Mondfase....houdt het dan nooit op?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon is bijna 5 en sinds enkele maanden weer in toenemende mate "terug" in de "alles in de mond stoppen" fase. Tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het nooit weggeweest. School heeft er wat van gezegd en logopedie geadviseerd. We staan op de wachtlijst hiervoor. Zoons mondmotoriek is zwak. Hij kwijlt, praat met veel consumptie, laat eten uit de mond vallen, en "propt" na met de vingers als het eten eenmaal in de mond zit. Erg onsmakelijk, en het neemt toe. Klasgenootjes zeggen regelmatig dat Fender ze in het gezicht spuugt, maar dat is vlg de juf rondvliegend speeksel tijdens praten.
    Zojuist waren we bij intake zwemles, alleen onze zoon kauwt op zijn trui, stopt snoeppapiertje onbewust in de mond waarna ik het eruit wroet en het er met veel speeksel tenslotte uitkomt. Op zich normaal, maar niet als je bijna 5 bent.

    We hebben zoveel geprobeerd: uitleg, boos worden, straffen door in de hal te moeten (stond dus het overgrote deel van de dag apart), gezegd dat kindjes hem uitlachen, eetafspraakjes bv pannenkoekenhuis afzeggen. Niks helpt, het wordt steeds erger. Hij reageert op kritiek door zich als een clowntje te gaan gedragen.

    Hij is heel druk, altijd bezig, let ook gewoon niet op wat hij doet. Bij eten ziet hij een vogeltje buiten en kwak, het eten valt eruit. Dan vangt hij het op en propt het er nog eens goed terug in. Ik ben er echt een beetje klaar mee.

    Qua schoolprestaties loopt hij een eind voor voor zijn leeftijd, zit hij vlg de juf volop aan werkjes van groep 2 in de hoop dat hij daarin energie en uitdaging kwijt kan, maar qua "mondgebeuren" is hij krap 12 maanden oud lijkt het. Zijn neefje van bijna 2 eet bij wijze van spreken nog netter.

    Is er iets dat we kunnen doen ter overbrugging tot de logo begint?
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Hier hetzelfde bij onze zoon (bijna 4).
    Hij heeft een slechte mondmotoriek en voelt ook minder in zijn mond.
    Hij heeft lange tijd logopedie gehad, met allerlei oefeningen.

    Heeft hij nog een speen?
    Qua eten; kleine hapjes laten nemen met een vork :)
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij heeft eigenlijk nooit een speen gehad, alleen de eerste maanden als we lang in de auto zaten
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier wel een hele goede mondmotoriek maar altijd de behoefte iets in zn mond te stoppen, doet dat echt als ontprikkeling en heeft dus ook een kauwketting. Werkt heel goed hier.

    Eten enz is hier dus geen probleem,het is puur iets in de mond moeten hebben.
     
    Akira1978 vindt dit leuk.
  5. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wat is een kauwketting? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk dat er bij onze zoon ook wel een stukje spanning bij zit idd. Vandaag met dat snoeppapiertje was ook tijdens de intake voor zwemles, dus iets dat hij ook wel spannend vond.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Deze heeft mijn zoontje. Het is een stuk rubber waar ze flink op kunnen bijten om spanning kwijt te raken.

    https://kauwsieradenenmeer.nl/arks-bijtketting-brick-stick/
     
  7. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nog nooit van zo'n ketting gehoord maar je bent dus duidelijk niet de enige!
    Zitten ook echt leuke tussen!
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon heeft helaas hetzelfde probleem.

    Hij is op zijn vijfde zijn tanden gaan wisselen, waardoor het weer erger werd.

    Kan het zijn dat jouw zoon ook zijn tanden al gaat wisselen?
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Wij hebben ook een kauw ding, maar helpt hier helaas niet.
    Het is hier een uiting van over of onder prikkeling.
    Dus prikkels zoeken of doordat hij teveel prikkels heeft gehad veel kwijlen en op dingen kauwen.
    Hij steekt vanalles in zijn mond helaas en likt ook aan veel dingen.

    Bij hem krijgen we nu zo langzaam aan ook wel vermoedens van een autistische stoornis.
    Maar dat komt niet alleen door afwijkend mondgedrag :)
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Even off topic. Hebben jullie al eens een prikkelverwerkings screening laten doen?
     
  11. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ja hebben we :)
    Daar kwam uit dat hij op alle vlakken onderprikkeld is en gehoor overprikkeld.

    Hij start binnenkort op een mkd, om te kijken hoe dat gaat, en voor diagnostiek.
    Want veel plekken zijn te druk voor hem en heeft hij dan ook lichamelijk last van.
    Zijn benen werken dan minder en slaapt heel moeizaam.
    Hij wordt van de zomer 4 en als het mkd goed gaat Kan hij naar een school, zo niet hebben we een probleem haha.
    Dit is daar dus een soort "test" om te kijken hoe hij het doet met andere prikkels overdag.
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Geen idee, hij kreeg de eerste tand met net vijf maanden en een paar dagen, best vlug dus. Ik weet niet of dat een indicatie is voor ook vroeg wisselen?
    Likken doet hij ook, aan de binnenkant van de auto als hij erin zit, aan de tafel waaraan hij zit, zelfs aan lantaarnpalen.

    Ik denk dat het enerzijds die zwakke mondmotoriek is en anderzijds gebrek aan oplettendheid/concentratie. En dat laatste gaat de logopedist niet veel aan kunnen doen vrees ik. Maar omdat het zo toeneemt ga ik toch eens rondbellen of we niet elders sneller terecht kunnen, desnoods een paar dorpen verderop.
     
  13. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Onze oudste was ook vroeg met zijn eerste tand.

    Kan het ook zo zijn dat je zoon gewoon behoefte heeft aan iets in de mond? Dat is waarom onze oudste dingen in zijn mond blijft stoppen, hij vindt het gewoon prettig.
     
  14. Akira1978

    Akira1978 Actief lid

    3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw

    Wat anderen ook al zeggen. Het kan ook een manier zijn om spanning te reguleren. Onze zoon doet dit ook. Op school kreeg hij op een gegeven moment een soort klei (theraputy). Dat hielp wel. Je kunt eens kijken op welke momenten hij dit vooral doet en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Per moment kun je vervolgens kijken naar een passend gedragsalternatief. Die ketting vind ik een mooie (kende ik nog niet) of iets anders waarmee hij zijn spanning kan ontladen (als dat ook echt de oorzaak is). Er zijn dus best veel grotere kinderen die dit gedrag laten zien.
     
  15. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik wil vooral reageren op het stukje waarin je beschijft dat jullie al veel manieren geprobeerd hebben om het probleem aan te pakken. Ik vind dit eerlijk gezegd heel zorgelijk. Hij krijgt straf en heel heftige consequenties, voor iets waar hij niet zomaar zelf iets aan kan doen. Er is al genoemd dat het wellicht een manier is om met spanning om te gaan. Ik maak me zorgen dat die spanning ook kan komen van jullie aanpak. Ik bedoel dit serieus en niet zo kut als dat ik het volgens mij nu verwoord. Wellicht is naast een logopediste, ook een ouder- en kindadviseur iets voor jullie? Zij/hij kan goed observeren en adviseren, ook bijvoorbeeld in passende aanpak hierin en ook wat passende consequenties per gedraging en leeftijd zijn.
     
    Roodborstje2, MamaChantal en hummeltje5 vinden dit leuk.
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    OMG onze zoon is dus blijkbaar niet de enige die echt laaaaang van alles in zn mond stopt.
    Toen ie 1,5 jaar was vroeg ik me oprecht af of het ooit nog eens op zou houden. Toen las ik dat die fase met 1,5 jaar voorbij is. Nu wordt ie redelijk binnenkort 3 en doet het dus nogstééds :confused:
    M.n. speelgoed gebruikt ie.
    Het stemt me niet echt gerust dat dat blijbaar nog veel en veel langer aan kan houden..... :(
    Gepersonaliseerde bijtketting hebben we hier, maar eerlijk gezegd vind ik -zéker buiten de deur, maar eigenlijk ook daarbinnen- hem eigenlijk al te oud voor zo'n (in mijn ogen) "babyding" :rolleyes:

    De post die ik hieronder heb gequote omschrijft wel echt precíes onze zoon.

    Hij bijt trouwens ook -nu al :eek:- nagels en velletjes.. :confused:

     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier heeft hij hem de hele dag om en ook op school. Kinderen vragen er wel eens naar wat het is en vinden het legoblok vooral cool.
    Verder maakt het mij niet zo uit wat iemand verder vindt, het helpt hem en dat is het belangrijkste.
     
    Akira1978 vindt dit leuk.
  18. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Mijn zoontje is 3 en stopt ook nog steeds alles in z'n mond, laatste tijd ook steeds'n vingers of zit op z'n lippen te bijten. Momenteel likt hij - samen met z'n broertje van 10 mnd- aan de ruiten, heel naar maar bijt ook in de tafel etc etc. Ik vind 't vreselijk, ziet er zo stom uit. Ik zeg 't wel tegen hem, doe maar niet, handjes uit je mond etc. Soms is 't een poosje minder en soms weer erger. Eten gaat ook soms slechter, hij kan keurig eten maar ook als een varken.. Niet echt tips dus maar wel een deel herkenning
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zeg altijd maar iets van: je hebt net gegeten dus je hoeft je vingers/het speelgoed nu echt niet in je mond te stoppen of we gaan zo eten schat dus als je honger hebt eet je zo je brood maar op :rolleyes:
    Ik probeer er maar geen olifant van te maken en het op deze manier een beetje luchtig te maken.. :rolleyes: ;)
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Helaas stoort de gedachte wat een ander er wel/niet van zal vinden mij wel in dit geval :(
    Gelukkig niet bij álles.
     

Deel Deze Pagina