Mondkapje werkvloer

Discussie in 'Corona forum' gestart door Zara75, 26 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Korte vraag.
    Kan/mag een werkgever zijn personeel verplichten om een mondkapje te dragen?
    Het gaat om een winkel.
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Dat denk ik wel.. waarom zou je het niet willen?
     
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mijn man is het ook verplicht op de werkvloer, hij heeft wel een heel pakket mondkapjes gekregen ook.
    Ik weet niet of het juridisch helemaal steek houdt, maar het gebeurt dus in ieder geval vaker.
     
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Zo mogen iig niet verplichten om er geen te dragen.
     
  5. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Geen idee of dat mag.

    Ik werk in de huisartsenzorg. Hier wordt het sterk aangeraden, maar niet verplicht.

    Waarom zou je het niet willen?
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als een winkel kan aantonen dat het noodzakelijk is voor de veiligheid en gezondheid van personeel en klanten, zal dat vast kunnen. Ze moeten het dan wel netjes vastleggen in één of ander prachtig document, de RI&E of het arbo-beleid ofzo.
    Een werkgever kan personeel immers ook verplichten om veiligheidsschoenen te dragen of een helm of bepaald uniform. Of verplichten om sieraden uit te doen of een haarnetje te dragen. Dus ik zou niet weten waarom dat voor een mondkapje anders zou zijn.

    De vraag is dus denk ik niet of ze het kunnen verplichten. De vraag is of ze het voldoende kunnen onderbouwen en het goed vastleggen. Als dat gebeurt, geldt die verplichting dus gewoon.
     
    Novi en Evanesco vinden dit leuk.
  7. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Wat voor winkel werk je? Klein groot? 1,5 m waarborging?
     
  8. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Idd als het voor langere termijn is moet mr instemmen blablbka
    Maar voor korte tijd in nood etc kan het al ingevoerd worden
     
  9. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Gaat gelukkig niet om mij.
    Waarom ik het zelf niet zou willen is omdat het dan puur voor een ander is aangezien het dan om de niet medische kapjes gaat. Dus ik heb er zelf geen klap aan, want de klanten komen bij ons zonder mondkapje binnen. ( op een enkeling na dan)
    Daarnaast zijn die dingen benauwd en het idee ze een volledige werkdag te moeten dragen vind ik nu niet aantrekkelijk. Ik heb zo af en toe last van opvliegers, ga stuk denk ik met kapje om.
    Plus lijkt het me gewoon niet gezond.
    Zolang het niet nodig is draag ik ze dus niet. Zeker in een winkel vind ik dat het dan wel van beide kanten moet komen, dus personeel èn klanten dragen een mondkapje.
    Zie het overigens ook heel vaak bij lesauto's. De leerling met kapje, terwijl de instructeur dat niet heeft. Heel raar, want de leerling loopt ook risico aangezien die kapjes nauwelijks werken en de instructeur tig leerlingen per dag ziet..
     
    puzzelstukje, Nellie4 en Malbec vinden dit leuk.
  10. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Gaat niet om mij. Gaat over iemand die in een grote kringloopwinkel werkt. Er is daar in principe genoeg ruimte om 1,5 meter aan te houden.
     
  11. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Ik zou toch proberen om zoveel mogelijk een mondkapje te gaan dragen. Zeker in de rode gebieden. De druppels blijven toch langer in de lucht hangen dan eerder werd gedacht.

    Het gaat ook om jouw gezondheid.

    Ik heb gisteravond nog een aantal dozen met mondkapjes besteld. Wij wonen en werken wel in een groen gebied. (En dat wil ik graag zo houden) Wij delen ze uit, aan de klanten die bij ons komen shoppen. Dat deden we al, maar dan vooral als ze naar de drukkere winkels gaan.
    1 op 170 mensen is besmet.

    Mijn dochter is masseuse, zij masseert met mondkapjes op. (Elke klant een nw kapje) en dat in een ruimte van ruim 25 graden.
     

Deel Deze Pagina