Na stoppen borstvoeding: eigen batterijtje (energie) niet meer opgeladen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Plusje, 24 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Plusje

    Plusje Bekend lid

    1 apr 2017
    709
    285
    63
    Ik vraag me af of jullie dit herkennen:

    Ik heb bijna 15 maanden borstvoeding gegeven. Ben gestopt omdat ik het wel welletjes vond en ik ook wilde kijken of het zou helpen om mijn zoon te laten doorslapen ( hij had nog zo'n 3 voedingen in de nacht).
    Mijn zoontje sliep vanaf 4 maanden niet meer door en hoewel dat best zwaar en vermoeiend was, met een goede nacht werd mijn batterijtje wel weer wat opgeladen. Ik kon dus best wel ok teren op mijn reserves.

    En veel zeiden, oh als je eenmaal stopt met borstvoeding zal je merken dat de vermoeiheid ook beter gaat, je lichaam hoeft niet meer te fabriceren, en je hebt weer 'je lichaam terug'.
    Maar ik merk eigenlijk het tegenovergestelde. Mijn batterij wordt niet meer opgeladen na een goede nacht en voel me langzaam aan afglijden. Mijn reserves zijn helemaal leeg en ik betrap me erop dat ik niet meer zeg 'ik ben moe' of 'vermoeid'. Nee, ik ben volledig uitgeput.. Terwijl mijn zoontje eindelijk (sinds 2 weken oid) _eindelijk_ weer goede nachten maakt.

    Ik vind het frappant dat het na het stoppen van de borstvoeding eigenlijk is begonnen. Hielden de borstvoedingshormonen mij op de been? Hebben jullie een soortgelijke ervaring?
    Of is er misschien iets anders aan de hand met me.. ik ben zoekende..
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Het feit dat je Zoontje net is gaan doorslapen kan er ook voor zorgen dat alle vermoeidheid er nu uit komt. Je gaat elke keer door op de automatische piloot en nu je rust krijgt stort je in. Zoon is hier ook door gaan slapen en nu ben ik juist soms extra moe. Evt kun je vitamines laten prikken bij de huisarts van tekorten kun je je ook heel rot voelen
     
    Plusje vindt dit leuk.
  3. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Klinkt wel een beetje herkenbaar, maar wordt wel weer beter. Tijdens de borstvoedingsperiode had ik ook dat ik vaak gebroken nachten had en soms korte nachten maar dan wel beter uitgerust was dan wanneer ik na het stoppen soms een nacht van 8 uur maakte zonder onderbreking. Dan werd ik soms echt helemaal gesloopt wakker. Ik heb ook weleens begrepen dat er bij borstvoeding een hormoon vrij komt dat er voor zorgt dat je sneller in je diepe slaap komt.

    “EN WAT HEB JIJ ALS MOEDER ERAAN?
    Gelukkig zijn nachtvoedingen niet alleen voor baby’s nuttig. Ook moeders varen er wel bij! Twee hormonen dragen daaraan bij. Prolactine is het hormoon dat zorgt voor de aanmaak van moedermelk. Het zuigen aan de borst stimuleert de prolactine-aanmaak. ’s Nachts is de prolactinespiegel hoger. Dat is mooi, want die hogere spiegel zorgt voor een betere kwaliteit van de slaap van moeders. Moeders die borstvoeding geven hebben langere periodes van diepe slaap dan moeders die kunstvoeding geven. Normaal gezien begin je na een onderbreking van je nachtrust in een ondiepe slaap, om pas na enige tijd weer in een diepe slaap te belanden. Na een nacht(borst)voeding vervolgen moeders directe in hun diepe slaap. Daar knap je van op!”
    https://kiind.nl/borstvoeding-nacht/

    Bij mij werd het na een tijdje (weken/maanden) wel weer beter. Ik weet niet op je pas recent met de borstvoeding gestopt ben.
    Je zou natuurlijk voor de zekerheid je bloed wel kunnen laten checken om iets anders uit te sluiten.
     
    Plusje vindt dit leuk.
  4. Plusje

    Plusje Bekend lid

    1 apr 2017
    709
    285
    63
    Dank je dames voor jullie reactie en ideeen!
    Ik ben net 1,5 maand gestopt. Zou misschien wel een combi kunnen zijn wat jullie aandragen.
    Ga denk ik een bloedtest aanvragen om evt. tekorten uit te sluiten of aan te kunnen vullen.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Je zou denken dat je met wat goede nachten je weer helemaal top voelt.
    Mijn ervaring is dat na langere tijd pittige nachten, je echt tijd nodig hebt om de batterij weer op te laden.
    Een bloedtest is altijd een goed idee.
     
    Plusje vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik denk dat je het nog wel even de tijd mag geven.
    Onze dochter is inmiddels ruim 2 en slaapt de meeste nachten nog steeds niet door, in de zwangerschap sliep ik ook slecht, dus ik slaap al bijna 3 jaar niet door. Dochter is vorig jaar ook heel erg ziek geweest, heel veel nachten dat we amper geslapen hebben, maar je moet door, dus je gaat door en juist als je erin zit gaat het allemaal wel.
    Toen ze in het voorjaar thuis kwam uit het ziekenhuis was ik ook uitgeput, maar je moet direct weer aan het werk enz.
    We zijn nu een dik half jaar verder, de nachten gaan wisselend, maar juist na een goede nacht wordt ik vermoeider wakker dan als ik er 2 of 3x uit moet.
    Over de hele periode genomen merk ik wel dat het beter gaat, maar het zal echt z'n tijd nodig hebben.
    Zelf je rust pakken wanneer je kan, maar ook juist even wat ondernemen voor je eigen ontspanning. Met vriendinnen wat leuks gaan doen of juist even alleen als je daarvan geniet. Ik kan daar echt van opladen.

    Dus niet echt ervaring na stoppen van borstvoeding. Maar feit is wel dat in een pittige periode je doorgaat (op adrenaline vaak), op het moment dat er dan rust komt, komt je lijf ook tot rust en dan komt alle vermoeidheid eruit.
     
    Plusje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina