Moet ik weer gaan werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Gewoonsamen, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Onze zoon is inmiddels 11 weken en officieel zou ik maandag weer moeten gaan werken. Voor mijn verlof echter besloten januari ook thuis te zijn, dus vul dit aan met vakantiedagen.

    In februari zou ik beginnen met 2 dagen per week en in maart idem. Daarna worden dit 3 dagen per week.

    In december ontdekte ik dat ik er nog niet aan toe was om in feb te werken. Dus besloten om in februari volledig ouderschapsverlof op te nemen.

    Nu zit ik 2 weken na de geboorte niet heel lekker in m’n vel. De eerste 2 weken hadden we een heel relaxte baby. Daarna veranderde dat. Hij kreeg enorm last van krampen en obstipatie problemen. Hierdoor huilde hij regelmatig. Onze dochter was een huilbaby. Ik vond die tijd vrij heftig, maar dit is helemaal goed gekomen en ik kon er vrij makkelijk over praten. Toen onze zoon meer ging huilen, merkte ik pas wat voor impact die tijd met onze dochter op mij heeft gehad. Ik kreeg hartkloppingen, kon moeilijk omgaan met drukte om me heen, voelde me onzeker etc. Bij onze dochter hielp regelmaat enorm. Ik ben daarom enorm gericht om ook nu regelmaat te krijgen. Als hij even niet goed slaapt of korter dan normaal, schiet ik in de stress. De ene keer is dat meer dan de andere keer, maar merk dat dit wel veel met me doet. Ik reageer het dan bijvoorbeeld weer af op mijn partner of onze dochter.

    Dit allemaal lijkt mij niet heel goed en ik vraag mij af of ik wel vakantie en ouderschapsverlof moet opnemen ipv mij ziek te melden. Ik ben niet het type die dit snel doet en ga altijd maar door, ook als ik even niet lekker ben, dus weet niet zeker waar ik goed aan doe.
    Morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende dus wil dit wel gaan aangeven.
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik herken dit van al mijn 3 bevallingen. 2 weken na de geboorte zijn je hormonen nog helemaal in de war, natuurlijk ben je snel uit je evenwicht! Maar om je vraag te beantwoorden: ik zou me er niet ziek voor melden. Je hebt nu nog gewoon bevallingsverlof, je bent nog maar twee weken geleden bevallen, geef het gewoon eerst nog eens 4 weken en kijk dan hoe de vlag erbij hangt. En die stress bij huilen, ik had ook huilbaby. Voor eeuwig zal ik een verhoogde hartslag als schrikreactie krijgen zodra ik zelfs nu nog 9 jaar later een baby hoor huilen. Dat zit in je systeem nu.
     
  3. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Zoontje is inmiddels 11 weken, dus ben al wat verder ;) Moet officieel volgende week maandag weer werken. Vandaar dat ik nu hiermee zit..
     
  4. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou eerst even met je leidinggevende om tafel gaan. Misschien is er wel veel begrip en worden er mogelijkheden op tafel gelegd (zoals bij ons bedrijfhet geval is). Ik had me niet ziekgemeld nog. Gefeliciteerd met je zoontje nog! :)
     
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik denk dat dit van buitenaf heel moeilijk te beoordelen is. Enerzijds begrijp ik wat je zegt, maar ik denk dat het ook iets is waar je zelf aan moet werken. Als je in de stress schiet als hij niet zijn slaapje doet, voelt je kindje dat ook aan.

    Ik zou daarom eens naar de huisarts gaan en hierover praten. Wellicht kan hij je helpen/ doorverwijzen omtrent deze angsten.
    Je werk kan ook juist afleiding bieden. Misschien is dat wat je uiteindelijk nodig hebt. Ga eens een kopje koffie doen, breng je zoontje bij een oppas en kijk eens hoe dat gaat.
     
    dds vindt dit leuk.
  6. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik vind dit persoonlijk niet echt een reden om je ziek te melden, denk eerder dat het juist goed is voor je om er even uit te zijn.
    En wat hierboven al staat, als jij in de stress schiet voelt je baby dat ook aan.
     
    dds vindt dit leuk.
  7. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Eens met bovenstaande... werken lijkt me juust een super afleiding. Ik denk dat je meer gewoon opziet tegen werken omdat je graag bij je kindje bent en bang ben voor alle drukte als je de twee moet gaan combineren. Volgens mij ervaren alle moeders dit wel. Niet meer bij je baby zijn is echt even omschakelen. Maar ziek melden lijkt mij het uitstellen van het probleem. Je hebt extra verlof. Heerlijk! Als je echt denkt dat het niet goed met je gaat vind ik dat je eerst actie moet ondernemen. Dus inderdaad naar je huisarts. En kijken wat die ervan vind. Je kunt (maar dit is mijn mening) niet zelf bepalen dat je de ziektewet in gaat voor zoveel weken. Zeker niet als je al vrij zou zijn en het enige verschil is dat je nu dus volledig uitbetaald gaat worden. Maar overleggen met je leidinggevende is natuurlijk nooit verkeerd. Mocht je echt niet kunnen werken, ook na deze maand niet, dan is het wel goed als je al aangegeven hebt dat je niet lekker in je vel zit.
     
    Spectre en Hoebie vinden dit leuk.
  8. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Eens met de dames hiervoor; praat zeker even met je huisarts. Dit is allemaal helemaal niet gek. Het heeft geen enkele zin om over je grenzen te gaan maar als je hiermee rondloopt dan is het denk ik sowieso fijn om met iemand te kunnen praten.

    Ik heb een postnatale depressie en moest bij 11 weken echt nog niet denken aan werken. Een paar weken later was het toch zover; ik moest aan de bak. En dat vond ik even heel moeilijk maar al snel merkte ik dat het juist heel erg helpt om ritme te krijgen. Vanaf dat punt wordt je leven namelijk zoals het de komende tijd zal zijn en dat geeft rust.

    Je hoeft ook niet alles tegelijk te doen. Misschien kun je nog iets meer opbouwen. Step by step.....maar laat je daarin adviseren; op dit soort momenten weet je soms zelf niet wat het best is en je huisarts kan je daar waarschijnlijk super bij helpen.
     
  9. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik ben het met de rest eens. Het is altijd moeilijk om na je verlof weer te beginnen. Als je echt niet lekker in je vel zit praat er eerst met een professional over, mocht het echt nodig zijn kun je je daarna altijd nog ziek melden. Werk kan ook echt juist heel fijn zijn. Even iets anders, weer terug in een vast ritme. Heel veel succes
     
  10. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wat vervelend dat je je zo voelt...
    De laatste weken vh verlof na de zwangerschap van ons zoontje zat ik ook iet lekker in mn vel. Ik dacht: hoort erbij, zijn hormonen. Mijn verlof liep af toen hij 10 weken was, dus toen weer gaan werken. Ik was nog geen uur aan het werk en voelde me een heel ander mens. Voor mij was het echt de afleiding en uitdaging die ik weer nodig had!
    Ga idd eens koffiedrinken op je werk! En zoek hulp :) belangrijk is denk dat je leert hoe ontspannen / relaxed te blijven, ook al zijn de omstandigheden daar niet altijd naar. Je baby voelt het echt als je dat niet bent..
     
  11. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Het is niet dat ik niet wil werken. Ik heb ontzettend leuk werk juist. Ben ook al regelmatig op m’n werk geweest. Het straks moeten wegbrengen van de kleine man naar het kdv zie ik ook niet tegenop. Hij gaat naar hetzelfde kdv als mijn dochter is geweest en heb daar alle vertrouwen in. Het is puur dat ik aan mezelf merk niet lekker in m’n vel te zitten. Ik voel me heel erg gejaagd/gestresst en wat ik hierboven beschreef. Ik kijk het de komende weken nog even aan of dit gevoel minder wordt en ga in de tussentijd wel met mijn huisarts praten.
     

Deel Deze Pagina