Muur schilderen. Ik ben een noob. Help!

Discussie in 'De lounge' gestart door samarinde01, 14 jan 2025.

1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.846
    1.060
    113
    Mijn vader was mijn klusjesman. Ik hoefde maar te zeggen: “ik wil zus en zo’n kleur, niet te gelig, maar stoer en mat”, en hij kwam met een grote emmer saus en mengde zelf de verf handmatig op kleur. Vakman.

In heb in die jaren veel opgeslagen waar hij allemaal op mopperde als hij mensen dingen verkeerd zag doen ☺️. Maar in werkelijkheid heb ik nog nooit geen roller vastgehouden. Hij zei altijd: “ ik doe het wel even, zo klaar”.

Ik kan wel hulp vragen aan familie en zo. Maar dit wil ik doen. De muur is 5 jaar geleden nog door mijn vader geschilderd, dus het is ook een soort van emotioneel.
    Dus ik heb de hele tijd filmpjes gezocht waar het allemaal heel makkelijk op lijkt. Maar ik ben toch nog even benieuwd: hoe doen jullie dit?

Waar koop je je afplaktape? Welk merk?
    Welke roller gebruik je?

Ook denk ik: waarom poets ik de verf er niet gewoon op met een spons. Lijkt me een mooi effect geven. En het lijkt me makkelijker. Maar dat komt omdat ik wel creatief ben, maar niet technisch denk ik. Maar hier kan ik geen filmpjes van vinden. Wel op meubels maar niet op de muur.

De grap is dat de muur lichtgroen is, ik een half jaar met staaltjes heb getwijfeld wat het zou moeten worden. Alles behalve groen. Nu heb ik de knoop doorgehakt. Een emmer verf laten mengen bij de Praxis, gekozen met zo’n app. En nu trek ik de emmer thuis open. Groen :roflmao:.
    Het moet zo zijn denk ik.
    Ik zie mijn pa zijn hoofd al schudden :D

Overspoel me met jullie tips en expertise please!

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.571
    14.195
    113
    Vrouw
    Wij gebruiken altijd afplaktape met plastic eraan. Dan is de muur/plafond die je niet wilt schilderen goed beschermd tegen spetters.
    Gewoon rollen bij de bouwmarkt vandaan.
    Als we een andere kleur doen dan de muur ernaast en het plafond kitten wij het tape ook nog af. Daarna direct verven en het tape er weer af. Dan heb je echt een superstrakke lijn.

samarinde01 en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    1.900
    1.444
    113
    Ik zou bij tape niet de goedkoopste pakken. Als je het dan eraf moet trekken, dan scheurt het vaak gemakkelijker. De tip van het kitten hierboven is zeker een goede.
    Roller kun je gewoon bij de Gamma kopen.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.861
    11.775
    113
    Ah ik lees veel liefde voor je vader door dit verhaal❤️

mijn tip: wees niet zuinig, dus vet op de muur zetten en rollen. Meest ideaal is wel met zijn 2-en. Een voor de bovenkant/ onderkant en een voor de lange banen.

Knuffelmonster vindt dit leuk.
  5. Mammavantwee

Mammavantwee VIP lid

4 feb 2019
    6.592
    6.069
    113
    Vrouw
    Hoe doe je dat met het kitten? Dat kit trek je er dan zeg maar weer af met het tape?

6. Mammavantwee

Mammavantwee VIP lid

4 feb 2019
    6.592
    6.069
    113
    Vrouw
    Ik heb eigenlijk altijd de paarse tape. Vind ik tot nu toe echt het fijnste werken. Wij hebben de grijze rollers van de karwei.
    Als we de muren sauzen plakken we eerst alles af, 1 doet dan de randjes met een kwast en daarna met een kleine roller eroverheen. De ander doet dan de rest van de muur.

Moet je ook gaatjes vullen of iets? Ik doe dat tegenwoordig met stucpasta ipv muurvuller. Muurvuller word veel harder dus minder glad op de muur is mijn idee. De pasta is veel makkelijker en gladder op te schuren!

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.024
    6.330
    113
    Koop wel de duurste rollers uit de bouwmarkt, dat scheelt echt. De randen bij het plafond en in de hoeken doe ik eerst met een goede kwast.

Ik doe altijd 2 lagen: dan vind ik de kleur egaler.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.571
    14.195
    113
    Vrouw
    Je plakt de tape netjes in de hoek. Dan een kitlaagje erover en dat dun uitstrijken met een vochtige vinger. Dan verven.
    Doordat er een dun laagje kit over het randje van de tape zit kan er geen verf onder het tape komen. Op hout kun je wel goed afplakken omdat dat meestal goed glad is, maar bij een muur zitten er altijd wel hele kleine oneffenheden waardoor er toch kleine kiertjes zitten bij de rand van de tape. En daar komt dan verf onder.
    Na het verven haal je meteen de tape weer weg. De kit is dan idd nog zacht. Die snijd daardoor mooi af op de rand van de tape.
    Onder de verse verf blijft hij gewoon zitten en droogt met de verf mee op.
    Het resultaat is dan echt een superstrakke lijn.

Mammavantwee vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Oh niet te moeilijk over denken joh. Je verft er ook zo weer overheen als het niet mooi is geworden. Ik plak de randen langs het plafond af, de vloer niet. Afplakken kost me vaak meer tijd dan even een doekje over de vloer halen, latex poets je er zo af (tapijt uitgezonderd uiteraard).
    Ik haal alles bij de action, werkt prima. Heb ook wel eens duurdere rollers gehad en dat werkt idd wat beter, maar heb niet altijd zin om apart voor op pad te gaan en resultaat is nagenoeg hetzelfde (in elk geval in mijn ogen).

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.000
    3.793
    113
    Het is inderdaad best simpel hoor.
    Pas ook weer de muur in de woonkamer geverfd.
    Ik heb een beetje mijn eigen aanpak, ligt een beetje aan hoe strak je hand is. Ik heb er een pesthekel aan om alles af te plakken, dus ik gebruik een kwastje voor bovenaan en langs vensterbanken, kozijnen enz., zodat het daar niet opkomt.
    Voor je begint even met je rubber handschoenen over de roller, zo laten eventuele losse pluisjes los, hetzelfde met de kwast.
    Op de grond leg ik of dat afplakpastic met afplaktape van de Action of een paar oude kranten.
    Toen ik nog wat minder handig was, gebruikte ik bijvoorbeeld frogtape bij het plafond, dan krijg je ook een mooie, strakke lijn.
    Verder gewoon uitrollen, uitsmeren en af en toe tussendoor op een afstandje kijken of het mooi opdroogt en goed verdeeld is.
    En een vochtig oud vaatdoekje ofzo bij de hand voor als je toch ergens op knoeit of uitschiet.
    Succes, dat gaat goedkomen!

suus1983 en Asil vinden dit leuk.
  11. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.081
    9.681
    113
    Vrouw
    Belangrijk is te weten wat je ondergrond is en wat voor verf.
    Ik ga uit van Latex (water basis). Is de ondergrond glad? Is het een betonnen muur? Heb je structuur verf? Denk je het af te kunnen met 1 dekking? En het allerbelangrijkste is neem de muur af met een borstel (stof) en daarna met amoniak.
    Verf hecht beter op ontvette muur/oppervlak dan niet ontvet.
    Wat tape betreft ik zou de brede schilderstape gebruiken en voor de vloer die met plastic er aan. Dan een grote verfbak, een kleine, een grote en kleine rollen en 1 kwast. Kwast even over een schuurpapiertje halen om de loss haren los te trekken. De roller licht vochtig maken (water op je hand en er overheen wrijven ivm pluis).

De verf moet goed geroerd zijn, ik zou vuilniszakken open knippen en die met de tape (de hoeken vastplakken) op de grond leggen. Dat is je verfplek, daar staat je emmer, met alle benodigheden.
    Goed/recht afplakken en een schone muur zijn echt een must voor het beste resultaat.
    (Zo heb ik het van mijn vader geleerd :)).

Hoe dan ook, en hoe het ook uitpakt, hij zal ongetwijfeld met trots mee kijken.

Edit: + inderdaad de vochtige doek zoals hier boven aangegeven.

12. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    9.872
    8.205
    113
    Vrouw
    Ik plak de rand bij het plafond af. Vloer ook als je erna geen spetters wil poetsen. Verf goed doorroeren. Als de verf op waterbasis is kun je de verf nog wat verdunnen met water. De randen eerst met een kwast doen. De rest met roller. Koop echt goede rollers. Bij goedkope rollers laten vaak de haartjes los.

13. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    878
    393
    63
    Vrouw
    Ik gebruik ook altijd de paarse tape van de Action, goed aandrukken en werkt goed. Maakt geen beschadigingen bij het er weer af halen!

samarinde01 vindt dit leuk.
  14. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    878
    393
    63
    Vrouw
    Ik heb een andere methode van You Tube. Je plakt de tape strak langs het plafond en evt muur als je verschillende kleuren wil. Dan ga je heel dun met een kwastje over de rand van de afplaktape met dezelfde kleur saus als die op je plafond zit en/of de andere muur. Daardoor vul je ook de eventuele kiertjes in je afplaktape en kan de verf er ook niet onder lopen. Heel dun aanbrengen, dat droogt heel snel en dan kun je lekker aan het sauzen. Bij mij dus ook ultrastrakke lijnen en hoef je niet met kit in de weer….

15. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    878
    393
    63
    Vrouw
    Eens, ik koop ook merkrollers! En merkverf, zoals bijv van Sikkens. Niet iedereen is het ermee eens, maar zorgt hier voor het mooiste resultaat.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Ik koop nagenoeg alles bij de Action, maar ik koop wel de dure verf, daar zit echt wel heel veel verschil in. Wij hebben in de keuken bijvoorbeeld afwasbare verf en dat spul is magisch.

Knuffelmonster vindt dit leuk.
  17. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.038
    1.038
    113
  18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.589
    9.174
    113
    Gelderland
    Ik gebruik eigenlijk nooit tape. Ik verf de randen met een synthetische kwast van de Action (pakje van 3 blauwe kwasten en dan pak ik de middelste) Die kwasten zijn echt het allerfijnste voor al het schilderwerk!

Dan pak ik de allerkleinste roller (action werkt prima) en zet ‘vakje voor vakje’ in de verf, de hoogte van de muur verdeel ik door 3 delen en de lengte pak ik ongeveer 75 cm per keer. Na zo’n vak pak ik weer nieuwe verf en ga dan altijd weer een stukje over het laatste geverfde deel heen. Ik maak dus geen lange banen want dat blijf je sneller zien en zo pak ik elk stukje evenveel verf. Ik pak de kleinste roller omdat ik zo het dichts bij het plafond kan komen zodat je geen kwast strepen blijft zien én het is veel minder zwaar.
    Na de eerste laag ga ik eventuele plekjes in de gestucte muur langs en werk ik bij met een pasta. Dan pak ik zo’n grijs schuurblokje (ook van de Action) en ga de oneffenheden/eventuele pluisjes heel licht uit de muur schuren. Daarna verf ik een tweede en derde laag op dezelfde manier.

Ik verf alleen met goede verf o.a. painting the past.

Mijn muren zijn super strak al zeg ik zelf :p. Ik maak er ook echt geen haastklus van en neem alle tijd.
    Het enige wat ik uitbesteedt is het kitten aan de randen. Dat durf ik echt niet aan dus laat ik mijn moeder doen.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.571
    14.195
    113
    Vrouw
    Ja die methode kwam ik tegen op YouTube. Die ga ik onthouden. Zag er idd ook goed uit.

20. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    9.872
    8.205
    113
    Vrouw
    Zo ben ik echt altijd tevreden over verf van Gamma huismerk. Verft fijn en dekt goed.

Deel Deze Pagina