Moeite met flessen sinds doormaken influenza

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door anoniem02, 1 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken of wellicht iets herkennen.

    Onze zoon is nu precies 4 maanden oud. Half januari heeft hij influenza opgelopen via ons. Hij had een bovensteluchtweginfectie, veel last van slijm en snot en had koorts. Sindsdien heeft hij moeite met zijn flessen. Lopend fles geven, aanhappen gaat zeer moeizaam, regelmatig kokhalzen (nee we pushen hem niet, doen heel voorzichtig) De logo gaf aan, hij weet niet meer wat hij moet doen met de speen. Probeer terug te komen op zijn reflexen. Dit is erg moeizaam. En lukt eigenlijk niet.
    Hij dronk voor de infectie altijd keurig.

    Het valt ons ook op dat hij niet echt zelf komt voor zijn flessen.
    Ritme:
    7.45 wakker maken. 8.30 fles. Dan heeft hij wel honger. Drinkt uiteindelijk en laat soms wat staan.
    9.15 naar bed.
    12.15 wakker en 13u fles. Wel/niet op.
    Slaapt nog een paar uur.
    Om 16u fles. Heeft niet perse honger. Drinkt moeizaam.
    Slaapt dan vaak nog 45min .
    Om 19u fles gaat vaak wel op. Slaapt.
    Om 23u wakker maken. Fles gaat meestal niet op, laat zo'n 30a50cc staan.

    We bieden flessen van 180+6 aan.
    Hij zal nu rond de 7kg zijn. Hij groeide de eerste weken heel veel.
    Volgende week wil ik hem laten wegen.

    Momenteel is hij ziek en komt hij bij lange na niet aan de flessen En slaapt nog meer.
    Tijdens fles wordt hij onrustig, we gebruiken JBPM. Soms zit er iets voor, soms ook niet. Na een halve fles pauze wil hij vaak niet meer of kost het heel veel moeite de rest erin te krijgen....
    Spenen ed ligt het niet aan.

    Wat zouden jullie doen? Ik wil eigenlijk echt gaan voeden op verzoek. Maar 5 flessen zullen we echt niet halen dan....
    Structureel 4x180....zou dat te weinig zijn? Anderzijds, hij drinkt nu al weken zijn 5x180 ook niet leeg.
    Flessen ophogen gaat ook niet werken, die krijgt hij nooit leeg....

    Ben benieuwd of jullie dit herkennen van jullie eigen kindje?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Grotere speen of andere speen proberen? Als t teveel moeite kost haken ze ook af. Bij pijn in mondje werkt hier een wat koelere fles.

    Hier bunkeren ze altijd eigenlijk wel, behalve als de keuze komt tussen zuurstof en drinken. Maar neusspoeling met fysologisch zoutoplossing lost dat dan wel weer op.
     
  3. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Dankjewel voor je reactie! We gebruiken het ook altijd wel, het fysiologische zout. Nu bij het echte ziekzijn zelfs de xylometazoline voor baby's. Anders is het zuigen helemaal niet te doen voor hem.

    Grotere speen is geen optie. Hij heeft nu al een poos speen 2 ivm JBPM. Hij heeft lange tijd gedronken met prematuurspeen (is ook geboren met 36wk) Sinds we JBPM gebruiken (nu zon 6 wk) hebben we speen 2. Speen 3 wel geprobeerd, maar dit gaat hem echt veel te snel.
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Maar maak je na het druppelen met fysiologisch zout ook met een neuspeer zijn neusje leeg?
     
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    En wat pap maken en met lepeltje naar binnen?
     
  6. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Er zit niks in zijn neusgat, het zit hoog en diep zeg maar. Daar kom ik met een peertje nooit bij.
    Pap maken van de voeding is wellicht een optie. Maar hij komt dus ook niet echt voor zijn flessen, daar loop ik ook tegen aan.
    Als ik echt zou voeden op verzoek dan zouden we wellicht 4 flessen halen. Maar vraag me dan dus af of hij te weinig zou krijgen. CB gaf aan, liefst dan ophogen, maar de 180 5x krijgt hij dus ook nooit allemaal leeg.
    Of zou hij dan vanzelf gaan regelen meer te drinken overdag?
    Onze eerste kreeg bv en de 2e wel fles. Dit hebben we bij haar nooit gehad.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter dronk nooit meer dan 120 cc per fles. Dan maar om de 3 uur voeden.
    En ja al zijn energie gaat naar beter worden en weinig energie voor andere dingen. Ik zou vaker kleinere flessen aanbieden. Als je zelf ziek/niet fit bent wil je ook geen grote hoeveelheden drinken. Dan is het even het gebruikelijke ritme even loslaten.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Ik zou gewoon blijven aanbieden hoe je het nu doet. Volgens mij krijgt hij dan uiteindelijk wel genoeg binnen? Wel heel vervelend dat het allemaal zo moeizaam gaat nu, kost heel veel energie en tijd voor jullie! Wij hadden met 4 maanden ook een 'drinkregressie'. Hoe hij daarvoor 5x180 zo achterover kiepte dronk hij toen eventjes heel moeizaam en nog maar de helft van de flessen. Uiteindelijk na 2 of 3 weken weer goed gegaan. Bij jullie heeft die influenza er mogelijk natuurlijk ook invloed op, heel vervelend zeg!
     
    anoniem02 vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Bij G deden we neusspoelingen geen neusspray. Die neusspray haalde weinig uit op een gegeven moment. Maar echt (heel barbaars) spuitje met 2,5ml fysologisch zoutoplossing en dan in t neusgat spuiten. Hadden we van een verpleger geleerd overigens. Die man had masterlevel want die kon t met 2 tegelijk. :roflmao: Slim bekeken van m want hij kon niks goeds meer doen bij dr (was toen 18mnd)

    Voor nu zou ik ff gewoon kleinere flesjes aanbieden en dan maar wat vaker. Deden we hier sowieso al vanwege reflux dan mot je wel. Eventueel pcm zetpil half uurtje ervoor.

    Toen G een keer mega vol zat met snot pcm ingezet, badkamer vol stoom gezet, droog goed om t hoekje erbuiten (ook voor jezelf!), neus gespoeld en in de badkamer de fles gegeven. Klinkt te goor voor woorden maar t hele span trok in ene keer leeg (brrrrrr dat geluid iew iew iew)
     
    anoniem02 vindt dit leuk.
  10. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Haha ik kan het bijna horen
    Ik zag laatst zo'n filmpje voorbij komen op insta. Dat zag er als een hele opluchting uit! Ik durf dat toch nog niet zo te doen..

    Voor nu accepteer ik het ook zeker. We kunnen het er ook moeilijk in gieten als het er met dezelfde vaart weer uitkomt. Hij drinkt nu hele kleine flesjes 90-120cc. Als je zelf ziek bent heb je ook geen honger nee.....

    Mijn post en vraag gaat ook eigenlijk over de periode na zijn infectie. Dus vanaf half januari tot aan nu drinkt hij slecht en met veel moeite zijn flessen. (Daar staat zijn infectie van dit moment ook eigenlijk los van, het komt er nu alleen een beetje bovenop)
    Eerst maar eens wegen volgende week. (we zijn nu op vak)

    Maar tot nu toe dus nog niemand die het echt herkend?
     
  11. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Klopt, het gaat dus ook niet specifiek over dit moment. Het komt er een beetje bovenop. Hij drinkt vanaf half januari moeizaam zijn flessen en inmiddels sinds een paar weken gaan ze bij lange na niet allemaal meer op. En á 3u voeden is ook te vaak voor hem. Hij komt niet echt zelf voor zijn flessen.
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Maar komt hij echt niet zelf voor z’n flessen, of ben je een beetje ongeduldig, omdat je bang ben dat hij anders niet genoeg zou krijgen en maak je hem dan toch wakker

    Probeer het eens een dag of 2 zou ik zeggen

    overigens is mijn zoontje nu een half jaar en die drinkt nog steeds geen 180+6 hoor op een enkele keer na…
    Het is ook gewoon best veel voor zo’n kleine baby
     
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    anoniem02 vindt dit leuk.
  14. anoniem02

    anoniem02 Actief lid

    22 mrt 2016
    409
    212
    43
    Nee, hij komt echt niet altijd zelf. Zoals begin van post aangegeven krijgt hij tegen 13u zijn 2e fles pas, dan wordt de tijd tussen de voedingen erg kort om de 5 voedingen op een dag te halen. Om 19u is hij helemaal op en knock-out voor de nacht.
    Wakker maken voor een voeding doen we nooit, behalve voor de fles van 23u. Anders krijgt hij te weinig aangezien hij alle flessen ook niet goed leegdrinkt. Althans dat denken we.

    We hebben besloten nu de fles van 23u sowieso te laten vervallen zodra hij weer helemaal beter is. Wellicht kan hij daardoor overdag beter drinken omdat hij dan meer honger heeft. We zullen wel zien wat de hoeveelheid zal zijn dan. Hopelijk gaat het aanhappen vd fles dan misschien ook beter.

    Bedankt voor het meedenken allemaal!
    @Beheer dit topic mag gesloten worden.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Maar 4 is toch ook prima? Of 5 kleinere flessen…

    hij hoeft toch geen liter op een dag te drinken…
     
  16. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Klinkt voor mij herkenbaar alleen is bij ons de situatie anders. Mijn zoontje heeft influenza gehad in de kraamweek. De eerste dagen dronk hij heel goed, toen werd hij ziek en sindsdien heeft hij nooit meer gedronken als daarvoor. Ik hoop dat het nog terugkomt. Het is gewoon niet het goed drinkende mannetje als hij de eerste 6 dagen was. Hij blijft ook verkouden.
     

Deel Deze Pagina