Moet van 5 naar 4, maar lukt niet: tips?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Tante29, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tante29

    Tante29 Bekend lid

    29 apr 2008
    656
    0
    0
    Hoi hoi,

    Ons dochtertje 'moet' van het cb van 5 naar 4 voedingen. Omdat zij voor haar lengte iets te zwaar weegt.
    Ik gaf nu 5 x 200 cc. Die dronk ze meestal niet helemaal leeg, soms wel. Mijn schema was 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00. We moesten haar meestal wakker maken voor de laatste voeding, maar ze dronk de fles dan wel nog bijna helemaal leeg.

    Nu moet ik van het cb 4 x 180 cc gaan geven. Dit heb ik twee keer geprobeerd, de laatste fles rekte ik dan tot 20.00 u. Maar ze wordt nu 's nachts wakker van de honger en dat vind ik zo zielig.

    Ik mag geen pap geven, omdat ze dus aan de zware kant is.

    Kan ik nu het beste weer 200cc gaan geven en de laatste weglaten en kijken of ze dan wel de nacht doorslaapt?

    Of 4 x 180cc en dan weer de vijfde,laatste fles geven, maar er steeds minder in doen?

    Ik neig zelf naar het laatste, maar vind het moeilijk.

    Hoe hebben jullie dit gedaan? Graag adviezen/tips/ervaringen.

    Alvast bedankt! Tante29
     
  2. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik zou wel die 200 geven maar dan 4 flessen. Zo hebben wij het althans voor elkaar gekregen. Als je 180 geeft komt ze misschien ook eerder dan om de 4 uur?
    Als je 200 houdt dan kun je gewoon dezelfde tijden aanhouden en om 19 uur de laatste fles geven. Of kijken of dat wat later lukt. Gevoelsmatig vond ik iets later prettiger, maar in de praktijk maakt het voor mn zoontje en het doorslapen niet uit of hij nou om 19 uur of 21 uur de laatste krijgt.
    Eventueel kun je bij de laatste fles rijstebloem geven. (Is wel een dikmaker maar0 misschien valt het met 2 schepjes in plaats van 4 bijvoorbeeld wel mee), je geeft ten slotte wel een hele fles minder.
     
  3. Klevkin

    Klevkin Bekend lid

    26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Hoe zwaar is je dochtertje dan??

    Heb je al geprobeerd om eventueel de laatste fles te verdikken met johannes brood pitmeel?? dat werkt ook vullend.
     
  4. Nouckie

    Nouckie Lid

    11 jul 2008
    77
    52
    18
    Ik zou inderdaad gewoon 200 blijven geven en de laatste weg laten. En dan maar afwachten hoe laat ze wakker wordt. Misschien een idee om de laatste fles met voeding voor hongerige baby's te geven?
    Hoe zwaar is ze dan?
    En bedenk wel dat het bij het CB altijd een gemiddelde is hoor, niet elk kind is hetzelfde! Dus als ze echt honger blijft houden zou ik haar toch meer geven. Het is toch zielig als ze honger moeten hebben!
     
  5. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Het is maar een advies wat ze bij het CB geven, het ene kind is de andere niet. Mijn meisje dronk met 6 maanden nog 6 flessen (kleine flesjes). Grote flessen dronk ze niet op en minder wilde ze ook niet. Ineens begon ze grotere hoeveelheden te drinken en konden we zo afbouwen.

    Ik zou zeggen: als je kindje het goed doet op dit moment, lekker zo door blijven gaan.
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wij hebben de laatste fles afgebouwd zodat hij kon wennen aan het idee (we moesten mijn zoontje ook altijd wakker maken en hij werd het knorrig van). Dat ging prima. Met 15 weken sliep hij van 19:30 tot 8:00 en zodoende op 4 flessen: 8:00 - 11:30 - 15:00 - 19:00
    Na een paar weken hebben we rijstebloem toegevoegd aan de laatste fles om te helpen met langer slapen (werkte prima). Hij werd niet in de nacht wakker maar steeds vroeger en de rijstebloem zorgde ervoor dat hij weer sliep tot 8:00
     
  7. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    ik zou dan ook 4 keer 200 doen hoor, het is wel een erg grote overgang om van 5 keer 200 naar 4 keer 180 te gaan, dus ik zou ook rustig 4 keer 200 aanbieden en als het echt niet anders is inderdaad nutriton door de laatste fles.
    ennuh, JIJ bent de moeder he? niet tegen je gevoel ingaan hoor, ik zeg ook wel eens "ja en amen" tegen advies en dan doe ik het toch lekker op mijn eigen manier, soms is het CB mij iets TE betuttelend, als je advies nodig hebt is het fijn maar ongevraagd advies dat ook nog eens niet goed voelt? nee daar zou ik mijn eigen middenweg in zoeken.
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Is echt te zwaar, of een beetje?
    Mijn zoontje was rond die leeftijd ook goed bedekt met babyvet, maar dat is ook weer verdwenen. Hij dronk toen 4x210/7

    Als je echt naar 4 flessen wil, zou ik eerst 200cc nemen. Eventueel in de laatste fles nog 30cc water en een schepje extra.
    Je kunt ook die 5e fles afbouwen. dus vanavond nog maar 150/5 geven. De dag erna 120/4 etc..
     
  9. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou dan ook proberen 4 flessen te geven van 200 anders wordt de stap gewoon te groot en een fles minder en ook nog eens 20cc minder per fles.
     
  10. Tante29

    Tante29 Bekend lid

    29 apr 2008
    656
    0
    0
    Hoi hoi,

    Ik heb idd geprobeerd weer flessen van 200cc te geven, maar dan spuugt ze meteen weer heel veel. En dat was volgens het cb een teken dat ze idd te veel binnen krijgt. Als ik haar flessen van 180 geef, dan spuugt ze niet.
    Ik geef nu dus vier keer 180 en de laatste fles ga ik afbouwen, gisteren: 165. Daar heeft ze gelukkig weer goed op door geslapen.
    Hoeveel ze precies te zwaar was weet ik niet. Met haar lengte zat ze nu onder de middellijn en met het gewicht op de middellijn. Dat was dus teveel voor haar lengte volgens het cb. Toch als ik naar mijn meisje kijk, is het helemaal niet zo'n dikke baby. Ik zie weleens dikkere baby's, laat ik het zo zeggen.
    Toch wil ik niet dat ze later last krijgt van gewichtsproblemen. Dus ik probeer nu gewoon tot hoever ik de laatste kan afbouwen.

    Bedankt voor jullie adviezen.

    Tante29
     
  11. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ach gut, als ze honger heeft gewoon geven hoor! cb met hun nare schema's...

    mijn zoontje is ook aan de zware kant, zodra hij gaat kruipen is dat snel genoeg weg!
     
  12. Humbly89

    Humbly89 VIP lid

    15 apr 2008
    8.484
    2.217
    113
    Vrouw
    Productiemedewerker
    Het cb zei hier oowk naar 4 flessen heen nou jah heb het geweten hoor hij was niet genieten ( dit was 3 wk terug ) ben gauw weer naar 5 flessen gegaan en nou gaat het weer super :)
    Gewoon je hart volgen :) owjah Liam heeft oowk een aardig gewicht maar niks overgehoord nog,,

    Liefsz
     
  13. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Ons meisje zit 3 ons boven het gemiddelde en met haar lengte iets onder het gemiddelde. Daar zeggen ze hier nooit wat van. Ik vraag altijd wel of het niet erg is, en dan zeggen ze van niet.
    (Ze was maandag (als ze goed gewogen hebben) 66,5 cm en 7810 gram. 2,5 week ervoor was ze nog 64 cm en 7225 gram. Dan zou ze dus in 2,5 week meer dan een pond gegroeit zijn wat me nogal veel lijkt. Dus ik vraag me af of ze maandag wel goed gemeten en gewogen hebben. Er was ook een andere assistente dan anders.)

    Maar goed we zaten nog op 5x200 en gister heeft ze voor het eerst 4 flessen gehad en dat ging best goed.
    Dus vandaag proberen we het weer.
     
  14. Humbly89

    Humbly89 VIP lid

    15 apr 2008
    8.484
    2.217
    113
    Vrouw
    Productiemedewerker
    Liam weegt ongeveer net zowveel met 3 3/4 maand,, hij woog 13/7 7190 gr en was 65 cm :$
     
  15. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    dat je kindje nu meer spuugt is normaal, dat is hier ook zo als we ophogen, vaak komt dat omdat het maagje weer even moet wennen aan meer voeding, hier is het na een week weer minder met spugen als we hebben opgehoogd.
     
  16. Tante29

    Tante29 Bekend lid

    29 apr 2008
    656
    0
    0
    Vannacht liet ze zelf ineens de vijfde fles weg..haha. Na de fles van 19.30 viel ze als een blok in slaap. Ik wilde kijken wat er zou gebeuren als ik haar niet wakker maakte om 23.30 u...sliep ze door, zonder wakker te worden tussendoor, tot vanmorgen 6.45u!

    Dus nu houden wij het op 165cc + 5 1/2 daar heeft ze overdag echt genoeg aan, laat netjes vier uur of meer ertussen zitten. En nu doe ik om 23.00u gewoon zo: is ze wakker, krijgt ze nog een klein flesje, slaapt ze, laat ik haar doorslapen.

    Bedankt voor alle adviezen.
     
  17. LadyDaisy

    LadyDaisy Niet meer actief

    Joh, ze is pas 4 maanden. Heeft ze nog niet zelf aangegeven dat ze met 4 flessen ook genoeg geeft?
    Zo niet, gewoon 5 flessen blijven geven hoor.
    Het cb kan niet zeggen je 'moet', alleen aanraden. En als jij hun advies niet opvolgt kunnen zij niets daaraan doen hoor.
    En je hoeft je nu echt nog geen zorgen te maken over overgewicht op latere leeftijd.
    Wacht maar af, zodra je kleintje gaat kruipen en lopen dan vallen de meeste baby's af. En zo niet dan wel voor de een jaar of 4 zijn.
    Ik heb ergens gelezen dat pas als je kind rond 4-6 echt overgewicht heeft, dus niet een beetje maar echt veel, dat dit op latere leeftijd problemen gaat geven.
    Maar zo als ik het bij jou zo lees is daar helemaal geen sprake van.
    Ook heb ik ergens gelezen (als ik het is heb dan zeg mij dat iemand!) dat veel baby's het eerste half jaar veel groeien, gewicht aankomen, en dat dit het tweede half jaar minder hard gaat, en tegen de tijd dat ze een jaar of 3 zijn alles gelijk getrokken is (lengte en gewicht).

    Tuurlijk, sommige ouders gaan te ver qua tussendoortjes en zo, maar er zijn ook ouders die de andere kant weer te ver in gaan, vind ik.

    Gewoon naar je meisje kijken, en als zij aangeeft dat ze met minder flessen kan, dan pas overstappen.
    Je geeft eigenlijk zelf al aan dat ze er nog niet aan toe is.
     
  18. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    we hebben hier onlangs ook de 5e fles laten vallen, meneer kwam ook niet meer.
    onze boef was toen 2 maanden, woog toen wel 6kilo.
    we gaven hem 5 maal 180, we mochten van het cb de 5e fles laten vallen, maar dan was wel het advies overgaan op 4 maal 210 en na 2 weken wegen om te kijken of hij genoeg bleef groeien.

    moet wel zeggen dat het ook een verschil is in het beleid van je cb, duke zat op dat moment met zijn gewicht geloof ik ook op de plus 1 lijn, maar met zijn gewicht op de min 1 lijn, en ze doen er helemaal niet moeilijk over.
    wij krijgen ook altijd het advies van het cb om echt naar je kindje te kijken, en als je twijfelt gewoon ff extra wegen en meten dan weet je of je kindje goed groeit.

    veel succes!!

    joyce
     
  19. Trotsemama1986

    Trotsemama1986 Fanatiek lid

    10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    Nou sorry hoor..
    Ik zou dus echt niet naar dat advies luisteren..

    Een kindje van 4 maanden oud wordt door het cb op een dieet gezet. Aan een babylichaampje veranderd nog zoveel!
    Als zij die voeding nodig heeft dan zou ik het gewoon geven.

    Kan toch niet gekker worden hier in dit land zeg!

    Alles maar op schematjes..

    Ieder kindje is anders..

    Willen ze dunne kindjes dan voeding in hun mond gaan proppen ofzo?
    Of is dat wel goed..

    Niet aanvallend naar jou, maar ik walg van dit soort maatregelen waar het cb op hamert.
     
  20. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ben het met je eens hoor... ben nog maar 2 keer naar het cb gegaan maar vind het vreselijk. niet alleen het hele drukke gebeuren er omheen maar zodra je daar binnenkomt is het hoeveel drinkt hij hoeveel weegt hij en wordt er gelijk een tabelletje bijgepakt en ingevuld... snap best dat ze het een beetje in de gaten willen houden maar kijk gewoon eens naar het kindje weet je meer dan wat zon tabelletje je verteld.
     

Deel Deze Pagina