Muizen in huis! Help!!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Els25, 28 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Els25

    Els25 Niet meer actief

    Eergisteren hoorden we zacht geritsel uit het keukenkastje komen. Eerst keken mijn man en ik elkaar wat verbaasd aan maar toen zei hij: er zit vast een muis. En ja hoor, na een hele voorzichtige inspectie zag ik een paar kleine zwarte keuteltjes. Internet vertelde mij dat ze van een muis zijn. De volgende dag heb ik gelijk een muizenval gekocht. Ik vind het zielig om ze te doden (en ook niet nodig) dus ben voor een diervriendelijke val gegaan. Een soort korfje waar ze wel in kunnen maar niet uit. Met een klein beetje pindakaas, werkt veel beter dan kaas zeiden ze in de winkel. Vanmorgen heel voorzichtig het keukenkastje opengedaan en ja hoor.....


    4 zwarte kraaloogjes keken mij aan!!!!

    Ik heb gelijk het deurtje dichtgedaan en mijn man geroepen. Hij heeft de val in een bak gedaan en heeft ze vervolgens een heel eind hiervandaan (600 meter ofzo met sloten ertussen) in een weiland uitgezet.

    Maar ik geloof nooit dat dit de enige 2 muizen zijn. Wat zouden jullie doen? Zelf blijven vangen? Kost niks en is diervriendelijk of ongediertebestrijding bellen.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik zou een kat lenen van iemand, wij hebben een en sindsdien nooit meer last van muizen, ondanks dat we aan het bos wonen.
     
  3. Els25

    Els25 Niet meer actief

    Mijn man wil echt geen kat. En we hebben een pup die geen katten in huis gewend is. Denk niet dat dit een succes wordt. Onze buren hebben wel 2 katten, die zitten wel veel bij ons in de tuin. Ik heb ze volgens mij nog nooit met een muis zien lopen.
     
  4. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ongediertebestrijding bellen. Ze kunnen dmv urine en ontlasting ziektes overbrengen.
    Vaak zit er een nest aan vast.
    En zo niet, dan is het wachten tot er 1 komt. Dus ook preventief handelen zou ik doen.
     
    Ella1988, Marsepein, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.199
    904
    113
    Ik had twee weken geleden last van een muis in huis. Totaal geen sporen van muizen aangetroffen, maar inderdaad wel geluiden horen.

    Gelijk vallen gekocht en 1 muis gevangen. Ze zeggen vaak daar waar je 1 muis ziet zitten er meerdere. Dat blijkt bij mij tot nog toe niet het geval te zijn. Ik heb de vallen nog staan.

    Ik zou zeggen laat de vallen nog gewoon staan. Mocht je er nou heel veel gaan vangen, dan kun je de ongediertebestrijding wellicht overwegen maar voor nu lijkt me dat niet nodig.
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Nou nou wat een paniek. Het zijn muizen, geen ratten.....

    Mijn ouders woonden voorheen in een oude woonboerderij, daar hoorde je ze ook altijd wel lopen door de spouwmuren enzo. En je zag er wel eens eentje zitten boven op de keukenkast. Mijn vader zette wel vallen en strooide ook wel korrels, maar met andere dieren in huis is dat altijd wel oppassen.
    Ik zou in ieder geval wel al je voorraad in afgesloten plastic/kunststof bakken enzo doen want papier en karton knagen ze zo doorheen.

    Ik zou de vallen ook gewoon nog even laten staan en kijken hoeveel je er nog vangt. Zijn het er echt veel kun je altijd nog de ongediertebestrijding bellen. Kan me ook niet voorstellen dat ze komen voor 1 of 2 muisjes hoor.
     
    Amaranthas en Shakes vinden dit leuk.
  7. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Volgens mij valt het allemaal reuze mee met de gevaren hoor. Wij hadden namelijk muizen toen ik net bevalen was, dus was echt panisch voor mijn kindje. Maar ik was uiteindelijk na het lezen over muizen niet meer zo ongerust.

    Wij hebben gif gestrooid en we waren er best snel vanaf. Als je het volhoudt met die valletjes vind ik het wel heel diervriendelijk van jullie. Ik zou er niet het geduld voor hebben.
     
    Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Huismuizen kunnen bacteriën, virussen en parasieten bij zich dragen die een gezondheidsrisico kunnen zijn voor mensen en huisdieren. Muizen verspreiden ziekteverwekkers via hun urine en uitwerpselen. Infecties kunnen ontstaan doordat wij de uitwerpselen aanraken met onze handen, of door het eten van door muizen besmette voeding.

    Muizen kunnen verschillende ziekteverwekkers bij zich dragen. De meest voorkomende noemen we hieronder:

    • Salmonella - Een bacterie die voedselvergiftiging veroorzaakt. Muizen laten in hun looppaden keutels en urine achter op het aanrecht en in keukenkastjes, waardoor voedsel besmet kan worden.



    • Leptospirose - Ook wel bekend als de ziekte van Weil. Leptospirose wordt overgedragen door de urine van muizen.

    • Hantavirus
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  9. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Dan hebben we het nog niet eens over de knaagschade en razendsnelle voortplanting.

    Met kleine kinderen in huis neem ik geen risico als het niet hoeft.
     
    Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook muizen gehad in ons vorige huis, na de komst van de kat waren ze weg. Toen wij op vakantie gingen hebben wij de kat een paar weken uitgeleend aan een vriendin die ook last van muizen had, en daar waren ze toen ook weg.
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben ook wel eens muizen gehad. Hadden toen vogelvoer in de tuin staan op een oude dakpan (hadden de kinderen op de bso gemaakt), en afval in de tuin ivm het plaatsen van een nieuwe keuken. Dus eten en schuilruimte, ideaal ;). We hebben het even zo gelaten, ik vond het wel schattig om te zien, totdat ze ook naar binnen kwamen. Vogelvoer en afval weggehaald en nooit meer een muis gezien. Wel 2 keer los hiervan een muis in huis gehad. Eentje die via het open dakraam naar binnen was gevallen (zou ik nu niet zo prettig vinden, want daar staat nu ons bed ;)), die hebben we met een emmer kunnen vangen en buiten neergezet. En een keer een muis via een ventilatie pijp in de wc gehad. Die is zelf weggerend naar buiten.
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    https://www.parool.nl/amsterdam/de-muizen-zijn-terug-zo-hou-je-de-gehate-huisgenoten-buiten-de-deur~b48597a34/

    Wij pas ook een muis. En paar maanden daarvoor ook al 1. Na het lezen van bovenstaande wilde ik verhuizen maar man heeft alle kieren en gleuven in huis afgewerkt met staalwol en roostertjes speciaal voor ongedierte dus nu ontspan ik weer in huis. We hebben nog wel een val achter de plint van de keuken met wat lokvoer en man checkt deze elke week maar niets meer gevangen dus durf nu te geloven dat deze zich niet bij mij in huis hebben voortgeplant.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hadden een hele slimme muis, want die diervriendelijke val werkte hier echt niet. Máánden heeft dat ding er gestaan. Op verschillende looproute waar we hem geregeld zagen. Kaas, noten, pindakaas... die muis kreeg bijna beter te eten dan ikzelf :roflmao: Maar het kreng ging er niet in. Uiteindelijk was ik het zat. We bleven dat rotbeest geregeld zien, er lagen op verschillend plekken echt veel uitwerpselen en het STONK! Dus uiteindelijk toch een ongediertes strijder gebeld. Die heef meerdere vallen geplaatst, verschillend types en uiteindelijk niet één muis gevangen. Maar we hebben hem ook àlle kieren en openingen dicht laten maken. Dus al die gleufjes in de spouwmuren zijn nu voorzien van roostertjes. Smalle kieren op andere plekken dichtgemaakt met speciale kit waar ze niet doorheen kunnen knagen. En het enorme gat onder het keukenblok (waar de leidingen binnen kwamen) hebben we zelf dichtgemaakt. Planken ervoor, bakstenen ertegen, kiertjes dicht met anti-muizen kit.
    Nu hebben we al maanden geen muizen meer in huis gehad, dus ik ben erg tevreden. Ze zitten alleen nog in het houthok naast het huis. En dus hebben we, als de wind verkeerd staat, soms nog wel last van de stank. Dus nu ben ik bezig met project ‘haal-man-over-om-hok-te-slopen’.

    Maar goed, mijn ervaring is dus dat eigenlijk alleen preventieve maatregelen helpen.
     
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    wij hebben ook last van muizen gehad, in een grotere stad, niet normaal zaten echt overal, tussen alle vloeren, in alle openruimtes. zo vies.... van 2 muizen in deze tijd van het jaar zou ik nog niet echt in paniek raken. t is winter, vaak zoeken ze door de grote hoeveelheid regen een droog plekje om bij te komen, en om wat eten te vinden.

    verder zou je kunnen kijken welke muizen het zijn, want in de stad heb je vaak echt huismuizen, maar als ik lees dat jullie ze in een weiland kunnen uitzetten woon je misschien in een buitengebied. dus misschien zijn het eigenlijk buiten beesten.

    zorg dat je zo veel mogelijk je eten afsluit, vogel/konijnenvoer even goed opbergen. Als je ze weer terug krijgt, vangen en uitzetten... of muizenvallen/korrels neerzetten om er echt vanaf te komen. verder staan er al veel tips hierboven. wij hebben destijds in de stad ook alle kieren met pur etc. gevuld. want t was echt een plaag.
     
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Besef je wel dat bij bijna alle bakkerijen, voedselfabrieken, boerderijen wel een muis aanwezig is. Ze hebben allemaal ongediertebestrijdingscontracten. Maar geen 1 bedrijf is geheel muisvrij.
     
  16. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.601
    1.320
    113
    Westland
    True! Zelfs bij de Albert Heijn hadden we ze. Je doet er soms helemaal niks aan.
    De ongediertebestrijder zei: zie je er 1, dan zitten er 10.
    Niet te panisch zijn (maar dat valt bij TS geloof ik wel mee), blijf gewoon voor een tijdje vallen zetten, dan raak je ze wel kwijt.
     
  17. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Wij hebben er ook last van. Oktober merkten we geknaag. Het heeft zeker een maand geduurd om dat muisje te vangen. Een week later vingen we de tweede. Maanden lang nergens last van gehad, maar voor de zekerheid achter het schot van de keuken een valletje neergezet. Daar zat vorige week weer een muisje in. Hij is verder niet binnen geweest, geen keutels gevonden zoals vorig jaar.
     
  18. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    959
    113
    Vrouw
    Nou wij hadden er twee. Zagen ze savonds zo over het aanrecht rennen. We hebben ze ook met muisvriendelijke vallen gevangen en mijn man heeft ze ergens afgezet :) nooit meer last gehad daarna!
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jeetje. Relax. Ik hoop voor jou dat je in een nieuwbouwappartement woont ofzo ipv op het platteland. Wij hebben hier ook jaarlijks wel issues met muizen wegens platteland en oud huis vol kieren en gaten. Allemaal geen drama gelukkig.
     
  20. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Hoezo relax? Ik zeg wat ik zou doen, daar Ts dit vraagt. En dat jij nou hier anders over denkt, prima, maar doe mijn reactie niet af als drama svp. Ik zeg niet dat haar huis in quarantaine moet he, ik zei dat ze de ongediertebestrijding kan bellen. Daar zijn die mensen tenslotte voor.
     

Deel Deze Pagina