Na kwijtschelding restschuld door NHG opnieuw een huis kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door kuikentjepiep, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kuikentjepiep

    kuikentjepiep Bekend lid

    30 aug 2014
    575
    2
    16
    Hallo dames,

    Ik hoop dat iemand advies voor mij heeft of iets soortgelijks heeft meegemaakt en uit ervaring kan spreken.

    Ik heb denk ik 6 jaar geleden met mijn ex partner een huis gekocht. De relatie heeft niet lang stand gehouden (door verschillende redenen) en ik ben bij mijn ouders ingetrokken. Helaas heb ik jaaaaaren lang de helft van de hypotheek moeten betalen terwijl mijn ex in het huis woonde. Hij wilde geen om en om regeling, hij wilde niets meebetalen zodat ik ook weer een eigen huurhuisje kon hebben en verder kon met mijn leven. Nou goed, hele ellende waar ik niet verder op in wil gaan.
    Het huis heeft mede door de traagheid van mijn ex (hij zat daar natuurlijk prima) heeeeeel lang te koop gestaan.
    Pas 1 jaar terug is het huis eindelijk verkocht. Gelukkig hadden we NHG waardoor de restschuld van bijna 30.000 is kwijtgescholden. Ik ben echt eeuwig dankbaar anders had ik een enorme schuld nu!

    Een aantal jaar geleden ben ik bij mijn nieuwe vriend ingetrokken. Hele gelukkige relatie inmiddels samen een prachtig kindje. Nooit durven dromen dat hij op mijn pad gekomen is.
    Wij willen na een aantal jaar samenwonen graag een huis kopen omdat onze huur ontzettend hoog is (particuliere sector) en we dit beter kunnen investeren in een eigen woning.
    Mijn vriend heeft nooit eerder gekocht. Ik sta 5 jaar BKR geregistreerd door de NHG kwijtschelding. Verder hebben we beiden geen schulden.

    Weet iemand of het mogelijk is om een huis te kopen? Moet ik 5 jaar wachten tot die BKR registratie voorbij is?
    Kunnen we gebruik maken van NHG of betaal je dan een veel hogere premie?
    We willen niet alleen op zijn naam een huis kopen omdat we een huis voor de komende 30 jaar willen kopen, waar meerdere kindjes in kunnen opgroeien.
    De hypotheker zei destijds dat als ik iets nieuws wilde kopen dat sommige banken mij kunnen weigeren. Maar heb ik nu samen met mijn nieuwe partner meer kans op een hypotheek?
    Ik begrijp dat ik al een keer gebruik heb gemaakt van de NHG, maar dat betekent in mijn geval niet dat ik een persoon ben die constant hetzelfde patroon herhaalt (met relaties).
    Ik ben eeuwig dankbaar dat ik nu wel het geluk heb gevonden in mijn leven.

    Ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen. Ik heb al op de NHG site gekeken, maar voordat ik een medewerker bel wilde ik eerst even hier advies vragen. (Zag geregeld topics hierover voorbij komen)
    Alvast bedankt!
     
  2. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oei ik ben bang dat het lastig, héél lastig gaat worden zolang je nog die BKR notering hebt. Want ik begrijp dat jullie jouw inkomen dan ook willen laten meetellen in het berekenen van de hypotheek. Zeker nu zijn ze weer zó veel strenger dan een aantal jaren geleden. Hoe het precies zit met de NHG durf ik niet te zeggen, maar puur logischerwijs lijkt met mij dat je die geen tweede keer krijgt. Bel hen gewoon even om het te vragen of ga langs een goede hypotheek adviseur die je vast wel het fijne hierover kan vertellen. Hoop dat jullie in de toekomst een fijn huis kunnen kopen toch! 😀
     
  3. Sun01

    Sun01 Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Ik durf het ook niet te zeggen, ben hier niet in thuis. Wel hebben wij net een huis gekocht en wordt er idd bij de BKR getoetst of wij daar bekend waren. De hyp.adv. gaf aan dat als dat het geval was, dat het wel eens flink moeilijk kon worden om een hypotheek te krijgen..

    Ik heb even op de site gekeken en zag daar alleen dit staan
    Veel mensen denken dat bij BKR alles over iemands financiële situatie bekend is. Dit is niet het geval. Zaken als inkomen, huurschuld, belastingschuld of onbetaalde rekeningen bij het energiebedrijf zijn niet bij ons bekend. Ook studiefinancieringen van DUO (voorheen Informatie Beheer Groep) worden niet in het CKI bij BKR geregistreerd. Hypotheken zijn alleen geregistreerd wanneer er sprake is van een betalingsachterstand (negatieve registratie) van meer dan 120 dagen.
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Een vriendin van me heeft onlangs een huis gekocht en met haar vorige partner van de NHG escape gebruik gemaakt. Verder ook beiden geen schulden. Gewoon gelukt, zit geen 5 jaar tussen.

    Maak eens een afspraak met een adviseur zou ik zeggen.
     
  5. Kiekske

    Kiekske Niet meer actief

    Hier heeft mijn man een bkr melding omdat zijn ex in het huis bleef wonen, gestopt is met betalen van de hypotheek en weigerde aan verkoop of verhuizing mee te werken. Echt een drama geweest.

    Wij kunnen nu vrijwel zeker geen hypotheek krijgen. Soms is het mogelijk, er zijn daar speciale adviseurs voor.

    De BKR melding van mijn man zijn ze nu aan het proberen te verwijderen. Home page |. Misschien kan je daar meer info krijgen?
     
  6. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik dacht meteen aan de optie om alleen op het salaris van je vriend een huis te kopen.
    Onddanks dat het dan misschien alleen op zijn naam staat?
    Misschien een oplossing als er verder geen mogelijkheden zijn.
     
  7. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Ik zou zelf ofwel het huis op naam van je huidige partner kopen.
    Ofwel wachten tot de BKR-notering van jouw naam af is (nog 4 jaar neem ik aan?) en in tussentijd zo veel mogelijk sparen.

    In de tussentijd kan je wel altijd horen hoe het zit met de NHG. Of je die nog zou kunnen krijgen.
     
  8. EdelHertje

    EdelHertje Niet meer actief

    Een vriend van ons heeft door zijn BKR registratie geen huis kunnen kopen ookal kon zijn vriendin dit huis alleen betalen.

    Inmiddels is de registratie eraf en kan het wel
     
  9. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.006
    156
    63
    Ik heb ook gebruik gemaakt van nhg, huis met ex verkocht en restschuld volledig gedekt door nhg. Ik heb 2 jaar later een huis kunnen kopen met mijn huidige partner. Had wel wat voeten in de aarde maar het is gelukt.
     
  10. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan het huis op jullie beiden naam zetten. En de financiering alleen op naam van je partner. Dat zou je al back up plan in je hoofd kunnen houden.
     
  11. pipsqueak

    pipsqueak Actief lid

    25 nov 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook met ex huis verkocht incl restschuld kwijtgescholden door nhg.
    Na 2 jaar samen een huis gekocht met nieuwe partner zonder al te veel problemen.
    Mijn advies? Ga eens met een hypotheekverstrekker om tafel om de mogelijkheden te bespreken.
     
  12. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben in oktober ons huis verkocht met restschuld en kwijtschelding van NHG gekregen. Door baanverlies en een nieuwe baan andere kant van het land kwamen we in aanmerking voor NHG. We hadden een brief waarin stond dat dit buiten onze schuld lag en dat dit voor hypotheekverstrekker geen reden zou zijn om ons af te wijzen. We hebben ons eerlijke verhaal voorgelegd aan de bank en de brief moest er natuurlijk bij en wij hebben zonder problemen een huis gekocht met NHG waar we nu heel tevreden wonen. Tussendoor wel een jaar particulier gehuurd.
     
  13. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heb jij ervaring met NHG of maak je nu gewoon een bang verhaaltje? Je kan met een BKR notering door NHG buiten je schuld om, namelijk prima een huis kopen!
     
  14. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Echt al die oplossingen van 4 jaar wachten etc hoeft niet nodig te zijn hoor, met NHG kan je prima kopen, gewoon naar een adviseur gaan en je verhaal en papierwerk voorleggen.
     
  15. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Het antwoord: Ja het kan, bij sommige hypotheekverstrekkers.

    Je krijgt namelijk bij een kwijtschelding door NHG een speciale bijzonderheidscode bij het BKR. Daarnaast heb je een brief van NHG gekregen over de kwijtschelding.
    De 'gentleman agreement' hierbij is dat je bij dezelfde hypotheekverstrekker langs gaat voor de nieuwe financiering, als bij degene waar je de eerste hypotheek had lopen die uiteindelijk in een kwijtschelding door NHG is geëindigd.
    Er wordt ook gevraagd naar de brief van NHG.

    Ik weet uit ervaring (werk bij hypotheekverstrekker) dat ING nogal moeilijk doet over het opnieuw verstrekken bij kwijtschelding door NHG.
     
  16. koala28

    koala28 Niet meer actief

    BKR notering zelf zegt niets. Een bijzonderheidscode is belangrijk en dan ook nog welke!
    Daarnaast, voldoe je aan de voorwaarden van NHG, dan wordt je niet geweigerd door NHG. Alleen de hypotheekverstrekker kan dan aangeven ja of nee. Die is degene die bepaalt of zij de eigen risico willen lopen (verstrekkers hebben sinds enige tijd weer een 10% eigen risico bij NHG financieringen).
     
  17. Lousaa

    Lousaa Fanatiek lid

    18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Ik hoop dat dat niet kan. Dat is toch een beetje jammer van de regeling. Dat als je bij elkaar blijft, je je verlies maar moet nemen en als je met een ander verder gaat je de jackpot krijgt en zonder verlies je volgende avontuur in kunt rollen. Redelijker lijjt me om dan door tr sparen op eigen houtje of het huis voorlopig op een naam te kopen.
     
  18. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Het zou voor mijn gevoel niet kloppen als je eerst een kwijtschelding krijgt van zo'n enorm bedrag en dan een jaar of wat later doodleuk een nieuwe hypotheek krijgt. In dat geval zou je mijne inziens eerst verplicht moeten worden alsnog die restschuld af te lossen. Want ondanks dat het nu door een ander is opgelost is het nog steeds wel een schuld die door jou is veroorzaakt en waar jij dus verantwoordelijk bent... (Ik begrijp dat je ex misbruik van je heeft gemaakt hoor financieel en voor jou zou het superfijn zijn als het wel kon natuurlijk, maar als je puur naar de financiële situatie kijkt lijkt het me erg vreemd als je eerst als cadeau zo hoppa een lening afbetaald krijgt en daarna toch weer geld mag lenen om wat nieuws aan te schaffen.)

    X
     

Deel Deze Pagina