Moet ik me toch zorgen maken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door RE080219, 23 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Ons zoontje is geen strebertje. Nooit geweest ook. Omrollen, kruipen, gaan staan, alles was aan de late kant. Liep los met 16 maanden. Ook verbaal gaat de ontwikkeling traag. Hij zei vanaf ong. een jaar wel wat losse woordjes, maar zei bijv. pas met ruim anderhalf ‘mama’. Hij is nu ruim drie (augustus) en kan amper een zinnetje van drie woordjes maken. Antwoord geven op een simpele vraag lukt hem ook niet (“welk filmpje wil je kijken” of “wat wil je drinken” bijvoorbeeld zijn al onmogelijk). Hij kan bij lange na nog niet traplopen - lévensgevaarlijk! - en van een loopfiets snapt hij ook nog geen bal.

    Daarentegen kent hij het hele alfabet, herkent alle letters, telt tot twintig en doet eenvoudige rekensommetjes. Kent (ook Engelstalige) songteksten uit z’n hoofd en leert zichzelf dansjes aan nav YouTube filmpjes. Hij is enorm sociaal en empatisch, begrijpt relatief complexe humor en kan duidelijk oorzaak/gevolgsituaties beredeneren. Best wel dissonant dus…

    Wij hebben een gezin met een grote diversiteit aan kinderen. Eentje met ADHD, twee (mogelijk drie) met ASS, eentje met DCD/NAH en twee met een oppositionele gedragsstoornis. We voeden dus op in de veronderstelling dat het gewoon zo mag zijn dat kinderen hun eigen lijntje volgen en de één is nu eenmaal de ander niet. Maar I’tje is wel érg op z’n gemakje aan het ontwikkelen (by far de traagste van de negen) en ik begin me zorgen te maken of hij na de zomervakantie wel klaar zal zijn om naar school te gaan. Hij zal zichzelf toch minimaal verstaanbaar moeten kunnen maken, immers. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij echt nowhere near zindelijk is. Niet eens een beetje.

    Wij zijn geen voorstanders van een heel circus aan fysiotherapeuten en logopedisten op te jonge leeftijd. En ergens vind ik het nu ook nog veel te snel om een conclusie te trekken hierin. Maar het begint wel aan me te knagen… Moeten we misschien toch gaan voorsorteren op een beetje hulp voor hem zodat hij straks onbezorgd op school kan instromen? Advies is welkom.
     
  2. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Wat je schrijft komt deels overeen met hoe L. is.
    Praat in het Nederlands nu pas 4-5 woords zinnen en begint nu pas met wat en waar (nog geen hoe, wie of waarom). Sterke voorkeur voor engels. Hij heeft wel logopedie sinds 2.5 jaar maar als ik dan met hem moet oefenen en het gaat om een onderwerp wat hem niet interessant lijkt leert hij ook niks haha. Hij zit op zijn woordenschat na op het gemiddelde. Wel laag in het gemiddelde maar gemiddeld. Alle peuters die ik ken praten beter als dat hij doet xD. Kan inderdaad het alfabet in twee talen en fonetisch. Cijfers, kleuren, rekenen etc.
    Knutselen moet je niet aan hem vragen. Zijn motoriek is zowel grof als fijn belabberd... Trap lopen durf ik ook nog niet alleen aan xD. Klinkt zoals jij het omschrijft, hij liep echter pas met 20 maanden los.
    Hij begint nu pas met zelf aan en uit kleden, is nu twee maanden plas zindelijk (bijna poepen ook). Geeft ook echt pas sinds het laatste half jaar aan wat hij op brood wil of waar hij mee wil spelen. Hij wees het liever aan of bracht mij er heen.
    Volgende week eerste wen ochtend op school. Juf gesproken en die was verrassend positief en denkt dat het allemaal wel goed komt.
    Hij heeft ook ergotherapie. Voor zijn motoriek en om te leren stilzitten/stil zijn. Heeft een enorme bewegingsdrang en zijn mond spieren staan ook nooit stil xD.... loopfiets vind L. doodeng. Niet stabiel genoeg.
    Hij is wel liever lui dan moe. Vind het prima als alles voor hem gedaan word. Een perfectionist en heel lief en sociaal.

    Mijn tip is om toch eens te polsen bij logopedie. Misschien zit jouw kindje wel prima gemiddeld als ze hem testen.
    Zit jouw kindje al op iets van peuter gym? Dat helpt hier heel goed met de grove motoriek.

    Edit : gaat jouw kind naar een kdv of psz? Zo ja, wat vinden hun van de ontwikkeling?
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.457
    113
    Ga je wel naar het CB en wat zeggen zij hierover?
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Waarom iemand geen fan is van logopedie begrijp ik niet zo goed.
    Het klinkt heel fijn om een kind alles helemaal op het eigen tempo te laten doen, maar met een achterstand naar school is echt niet fijn. In dit geval is het niet enkel de taal, maar meer gebieden, wat dat betreft gaan de alarmbellen bij mij wel af.

    Ik hoor vaak mensen zeggen dat logopedie op jonge leeftijd niet nodig is, maar na een bijscholing van het audiologisch centrum is mij weer heel duidelijk hoe belangrijk het juist wel is.
     
    Chechi, Jessi79, Jazziepooh en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.617
    113
    Vrouw
    Thuis
    Helemaal eens met @tuc

    Ik zou morgen een afspraak maken met de huisarts, vergeet het boekje van het consultatiebureau niet. Misschien een VVE indicatie om naar een peuterspeelzaal met extra aandacht voor taal te gaan. Of een logopedie verwijzing. Overleg maar met de huisarts.

    Geen simpele vragen kunnen beantwoorden is echt wel een dingetje.
     
  6. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.671
    6.837
    113
    Vrouw
    Gaat hij naar een psz? Zo nee, dan zou ik daar toch eens naar kijken. Ga je niet langs bij het cb? In deze gevallen had hij al in aanmerking gekomen voor een VVE indicatie. Je bent natuurlijk niks verplicht, maar het zou hem denk ik zeker wel helpen. En tegelijkertijd heb je dan mensen erbij die met je mee kunnen denken. Bij ons komt de logopediste bijvoorbeeld om de groep langs om te screenen. De drempel wordt dan een stuk kleiner voor ouders om hun kind aan te melden.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Absoluut even met het cb sparren. Het was het cb die mij hielp aan de logopedie voor de jongste en de beste stap ooit. Heb het absoluut niet als een echte belasting ervaren en mijn kind ook niet. Heeft hem gigantisch goed geholpen.

    Zoontje van vriendin liep ook zo achter met praten. Heeft ook jaren logopedie gehad met als gevolg dat het super goed gaat! Hij komt goed mee op school, geen achterstand, geen frustratie. Hij spreekt nu goed.


    Kijk grove motoriek is bij mijn oudste ook traag. Pas nu kan ik zeggen dat hij niet meer zo extreem houterig is. Heb 2 jaar peutergym gedaan met hem (aanrader!) Maar hij was tot het einde de houtigste leerling die ze ooit had gezien. Zwemles is ook gebed zonder einde, hij heeft zelfs priveles nu omdat zijn groep allang is afgezwommen. Zindelijkheid ook erg laat, in de nacht nog steeds niet gelukt. Peuterspeelzaal hielp mij ongelooflijk goed met zindelijk maken overdag! Was écht zo waardevol.

    De grove motoriek heeft vaak gewoon tijd nodig al dan niet met een sport erbij :) Maar spraak is wel ontzettend belangrijk en doet veel met het zelfvertrouwen ook. Als je je op school niet goed verstaanbaar kan maken, is dat niet fijn. Ik zou niet wachten tot je op school hoort dat hij verbaal niet meekomt als je nu al weet dat er een achterstand is.
     
  8. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.563
    8.992
    113
    Vrouw
    Mijn neefje was 4 voordat hij kon praten, maakte alleen maar keel klanken. Ging vanaf 2 al naar een speciale opvang waarbij ze praten met gebaren. Ook wij hebben allemaal gebarentaal geleerd.
    Met andere dingen was hij voor qua ontwikkeling. Onderzoeken wezen niks uit.
    Wel verwijzing logopedie.
    Inmiddels is hij 15, hoogbegaafd en lichte vorm van autisme.

    Zou net als wat de andere meiden aanraden, op zijn minst naar Logopedie.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Je kunt allicht eerst gewoon advies vragen van logopedist en fysiotherapeut. Dat betekent niet direct dat je kind daar elke week heen gesleept moet worden, misschien dat je met tips voor thuis ook een eind komt.
    En dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent, in plaats van te blijven twijfelen.
     
    Roanna en Sado vinden dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Early support is key! Juist de peuter/kleuterjaren zijn belangrijk. Langer wachten is niet beter als het gaat om logopedie ed.
     
    Sado en tuc vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ik zou het via de huisarts spelen. Ook om lichamelijke dingen als gehoorproblemen uit te sluiten. Hoewel dat misschien niet heel voor de hand liggend is als hij wel songteksten correct kan onthouden... Logopedie zou ik juist zeker overwegen, ik vond dat één van de weinige dingen die echt spelenderwijs en op het niveau van het kind gingen. Fysiotherapie is dat volgens mij vaak ook heel erg. Ik zou die dingen dus juist wel overwegen bij wat jij beschrijft.
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Je zou verwachten dat jullie bekend zijn met ondersteuning en daar je weg wel in weten te vinden. Waarom dan maar afwachten bij iets dat zo belangrijk is als communicatie? Juist door op tijd te beginnen voorkom je problemen later. Want in een klas met 30.andere kleuters is daar te weinig tijd voor.

    Ook zindelijkheid zou ik actief mee bezig gaan. Anders kan hij straks niet naar school (hier laten ze geen kinderen met luiers of niet zindelijke kinderen toe). En beter dat hij het tijdig kan dan dat het "moet" omdat hij naar school gaat. Dan komt er veel meer druk op te liggen.

    Bij sommige kinderen gaan dingen niet vanzelf. Dan kan je hulp inschakelen voor problemen groter worden.
     
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.671
    6.837
    113
    Vrouw
    Dat zindelijk maken zou ik nu juist even laten voor wat het is. Hij is net 3. Ik zou me nu even focussen op zn taal en spraakontwikkeling. Jongens zijn over het algemeen ook later zindelijk en hoe ouder hij is, hoe meer hij het begrijpt en des te sneller ze vaak ook zindelijk zijn.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.457
    113
    Tot op bepaalde hoogte trekt hun ontwikkeling vaak wel weer recht, maar als er zoveel speelt wat best afwijkt van het gemiddelde, denk ik dat het voor alle partijen verstandig is om nu hulp te zoeken en te krijgen. Want het klinkt misschien nu als veel druk/extra werk, maar als hij straks naar school moet en daarnaast nog op verschillende gebieden extra hulp nodig heeft, is dat alleen maar drukker. Ik zou niet wachten tot dat het in deze mate uit zichzelf opeens bijtrekt.
     
  15. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Even een andere invalshoek misschien maar kan hij het echt niet of wil hij het niet?

    Zou logopedie e.d. zeker niet uitsluiten want een beetje hulp kan nooit kwaad, zeker als de taalproductie moeizaam verloopt maar als ik het zo lees roept het ook wel de vraag op of zijn “ik weet het niet en ik kan het niet” houding hem iets oplevert als jongste van 9…

    Met z’n koppie lijkt in ieder geval niks mis te zijn… ;)
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Inderdaad een complex verhaal.Enerzijds vind ik de dingen die hij nog niet kan toch wel opvallend die Je noemt. Op een loopfiets kan mijn jongste van 18 maanden bijvoorbeeld al ook al weet ik dat dat vroeg is maar toch om even een ander uiterste aan te geven. Met name dat hij op meerdere vlakken achter loopt zowel taal als fysiek vind ik wel opvallend.

    Ik vroeg me inderdaad ook af of hij naar de peuterspeelzaal gaat. Ik denk namelijk dat het sowieso goed is als er iemand anders is die hem regelmatig ziet die een extra beoordeling kan geven. Naar een consultatiebureau gaan of een huisarts is natuurlijk altijd weer een momentopname maar leidsters bij een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf zien elke dag kinderen van dezelfde leeftijd en kunnen hem gedurende langere tijd observeren.

    Daarnaast kun je natuurlijk zelf heel veel met hem oefenen. Een logopedist of fysiotherapeut of wat dan ook is per slot van rekening maar een half uur of uur per week met hem bezig maar als hij de hele week of het grootste deel ervan bij jou is kun jij zelf zoveel meer bereiken door veel in hem te investeren!. Bijvoorbeeld op het fysieke vlak: veel met hem oefenen op een fietsje of trap oplopen of met hem door een klimbos waar hij over boomstammen kan klauteren of iets dergelijks om hem te stimuleren.

    Je geeft aan dat hij nog geen antwoord kan geven op open vragen. Kan hij daar wel antwoord op geven als je hem twee opties geeft? Bijvoorbeeld Welk filmpje wil je en dan twee opties geven. Dat is een stap daarvoor die een goede is om te oefenen.

    En wat betreft taal kun je ook veel met hem oefenen door continu woorden te benoemen en hem te laten herhalen. Een voorbeeld: als hij naar iets wijst wat hij wil, bijvoorbeeld een koekje. Dan geef je niet zomaar het koekje zonder iets te zeggen maar dan zeg je eerst, wil je een koekje? Vraag dan maar aan mama, Zeg maar, mama mag ik koekje?

    Volgens mij ben je zelf een slimme dame, ik zag laatst een bericht van je voorbij komen in hoog niveau Engels dus daar schort het niet aan ;) maar ik kan me voorstellen dat je, met veel kinderen en het gaat om de jongste, misschien wat veel achterover hebt geleund, waar er ook nog veel mogelijkheden zijn om hem zelf vooruit te helpen ( Als ik het mis heb dan vergeet mijn opmerking maar snel weer).

    Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Hier ook een 3 jarige uit augustus. Liep pas los met 18 maanden, maar is qua ontwikkeling heel ver mbt de eerste onderdelen die je benoemd en niet zo ver in de onderdelen van het 2e stuk (hij combineert bijvoorbeeld wel de juiste kleuren met elkaar, maar kan ze nog niet goed benoemen). Vanaf het onderdeel sociaal, empathisch herken ik het weer. Hij is ook totaal nog niet bezig met zindelijk zijn en wordt heel boos als ik daar over begin.

    Ik denk dat ieder kind zijn eigen ontwikkeling volgt, ze kunnen onmogelijk alles tegelijk leren, maar het kan geen kwaad om eens met een professional te kijken wat hij/ zij ervan vindt. Als ik hoor wat hij wel kan, dan kan het zomaar dat daar heel veel energie in is gaan zitten.
     
  18. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Sorry voor de late reactie, zit krap in m’n tijd en wil wel graag adequaat reageren.

    Ja, we weten inderdaad heel goed de weg naar de professionals. We weten echter ook uit eerste hand welke negatieve effecten er kunnen zijn aan téveel ‘bemoeienis’, vandaar dat we daar terughoudend in zijn. Om die reden gaan wij ook niet naar het CB, enkel voor de vaccinaties.

    Ons zoontje is de eerste twee jaar altijd naar het KDV gegaan, sinds een jaar heeft hij een gastouder. Naast de grotere kinderen in het gezin heeft hij dus ook genoeg leeftijdsgenoten om zich aan te spiegelen.

    Thuis is er veel aandacht voor ontwikkeling op de voorgenoemde punten. Boekjes lezen en liedjes zingen vindt hij geweldig (hence de songteksten, dansjes en letterkennis) maar ondanks dat we hem al sinds hij een maand of 8 was regelmatig op potje of wc zetten, zit daar gewoon echt geen schot in. Idem voor de spraakontwikkeling; woordjes oefenen, uitspraken proberen te triggeren, vragen in verschillende vormen stellen (bijv. van “wat wil je drinken” naar “wil je melk of sap” naar “deze of deze?”), het gaat allemaal erg traag. Hij reageert soms zelfs amper tot niet op zijn naam.

    Die disharmonische ontwikkeling doet ons ook wat denken aan een ASS-kantje, echter niet op de manier waarop onze (gediagnosticeerde) autistische kinderen zich ontwikkelden. Die waren op alle voorgenoemde fronten juist (erg) vlot. Daarbij is I ook súpersociaal en empathisch, wat in die richting denken ook niet staaft.

    Wat @Archie83 zegt bevat ook een hersenspinsel van ons. Want het is wel degelijk ook ‘lekker makkelijk’ voor hem om een beetje de baby in het gezin te blijven. Hij is slim genoeg om door te hebben wat hem dat oplevert, in a way toch minstens. Dit houden we dus wel in het achterhoofd. Maar dan nog kan dit niet te lang meer zo doorgaan.

    Ondanks onze terughoudendheid hebben we inmiddels dus de huisarts gecontacteerd voor een verwijzing naar logopedie. Het is echt nodig. M’n onderbuikgevoel zei dat inmiddels ook echt wel, maar je hoopt als ouder gewoon zo hard dat er voor dit laatste kind geen extra’s nodig zijn… We hebben al zoveel kinderen met een rugzakje.

    Misschien heeft hij uiteindelijk alleen maar even een zetje in de goede richting nodig en stel ik me aan hè. Want inderdaad; verder is het een hartstikke slim jochie (heeft ‘ie ook niet van twee verkeerden). We gaan het avonturen!
     
    MamaChantal, Lies1611, Jo79 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Een aantal dingen vind ik als losstaande dingen helemaal niet zo traag (lopen met 16 maanden en nog niet zindelijk zijn met 3 jaar), maar de taalontwikkeling zou ik sowieso ‘meer’ mee willen. En vaak gaat het natuurlijk om de combinatie van dingen. In ieder geval goed dat je actie hebt ondernemen! Beter ik tijd erbij zijn dan achteraf zeggen ‘hadden we maar…’, denk ik, wat de oorzaak ook is. Moedergevoel zit overigens heel vaak goed, ook daarom goed om wat in werking te zetten!
     

Deel Deze Pagina