Morfologie zaadcellen man

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LVV117, 3 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LVV117

    LVV117 Niet meer actief

    Ik ben erg benieuwd naar ervaringen bij jullie..
    Mijn man heeft vorige week zijn zaad moeten laten onderzoeken.
    Alles was super goed behalve morfologie die was maar 1%.
    Maandag moeten we terug naar de huisarts om dit te bespreken maar ze maakte ons heel erg duidelijk dat we ons niet druk moesten maken hierover. Omdat dit een momentopname is...
    Maar wat doe je jezelf natuurlijk druk maken...
    Ik ben benieuwd wie er zwanger is geraakt met slechte morfologie en ook wie er na een paar weken een nieuwe zaadtest gedaan hebben en toen wel goed was? Waarschijnlijk gaat dit ook gebeuren bij mijn man namelijk...
    Ik hoor het graag. Dankjewel alvast...
    Hopelijk maak ik mezelf dan ietsje minder druk!
     
  2. missmommytobe300

    missmommytobe300 Niet meer actief

    Ik heb het een beetje op het internet gezocht, maar jij hebt het vast te horen gekregen van je arts, wat bedoelen ze met morfologie?
     
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @MissMommyToBe30 De morfologie zegt iets over hoe een zaadcel gevormd is. Hij hoort één kop en één staart te hebben. Soms zijn er zaadcellen met twee koppen of geen staart. In dat geval is hij morfologisch misvormd en onbruikbaar. Een morfologie van 1% betekent dat er maar 1% goed gevormde zaadcellen aanwezig waren. Dat is een te lage waarde.

    Maar het hangt er van af hoeveel zaadcellen je in totaal had. Waren het er heel erg veel, dan zou je met die 1% nog boven bepaalde grenzen uit kunnen komen, waardoor het negatieve effect minder is. Zit je ook qua aantallen laag, blijft er naar verhouding veel te weinig over. Dus ook dat is een factor die meespeelt.

    Ik zou ook op TS reageren, maar die heeft haar account na haar vraag blijkbaar meteen opgeheven. Handig...
     
  4. missmommytobe300

    missmommytobe300 Niet meer actief

    dank je wel voor je uitleg!! Duidelijk :thumup:
     
    Jippie vindt dit leuk.
  5. Wishmommy84

    Wishmommy84 Niet meer actief

    Niet met afwijkende morfologie, alhoewel ik kan beamen dat dit per moment enorm kan verschillen gezien we resultaten van twee verschillende momenten hebben en de morfologie van 2-3% naar 10% ging. Uiteindelijk gaat het om die combinatie score die rekening houdt met volume, concentratie en morfologie (VCM) zoals je aangeeft. Was die voldoende?
     
  6. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik neem aan dat je op TS reageert en niet op mij? Ze heeft echter na haar vraag haar account opgeheven, dus op haar reageren heeft niet zoveel zin meer...
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Vreemd... kan dit topic dan niet beter weg? Of gesloten worden? @Beheer
     
    Wishmommy84 vindt dit leuk.
  8. Wishmommy84

    Wishmommy84 Niet meer actief

    Ik denk het wel:)
     

Deel Deze Pagina