Hey Guusje, Beetje late reactie, maar ikke dus! Weinig animo denk ik.... en dat is maar goed ook. Ik heb het heel licht hoor, ben al 10 jaar klachtenvrij. Gebruik ook sinds 3 jaar geen medicijnen meer. En jij, hoe gaat het met jou en met je zwangerschap? Madelief
Hey Madelief, Wat fijn dat er toch iemand reageert! Sinds ik zwanger ben (en dat is pas een paar weken, hoeveel precies weet ik nog niet, krijg morgen een echo) heb ik geen last meer van mijn benen, heb normaal gesproken altijd pijnscheuten. En dat is heel fijn! Vermoeidheid is alleen maar toegenomen, maar dat hoort er eenmaal bij! Welke vorm heb jij? Ik Relapsing Remitting. Ik weet het pas een jaar... Gaat redelijk, ene week beter dan de andere. Maar sinds ik zwanger ben dus helemaal top! En hoe voel jij je tijdens de zwangerschap? Ook beter? Gr. Guusje
Hey Guusje, Ze was tijdens haar zwangerschap helemaal klachtenvrij. Ze had daarvoor erg last van haar handen en ogen. Nu ze bevallen is, komen de klachten langzaam terug. Dat is erg balen. Ze krijgt nu ook last van haar benen en ze hebben haar afgeraden om nog hele stukken met de kleine te wandelen. Ook willen ze beginnen met spuiten, maar dat wil zij nog niet. Het is allemaal niet heel positief. Ik hoop dat het bij jou anders is!
Hier nog iemand met MS en zwanger! De derde in dit topic, als ik zo snel goed begrepen heb. Ik heb relapsing remitting vorm en met Rebif ging het ruim 2 jaar goed. Totdat ik ermee stopte voor de kinderwens en ik een missed abortion e curettage kreeg. Daar reageerde mijn lichaam niet zo goed op, kreeg in een half jaar tijd 4 schubs (gevoelsstoornissen armen en benen). Nu ben ik 22 wkn zwanger en zijn de MS klachten bijna helemaal verdwenen. Ik voel me eigenlijk wel erg goed nu ik zwanger ben.
Fijn he, zwanger zijn! Een werled van verschil! We moeten maar een elftal gaan produceren! haha.. Ik was in okt gestopt met de pil en in jan 1x ongi geweest. verder niet dus ik had nog niet echt het gevoel dat ik vruchtbaar zou zijn. Dus ook nog niet gestopt met de medicatie. (Betaferon) Maar een paar weken geleden voelde ik s'nachts een raar gevoel in mijn buik wat ik niet eerder had gevoeld dus vlg dag een test gedaan en ja hoor, raak! Direct gestopt met medicatie uiteraard. Vandaag echo om te kijken hoe lang ik zwanger ben. Ik ben zooooooo benieuwd!!!! Kan niet wachten!!
Guppie, Ik heb ff gezocht bij uitzending gemist maar ik kan de afl nergens vinden. wel 2 andere ziektes. weet je zeker dat het om MS ging?
Hoi! Ik kan me dat nog wel herinneren, ging om een jong stel, blond meisje van een jaar of 25 ook met RR. Maar zij had geloof ik al wel wat beperkingen. Ik vind het jammer dat het vaak zo'n 'hokje' is waar je ingeduwd bent. Je ziet nooit iemand op tv met ms die geen klachten heeft. Terwijl die er heel wat zijn, jammer is dat. Het enige wat ik heel af en toe heb is opkomende gevoelsstoornis als ik heel moe ben en in bed lig. Dit is nu helemaal weg, erg bijzonder. Als ze weten dat zwangerschap de klachten weghaalt, dan kunnen ze toch ook wel een soort hormoontje maken dat alle klachten altijd weghaalt.... Om nu 20 kinderen te baren om maar klachtenvrij te blijven is ook weer zoiets! Ik na mijn 1e bevalling op controle bij de neuroloog geweest en dat was ook de laatste controle. Die heeft nu zoiets van: 'ik zie je wel verschijnen als er wat is', ook wel fijn. Guusje, wat merkte je dan aan je benen, beetje stuurloos of gevoelsstoornis?
Hey krokodieltje, Heb je nog restklachten van je laatste schubs? heftig hoor, 4x achter elkaar! Ik heb 6 jaar betaferon gebruikt en dat ging helemaal super, nooit meer een schub gehad. Scheelt ook wel per persoon denk ik. Maar wat klote dat je zo heftig op die miskraam reageerde. Volgens mij is stress ook een hele grote oorzaak voor klachten. Nooit aangetoond maar dat wordt wel vermoed. Zien jullie op tegen de bevalling?
Precies een jaar geleden is bij MS geconstateerd. Een half jaar daarvoor kreeg ik tintelingen in mijn tenen die steeds hoger op liepen, op een gegeven moment was ik vanaf mijn tenen t/m mijn middel licht verdoofd. Heel vervelend en op dat moment heel raar natuurlijk. Laatste 3 kwart jaar heb ik verschrikkelijke steken in mijn benen continu, ik kan er ook slecht van slapen. Ook ben ik heel erg moe. Laat maken zit er voor mij niet echt meer in. Maar sinds de zwangerschap voel ik mij super! En inderdaad, waarom proberen ze geen gelijksoortig hormoon te maken voor mensen met MS? Ik neem aan dat dit al wel onderzocht is?
jeetje, 4 schubs is heel erg veel ja!! Ben je er al een beetje van bijgekomen? Ik merk ook dat als ik stress heb het slechter met mij gaat.