Mountainbiken met kinderen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Luppy, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Mijn jongens van 7, 10 en 13 hebben een nieuwe obsessie: mountainbiken. Afgelopen zomer waren we in de bergen en ze konden het nergens anders over hebben. Omdat wij geen van allen ervaring hebben, hebben we niet in de bergen met ze gemountainbiket, ik vond het er nogal gevaarlijk uit zien.
    Maar dat heeft niet geholpen. Inmiddels zijn ze echte experts in de types, merken, specificaties, namen van manoeuvres etc. Zo zijn ze, als ze ergens interesse in hebben, gaan ze er vol in. Of het nou pokemonkaarten, skaten of mountainbiken is, voor je het in de gaten hebt, weten ze er werkelijk alles van.
    Ze willen ineens ook allemaal een mountainbike hebben, terwijl ze er nog nooit op gezeten hebben. Spaarpotten worden leeggeschud, ze zoeken klusjes om voor geld te doen zodat ze kunnen sparen. Nou ja, helemaal in de ban van de mountainbike dus.

    Nu willen we dit weekend maar eens een keertje met ze gaan mountainbiken op de Veluwe, in een echt bos met single tracks (jaja, ik weet er inmiddels ook wat van, haha). Eens kijken of het enthousiasme dan nog standhoudt.

    We huren fietsen met een helm. Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden als praktische nitwits? Hoe lang zou een route moeten zijn? Val je vaak bij mountainbiken? Is het een idee om bijv. de elleboogbeschermers van het skaten mee te nemen of is dat niet nodig? Moet je nog een speciaal soort kleren aan of is een gewone oude (korte) broek en tshirt goed genoeg?
     
    rijo vindt dit leuk.
  2. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Leuk toch dat enthousiasme? Hier twee kids die met papa inmiddels aardig wat mountainbiken. De oudste gaat met regelmaat mee naar de Ardennen voor wat grotere routes.

    Hier zijn ze beiden begonnen op een simpele mountainbike van de Decathlon met een helm. Beiden wilden geen verdere valbescherming aan; die helm was voor ons een must. Zonder mogen ze niet weg. Die dragen ze ook echt trouw. Inmiddels rijd de oudste op twee stapjes hoger qua model en schakelt ook veel meer tijdens het rijden, die heeft door hoe het vork in de steel zit. ;) de jongste rijd bij lange na geen grote routes. De max ligt bij haar op een km of 20 en dan heeft ze het wel gehad ;). De oudste kan dus gerust een km of 60 rijden (met stops) mits de route goed is gekozen en dus niet mega zwaar is. Mijn man let hier eigenlijk wel op bij het uitstippelen.

    Hier in NL zijn de Loonse en Drunense duinen favoriet maar pas geleden zijn ze ook naar de Postbank gereden. Vonden ze ook heel tof. Ze zijn begonnen met rondjes park om de fietsen te leren kennen en zo op te bouwen naar langere routes. Qua kleding dragen ze eigenlijk altijd gewoon een beetje jogging kleding haha.
     
  3. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw
    Wat leuk.
    Mijn jongens zijn er sinds kort ook helemaal gek van en mountainbiken staat ook op onze to do list voor de herfstvakantie!
    Hier hebben ze tweedehands mountainbikes gekregen van opa en oma om uit te proberen.
    Niet alles vinden ze heel lang leuk dus prima optie voor als ze het binnenkort weer beu zijn.
    Mocht het leuk blijven kijken we dan verder.
    Ik ben er zelf helaas nog niet in thuis dus kan je geen tips geven mbt het mountainbiken zelf. Ik lees graag even mee.

    Wat mij betreft kan bescherming trouwens nooit kwaad want ze gaan hard;)
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Wat leuk Bailey07!
    Gebruiken ze hun mountainbike ook normaal of alleen om echt mee te mountainbiken in bossen of heuvels? Ze willen er hier namelijk ook een, maar ze hebben ook allemaal al een normale fiets. Wij wonen in een polder, je kunt hier in de verste verten niet mountainbiken. Dus ik vraag me echt af of het zin heeft om een echte mountainbike te kopen, als ze er 3x per jaar gebruik van kunnen maken. Dan kunnen we er beter zo af en toe een dagje eentje huren, lijkt me.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.945
    12.419
    113
    Vrouw
  6. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik mountainbike zelf.
    Ik zou er rekening mee houden dat je niet een te lange route kiest. Mountainbiken is best intensief, en vooral de eerste paar keer best vermoeiend omdat je (waarschijnlijk) nog wat krampachtig op de fiets zit omdat het best spannend is. De bossen zijn op dit moment wat aan de natte kant, ik zou een bril adviseren zodat er geen opspattende modder in je ogen komt.
    Verder: goed kijken, bij heuvels naar beneden wat naar achteren zitten, en bij heuvels omhoog wat naar voren zitten.
    Probeer ook terug te schakelen vóór je een heuvel opgaat, als dit tijdens het omhoog fietsen niet lukt val je niet ineens om.:D

    verder: geniet ervan! Het is zo leuk!!
     
    Dubbelgeluk en Bailey07 vinden dit leuk.
  7. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Hier gebruiken ze hem juist ook als normale fiets, om die reden! Beiden hebben inderdaad spatborden als extra erop laten zetten ivm opspatten van modder. Enige wat we vermijden in routes is mul zand. Dat is echt lastig rijden voor de jonkies haha zelfs ik ga nog op mn plaat! Moet zeggen dat de oudste (9) het echt snel door had hier. De jongste is motorisch minder sterk maar vind de uitdaging wel erg leuk ook.
     
  8. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Nou, we zijn wezen mountainbiken, en ik vrees dat het hele gezin er collectief een nieuwe hobby bij heeft.

    Want het was echt ontzettend gaaf om te doen. Ik vond het zelf eerst een beetje eng, maar toen ik eenmaal merkte dat je echt niet zomaar ondersteboven ligt, vond zelfs onhandige niet zo sportieve ik het erg leuk.
    We hebben een route van 23 km gefietst, iets langer, omdat we een paar keer erg verkeerd gereden zijn. Het laatste stuk was wel zwaar, omdat we de fietsen om half 5 moesten inleveren en we veel te laat waren, dus heel hard moesten doorfietsen, terwijl we al aardig moe werden. We hebben op een gegeven moment de bospaadjes maar gelaten en een stuk fietspad genomen, wat wel langer was, maar veel en veel sneller ging.
    Echt trots op mijn kinderen ook, vooral de jongste van 7 die op zijn korte beentjes toch ook heel dat stuk gefietst heeft, zonder ervaring.

    Ik weet zeker dat we het wel nog eens gaan doen, het was echt superleuk. Ben wel kapot nu, qua spierpijn in mijn handen, armen en schouders, haha. Ik heb normaal zo'n ouwe oma e-bike, waar je lekker rechtop zit en niet zo hard hoeft te trappen met de motor aan, dus al die fysieke inspanning niet zo gewend.
     

Deel Deze Pagina