Moeten jullie kinderen wel eens alleen naar school als jullie werken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yellowsun, 14 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik ga vanaf augustus beginnen in een andere baan en moet dan ook diensten gaan draaien. Dan moet ik soms om 8.00 begonnen met werken . Mijn man begint vaak al om 6.00 met zijn werk.
    Onze zoon word in september 12 en zal dan af en toe alleen vanuit huis naar school moeten.
    Zijn hier ouder waarvan de kinderen dat ook wel eens moeten en hoe pakken jullie dat aan ?
    Ik merk dat ik dat best wel
    Spannend vind , maar mijn zoon is best verantwoordelijk en loopt niet
    In 7 sloten tegelijk. Dus die zal dat best kunnen. Het is meer dat ik dat zelf een hele stap vind om te doen.
     
  2. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hoe deed je het vroeger zelf toen je kind was? Ik denk dat het geen probleem is.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Niet alleen naar school terwijl wij weg zijn (niet nodig bij ons) maar de oudste gaat wel geregeld alleen naar huis zonder dat we al thuis zijn. Dat gaat prima.
    Eerst geoefend met alleen naar huis fietsen terwijl er wel iemand thuis op hem wachtte.

    Ja, het is de eerste keren spannend. Maar na een paar keer niet meer. Vooral toen ik bedacht... ik deed dit vroeger zelf ook op die leeftijd. Ik ging tussen de middag ook alleen naar huis om te eten en was dan ook weer gewoon op tijd op school.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  4. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Omdat mijn ouders een zaaknaam huis hadden was er altijd iemand thuis . Ik ben dit ook niet gewend .
    Tot nu toe was ik dus ook altijd thuis voor en na school.
    En het zal ook wel goed gaan , maar blijft toch spannend
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Met 12 jaar moet dat prima kunnen, neem aan dat ie voor de rest ook zelfstandig binnen jullie woonplaats naar sport/vrienden/winkel ed fietst.
    Deze stap is eigenlijk alleen extra qua zorgen dat thuis alles uit is en de deur goed op slot doen.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Met 12 zou ik dat tegen die tijd wel moeten want dan zit hij op het voortgezet onderwijs.

    Gewoon duidelijke afspraken maken. Misschien al wat eerder een keer proberen. Jij naar de winkek om 8.00 en hij naar school.kun je gelijk zien of alkes uit is en de deuren op slot.

    Mag hij nu ook zelf naar het centrum, spirtclubs etc?
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Naar school niet, dat kan niet, want zijn broertje en zusje mogen nog niet alleen (bijna 7 km enkele reis). Dus op mijn werkdag begint mijn man later.
    Maar alleen naar huis doet hij wel. Sinds hij 11 is fietst hij 1 middag alleen naar huis, en is dan 2 uur alleen thuis. De BSO vond hij echt niks meer. Dus sinds groep 8 gaat hij niet meer.
    Als hij naar school toe alleen zou moeten zouden we wel een wekker moeten zetten wanneer hij moet gaan anders vergeet hij de tijd, en alleen door de voordeur omdat die in het slot valt, de andere deuren vergeet hij waarschijnlijk op slot te doen.
    Maar met die aanpassingen zou het prima gaan waarschijnlijk.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  8. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Toen ik 11 was moest ik, alleen met een vriendin, 3 kwartier naar de middelbare school fietsen. Ja ook in de winter als het nog donker was en sneeuwde enzo. Mijn ouders waren ook niet altijd thuis als ik wegging ivm werk.
    Dus ja dat kan prima als je het mij vraagt.
     
    HappyRabbits en Yellowsun vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Met 12 moet dat prima kunnen. Moest ik vroeger ook regelmatig. Ging prima.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Met 12 moet dat prima kunnen. Zal hier tegen die tijd ook wel 'moeten', als in dat oma of tante haar niet hoeven te brengen, zoals nu soms het geval is. Dochter is nu al erg zelfstandig, die gaat dat ruim voor dr 12e al doen denk ik.
    Zusje en ik liepen vroeger ook alleen naar huis toen ik 9 en zij 7 was. Moeder was weer begonnen met een opleiding, en vader werkte in ploegen. Dan waren we een uurtje alleen, totdat vader thuis kwam. Buren van paar huizen verder stand by. Ging altijd prima.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wat is af en toe en hoe lang moet hij dan s ochtends alleen thuis zijn?
     
  12. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar ergens waar alle moeders werkten, en kinderen vanaf dat ze 7 jaar waren alleen naar school gingen. Ik was ook voor- en na school alleen, mijn vader werkte in de buurt en kwam soms mee ontbijten (en zo ging het in de meeste gezinnen).

    Ik ben er dus vrij makkelijk in, mijn kinderen zijn een stuk jonger en gaan soms alleen van- en naar school (wonen wel ca 300m van school).

    En ik kan me niet voorstellen dat ze op hun 12de überhaupt weggebracht willen worden.
     
  13. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Nou het gaat niet om wegbrengen, hij loopt al zelf naar school. Maar het zou dan wel zijn dat hij zelf zijn spullen klaar moet maken en zelf het huis moet afsluiten en naar school gaan
     
  14. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Dat zou dan om de twee weken zijn , mijn man kan dan wat later beginnen met werken en dan zou hij een uurtje alleen zijn voor school
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn dochter van 11 jaar zou het makkelijk kunnen. Ze doet het nu eigenlijk al zelf, aankleden, ontbijten, lunch maken, tas inpakken, fiets uit schuur halen, schuur en poort op slot doen voor ze (ruim op tijd) vertrekt. Zij heeft ons niet 'nodig' in de ochtend en ik zou er ook alle vertrouwen in hebben.

    Ik weet dat niet alle kinderen hetzelfde zijn, maar als je aangeeft dat je zoon verantwoordelijkheid goed aan kan, dan is 12 jaar geen enkel probleem lijkt me. Zeker omdat het niet iedere dag is. Ze groeien ook (mentaal) als je ze dit soort vrijheid (en vertrouwen) geeft en dingen loslaat ;).
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Mijn 12jarige zou dit zeker kunnen en mogen.
    Maar omdat wij ook nog wat jongere kinderen hebben is het hier niet aan de orde.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  17. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Mijn dochter zat al met 11 jaar op vo. En daar kan je toch geen rekening met de schooltijden houden. Regelmatig uurtje later beginnen. En dat gaat prima. Soms ook in groep 8 al alleen thuis en dan naar school. Ging prima
    Hoe wil je dat op de middelbare school gaan doen. In welke groep zit hij dan
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoon van 9 komt wel al alleen thuis als ik op vrijdagmiddag met de jongste naar zwemles ben. Dat gaat goed.
    Na de zomervakantie als hij 10 is, willen we voor hem 1 bso-dag opzeggen en dan zal hij ook smorgens zelf naar school moeten.
    Ik hoop dat hij er veel van gaat leren, want nu vergeet hij vaak zijn gymspullen en om op tijd zijn schoenen aan te trekken etc. Ik verwacht niet dat er ergere rampen gaan gebeuren dan dat trouwens, dus ik durf het echt wel aan.
     
  19. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Ik snap dat je het spannend vind. Wij deden in het begin zorgen dat ze alles klaar had staan.Tas evt met gym spullen en lunch voor de overblijf. Fiets stond klaar in voortuin, zodat ze geen achterdeur, schuurdeur en achterpoortje op slot moest doen. Maar alleen een voordeur op slot moest doen, en ze zette een timer wanneer ze haar schoenen en jas aan moest gaan doen om te gaan fietsen. Maar dochter was toen 10- 11 jaar. En dat was eind groep 7 en groep 8
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  20. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.601
    1.320
    113
    Westland
    Ja natuurlijk kan dat... Hij is zowat volwassen zeg....
    Hier vanaf 10 jaar alleen naar school, uit school en regelmatig tijdens de vakantie en ook vaak 5 km alleen fietsen uit school om mij van mijn werk te halen.

    Volgend jaar moet ze naar de middelbare school, ze wordt pas laat in t schooljaar 12. Loslaten hoort erbij!
     

Deel Deze Pagina