Na ivf bij tweede sneller de wens voor een derde?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Muisje2016, 6 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Ik loop de laatste tijd rond met een enorme onrust en vraag me af of iemand dit herkent.

    Ik heb een dochter van 4 jaar en zoontje van bijna 7 maanden en merk dat ik nu al een sterke wens heb voor een derde kindje.

    Van mijn dochter was ik spontaan en snel zwanger. Toen zij 1,5 jaar was de wens voor een tweede. Weer snel zwanger maar dat was een bbz waarbij mijn eileider is verwijderd. Daarna een jaar geprobeerd en niet zwanger, uiteindelijk bleek toen na een kijkoperatie dat mij overgebleven eileider niet doorgankelijk was. Dus ivf nog als enige optie. Daarmee gestart en tot ons grote geluk meteen zwanger.

    Alles bij elkaar zit er dus veel meer tijd tussen de 1e en 2e dan oorspronkelijk onze wens was. En ik merk dat ik daardoor nu een soort 'haast' voel om aan die derde te beginnen. Ook omdat ik weet dat we dus weer ivf nodig gaan hebben en ik er niet vanuit ga dat we weer zoveel mazzel hebben dat het de eerste TP lukt.

    Op zich zit ik qua leeftijd nog wel prima, ik word dit jaar 34. Maar een erg groot leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste lijkt me jammer en minder praktisch.

    Mijn man heeft ook de wens voor een derde maar voelt wat minder die druk. Als ik er rationeel over nadenk vind ik ook dat we nog even kunnen wachten maar mijn gevoel zegt iets anders....

    We gebruiken nu geen anticonceptie en ik merk dat ik iedere maand stiekem hoop dat ik zwanger ben. Voel echt een soort onrust.

    Herkent iemand die 'haast' om weer met een traject te starten? Na de eerste had ik dat niet zo maar toen was de situatie anders en dan had ik geen reden om te denken dat het zo lang zou duren voor ik weer zwanger zou zijn.

    En ik besef heel goed wat een luxe positie ik heb hoor, al 2 gezonde kinderen! Hoop echt voor iedereen hier met een kinderwens dat het snel mag lukken. Maar ken niemand in mijn omgeving die een fertiliteitstraject heeft doorstaan en ben benieuwd of iemand hier mijn onrust herkent.
     
  2. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Ik heb een dochter via icsi gekregen en dacht toen ik zwanger was dat ik er snel weer voor zou willen gaan, want wat als het weer zo lang zou duren... maar toen ze er eenmaal was, heb ik die haast helemaal niet meer gehad. Ik moest het eerste jaar heel erg wennen aan de veranderingen in het leven met een kindje en ik zelf als moeder. Nu gaan we wel langzaamaan starten en dochter is ruim 1,5.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik ken dat wel, ondanks dat ik geen IVF heb gehad. Bij de eerste ging zwanger worden ondanks een miskraam snel. Nu bij nummer twee heb ik er voor mijn gevoel veel te veel tijd voor nodig gehad en kostte me het drie zwangerschappen om blijvend zwanger te zijn. Hoewel ik zelfs nog zwanger ben, en daar absoluut niet goed in ben, zou ik het liefst gelijk doorgaan voor nummer drie :)
     
    Apie1 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Dat snap ik ook wel hoor, ik vond de ommezwaai van geen kinderen naar moederschap ook best ingrijpend. Wat dat betreft vind ik de tweede keer heel anders. Ook soms pittig ivm het verdelen van je aandacht over 2 kids maar toch niet te vergelijken met de eerste keer. Misschien dat ik daarom nu ook denk: hoppekee, die derde kan er ook wel bij!
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Leuk dat je het herkent! Ben benieuwd of dat gevoel bij jou ook na de bevalling blijft. Stond jij er anders in na je eerste zwangerschap voordat je de drie miskramen kreeg?

    Ik heb wat dat betreft helemaal mazzel: beide zwangerschappen voelde ik me goed (op de gebruikelijke klachtjes na) en heb ik echt van genoten. Kijk er echt naar uit om weer zo'n bijzondere periode mee te mogen maken. Al probeer ik mezelf ook een beetje af te remmen en vind ik dat ik ook de tijd moet nemen om van de babytijd van de jongste te genieten.
     
  6. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik snap je hoor, hoewel ik niet met IVF of wat dan ook te maken heb. Mijn eerste zwangerschap was ronde 9 of 10 en geëindigd in een miskraam. Hier na een half jaar weer zwanger, succesvol gelukkig. Al met al best ook even zoet geweest met nummer 1. Niks in het extreme, dat snap ik maar gevoelsmatig was het lang genoeg. Daarbij elke maand idd de onrust; zou het raak zijn.

    Begin dit jaar gesprek gehad met mijn vriend over een 2e. Ik dacht, we wachten tot onze dochter 2 is. Kan ik me weer voorbereiden op het mentale deel. Mijn vriend zei; waarom zouden we wachten?? Toen ook de drempel overgegaan want eigenlijk zag ik er mega tegenop. Hier het dankbare geluk dat ik na 2 rondes zwanger was en is maandenlang bezig zijn ons bespaart. Maar ja die onrust is volledig logisch en zou ik denk ik ook nog meer voelen in jullie situatie. Succes met de keuzes.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  7. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Hier 3 maanden geleden bevallen van een 2e dochter (zij is via ivf verwekt), heb ik toch al sterk t gevoel een 3e te willen, ook omdat ik nog 12 cryo's heb i n de vriezer :)
    Gelukkig is mijn man ook er over aan t nadenken , alleen komen we niet op 1 lijn wanneer we dan eraan gaan beginnen..
    Ik wil niet pas als ze 4 jaar is beginnen, en hij niet eerder, dillemmaaa...
    Mijn oudste is uit een vorige relatie en was spontaan zwanger geraakt, met huidige partner gaat spontaan zwanger worden niet :(
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  8. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    Ja ik herken het! Mn man en ik hebben het gelukkig allebei. We zijn zo lang bezig geweest met zwanger worden, dat ik de omslag naar zwanger zijn pas aan t einde van de zwangerschap kon maken. En tel nu al de weken of tot we er weer voor gaan...zo n zin in alweer!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Dankjewel! Wat fijn dat het bij jullie dan snel raak was de tweede keer. Ik hoop dat wij weer zo'n mazzel hebben en het niet een heel lang traject wordt, maar je weet het natuurlijk nooit.
     
    MFE vindt dit leuk.
  10. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Oh dat lijkt me echt heel lastig! Ik vind 4 jaar wachten best lang! Bij ons zit er bijna 4 jaar tussen nrs 1 en 2 en dat was al langer dan we hoopten. Maar ken ook zeker mensen die een wat groter leeftijdsverschil ideaal vinden, voor alles is wat te zeggen.
    Hoop dat jij en je man eruit komen, wie weet toch ergens in het midden gaan zitten? Succes!
     
  11. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Haha, dat snap ik! Gewoon zo'n leuk vooruitzicht dat je al die speciale momenten nog een keer mee mag gaan maken. Heb ik ook nu al zin in :) natuurlijk mazzel met 2 goede zwangerschappen en gezonde kinderen, kon er ook echt van genieten.
    Succes en alvast veel plezier :D
     
    Apie1 vindt dit leuk.
  12. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Hier voor een tweede ook met ivf begonnen weer met een cryo toen onze dochter 1.5 was. Van onze dochter waren we me tweede tp zwanger dus dat ging opzicht snel. Echter nu van de tweede helaas heel wat meer nodig gehad en ook nog 1 late miskraam en 2 vroege. Zit nu 3 jaar en 3 maanden tussen dat hadden we ook graag minder gehad.
    Hier komt er echt geen derde geen zin om weer hele traject te moeten ook al hebben we er nog 5 in de vriezer. En ik heb geen makkelijke zwangerschappen deze laatste meer dan een maand opgenomen geweest tot aan de bevalling die zelfs nog te vroeg begon anders was de opname nog langer geweest.
    Dus ja de derde kan zich ook weer snel aandoen met ivf of net zoals bij ons dat het toch nog een stuk langer duurt. Met het laatste in m’n hoofd zou ik als ik jou was wel zo snel mogelijk beginnen aangezien je aangeeft niet weer zo’n groot leeftijdsverschil te willen.
    Hier overigens ook door 2 compleet verstopte eileiders ivf nodig heb een ernstig verkleefde buik dus ik raak opzich makkelijk zwanger met ivf.
     
  13. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Dank je wel, hoop ook dat we een middenweg zullen vinden :)
    Zal vast goedkomen ♡
     
  14. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.077
    113
    Als ik jouw verhaal lees denk ik inderdaad, misschien toch op tijd beginnen. Wij hebben nog 2 cryo's in de vriezer liggen, kans is dus best groot dat we voor een nieuwe ivf ronde moeten. Maar aan de andere kant raak ik ook makkelijk zwanger, het is puur dat ik geen eileiders meer heb dat het niet meer spontaan kan. Dus als een van die cryo's wel meteen blijft zitten kan het ook snel gaan... ach ja, je kan het gewoon niet plannen en uiteindelijk is dat ook prima. Alleen kan er soms zo over malen in mijn hoofd.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina