog de diagnose ASS bij en wij (en school) wilden hem de rust geven om alles een plekje te geven en een kans om te groeien.
    Reactie zoon over mogelijk blijven zitten: ‘oh dat vind ik wel heel fijn, want groep 7 is toch best wel moeilijk.’
    Mijn zoon is trouwens ook klein voor zijn leeftijd. Hij is nog steeds 1 van de kleinsten in groep 7.;)
    Succes met de keuze (voor jullie en je dochter)!
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik zou haar zeker laten doubleren. Als ze nog zo speels is heeft ze nog mooi een extra jaar om te groeien.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #19 NiekeKris, 8 dec 2019
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
    Ik zou geloof ik ook voor doubleren gaan.

    Mijn dochter doet dit jaar voor de tweede keer groep 7. Wat de toekomst brengt weten we niet, ze is ooit versneld, dat was toen het beste en nu, na heel veel dingen de afgelopen jaren, was dit het beste. Zelf stond en staat ze er achter, wat ik wel erg belangrijk vond, met name omdat onze dochter wel echt aan het puberen is ed en fysiek groot is. Ze zit gelukkig in een combiklas, in haar geval vormt het dus geen probleem. In haar geval maakt de medicatie ook veel verschil en als ik haar de afgelopen maanden zie groeien, dan kan ik tot nog toe zeggen dat het een goede beslissing is geweest. En wat de toekomst brengt, dat zien we dan wel weer.

    Ik denk dat onze kinderen ons nog wel even bezig houden. ;)
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Sociaal emotionele ontwikkeling is wel erg belangrijk, je dochter mag lekker speels zijn en in haar eigen tempo hierin groeien. Als dat betekent dat ze met doubleren meer aansluiting vindt en daarnaast meer tijd en rust om op cognitief gebied de stof meer eigen te maken, dan is het toch alleen maar een win win situatie? Als ze hierdoor beter gaat presteren omdat het er dus, met de juiste randvoorwaarden, wel in zit dan zou ik zeker voor doubleren kiezen.
     
    Lynx en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina