Cytotec, curretage, of combi na MA?

Discussion in 'Miskraam' started by afrola, Jul 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Hallo meiden,

Gister bleek bij de 1e echo bij 10wk5d dat ik een MA heb. In eerste instantie vond de vk alleen nog een vruchtzakje van ongeveer 6 wk en na lang zoeken lijkt het erop dat het vruchtje zich in de baarmoederwand heeft genesteld, of daarin is opgenomen om af te breken. Ik had al sinds 6/7 wk het gevoel dat het niet goed zat, dus het kwam niet als een volslagen verrassing, maar uiteraard is het toch een klap :(.
    Aangezien er verder geen tekenen zijn (geweest) dat het uit zichzelf komt ben ik gelijk doorgestuurd naar de miskraampoli. Daar mag ik me dinsdag melden. Dan wordt er gekeken hoe of wat en in principe kan op dezelfde dag nog een curretage worden uitgevoerd.
    De vk gaf aan dat zij verwachtte dat dat nodig was, afwachten vond ze niet verstandig omdat het al 5 wk niet goed zat en mijn lichaam niets doet om het af te stoten. Over medicatie als cytotec zei ze niets.

Maar ja ik hang hier al lang genoeg rond om ook de negatieve verhalen van een curretage te lezen (kans op verklevingen). Ik heb ook gelezen over cytotec. Maar daar zijn de ervaringen ook niet allemaal positief over. Ook heb ik een paar verhalen gelezen over de combi cytotec en curretage.

Wie kan mij van nog meer informatie voorzien zodat ik dinsdag een goede keuze kan maken?
    Heeft het nog zin om medicatie te proberen als het vrucht(zak)je al zo lang vast zit?
    Wordt de combi van cytotec en curretage wel vaker toegepast?
    Als je cytotec en curretage combineert, zijn de kans op verklevingen dan kleiner?

Hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt.

2. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hoi,

Als eerst veel sterkte met dit verlies!

Ik kreeg bij de eerste echo ook te horen dat er geen hartaktie was, was 10+3. Had zelf ook al een tijd het gevoel dat het niet goed zat maar mijn lichaam gaf daar ook geen signalen van.
    De vk vertelde me al over de mogelijkheden en toen ben ik ook door gestuurd naar de gyn. Zelf wist ik al dat ik voor cytotec wou gaan, dus de gyn heeft me dit voorgeschreven. Heb 2 keer een dosis gehad. Eerst 1 tablet (migifyne ofzoiets) oraal innemen en 2 dagen later 4 cytotec pillen vaginaal inbrengen, de volgende dag nogmaals 4 pillen omdat de eerste dosis niet (voldoende) werkte. Die volgende ochtend ben ik het vruchtje verloren. Heb 2 dagen flink bloedverlies gehad, als ik ging staan of lopen stroomde het er echt uit.. Maargoed, al met al ben ik toch blij dat ik die pillen heb gehad en geen curretage.

3. Sinaasappeltje

Sinaasappeltje Actief lid

Nov 17, 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Ha Afrola,
    Wat verdrietig dat de zwangerschap niet goed is. Sterkte!
    Ik had net een heel verhaal getypt en vervolgens per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt; verhaal kwijt :(.
    In het kort dus weer het verhaal: Helaas heb ik ook 2x een curettage gehad.
    1. 's morgens cycotec inbrengen en paar uur later curettage. Was al een klein beetje begonnen met vloeien na het inbrengen van cycotec. Overigens was het een miskraam van een leeg vruchtzakje. Kindje was bij 4 weken gestopt met groeien en we kwamen er met 10 weken achter; dus ook 6 weken zonder leven in mijn buik.
    2. Enkel curettage. Dit betrof een Mola zwangerschap. Dan willen ze zoveel mogelijk weefsel zelf verwijderen voor onderzoek dus vandaar geen cycotec. Wel flinke nabloeding gehad, maar of dit te wijten is aan het niet gebruiken van cycotec of aan de Mola, weet ik dus niet...

Beiden zijn goed verlopen (op emotioneel vlak na dan :(). Bij 1e heel weinig nagevloeid (paar dagen). Bij 2e heel lang. Eerst zwaar verlies en later elke dag beetje (maar dit komt naar ik begreep voornamelijk door de Mola...)

Als je dinsdag naar miskraampoli gaat; neem ik aan dat je gesprek heb met gynaecoloog. Leg hem/haar ook deze vragen voor. Zou fijn zijn als je die dag gelijk geholpen kan worden, weet je dat zeker trouwens? ik heb daar nog nooit van gehoord en bij mij was het beide keren op intake bij gyn en dan daarna curettage plannen (dag/week later).
    Sterkte met het maken van je beslissing!

4. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    4,230
    28
    48
    Female
    Noord-Brabant
    Hey meis
    Ten eerste wat erg dat de zwangerschap niet goed zit :( sterkte!
    Ik heb 2 weken geleden gehoord dat het hartje niet meer klopte met 14 weken. Ik heb toen vaginaal 4 tabletten cytotec gekregen en hiermee is het vruchtje losgekomen na 5 uur ongeveer.
    De rest wilde alleen niet komen dus heb daarna nog een keer 4 cytotec mee naar huis gekregen maar helaas kwam hier ook niet alles mee los en ben ik alsnog gecurreteerd.
    Ze legden me in het ziekenhuis uit dat ze het liefst proberen een operatie te besparen en het daarom eerst met cytotec gingen proberen.
    Met cytotec is het vervelend dat je moet wachten tot het komt, je weet niet wat je kan verwachten, je buikpijn zal krijgen en de kans bestaat dat het niet geoeg zijn werk doet. Ik was in het ziekenhuis maar kan me voorstellen als je cytotec mee naar huis krijgt het wel vervelend kan zijn.
    Bij een curretage is er een kans dat je verklevingen krijgt (overigens vrij kleine kans geloof ik)
    Al met al ben ik toch blij dat we het geprobeerd hebben met cytotec
    maar dat heeft er ook mee te maken dat ik mn kleintje nog ff kon zien..
    Ik zou ff met proffesionals overleggen, zij weten het het beste..
    Hoop dat je dr wat aan hEbt meis en nogmaals sterkte!

5. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Hoi, charity, sinaasappeltje en Lizzy, dankjulliewel voor het delen van jullie ervaringen.

@ Charity, voor jou was het dus duidelijk dat je voor de pillen ging. Fijn dat ze gewoon goed hun werk hebben gedaan.

@ Sinaasappeltje, een keer de combi cytotec en curretage die goed hebben gewerkt, fijn. Mij spreekt deze combi tot nu toe het meest aan denk ik. Maar het is even afwachten wat de gyn zegt natuurlijk.
    Van mijn vk begreep ik dat ze hier in het zkh een miskraampoli hebben opgericht waarbij ze zoveel mogelijk proberen alles op een dag te plannen. Volgens de vk was er di voldoende plek om alles op een dag te kunnen doen. Daarom moet ik ook nuchter komen. Wel heb ik daarom enige angst dat ze dus maar 1 beleid hanteren ;)

Heel vervelend dat je de tweede keer een molazwangerschap had. Vooral zo vervelend omdat het zo'n lange nasleep heeft :(. Succes en sterkte daarmee!

@ Lizzy, met 14 wk te horen krijgen dat je kindje niet meer leeft is helemaal schrikken :(. Ik kan me voorstellen dat voor jou het wel fijn was om het kindje nog even te kunnen zien. Omdat het bij mij al zo vroeg mis is gegaan, alleen mijn lichaam geen signalen gaf, valt er bij mij niet zoveel te zien. Dus die behoefte heb ik niet. Ik wil er eigenlijk gewoon snel vanaf :). Ik heb idd ook wel begrepen dat met een curretage de kansen klein zijn. Maar als het wel gebeurt, dan ben je wel goed de sjaak. En daarom zie ik er tegenop ;).
    Ik zal zeker goed overleggen met de gyn. Het is wel fijn als je vantevoren wel een beetje een beeld hebt wat de verschillende mogelijkheden zijn. Maar ik moet nog even afwachten wat het beleid is van het zkh hierin.

6. Sinaasappeltje

Sinaasappeltje Actief lid

Nov 17, 2010
    282
    0
    16
    Zeeland
    Ha Afrola (en natuurlijk de rest:D),
    Graag gedaan hoor; hopelijk gaat het allemaal goed bij je en kun je een goede beslissing maken dinsdag. Als het een speciale miskraampoli is; zullen ze daar alle verschillende methoden wel kennen en kunnen toelichten. Het zou fijn zijn als het op 1 dag kan. Ik weet dat ik de tussentijd lastig vond; dan hik je er continue tegenaan.
    De curettage op zich ging bij mij dus prima. Alleen het emotionele aspect blijf ik heel lastig vinden. Allereerst omdat dan definitief een einde komt aan de zwangerschap; maar ook omdat je daar onder narcose met alles op en bloot ligt:(. Als ik bij positieven zou zijn; zou ik dit vele malen fijner vinden dan dat ik er niet bij ben. Het geeft mij een heel machteloos gevoel dat een ander op dat moment zeggenschap heeft over mijn (!!) lichaam. Maar goed; sommige dingen in het leven moeten nu eenmaal, en ook dit dus.
    Sterkte met alles meid; laat je even horen hoe het gegaan is? Hou je haaks!
    Knuffel!

7. Kir

Kir Lid

Apr 3, 2011
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meis,

Heel ververlend allemaal.
    Bij ons net zo, kreeg te horen bij de eerst echo dat het niet goed zat.
    Wij hebben eerst voor cytotec gekozen en vond het zelf heel zwaar.
    De buikpijn viel nog mee, maar ik werd erg misselijk van het medicijn en ben zelfs flauw gevallen. De heftige ongesteldheid die nacht had niemand mij verteld, erg naar.
    Die avond erna heb ik het vruchtje zelf op kunnen vangen.

2 weken later moest ik van de gynacoloog nog een zwangerschaptest maken om te kijken of ik nog positief zou aangeven, dat klopte helaas.
    Mijn lichaam heeft dus uit zich zelf niet alles schoon kunnen krijgen. Wat resulteerde dat ik of nogmaals cytotec moest nemen of een curretage.
    Ik heb toen voor een curretage gekozen, omdat ik niet nogmaals die medicijnen wilde nemen. En het is me enigzins meegevallen.

Kan me voorstellen dat je niet goed weet wat je moet beslissen. Als ik het nu zou moeten overdoen, zou ik beslist voor een curretage kiezen. En zou de arts vragen of ik het vruchtzakje zou mogen zien na die tijd.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en ik hoop en wens het beste voor je. Als je nog iets wilt weten dan kun je me gerust mailen.
    Sterkte voor nu en met het verwerken ervan.

Liefs Kirsten

8. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Hoi meiden,

Gister in het zkh geweest en een fijn gesprek met de gyn gehad.
    Uiteindelijk kreeg ik drie opties, afwachten, cytotec of curretage. Afwachten was voor mij geen optie en daar was de gyn het mee eens. Vervolgens vertelde ze heel veel over de optie cytotec en weinig over de curretage. Hieruit kon ik wel opmaken dat ze een voorkeur had om cytotec te proberen, maar ze liet wel echt de keus bij ons. Na nog wat vragen hebben we gekozen voor cytotec. Ik heb gelijk 2 doses meegekregen en een controle afspraak voor volgende wk. Wanneer bij de controle blijkt dat de cytotec niet (volledig) heeft gewerkt dan krijg ik direct na de controle een curretage.

Gister bij thuiskomst gelijk de cytotec ingebracht en al snel voelde ik dat het ging werken. Uiteindelijk na 4 a 5 uur was de krampen/buikpijn vrij heftig en ben ik een eerste set grote stolsels verloren. Vervolgens nam de buikpijn af en dacht ik even dat dat het was. Helaas begon het 's avonds opnieuw en ben ik opgegeven moment nog een groot stolsel verloren. Daarna ben ik gaan slapen en vanochtend stond ik op zonder noemenswaardige buikpijn. Ook nog maar heel weinig bloedverlies. Volgens mij is dat wel een goed teken. Vooralsnog ga ik van het positieve uit :).

Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen.

9. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    4,230
    28
    48
    Female
    Noord-Brabant
    Hey meis!
    Ik begreep van mijn gyn ook dat ze het liever eerst proberen met Cytotec om je een operatie (want dat is het eigenlijk) te besparen..
    Ik hoop echt van harte dat je nu van alles af bent en dat je een curretage bespaard blijft.. Dan kun je het pas echt afsluiten en verder gaan :) Tenminste dat was mijn gevoel heel erg ..
    Liefs!

Share This Page