Na 3,5 maand nog steeds wakker door handjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PinkUnicorn1985, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Dag allemaal,

    Ik heb een dochtertje van 3,5 maand. Ze is vrolijk en doet het goed maar het overdag en 's avonds in slaap vallen blijft lastig. Ze is erg druk met haar armpjes. Niet heel ongewoon geloof ik, maar omdat ze sinds een paar weken niet langer slaapt dan 45 minuten ben ik al met al veel tijd bezig haar in slaap te laten vallen. Ook gaat ze over een paar dagen naar het kinderdagverblijf en zou het fijn zijn als het haar lukt wat beter in slaap te vallen. Bovendien krijg ik haar al helemaal niet in slaap op een andere plek dan in haar bedje. Een draagzak gebruik ik regelmatig (ook dus op bezoek) en daar slaapt ze prima in en ook langer aan één stuk, maar is ook niet altijd handig en lost het probleem op het kdv niet op. Verder slaapt ze uiteraard ook op mijn arm ;)

    Ik heb haar vanaf 3/4 weken ingebakerd, wat qua armpjes zeker hielp, maar ook dan was het in slaap vallen vaak onder protest. Nu slaapt ze sinds twee weken in een wat dikkere slaapzak met mouwtjes, zodat ze ietswat beperkt wordt, maar nog steeds wrijft ze heftig met haar handjes in haar gezicht en slaat ze haar speen alsmaar uit. Dit gaat gepaard met hard gekreun, gejammer en als de speen uit is of het te lang duurt ook gehuil. Ze is dan overduidelijk moe en probeert echt in slaap te vallen. Ze draait haar hoofd opzij en heeft haar oogjes dicht.

    Dingen die ik al doe of heb geprobeerd:

    • Haar half op haar zij leggen (op haar rug lijkt écht geen optie)
    • Ze slaapt met een knuffeltje tegen haar gezicht en pakt het ook vast zodat ze iets in haar handjes heeft (helpt ook)
    • Ik heb ook geprobeerd haar bij de allereerste eerste signalen op bed te leggen, maar lijkt niet te werken. Pas als ze écht heel moe is slaapt ze in.

    Sorry, lang verhaal, ik weet het. Maar ben dus heel benieuwd of iemand dit herkent en misschien tips heeft?
     
  2. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Heb je haar al op de buik geprobeerd te leggen? Dan heeft ze geen last van haar handjes. Werkte hier als een tierelier en bij nr twee gelijk vanaf de kraamweek gedaan.
     
  3. Wonderkind2017

    2 sep 2019
    66
    19
    8
    Vrouw
    Hoi hoi
    Mijn dochter is 6 weken te vroeg geboren en had echt geborgenheid nodig.
    Wij hebben haar heel lang ingebakerd zij zwaaide ook continue met haar armen heen en weer en kon ook erg slecht inslaap komen.
    Wat bij haar hielp was haar in bedje leggen en 1 hand boven op haar hoofdje en 1 hand op haar buikje en dan niet een slappe hand maar dan zo dat ze het voelt..en dan zachtjes sussen of praten en haar vooral niet aankijken...
    Hopelijk heb je hier iets aan
    Succes!
     
  4. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Onze zoon was ook erg gebaat bij inbakeren, maar dochter moest hier niets van weten. Ze was ook echt een fladderaar met haar armpjes. We hebben haar met een maand of 3 op haar buik gelegd en dat ging gelijk stukken beter. Nu kan ze zelf al een aantal maanden draaien en haar voorkeurshouding is echt op haar buik.
     
  5. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Ja, heb ik geprobeerd, maar dan legt ze eigenlijk nooit haar hoofdje neer..o_O
     
  6. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Ja, hand op haar hoofdje werkte voorheen inderdaad wel goed. Ga het nog eens proberen, en dan icm de buik. Dankjewel!
     
  7. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    hmm..ik heb het geprobeerd, maar had niet het idee dat ze dat ziet als een ontspannen houding. Merkte je gelijk dat hij het prettig vond of zijn hoofdje neerlegde? Onze dochter tilde vanaf dag één haar hoofdje al op in die houding.
     
  8. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Hier was inbakeren in een Pacco een groot succes! Daar zitten de armen strakker in, heupen zijn los (ik begreep dat dat beter was voor de ontwikkeling). Inslapen ging daarmee nog steeds niet vanzelf maar eenmaal slapend trok ie dan zo meerdere uren achter elkaar door (begon met 5, later zelfs 9 uur). Als je niet strak meer wil inbakeren heb je nog twee fijne opties waar de handjes iets beperkter liggen dan een gewone slaapzak, zoek maar eens op Puckababy Mini of een Love to dream swaddle up 50/50, zijn allebei top! Ik gebruik die laatste om het inbakeren af te bouwen (hij rolt namelijk bijna) en heb nu 1 handje eruit. Hopelijk heb je hier iets aan!
     
  9. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Hoi Pien86, thanks voor je reactie. Puckababy mini heb ik geprobeerd en was geen succes. Net teveel ruimte maar toch beperkt. Werd ze heel onrustig van. We bakerden uiteindelijk in een hydrofiele doek in. Werkte een paar weken goed want ze sliep zonder uitzondering 3 uur aan een stuk en in de nacht soms 6. Nu overdag max 45 min (heeel soms kan ik er een slaapje aanlijmen) en 's nachts max 3/4. Die laatste kan ik nog eens bekijken. Al zou het mooiste zijn als ik haar goed kan laten slapen in haar slaapzakje omdat ze deze ook gebruiken op het kdv.
     
  10. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Het lijkt erop dat ze heel onrustig, zo was mijn dochter ook. Ik bakerde haar in, eerst in de puckababy mini. Het was helaas geen succes, daarna in een hydroelfiele doek. Ze sliep dan wel een beetje maar daarna niet meer. Toen overgestapt op paco en swaddle me, die vondt ze wel fijn.

    Maar ze sliep ondanks dat heel onrustig en ook met haar armpjes steeds. Ik had haar toen een paar x naar de osteopaat gebracht en bleek dat haar nekje vast zat en op het moment dat ze dan stil ligt maakt niet uit waar dan ligt ze dus niet lekker en dan wordt ze onrustig.

    Ik haar de eerste 4 maanden fulltime gedragen, het was zeker pittig en zwaar. Je kan een bezoekje brengen aan de osteopaat.
     
  11. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik doe sokjes over zijn handjes, dan heeft hij het gevoel iets vast te hebben en is dan veel rustiger met zijn handjes. Voor de nacht heeft hij een slaapzak van puckababy met “wantjes”. Scheelt hier heel veel!
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  12. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Hi Marbloempje, wat stom, ik had moeten zeggen dat ik dat al reeds heb geprobeerd. Ook is er een kinderfysio langsgeweest, maar ze was helemaal rustig en zonder spanning. Door de dag heen is ze, naast gewone baby-beweeglijkheid, juist erg rustig van zichzelf. Wel is ze enorm alert, schrikt/schrok erg makkelijk en is gevoelig voor geluid.

    De puckababy mini heb ik ook even gebruikt, en dan haar armpjes in het klittenband, dat werkte prima! Vond het er alleen heel ongezellig en akelig uitzien, en ben toen overgestapt op de doek. Dik werkte vergelijkbaar voor ons.

    Wel fijn dat de osteopaat bij jullie verlichting kon brengen. Heb er ook al veel goede ervaringen over gehoord.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  13. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Nou, zeker het proberen waard ook!
     
    Gwenvd vindt dit leuk.
  14. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Na gisteren wat meer te lezen over alerte babies (in het Engels want in het Nederlands kan ik er minder over vinden) viel me op dat ze het hadden over ruim de tijd nemen voor het rustig worden voor het slapen gaan en minder prikkels. Op zich niks nieuws, maar heb er nu èxtra de tijd voor genomen en haar voor het eerst op haar eigen kamer gelegd waar het donker gemaakt kan worden. Eerst een massage met rustige muziek, laatste voeding, rustig verschonen, haar kamer donker gemaakt, niet meer praten en een beetje rondgelopen. Vervolgens rustig maar wakker in bed gelegd. En ja hoor: op een paar speen-uitval-incidenten sliep ze in! Ben benieuwd of het morgen weer werkt :D
     
    Gwenvd, Marbloempje en Vero0504 vinden dit leuk.
  15. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Dochter tilt idd ook al sinds dag 1 haar hoofdje op en daarom durfde ik het ook wel aan om haar na 3 maanden op haar buik te laten slapen. Het ging op de buik echt beter, maar ze heeft er wel aan moeten wennen. Bij zoon ingebskerd met Pacco inbakerdoek vanaf 7 weken tot 5 maanden, die wilde juist nietop zijn buik liggen. Het is echt lastig en ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor je dochtertje.
    Ik moet er wel bij zeggen dat dochtertje nog steeds niet enorm lang slaapt. Overdag 45 minuten per slaapje en soms 1,5 uur. 's Nachts wordt ze nog altijd minimaal 1x wakker voor een fles.
     
  16. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Wat fijn! Hopelijk is dit de oplossing voor haar.
     
  17. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Nou iets te vroeg gejuichd, ze werd wakker na 45 minuten en ik was te laat met de speen en dus wakker en weer veel gekreun en protest. Toch maar even op het buikje geprobeerd, van opzij de speen gegeven en lichtjes het hoofdje neergeduwd en ze was direct stil en in slaap ! Jeetje...zou dit dan toch de oplossing zijn? Vind het alleen wel echt eng. Ze kan zich absoluut nog niet draaien namelijk. Heb haar net na 10 minuutjes dus maar gedraaid in haar slaap.

    Lastig dat je dochtertje nog zo weinig slaapt, zo kun je maar moeilijk echt dingen doen dan he? Aan de andere kant moeten we maar vooral onze zegeningen tellen. En als ze gelijk inslaapt 's nachts is dat misschien ook wel vol te houden?
     
  18. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    @PinkUnicorn1985 Onze dochter wilde vanaf de geboorte al graag op haar buik slapen. Vond het ook eng, daarom speciaal een Aerosleep topmatras besteld 'voor het geval dat'. Ze heeft altijd heel netjes met haar hoofdje opzij gelegen, ze is nu ruim 3 en op haar buik slapen is nog steeds haar favoriete houding ;)
     
  19. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    Oh, dat is wel een hele goeie zeg! Als de komende dagen blijkt dat dit de "oplossing" is, ga ik dat ook doen denk ik. Dankjewel!
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  20. PinkUnicorn1985

    14 aug 2018
    18
    9
    3
    Vrouw
    edit: ik zag net wel dit staan op website van de consumentenbond:

    'Mijn baby slaapt het best op de buik'
    De veiligheidsclaims in de productinformatie van babymatrassen en matrasbeschermers hebben soms vérstrekkende gevolgen. Bijvoorbeeld dat ouders belangrijke Veilig Slapen-adviezen negeren. Zo kregen we op een Facebook-oproep deze en soortgelijke meldingen: 'Een Aerosleep-matrasje gekocht. Onze dochter slaapt graag op haar buik. Door het extra matje en hoes kan ze gewoon doorademen. Heb ik als moeder ook meer rust!'

    Wij vinden het verontrustend als producten jonge ouders bewegen om zonder overleg met een arts of de kraamzorg een professioneel veiligheidsadvies voor baby's te negeren. Daarom geven we matrasjes waarvan de productinformatie in strijd is met de adviezen voor Veilig Slapen van het JGZ, puntaftrek op het Testoordeel.

    Iedereen moet natuurlijk doen wat goed voelt, maar misschien wel belangrijk toch even te vermelden voor andere lezers en voor mezelf om over na te denken.
     

Deel Deze Pagina