Moeilijke meeting 7 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chayammy, 7 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Afgelopen vrijdag heb ik de eerste echo gehad bij 7 weken. Ik ben zwanger geworden via ivf, dus we weten precies wanneer de eisprong heeft plaatsgevonden. De echo is niet erg duidelijk. Ik heb met en groene pijl aangegeven waar het embryo ligt. Je kunt het dunne meetlijntje zien waarmee het is opgemeten. Het rondje met de rode pijl is de dooierzak.

    De fertiliteitsarts mat 6w3d, terwijl ik dus 7w zou moeten zijn. Er klopte wel heel duidelijk en snel een hartje.
    De arts gaf aan dat het moeilijk was om een precieze meting te doen, omdat het embryo zo dicht tegen de wand van de vruchtzak aan ligt. Het zou kunnen dat alles goed is en het embryo groter is dan het zich laat zien, maar het kan ook dat er een achterstand is in de groei en dat het mis gaat.

    Wat achtergrond informatie:
    Ik ben twee keer eerder zwanger geweest, beide keren een missed abortion . Tijdens de eerste zwangerschap was het embryo met de 7 weken echo al bezig met afbreken en kon er geen meting worden gedaan.
    Bij de tweede zwangerschap had ik een echo bij 7w4d, was er geen hartslag en was het embryo bij 6w6d stilgevallen. Het zou dus kunnen zijn dat er toen een kloppend hartje is geweest, maar dat dat ten tijde van de echo al was stil komen te staan.
    Ik heb 2 zussen: 1 heeft zonder al te veel problemen 3 gezonde kinderen gekregen. Mijn andere zus heeft 5 miskramen en een bbz gehad en heeft een biologisch kindje opgegeven.

    Het was zo bijzonder om een kloppend hartje te zien. Tegelijkertijd heb ik mijn vorige ervaringen in gedachten en het verhaal van mijn zus. Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad met een moeilijk te meten embryo. En wat was daar uiteindelijk de uitkomst?

    Ik mag vrijdag terugkomen voor een nieuwe echo en ik ben zo vreselijk zenuwachtig!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Echo1.jpg
      Echo1.jpg
      Bestandsgrootte:
      26,1 KB
      Weergaven:
      291
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Een snel kloppend hartje geeft hoop. Vruchtje ligt idd helemaal tegen de wand aangeplakt, dus erg moeilijk meten. 1mm verschil is al een dag of 2.

    Ik zou de hoop nog niet opgeven.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.617
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik had tijdens mijn zwangerschappen altijd een preventieve cerclage nodig en had daarom al vroeg metingen van verschillende gynaecologen (streekziekenhuis en academisch ziekenhuis).

    En daar zat dan ook rustig 3/4 dagen verschil tussen en beiden bleven dan ook nog op dezelfde lijn doormeten. Dus als ze de ene keer 8.3 gemeten hadden dan een week later 9.3.

    Een kloppend hartje is het belangrijkste, maar ik snap dat je nu echt eventjes niet op deze onzekerheid zit te wachten.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Aangezien metingen tot 8+3 niet betrouwbaar genoeg zijn voor het termijn, kijken ze meer naar hartje, vorm etc. Dat is belangrijkste :) met 7 weken is het gewoon onbetrouwbaar om te meten.

    Ik had echo eerder en toen kwam er niet eens een termijn uitgerold, omdat het t maar 2,1 mm was ipv 6 mm en heel de dooierzak was gewoon onvindbaar. Rottige van vroege echo's... ze geven ook een hoop onzekerheid
     
  5. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Deze zwangerschap met 6.1 weken echo gehad, geen vruchtje zichtbaar. Dat is helemaal goedgekomen. Als we nu terugrekenen was ik zelfs toen al 6 weken en 4 dagen zwanger.

    Kan nog alle kanten opgaan. De onzekerheid is killing ja, helaas kan je niks anders doen dan afwachten. Veel sterkte en succes!
     
  6. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Hier vond ik de meting van het vruchtje op 6+3 ook heel klein. Gynaecoloog gaf aan dat het op dat termijn moeilijk te meten is. Ik snap je zorgen, maar als het helemaal tegen de vruchtzak aan ligt is het meten helemaal lastig. Dat was hier ook zo.
    De echo’s erna met 8, 9 en 11 weken liep het juist elke keer voor op termijn.
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.854
    12.332
    113
    Vrouw
    Hier met 6,6 ook tegen de wand aan moeilijk te meten. En de meeting was ook te klein voor wat het echte termijn was.. wel kloppend hartje. Maar geen goed gevoel gelukkig had ik met 7,4 bij gyn afspraak en toen beter te meten. En termijn klopte ook precies! En het lag niet meer tegen de wand aan.
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.009
    113
    Nabij Utrecht
    Dit idd :)
     
  9. Orchidea

    Orchidea Bekend lid

    1 jun 2018
    857
    516
    93
    Vrouw
    Bij mij hebben ze ook eerst minder gemeten, uiteindelijk een week vooruit gezet tijdens de termijn. Het zo mm werk nu vergeet dat niet en een goed kloppend hartje is goed!
     
  10. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie positieve verhalen. Hopelijk pakt het bij mij ook zo uit! Ik blijf het vreselijk spannend vinden, helemaal na de andere missed abortions, maar dit geeft mij ook een beetje hoop.
     
  11. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    De eerste tijd is ook vreselijk spannend! Bij mij werd (eerste zwangerschap, ivf) met 7 1/2 week voor het eerst een echo gemaakt, kloppend hartje was voldoende, verder werd niet gemeten. Pas met 9 weken een termijnecho. Maar omdat ik via ivf zwanger was hebben ze dat aangehouden ipv termijnmeting (dus de dag van terugplaatsing en dan 5 dagen terugrekenen ivm 5 dagen oude embryo).

    Ik bleef het bij alle echo’s spannend vinden en durfde voor de 20-weken echo niets aan te schaffen. Ik ging zelfs naar de 20-weken echo met het gevoel wat doe ik hier, er zal vast niets te zien zijn.

    Kan je geen andere raad geven dan afwachten en hoop houden. Succes!!!
     
  12. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Update:
    Vandaag terug geweest voor een nieuwe echo. Het hartje klopt nog steeds en het embryo is inmiddels 7w4d volgens de meting. Dus ten opzichte van de echo van vorige week precies goed gegroeid. Ten opzichte van mijn ivf-punctie loopt het nog steeds een paar dagen achter. Het embryo ligt nog steeds tegen de zijkant van de vruchtzak aan.
    De arts was positief en ik ben doorgezet naar de verloskundige. Daar heb ik volgende week de intake en voor de zekerheid maken ze dan gewoon nog een echo. De arts kon niet zo goed verklaren waarom het embryo een paar dagen achter lijkt te lopen.
    Ik begin toch voorzichtig blij te zijn!
     
    Berte, Arwen86, JupitR en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wat fijn! Officieel mogen ze ook geen termijn eraan hangen onder de 8+3, is niet betrouwbaar genoeg. Kan best zijn dat de volgende echo wel conform je termijn is
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  14. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Heb ik ook gehad bij de eerste. Ook meting in het ziekenhuis. Ze heeft het echt wel 5 keer op moeten meten voordat ze bij 7 weken uit kwam. Zei gaf ook echt duidelijk aan dat het op dat termijn moeilijk is om het goed te zien. Geniet van je zwangerschap!!
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  15. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.121
    6.660
    113
    Vrouw
    Heb laatst een wetenschappelijk artikel gelezen dat bij eerdere innesteling het vruchtje vaak wat groter is en bij latere innesteling wat kleiner. Mogelijk is dat het gewoon :)
     
    Chayammy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina